Bruger selv en rullestand til at lade lokomotivet køre 30 minutter i hver retning. Hastigheden er ca. 50 % af max.
Tænker i øvrigt at det helt ideelle ville være en 8-tals bane, hvor buen er den mindste radius som lokomotivet må køre for at motionere det optimalt fra starten - hvis man husker at køre begge veje, så er alle de bevægelige dele motioneret optimalt. Det er dog dog vigtigt at der ikke er yderligere belastning på lokomotivet.
Hvor vigtig tilkøringen er fik jeg set for et par uger siden i klubben (NMJK). Et af vores medlemmer havde købt en McK MR - og lige ud af æsken kørte det ret dårligt for at sige det mildt. Men efter rullestanden og 30 minutter hver vej - så kørte det bare perfekt. Og det er iøvrigt også set men andre fabrikater.
Bruger selv en rullestand til at lade lokomotivet køre 30 minutter i hver retning. Hastigheden er ca. 50 % af max.
Tænker i øvrigt at det helt ideelle ville være en 8-tals bane, hvor buen er den mindste radius som lokomotivet må køre for at motionere det optimalt fra starten - hvis man husker at køre begge veje, så er alle de bevægelige dele motioneret optimalt. Det er dog dog vigtigt at der ikke er yderligere belastning på lokomotivet.
Hvor vigtig tilkøringen er fik jeg set for et par uger siden i klubben (NMJK). Et af vores medlemmer havde købt en McK MR - og lige ud af æsken kørte det ret dårligt for at sige det mildt. Men efter rullestanden og 30 minutter hver vej - så kørte det bare perfekt. Og det er iøvrigt også set men andre fabrikater.
Problemet med en rullestand er at man ikke får motioneret strømoptag og aksler sidelæns.
Ofte er der rester af skære olie på hjulringene.
Jeg bruger en Roco rundkreds med et par lige skinner ,og vender lok efter en times tid så begge sider kommer i yderposion.
Hvor almindeligt er det egentligt at tilkøre nye togmodeller ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke selv har oplevet at det har været nødvendigt, altid bare direkte fra æsken og på banen uden dikkedarer.
Sådan har det været både med enkle konstruktioner og de mere avanceret som større damplokomotiver.
Tjah
Jeg slider heller ikke mine modeller til , enten virker de straks eller også bliver de afleveret hvor de er afhentet, der er ingen pardon overhovedet.
Da jeg i slutningen af 50erne startede med modeltog, var der en anden faglig stolthed. Kvalitetskontrol i forhold til hvor meget producenten ønskede at betale fabrikanten var ikke indført, endnu. Det har så ændret sig drastisk siden.
Det er klart, at der vil være en prisforskel pr. vare i indkøb for producenten om han skulle ønske test af hver enkelt vare eller en test for hver 100. Denne prisforskel er dog i princippet den endelige forbruger uvedkommende. Blot prisen kan accepteres og varen virker efter hensigten ved modtagelsen.
Tilbage til emnet, tilkørsel for de der ønsker at udføre en sådan. Glem alt om rullestand, det er efter min mening noget moderne fisendask, der er opfundet til de der ikke har skinner at køre på, og gerne vil se deres modeller rotere. Det eneste der bliver slidt er såmænd rullestanden.
Næ, noget der duer er en 8 tals bane med den for modellen mindst tilladte radius. Hvor man alt efter hvor meget man ønsker at nedslide sin model kører et antal minutter i hver retning. På en 8 tals bane får tandhjul, snekker, hjul, akseler, gangtøj og ikke nævnt mekanik mulighed for at bevæge sig sideværts, frem og tilbage og tilpasse sig på bedste måde.
Undskyld jeg blander mig. Forsat Glædelig Jul, ikke mindst Godt Nytår.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Lader lokomotivet køre først den ene og så den anden vej i passende tid. På enten bane eller rullestand. 20 minutter hver vej passer fint for mig.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
ladvogn
Indlæg: 84
Hej Peter.
Tak for hjælpen.
Mvh Lars
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 578
Bruger selv en rullestand til at lade lokomotivet køre 30 minutter i hver retning. Hastigheden er ca. 50 % af max.
Tænker i øvrigt at det helt ideelle ville være en 8-tals bane, hvor buen er den mindste radius som lokomotivet må køre for at motionere det optimalt fra starten - hvis man husker at køre begge veje, så er alle de bevægelige dele motioneret optimalt. Det er dog dog vigtigt at der ikke er yderligere belastning på lokomotivet.
Hvor vigtig tilkøringen er fik jeg set for et par uger siden i klubben (NMJK). Et af vores medlemmer havde købt en McK MR - og lige ud af æsken kørte det ret dårligt for at sige det mildt. Men efter rullestanden og 30 minutter hver vej - så kørte det bare perfekt. Og det er iøvrigt også set men andre fabrikater.
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Ole Vedel
Indlæg: 1.152
Bruger selv en rullestand til at lade lokomotivet køre 30 minutter i hver retning. Hastigheden er ca. 50 % af max.
Tænker i øvrigt at det helt ideelle ville være en 8-tals bane, hvor buen er den mindste radius som lokomotivet må køre for at motionere det optimalt fra starten - hvis man husker at køre begge veje, så er alle de bevægelige dele motioneret optimalt. Det er dog dog vigtigt at der ikke er yderligere belastning på lokomotivet.
Hvor vigtig tilkøringen er fik jeg set for et par uger siden i klubben (NMJK). Et af vores medlemmer havde købt en McK MR - og lige ud af æsken kørte det ret dårligt for at sige det mildt. Men efter rullestanden og 30 minutter hver vej - så kørte det bare perfekt. Og det er iøvrigt også set men andre fabrikater.
Problemet med en rullestand er at man ikke får motioneret strømoptag og aksler sidelæns.
Ofte er der rester af skære olie på hjulringene.
Jeg bruger en Roco rundkreds med et par lige skinner ,og vender lok efter en times tid så begge sider kommer i yderposion.
mvh. Ole Vedel
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Hvor almindeligt er det egentligt at tilkøre nye togmodeller ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke selv har oplevet at det har været nødvendigt, altid bare direkte fra æsken og på banen uden dikkedarer.
Sådan har det været både med enkle konstruktioner og de mere avanceret som større damplokomotiver.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
PTMadsen
Haderslev
Indlæg: 481
Hvor almindeligt er det egentligt at tilkøre nye togmodeller ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke selv har oplevet at det har været nødvendigt, altid bare direkte fra æsken og på banen uden dikkedarer.
Sådan har det været både med enkle konstruktioner og de mere avanceret som større damplokomotiver.
Tjah
Jeg slider heller ikke mine modeller til , enten virker de straks eller også bliver de afleveret hvor de er afhentet, der er ingen pardon overhovedet.
Da jeg i slutningen af 50erne startede med modeltog, var der en anden faglig stolthed. Kvalitetskontrol i forhold til hvor meget producenten ønskede at betale fabrikanten var ikke indført, endnu. Det har så ændret sig drastisk siden.
Det er klart, at der vil være en prisforskel pr. vare i indkøb for producenten om han skulle ønske test af hver enkelt vare eller en test for hver 100. Denne prisforskel er dog i princippet den endelige forbruger uvedkommende. Blot prisen kan accepteres og varen virker efter hensigten ved modtagelsen.
Tilbage til emnet, tilkørsel for de der ønsker at udføre en sådan. Glem alt om rullestand, det er efter min mening noget moderne fisendask, der er opfundet til de der ikke har skinner at køre på, og gerne vil se deres modeller rotere. Det eneste der bliver slidt er såmænd rullestanden.
Næ, noget der duer er en 8 tals bane med den for modellen mindst tilladte radius. Hvor man alt efter hvor meget man ønsker at nedslide sin model kører et antal minutter i hver retning. På en 8 tals bane får tandhjul, snekker, hjul, akseler, gangtøj og ikke nævnt mekanik mulighed for at bevæge sig sideværts, frem og tilbage og tilpasse sig på bedste måde.
Undskyld jeg blander mig. Forsat Glædelig Jul, ikke mindst Godt Nytår.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/