Picture

Woodhead

IT

Indlæg: 4

PB

Reparation af lokomotiv fra 29175 sættet

Jeg er bare en alm. familiefar der engang købte 29175 til min søn. Det har ligget stille siden han var lille (nok 10 år) men idag skulle min datter og jeg lige prøve det. Jeg måtte komnstatere at lokomotivet lyste men rørte sig ikke ud af flækken. Hvad gør man?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Hvad er 29175?

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Når det er så længe siden lokomotivet har kørt, er der muligvis tale om olie der er tørret ud -> hårdt som kul. Eller kullene (leverer strøm til den bevægelige del af motoren) er slidt skæve og rører ikke kontaktpunkterne.

D.v.s. rensning af motoren + evt. nye kul.
Hvis i kender en der kører Märklin kan vedkommende sandsynligvis hurtigt få jeres blå lokomotiv igang igen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Woodhead

IT

Indlæg: 4

PB

Ja det lyder sandsynligt at det er det som er problemet.

Kan jeg selv kaste mig ud i at reparere det. Evt. via nogle vejledninger?

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Marklin bruger en olie der til tider "låser" motoren. Skil motor ad, rens lejer og smør den igen...så plajer man at være kørende igen

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amatør

2750 Ballerup

Indlæg: 34

PB

Det korte svar er; skille ad, rense og smøre, samle og køre...

Men det afhænger jo af standen, som igen afhænger af opbevaringen indtil nu...

Hvis det har været opbevaret tørt og godt, så er ovenstående sikkert nok. Det er det sikkert også, selv om opbevaringen har været mindre ideel, men jeg vil sige at graden af udfordringen med at få det til at køre, er nøje forbundet med mængden af fugt det har fået igennem årene. (Fugt fra luften er rigeligt, vi taler ikke om egentlig vand...)

M.v.h.

 Brian

P.S. Den nøjagtige fremgangsmåde til adskillelse af dit lokomotiv kan jeg ikke hjælpe med, da jeg ikke selv har den model, men det plejer nu at være ret lige til.  

P.P.S. Jeg skal vist lære at taste hurtigere, der var 0 løsningsforslag da jeg startede med at skrive... Wink

P.P.P.S. En lille reservedelstegning, der, til dels, viser hvordan lokomotivet er skruet sammen: LINK

Like 0 kan lide
Top

Picture

Woodhead

IT

Indlæg: 4

PB

Tusinde tak for meget brugbare svar!

Jeg prøver at kaste mig ud i det!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.