Picture

Stygge

Pensioneret læge

Indlæg: 29

PB  Blog

Optagning af skinner i ballast: Et nyttigt ”specialværktøj”.

BilledeBilledeSaven, klingen tages fraUndertiden er man nødt til at ”brække” en sporstrækning op. Hvis sporene ligger i ballast, der er lagt på den sædvanlige måde med fortyndet ”hvid lim”, kan det trods ihærdig opblødning af limen med vand alligevel være svært at få sporene op uden at beskadige dem.  Problemet opstår, når man skal lirke sporet fri af ballasten, det er indstøbt i. Man kommer let til at vride sporet, så sporstrengen ”hopper” af svellerne. På toleder-spor (”DC”) kan man tit redde sporet ved at trykke sporstrengen på plads. Men på Märklins K-skinner , er det min erfaring, at man  tit får ødelagt sporet permanent, fordi det metalunderlag, der  bærer  midterlederen  (”punkterne” midt i svellerne), ikke kan sættes på plads, hvis det først er vredet af.

Jeg fandt imidlertid på et simpelt  trick, der kan bruges til at optage skinner i ballast, uden at de lider overlast: Man tager en klinge, der er beregnet til den meget almindelige lille hobbysav , der er vist på et af billederne. Med en nedstryger skærer man en lille bid af hver ende så tværtappende, der holder klingen i savbuen, fjernes.  Klingens ene ende (2-3 cm) bøjer man i en vinkel, så det bliver et lille håndtag.

Når ballasten er blødt godt op, lirker man klingen ind under en svelle. Det går ret nemt, fordi klingen er så tynd (flad). Når den først er under en svelle kan man ”save” sig frem gennem ballasten. Det er både det, at klingen er flad, og at den har savtakker, der går den nyttig. Derfor kan det være nyttig at lave to stk., så man kan arbejde begge veje. Det er vigtigt hele tiden at bløde godt op med vand.   På denne måde har jeg netop taget knapt 3 meter K-skinne op, helt uden problemer. Billedere viser det lille stykke ”specialværktøj” i aktion. Jeg håber, at andre også vil finde det nyttigt.

Venlig hilsen

Stygge   

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Hvis du så har brugt vandopløselig lim ( indendørs ), så læg skinnerne i vand og ballasten er næsten væk.

Flexskinner skal i et rør i stedet, så hen til den nærmeste tæppeforretning og "tig" et stykke gammelt tæpperør, det skal alligevel smides væk !

Også sporskifter kan ordnes på den måde.

Hvis du har en kompressor, er den god til rensningen !

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Jeg har lært at bruge woodland scenic cement ( https://hobbykaeden.dk/shop/woodland-ws191-scenic-cement---klaebemiddel-... ). Det er super til at lime skinner fast med og super når man skal bygge om, for alt man har brug for er en blomsterforstøver og vand, og så er skinnerne lige til at fjerne og rengøre.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.