Picture

Robse

Indlæg: 43

PB

NEM koblinger, hvordan gør man?

God søndag.
Nu spørger jeg altså, også selv om I nok skriger af grin af mig. Det må man godt Smile

Lad os sige, at jeg har et lok der har NEM kobling, og at jeg ønsker at skifte til bøjlekobling.
Skal jeg:
a) Som jeg plejer klemme lidt på de inderste ender med en spids pincet, medens at jeg trækker udefra...
b) Bare trække lidt hårdere udefra.

Jeg spørger specicikt, fordi min BigBoy 4015 har NEM kobling bag på, MEN jeg kan ikke ret let komme til den inderste ende af koblingsmekanikken.
Inden jeg ødelægger noget, så vil jeg hellere spørge. Pft tak.

__________________

Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Jeg har ikke set andet end at man bruger en tang eller pincet til at klemme enden af koblingen sammen, når man skal trække den ud af skakten. Er der ikke en brugsanvisning med toget, der viser adskillelse af delene? På Maerklin.de er der manualer til de forskellige loks. Det ser ud til at man blot skal løsne nogle skruer i bunden af tenderen.

Hvis du absolut er nødt til at trække koblingen ud med rå magt, skal du i hvert fald have et urokkeligt modhold i skakten, så du ikke ødelægger andet end koblingen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

At kalde det en NEM kobling syntes jeg personligt er ret strengt.

Ligesom NEMid er det faktisk ret bøvlet af og til. Crazy Big smile

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 2 kan lide
Top

Picture

Robse

Indlæg: 43

PB

Tak, begge to. For at være på den sikre side, må jeg hellere pille bunden af min tender. Der sidder bare nogle møg irriterende fjedre under tre af de fem aksler, som er noget hø at samle igen - men hellere det end at ødelægge noget. Mvh Robert

__________________

Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Er det ikke vist i manualen hvad du skal gøre hvis du ønsker at skifte koblinger?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Robse

Indlæg: 43

PB

Desværre ikke.
De viser en illustration af de muligheder man har foran, men ikke nærmere "hvordan", og ikke ét pip om bagenden.

Det er dog lykkedes at pille toppen, og derefter bunden, af tenderen og skifte koblingen. (Toppen skal af for at få bunden af også..)
Pas dog YDERST på de små fjedre ved 3 af de 5 faste aksler, når det samles igen. De må ikke komme i klemme, og skal trykke de tre berørte aksler nedad.

__________________

Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.