Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

McK Bn kortslutter prøveoval

Jeg har et lille problem, der rækker lidt ud over, hvad jeg lærte, da jeg gik til elektronik på den kommunale ungdomsskole i 8. klasse.

Hvis jeg sætter en hvilken som helst af mine Mck Bn/Bns på min analoge prøveoval, så 'kortslutter' banen. Det analoge lokomotiv vil ikke køre.

Jeg har prøvet at måle spændingen. Før jeg sætter en vogn på banen (hvor der ikke står lokomotiver eller vogne fra før), har jeg skruet helt op for strømforsyningen. 15 V. Dette målt med et voltmeter. Når jeg sætter en vogn på, så falder spændingen til omkring 1,3 V.

Jeg har naturligvis testet med andre vogne og lokomotiver - også McK - ingen problemer her. Ikke noget spændingfald.

Min første ide: jeg har fået AC-hjul på mine DC-vogne. Det har jeg så testet skulle jeg mene, men det er der ikke noget, der tyder på. Tror jeg nok. Men se venligst billedet nedenfor. 

Billede

 

Et 9V elektrisk element til højre, seriekoblet med en 6V pære, begge koblet til hjulene til en McK Bn. Der er ikke lys i pæren. Flytter jeg ledningerne til et hjul på den McK Bgh som ligger under, er der heller ikke lys i pæren. Flytter jeg derimod ledningerne, så krokodillenæbene sidder på det samme hjul, så kommer der lys i pæren - både på Bn og Bgh. Helt korrekt DC adfærd i mine øjne. 

Hvor er det, jeg overser noget?

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Har du prøvet samtlige hjul?

Afstanden mellem de halve hjulaksler er meget kort. Jeg har således lavet AC-hjul ud af McK's DC-hjul ved at lægge et lille stykke kobbertråd ind mellem de to halve aksler.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Ja, jeg har prøvet samtlige hjul. Og er kommet lidt videre. Har været lidt mere systematisk end tidligere, hvor jeg troede, at jeg havde haft alle vogne på banen. Men to kan jeg ikke have haft testet, og det var en af dem, jeg havde liggende på prøveopstillingen. Jeg er nu fremme ved at mine 

  • McK 1704 (Bn)
  • McK 1706 (Bn)
  • McK 1707 (Bn)
  • McK 1708 (Bn)

er leveret med AC-hjul, der kommer lys i pæren i prøveopstillingen, mens mine

  • McK 1703 (Bn)
  • McK 1705 (Bn)

er leveret med DC-hjul

  • Mck 1801 (Bns) er nok leveret som DC. Det står tydeligt på pakken. Det gør det ikke for de øvrige vogne.

Men .. hvor er nu fejlen opstået? Er det sådan, at alle vognene som udgangspunkt er leveret som DC-hjul, og så har forhanderen (ved en fejl) skiftet til AC-hjul, eller er der tale om fejlproducerede DC-hjul?

I mine øjne ser alle hjulene (sættene) helt ens ud. Metalhjul forbundet med en stang af kunststof.

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Jeg tror ikke, de er leveret med AC-hjul.Derimod kunne jeg forstille mig, at hjulene er blevet trykket lidt sammen. Mål den indvendige hjulafstand, den skal være 14,5mm - og hvis ikke, så skal du blot justere den og du har DC-hjul.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Her blev jeg lige lidt overrasket. Se nedenstående billede

Billede

Pæren lyser. Den er forbundet med sort ledning til det elektriske element. Det elektriske element er forbundet med grøn ledning til et hjul på én bogie på togvognen. I den anden ende - fra et hjulsæt på en anden bogie - er vognen forbundet med rød ledning til pæren.

Der er otte hjul på vognen. Jeg kan forbinde dem vilkårligt. De giver alle forbindelse. Hvad er vi ude i her? Noget forberedelse til lys i vognen, som er gået helt galt?

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Det kunne tyde på, at problemet ikke ligger i hjulene, men måske i lysprintet - jeg kan se, at der er lys i vognen ved dit forsøg. Måske en tur til forhandleren.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

gejo skrev:

.. - jeg kan se, at der er lys i vognen ved dit forsøg.

Det er lyset fra pæren, der skinner igennem vognen. Der er ikke installeret noget lys eller print hertil. Det annoncererde McK i sin tid, at det ville komme som tilkøb på et senere tidspunkt. Jeg har dog ikke lagt mærke til, at det har ramt markedet i en DC-variant. Kun til AC.

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Så rækker min fantasi ikke længere - desværre.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej

Er nævnte vogn forsynet med intern ledningsforbindelse imellem bogierne?. I bekræftende fald, kunne det tænkes at den ene bogie er drejet 180 grader?.

 

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Efter en god nats søvn kom jeg i tanke om, at henholdsvis højre og venstre side af bogierne er elektrisk forbundne, så hvis bare eet hjul i dit forsøg er kortsluttet, vil pæren lyse. Det enkleste vil være at tage alle hjulparrene af vognen, og så lave dit "pæreforsøg" ved at sætte krokodillenæbene på hver sit hjul et hjulpar af gangen. Hvis/når pæren lyser har du fundet det eller de hjulpar, der er kortsluttet. Du skal alle hjulpar igennem, da der godt kan være mere end et hjulpar, der er kortsluttet.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Toftegård, det er vist tid til en tur til forhandleren og reklamere over at dine vogne ikke virker efter hensigten. en vogn til 600-700 kroner skal du ikke selv rode med, det heddder reklamation.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

PTMadsen skrev:

Er nævnte vogn forsynet med intern ledningsforbindelse imellem bogierne? I bekræftende fald, kunne det tænkes at den ene bogie er drejet 180 grader?.

Det bragte mig lidt videre. Tog en bogie af og målte på den. Den fungerede korrekt i mine øjne. Hjulene er forbundet parvis på hhv venstre og højre side. Altså ikke pr. hjulsæt. Korrekt DC adfærd.

Men bogierne kan ikke vendes. Se nedenstående billede. De er konstrueret til envejsmontering. Der er en lille tap på soklen og tilsvarende plads på bogien.

Billede

Her ses også forbindelse mellem bogie og den 'indre elektronik'. Små tapper på bogien (øverst) rører ved nogle kontaktplader. 

Der må være en kortslutning inde i vognen. Jeg må ind i den. Det skulle jeg jo alligevel, da jeg har nogle koblingsarme til alle vognene, som venter på, at jeg 'dykker ind' og bytter dem (se beskrivelse af det problem her: https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/skala-h0/problemer-med-mck%C2%B4s-bn-vogne).

Mvh Toftegaard

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Bent_P skrev:

Toftegård, det er vist tid til en tur til forhandleren og reklamere over at dine vogne ikke virker efter hensigten. en vogn til 600-700 kroner skal du ikke selv rode med, det heddder reklamation.

Det er jo i princippet korrekt. Men forhandleren ligger langt borte i et andet land, så i første gang leger jeg lige skattejagt på egen hånd. Så længe der er fremgang, og jeg lærer noget, så har jeg det jo i virkeligheden sjovt med det. Og så må jeg også indrømme, at jeg nyder at se på underdelen og bogierne. Detaljeringsgraden er jo faktastisk. Det er en fornøjelse at sidde med sådan en bogie hånden. 

Mvh Toftegaard

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Jeg skal vist have luftet mine gamle Heljan Bn vogne i dag. Det kan godt være at undervognen ikke er så detaljeret, men de virker lige ud af æsken, men Profi kortkoblinger og gør sig godt med min Roco MY. Jeg ville returnere dem, uanset vor de så end er købt henne. Vad nu, vis du får knækket et eller andet i forsøget, så har du ødelagt en 650 kroners vogn, fordi producenten har en elelendig kvalitetskontrol.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Jeg ser, at der tidligere har været et indlæg med et tilsvarende problem her på forummet https://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/dansk-i-model/mck-ag-vogn.

Mvh Toftegaard.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Toftegaard

Norway

Indlæg: 120

PB

Det gik helt uproblematisk at løfte overdelen af. Et par tandstikkere til at klemme overdelen ud til siden, og så var bunden lige til at løfte ud.

Fejlen er også fundet. Undervognen er støbt i metal. For at isolere er den bemalet (bruneret?). Men mange af de steder, hvor der er boret huller i undervognen, sandsynligvis for at kunne montere alle detaljer på undersiden, er der fortsat elektrisk forbindelse. En del af disse huller sidder samme sted som kobberbanerne til strømoptaget, og så kortslutter det hele.

Jeg kunne jo helt simpelt sætte et par baner klisterbånd hen over kobberbanerne eller undervognen. Men det virker lidt uelegant. Er der nogen, der har andre gode forslag til isolationsmaterialer og fremgangsmåde?

Mvh Toftegaard

PS: Jeg måtte vedhæfte billedet. Kunne pludselig ikke finde funktionen til at indsætte det direkte i teksten, som jo ellers gør sig bedst. 

AttachmentStørrelse
2019-07-21 07.52.08.jpg 2.24 MB
Like 0 kan lide
Top

Picture

Muncken

LKF A+B

Indlæg: 78

PB

Ja, klip de 4 kobber strimler af på bogien så de ikke har forbindelse op i vognen... 

__________________

Mvh Torben Munck

Forsøger at gøre det bedre næste gang...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Vis du vil isolere banerne fra undervognen, må du montere isolationsmateriale. Tape fungerer sikkert fint, uanset om det er uelegant eller ej. Du kunne jo også spørge producenten, vad du skal gøre, nu du ikke vil lave en reklamation. Det mest uelegante er jo nok manglende tankegang hos producenten, som laver sådan en omgang ”uheldighed”, for at sige de mildt.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.