Picture

karsten22

Indlæg: 10

PB

Man kan jo ikke spørge dumt......Køreledninger

Hej

Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Hej Karsten,

karsten22 skrev:

Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?

Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.

En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...

Mvh

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

peterw skrev:

Hej Karsten,

karsten22 skrev:

Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?

Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.

En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...

Mvh

Peter

Peter, tror du ikke at du blander Viessmann og Sommerfeldt lidt sammen her. Det er i al fald Viessmanns master og tråde at Märklin bruger - bare i en lidt anden farve. Tror også personligt at det er Viessmanns der er mest brugt af de nyere typer luftledning

Sommerfeldt er vist mere for "nørderne" der vil have det helt korrekt, og gider tage tørnen med at lodde køretråde selv.

Bruger selv Viessmanns master, og Märklins køretråd. Fordi jeg godt kan lide den mørke tråd fra Märklin, og de lidt mørkere master som Viessmann har. Viessmann har så også et større antal forskellige master end hvad Märklin har "adopteret"

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

f1freakdk skrev:

Peter, tror du ikke at du blander Viessmann og Sommerfeldt lidt sammen her. Det er i al fald Viessmanns master og tråde at Märklin bruger - bare i en lidt anden farve. Tror også personligt at det er Viessmanns der er mest brugt af de nyere typer luftledning

Sommerfeldt er vist mere for "nørderne" der vil have det helt korrekt, og gider tage tørnen med at lodde køretråde selv.

Bruger selv Viessmanns master, og Märklins køretråd. Fordi jeg godt kan lide den mørke tråd fra Märklin, og de lidt mørkere master som Viessmann har. Viessmann har så også et større antal forskellige master end hvad Märklin har "adopteret 

Du har helt ret, jeg fik blandet de to mærker sammen dér. Tak for præcisering. :) 

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

peterw skrev:

Hej Karsten,

karsten22 skrev:

Har altid troet at køreledninger til modeltog var for syns skyld, og power kom i skinnerne. Hvilke typer findes der af køreledninger?

Især i “gamle analoge tider” var f.eks. Märklins overledninger en oplagt måde at kunne køre to tog uafhængigt på de samme skinner. I dag hvor mange kører digitalt er det mindre oplagt at bruge dem på den måde.

En af de populære leverandører af overledning i dag er Sommerfeldt (https://www.sommerfeldt.de/de/) - så vidt jeg ved en af de mest brugte både til AC og DC - og har i et par år stået for at producere Märklins overledning. Der findes sikkert andre fabrikanter også, men Sommerfeldt er den retning jeg selv kigger...

Mvh

Peter

Og helt væsentligt er det, at ved digital drift og 3-leder (Märklin) må der ikke være kørestrøm i både spor og overledning, da de giver risiko for fejl i systemet. Overledning ved digital drift er da kun til pynt.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

pejft skrev:

Og helt væsentligt er det, at ved digital drift og 3-leder (Märklin) må der ikke være kørestrøm i både spor og overledning, da de giver risiko for fejl i systemet. Overledning ved digital drift er da kun til pynt.

Det har du selvfølgelig ret i Peter!

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.