Picture

Thygesen

Chaufførlærling

Indlæg: 23

PB

DSB ME 1527 monteringsfejl ved boogie/træktandhjul

Godav I som har kendskab til DSB ME 15xx modellerne. Jeg har for nogle måneder siden købt et ME 1527 DC, som jeg formoder har nogle skønhedsfejl. Når jeg kører den på skinnerne lyder det som om at hjulene rammer belastningen på mine skinner fra et Roko startsæt. Mine andre lokomotiver laver ikke den lyd.

Når jeg kigger på enderne af lokomotivet kan jeg se at det ene tandhjul stikker længere ned mod skinnerne end de andre 3 træktandhjul, og det lader ikke til at tandhjulet kommer ned mod belastningen.

Nogle der har haft samme problem, eller en mulig løsning? Det er købt brugt men har ikke kørt meget (hvilket enhver kan sige).

Like 0 kan lide
Top

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

Indlæg: 388

PB  Blog

Hej.

Har du set efter om det er flangerne på hjulene som går imod svellerne?

__________________

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thygesen

Chaufførlærling

Indlæg: 23

PB

Efter hvad jeg kan se, rammer hverken hjulene eller tandhjul skinnerne. Hvad du end mener med "Svellerne" ved jeg ikke helt Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Svellerne" er de der lange tingester, der ligger på tværs af skinnerne og holder dem sammen til et spor.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thygesen

Chaufførlærling

Indlæg: 23

PB

Efter alt at dømme går de ikke mod de såkaldte sveller. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Thygesen skrev:

Efter alt at dømme går de ikke mod de såkaldte sveller. 

Så kig evt. nøjere efter, om hjulflangerne kører ovenpå svellesømmene.

Hvis dit Roco spor er Roco Line, så kan flangerne på især ældre hjul (LIMA, Fleischmann, Rivarossi m.fl. fra 1970'erne) køre ovenpå svellesømmene - det høres som en rumlen/knurren.

Ellers må du fatte skruetrækkeren og skille bogierne ad, for at se om alt er som det skal være - og kig eventuelt også efter i lokomotivets indre, om kardanerne sidder som de skal, eller om motoren sidder skævt, whatever.

Det er dig, der sidder med lokomotivet foran dig, så det er også dig, der har mulighed for at finde fejlen og kurere den - over internettet og uden billeder/video kan vi andre jo kun gætte og foreslå - og her fik du så mine gæt.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SC

Mekaniker

Indlæg: 466

PB  Blog

Hej

 

På en AC model har jeg haft der hvor de varmer slæbeskoen på der bukker gearkasse bunden op og den ikke holder akslen rigtig på plads. Løsningen var varme og bøje den anden vej så var alt ok igen.

Der lød loket som der takkede over som der så også gjorde.

__________________

Søren

3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

//: Efter alt at dømme går de ikke mod de såkaldte sveller. ://

Der skal være gummiringe på nogle af hjulene - Hvis disse mangler kan hjulet køre med flangerne på svellerne, eller de immiterede skinnesøm.

Man kan se om de mangler, ved at der er en rille i hjulet, hvor de skal sidde.

Disse gummiringe også kaldet hæfteringe kan købes som reservedele hos en forhandler, som også kan montere dem, hvis du ikke selv kan, eller kender nogen der kan.

En anden nævnte skæbeskoen, hvis man kører 3 skinne  f.eks Märklin, Da kan en forkert monteret slæbesko støje.

Naturligvis kan selve gearkassen være samlet forkert eller ukomplet.

Der sidder nogle klips under gearkassen som holder hjul på plads og samler gearkassen i bunden.

Hvis disse er forkert monteret  eller ikke trykket i bund, kan det også være årsagen.

Endelig kan der være kommet fremmelægmer inde i lokomotivet eller gearkassen eller ledninger eller andet skraber mod mekaniske dele.

Endelig kan det hele være meget slidt.

 Men så kan ny dele nok stadig skaffes.

 

Vh Per

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thygesen

Chaufførlærling

Indlæg: 23

PB

Tak for jeres venlighed!

Jeg har endelig haft tid til at snakke med min lokale forhandler i Odense og han har set på sagen.

Eftersom jeg købte det brugt, var det et tidligere AC tog som blev lavet om til DC, uden at hjulene blev skiftet af tidligere ejer. 

Men jeg takket rigtig mange gange for jeres svar og hjælp!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.