Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Bund til anlæg + opbygning af helix

Jeg nærmer mig opbygning af mit anlæg, og har brug for nogle råd.

Jeg har besluttet mig for at anlægget skal bygges på krydsfiner, med en ramme/skelet nedenunder, så de største ”felter” af plade (uden understøtning) bliver 60x60 cm.

Hvor tyk bør krydsfineren være? Jeg synes en 12 mm plade virker voldsom, da størstedelen af vægten den skal bære, udgøres af dens egen vægt. Men bliver en kun 6 mm plade ”træt” med tiden, og får en såkaldt lunke på midten af det ikke-understøttede område? Jeg synes jo umiddelbart at krydsfiner virker som et ret stift og stabilt materiale.

I hvert fald til opbygning af helix vil jeg bruge 6 mm krydsfiner og gevindstænger. Hvor tykke gevindstænger bør jeg bruge, og skal der bruges almindelige skiver til møtrikkerne eller skal det være låseskiver?

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej

Emnet har være oppe før

Med et kvadrat på 60*60 vill jeg anse f.eks. en Østen 9 mm krydsfiner for at være passende.

Det kommer også an på hvilken træsort pladen er lavet af. Jo blødere, des mere tykkelse.

Personligt kan jeg godt lide 12 mm poppel krydsfiner, da vægten er lav og der er rigeligt at skrue i

 En 6,5 mm  skal der meget mere omhyggelighed ved fastgørelse til

vh REP

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Jeg har søgt i forummet for at læse tidligere erfaringer og anbefalinger, både mht. materiale (mdf/spånplade/krydsfiner), træsorter og tykkelser.

Jeg har besluttet mig for "blød" krydsfiner i birk, primært for at kunne skrue og sømme i pladen uden besvær. Jeg kender mit temperament godt nok til at vide at jeg ikke har tålmodighed til at skulle forcere 800 søm og skruer i pladerne...! Crazy

Jeg har i samme ombæring besluttet mig for at afprøve støjdæmpning med 2 mm kork. Jeg ved at der er forhold, der taler både for og imod kork, eksempelvis omkring limning/fastgørelse. Jeg vil i første omgang fastgøre korken med dobbeltklæbende tape ("gulvtæppetape") - limen er kraftig, og trænger ikke ind i korken. Tiden må vise om det bliver en succes - ellers koster et sæt ørepropper kun en 20'er!  Laughing out loud

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Birk er altså noget af den hårdeste krydsfiner, men kan købe.

Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Jeg har med fordel brugt Helix beregneren fra MY1287

http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=343:helix-...

På den måde kan du ændre helixen efter ønske, så der evt. kommer lige skinner med. Og hele tiden kan du se stigningen i %

Men den største fordel er, at du laver Helixen af lige strimler i stedet for kurver, hvilket er meget besparende !

Desuden er det en sandwich kontruktion, så det er nok med enten 2x6 mm krydsfiner eller evt. 4 mm.

Jeg har anvendt 6 mm gevindstænger med en møtrik + en skive på hver side.

Men husk at lave støjdæmpning + lægge skinner for hver omgang inden du limer næste omgang ( sørg at bruge nok skruetvinger eller evt. meget små skruer ).

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

bygger01 skrev:

Jeg har med fordel brugt Helix beregneren fra MY1287

http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=343:helix-...

På den måde kan du ændre helixen efter ønske, så der evt. kommer lige skinner med. Og hele tiden kan du se stigningen i %

Men den største fordel er, at du laver Helixen af lige strimler i stedet for kurver, hvilket er meget besparende !

Desuden er det en sandwich kontruktion, så det er nok med enten 2x6 mm krydsfiner eller evt. 4 mm.

Jeg har anvendt 6 mm gevindstænger med en møtrik + en skive på hver side.

Men husk at lave støjdæmpning + lægge skinner for hver omgang inden du limer næste omgang ( sørg at bruge nok skruetvinger eller evt. meget små skruer ).

 

Jeg har haft kigget på my1287 tidligere, men havde ikke set helix-beregneren  Smile Den vil jeg afprøve!

Jeg har brugt Wintrack til at prøve mig frem - og en af mine helixer bliver aflang, da stigningen ellers blev for stejl (eller cirklen for stor). Men i Wintrack havde jeg ikke taget højde (!) for tykkelsen af underlag og støjdæmpning - så jeg må tilbage til tegnebrædtet!

 

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Ved anvende en sandwich konstruktion får du også det foræret som en laske mellem to stykker 10/12 mm plade .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Jeg sysler stadig lidt med den helix, i hvert fald på det teoretiske plan.

Jeg gennemgik mit layout i Wintrack og fandt ud af at der var mange steder, hvor der var for lidt frihøjde – eller er der?

Jeg ved jo at Wintrack ikke medregner tykkelsen af underlag og isolering med. Samtidig kan jeg i nogle beregningsmodeller se at forskellen på, om man vil have køreledning eller ej, er ca. 6 mm.

Mit scenarie er, at jeg ikke vil have køreledning i min helix, dels fordi den alligevel er skjult, dels fordi en helix ikke som sådan er en kørestrækning, men bare en ”elevator” til andre niveauer. Men jeg vil jo gerne have at et el-lok kan køre gennem helixen uden at få pantografen revet af.

Så højden må skulle være: Underlag + isolering + C-skinne + højden af et el-lok med hævet pantograf.

Jeg tænker at det nemmeste så vil være at måle de faktiske højder på mine el-lok på en C-skinne – og så tillægge tykkelsen af underlag og isolering. For pantograferne går jo lidt længere op, når de ikke er ’belastet’ af en køreledning.

 

Det vil dog ikke gøre mig noget om pantografen kommer i berøring med ’loftet’ i helixen – hvis blot ikke der en kant ved indkørslen eller i samlingerne...!

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej

Det sidste du skriver vil jeg ikke anbefale! Med mindre du ligefrem holder af utilsigtede afsporinger...

Mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Niels skrev:

Hej

Det sidste du skriver vil jeg ikke anbefale! Med mindre du ligefrem holder af utilsigtede afsporinger...

Mvh

Niels

Hmm, point taken... Men hvad gør man så? Jeg kan se at rigtig mange helix'er bliver lavet uden køreledning, men medmindre man kun kører damp & diesel, så vil der jo også køre ellok i helixen. Består løsningen så blot i at slå pantografen ned, inden der køres igennem helixen? Det giver ikke rigtig mening at montere køreledninger med det ene formål at holde pantografen væk fra det "overliggende underlag" Smile

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Lincoln skrev:

Niels skrev:

Hej

Det sidste du skriver vil jeg ikke anbefale! Med mindre du ligefrem holder af utilsigtede afsporinger...

Mvh

Niels

Hmm, point taken... Men hvad gør man så? Jeg kan se at rigtig mange helix'er bliver lavet uden køreledning, men medmindre man kun kører damp & diesel, så vil der jo også køre ellok i helixen. Består løsningen så blot i at slå pantografen ned, inden der køres igennem helixen? Det giver ikke rigtig mening at montere køreledninger med det ene formål at holde pantografen væk fra det "overliggende underlag" Smile

 

den færdigkøbte løsning: https://www.google.dk/search?q=viessmann+tunneloberleitung+h0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiNjdnkvJ_cAhVFElAKHaZYAfgQ_AUICigB&biw=1420&bih=668

Den hjemmelavede: https://www.google.dk/search?biw=1420&bih=668&tbm=isch&sa=1&ei=EWNKW9GnMNLLwQL0-L24Dg&q=kupferdraht+tunneloberleitung+h0&oq=kupferdraht+tunneloberleitung+h0&gs_l=img.12...155929.160008.0.163556.13.12.1.0.0.0.138.1267.1j11.12.0....0...1c.1.64.img..0.0.0....0.zyr01WZczc0

https://www.google.dk/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fcyberrailer.de%2FAnlage-Junior%2FOberleitung%2FOberleitung39.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.stummiforum.de%2Fviewtopic.php%3Ft%3D94721%26start%3D2275&docid=Z4allVfLWkLOmM&tbnid=l8LaPI4v21cZhM%3A&vet=12ahUKEwiOrYvwvZ_cAhWGJlAKHdrHCxg4ZBAzKB4wHnoECAEQHw..i&w=1024&h=768&bih=668&biw=1420&q=kupferdraht%20tunneloberleitung%20h0&ved=2ahUKEwiOrYvwvZ_cAhWGJlAKHdrHCxg4ZBAzKB4wHnoECAEQHw&iact=mrc&uact=8

 

Der er en tredie løsning og det er en "bøjle" ved ind og udkørsel. Den skal sørge for at presse pantografen ned når toget er på vej ud, - men det forudsætter så at du har rigelig plads mellem den højeste pantografstilling og undersiden af helix/ anlæg:

https://www.google.dk/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.railroad24.de%2Fforum_anhang%2F20DAA88-09022620112219.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.railroad24.de%2Fmodelleisenbahn%2Fforum.php%3Fid%3D11019&docid=u1uBqemabHW-HM&tbnid=o0oIJ1X_UT6urM%3A&vet=10ahUKEwii17TAvZ_cAhUOaFAKHY49CiEQMwiGAShDMEM..i&w=876&h=620&bih=668&biw=1420&q=kupferdraht%20tunneloberleitung%20h0&ved=0ahUKEwii17TAvZ_cAhUOaFAKHY49CiEQMwiGAShDMEM&iact=mrc&uact=8

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

f1freakdk skrev:

Lincoln skrev:

Niels skrev:

Hej

Det sidste du skriver vil jeg ikke anbefale! Med mindre du ligefrem holder af utilsigtede afsporinger...

Mvh

Niels

Hmm, point taken... Men hvad gør man så? Jeg kan se at rigtig mange helix'er bliver lavet uden køreledning, men medmindre man kun kører damp & diesel, så vil der jo også køre ellok i helixen. Består løsningen så blot i at slå pantografen ned, inden der køres igennem helixen? Det giver ikke rigtig mening at montere køreledninger med det ene formål at holde pantografen væk fra det "overliggende underlag" Smile

 

den færdigkøbte løsning: https://www.google.dk/search?q=viessmann+tunneloberleitung+h0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiNjdnkvJ_cAhVFElAKHaZYAfgQ_AUICigB&biw=1420&bih=668

Den hjemmelavede: https://www.google.dk/search?biw=1420&bih=668&tbm=isch&sa=1&ei=EWNKW9GnMNLLwQL0-L24Dg&q=kupferdraht+tunneloberleitung+h0&oq=kupferdraht+tunneloberleitung+h0&gs_l=img.12...155929.160008.0.163556.13.12.1.0.0.0.138.1267.1j11.12.0....0...1c.1.64.img..0.0.0....0.zyr01WZczc0

https://www.google.dk/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fcyberrailer.de%2FAnlage-Junior%2FOberleitung%2FOberleitung39.jpg&imgrefurl=https%3A%2F%2Fwww.stummiforum.de%2Fviewtopic.php%3Ft%3D94721%26start%3D2275&docid=Z4allVfLWkLOmM&tbnid=l8LaPI4v21cZhM%3A&vet=12ahUKEwiOrYvwvZ_cAhWGJlAKHdrHCxg4ZBAzKB4wHnoECAEQHw..i&w=1024&h=768&bih=668&biw=1420&q=kupferdraht%20tunneloberleitung%20h0&ved=2ahUKEwiOrYvwvZ_cAhWGJlAKHdrHCxg4ZBAzKB4wHnoECAEQHw&iact=mrc&uact=8

 

Der er en tredie løsning og det er en "bøjle" ved ind og udkørsel. Den skal sørge for at presse pantografen ned når toget er på vej ud, - men det forudsætter så at du har rigelig plads mellem den højeste pantografstilling og undersiden af helix/ anlæg:

https://www.google.dk/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.railroad24.de%2Fforum_anhang%2F20DAA88-09022620112219.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.railroad24.de%2Fmodelleisenbahn%2Fforum.php%3Fid%3D11019&docid=u1uBqemabHW-HM&tbnid=o0oIJ1X_UT6urM%3A&vet=10ahUKEwii17TAvZ_cAhUOaFAKHY49CiEQMwiGAShDMEM..i&w=876&h=620&bih=668&biw=1420&q=kupferdraht%20tunneloberleitung%20h0&ved=0ahUKEwii17TAvZ_cAhUOaFAKHY49CiEQMwiGAShDMEM&iact=mrc&uact=8

 

Det begynder at ligne noget… Smile

Løsningen med at montere en kobbertråd i ”loftet” må være vejen frem – den er relativ billig og kræver ikke de store foranstaltninger, ud over tråd og skruer.

Jeg har også spekuleret over overgangene mellem ”ingen køreledning – køreledning i helix” samt ”køreledning i helix – køreledning”. Løsningen må der blive hhv. en bøjle der gradvist presser pantografen ned, hhv. sammenlodning af køreledning og kobberledning.

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Cargoman

Indlæg: 490

PB  Hjemmeside

Bare lige til inspiration, når man giver den gas med en funktionel køreledning  :arrow:  

https://www.youtube.com/watch?v=4gxX0WZDS3o

 

 

__________________

Moderne tog på danske skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

12-15mm krydsfinér er selvfoelgelig MEGET. 

Jeg bruger det dog alligevel, da jeg saaledes kan bruge faerre stoetter, og konstruktionen er staerk nok til at jeg kan klatre rundt ovenpaa det.

Som ramme anvender jeg "DENOX" reol system. (Mener at det er navnet...) -Det er some en slags kaempe-Meccano som er nemt og flexibelt at arbejde med. Du skal dog soerge for at have adgang til en saks der kan klippe metal vinkel-profiler, da det er et stort job at save dem over med en nedstryger. Den kan normalt laanes/lejes af den som saelger profilerne.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.