Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"Buckingham Great Central" et fantastisk engelsk anlæg bygget fra scratch i skala EM

Hej allesammen

Her er lige et link til et fantastisk anlæg, der blev påbegyndt lige efter den anden verdenskrig, og hovedsaglig blev der bygget på det op til slutningen af 70erne. Den oprindelige ejer og modeljernbanebygger døde i 2009, men anlægget lever videre hos en bekendt. I England roder de sporvidde (gauge) og skala (scale) sammen. Eksempelvis er 00 skala 1:76, men sporvidden er 16,5mm (som H0 i 1:87). Anlægget her er bygget i 1:76 OG med 18mm sporvidde (selvbygget spor). Anlægget bliver naturligvis styret analogt, men det ser godt nok sofistikeret ud Big smile

https://www.youtube.com/watch?v=vkyNCXk1jw4

Her er der lidt om det virvar af gauges & scales, som det lykkedes englændere at berige denne verden med ...

https://www.world-of-railways.co.uk/techniques/model-railway-scales-and-...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 3 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Kære alle

 

Ja, der ER noget fantastisk over disse engelske modelanlæg uanset hvilken størrelse. Den viste i størrelse EM er jo faktisk korrekt målestoksmæssigt i det hele, også 1:76 i sporvidden (18 mm) hvilket jo 00 ikke er med dets 16,5 mm sporvidde.

Bemærk alle detaljerne som sagtens slår næsten alt det moderne vi ser idag, især når der kommer industrielt fremstillede ting ind over. F. eks. er MIWULA i Hamburg flot (eller gigantisk), men man (jeg) kan jo stille spørgsmålet om det er MODELjernbane eller "Elektrisk tog" Sad Puzzled . Men det er nu ikke det jeg mener er hovedpointen hér. 

En anden fantastisk modeljernbane er denne:

Incredible Copenhagen Fields model railway layout - YouTube

hvor noget af det omtalte område jo var baggrundskulisse for filmen "The Lady killers" (Plyds og papegøjer) fra 1956.

Når man ser de forskellige lay-outs tager man jo faktisk et direkte tidsbillede og overføre det til en MODELjernbane, flot, flot.

Men igen, vi har jo alle væres måde at dyrke vores egen hobby på og der er her ikke noget der er bedre end andet. Selvom man jo ikke må, kan man da godt være misundelig på de personer der har de evner og den tålmodighed det kræver at fremstille sådanne anlæg som de viste engelske!

Med venlig hilsen

 

Steffen Dresler

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg havde set starten og tænkt, at jeg skulle se resten "senere" - og det fik du så taget mig sammen til. Smile

Tak for det - det er et fantastisk anlæg, som jeg kun har lyst til at studere endnu mere. De kunne noget i de go'e, gamle dage.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Steffen Dresler skrev:

Bemærk alle detaljerne som sagtens slår næsten alt det moderne vi ser idag, især når der kommer industrielt fremstillede ting ind over.

...jeg synes det ser noget støvet ud. Jeg synes absolut ikke det slår et moderne anlæg efter alle kunstens regler. Det er selvfølgelig øjet der ser, men er det ikke mere det interessante i EM-scale, end det er færdighederne ud i landskabsbygning der er grundlag for fascinationen her?

Steffen Dresler skrev:
F. eks. er MIWULA i Hamburg flot (eller gigantisk), men man (jeg) kan jo stille spørgsmålet om det er MODELjernbane eller "Elektrisk tog"...

Hvis du har fulgt med, så vil du opdage, at MiWuLa stort set bygger alle bygninger, og meget af tilbehøret selv, hvilket virkelig er imponerende modeller. Tag et kig på lufthavnen eller Venedig. Sådan har det ikke altid været, I know, men sådan er det nu. MiWuLa går heller ikke længere efter at være en modeljernbane, de ser sig selv mere som et miniland, hvorfor der heller ikke er tog tænkt ind i alle deres udstillinger.

Personligt synes jeg der sker "lidt for meget" i MiWuLa's landskab til min smag, men jeg har ladet mig fortælle, at det er det folk vil have. Jeg er mere til en søvnig landsbystation.

MODELjernbane eller "elektrisk tog" er det slidte udtryk folk ofte benytter, når de skal forherlige deres eget syn på hobbyen, eller nedgøre andre, hvilket synes at være en tendens i den her hobby. Jeg synes det er et ærgerligt udtryk.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Togsvend

 

Jeg er da ked af du ikke har set det jeg skrev, ” Men igen, vi har jo alle vores måde at dyrke vores egen hobby på og der er hér ikke noget, der er bedre end andet”!

Du har aldeles ret i, at det er øjet der ser, at vi finder forskellene og jeg mener stadig at de to engelske anlæg langt overstiger f.eks. MiWuLa i Hamburg modelmæssigt, selvom Copenhagen Fields måske kan virke lidt støvet. Men det VAR England i 1950´erne, kulstøv over det hele. Men det er jo en anden sag.

Det jeg synes man skal bemærke er modelkorrektheden i kurver, perronlængder, husstørrelser, variationen og den enkelthed, der er i anlæggene. Så tro mod forbilledet som muligt. Og så ”snydes” der jo med vilje i dybden med mindre skala huse og bygninger for at få dybde i selv et smalt anlæg (målmæssigt).

Ikke et ondt ord om WiWuLa overhovedet, imponerende stort, elektronisk perfekt og med detaljer i den helt store stil kombineret med lys, lyd farver og bevægelse. Absolut et besøg værd for familien. Men uanset hvad, er det jo et turist udstillingsanlæg, der tager den besøgende komprimeret gennem hele verdenen på kort tid og er derfor i min optik IKKE et modeljernbaneanlæg, men elektrisk tog!!

Men sådan er vi jo så forskellige. Er man i Hamburg og vil se mere korrekt modelbaneanlæg, besøg spor 1 anlægget på Hamburgs bymuseum!

Jeg kunne egentligt have håbet på, at MiWuLa havde lånt inspiration fra det ligeledes store anlæg, der lå på toppen af indkøbscentret Alexa i Berlin. Ikke komprimeret og med større plads til de enkelte dele.

Ikke fordi jeg ikke vil besøge WiWuLa, det er da en oplevelse at se alle detaljerne mv., men det bliver først efter:  Auf der Reeperbahn nachts um halb eins, Ob du'n Mädel hast oder ob kein's………….!

 

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 236

PB  Blog

Hej jeg må tilslutte mig til dem der siger at det Engelske anlæg er flot, det er envidere dejligt at det forsat er i drift og bringer glæde til ham som har overtaget det, men også os andre der kan få lov til at kikke med.

Miniature vidunderland kan jeg også godt lide for jeg kan godt finde på at lege med elektrisk tog engang imellem, de tre gange jeg har været forbi har ikke gjort at jeg ikke kan finde på at komme forbi igen, det er ikke så meget på grund af togene men alt det andet feks. Lastbiler der har korrekt belysning og slår blinket til når de drejer til højre, skibe og fly der er rimeligt virkelighedstro og utrolig flot landskabsopbygning og så alle de små detaljer nogen som kan få smilet frem, men alle de indtryk kan nok være for overvældende for nogle mennesker (for at se billeder fra sidst jeg var forbi søg på feriebilleder og speedos) men jeg erkender at man skal være noget af en supernørd,  hvis man ikke hellere vil have fedtet bøhmanden evt. I nogle af de listige gader, jeg var i Irland for år tilbage og faldt i snak med en pige fra Hamborg da jeg sagde hvad jeg syntes den største attraktion i Hamborg er,  rystede hun på hovedet, så jeg går ud fra at hun ikke var til elektrisk tog måske skulle jeg have spurgt om hun ville se min frimærke samling  Smile

Vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej,

Man skal vel først og fremmest tage i betragtning, hvornår anlægget er bygget og hvis de nyeste dele af det er færdiggjort i slutningen af 70´erne sætter det jo sagen i perspektiv. Hvis vi tænker på den modeljernbanelitteratur, der eksisterede dengang (H. Gerner Christiansen, Gernot Balcke, Finn Juhl Petersen m.fl.), så er anlægget her kanonflot. I dag kan man med alle de produkter, der findes på markedet godt bygge noget der er bedre. Det som jeg synes, der er mest imponerende, er at den atmosfære, der er skabt her, er utrolig konsistent. Et enkelt billede siger mere end mange ord Smile :

Billede

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 2 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Litra P skrev:
Man skal vel først og fremmest tage i betragtning, hvornår anlægget er bygget og hvis de nyeste dele af det er færdiggjort i slutningen af 70´erne sætter det jo sagen i perspektiv.

Jeg er ikke uenig, men der blev skrevet "Bemærk alle detaljerne som sagtens slår næsten alt det moderne vi ser idag, især når der kommer industrielt fremstillede ting ind over". Det synes jeg ikke det gør. Når jeg ser på hvad der ellers bliver bygget rundt omkring i dag.

Desuden kan jeg ikke se, hvorfor industrielt fremstillede produkter skulle trække detaljegraden ned. Det er sådan jeg forstår ovenstående sætning, det er vel hvad man gør det til.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

 

Kære alle

Når jeg skriver industrifremstillet, er det ikke et udtryk for hverken dårligheder (Artitec – whau!) eller andet. Men hvis det anvendes direkte – som det ofte ses på billeder fra modelbanen - altså UDEN nogen form for ”tilsvining”/weathring/patinering” eller anden tilpasning, får det for mig at se, ofte en ”Barbie-agtigt” farvevirkning med næsten pastelfarver. Og DET er der jo ikke noget der har i virkelighedens jernbaneverden, vel? Altså i næsten alle henseender PATINERING (med absolut måde), også det rullende materiel!!

Altså industrimateriel anvendt direkte uden patinering virker plastikagtigt. Men indrømmet, det er svært og engang imellem har jeg det svært med patinering af en flot ny model!!

OT: Ad MM. Andersens bemærkning.

Reeperbahn er IKKE – bortset fra de nu evindelige Pommesfrites – et sted hvor noget bliver fedtet ind! Wink Der skal du ned i H-gaden. St. Pauli med Reeperbahn VAR som den ikke pæne side af Nyhavn i gamle dage. Fuld af liv og tant og fjas. Nu er det turisteri og plat som så mange andre gamle steder er blevet det! Hvis man ønsker at se hvad Reeperbahn og St. Pauli VAR, skal man se den gamle tyske – og vistnok en af de første farvespillefilm fra 1944, ”Grosse Feriheit 7”!

Herunder et par billeder fra et stort anlæg, flot og imponerende, men bemærk den manglende patinering af landskab og huse.BilledeBilledeBillede

 

Herunder et billede af en model (1:32) af et DSB kuludleveringsanlæg med næsten kun patinering.

 Billede

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

 

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Sidste indlæg bekræfter vigtigheden af prikken over I'et .......

Men det er det sværeste at tage sig mod til at svine bygninger til ( og lokomotiver, hvis vi når så langt ).

I begyndelse kom J&B's bygmester så langt, at plastdelene skulle vaskes af inden maling og samling, men hendes "mod" stoppede i begyndelsen ved det pæne og bygning efter tegningen.

Det er først senere, at vi begyndte indrette forretninger / have åbne vinduer og døre / forskellige form for lys og det's styrke, så den første del af bane skal ned igen, hvis vi når så langt, da der er indført, at der bygges med uret, og man ikke går baglæns og laver om.

Men det med at grise bygninger til - det er svært - men disse video fra UK er tomklasse og viser, hvad kraftig kulfyring kan gøre ved en by / det kræver dygtighed og mod ...........

Det er svært ikke at have flere byggepladser igang, men når jeg bliver færdig med den automatiske indkørsel til den 5 sporsskyggebanegård, så skal nogle løse ender lukkes og så tilbage planen med at følge solen rundt .....               

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 236

PB  Blog

 efter et have pløjet Grosse Feriheit 7 igennem må jeg sige at det er verdens mest ærbare sømand jeg nogen sinde har set og hørt om,  men jeg syntes alligevel den bekræfter mit udsagn. ( Reklame spot) er du igang med at pakke kufferten eller tænker på det for at rejse syd på, så tag forbi Hans Peter i Sydtyskland han leger også med tog indenfor såvel som udenfor og han har forskellige udstillinger i sine hobbyrum.

vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Go´formiddag Andersen

OT, OT, OT:

Selvfølgelig er der meget ”pynteri” i filmen. MEN når dette så er skrevet VED jeg fra meget, meget tæt kilde, at der blandt sømænd (handelsmarinen) og matroser (krigsmarinen) blev passet særdeles godt på hinanden uanset værn og skejede man ud (stjal/snød) faldt straffen med det samme, en på kyssetøjet og karantæne! Ikke noget med politi eller Feldjäger. Og det viste miljø passede faktisk også korrekt, selv efter hele skidtet blev bombet og ildstormen.

Man købte på klods når pengene var små, fik noteret sit navn på en tavle. Kom man ikke hjem efter endt tur, betalte kammeraterne gælden ud og dens pågældendes navn blev slettet.

Restauranten med æslerne er god nok, man stoppede rundturen ved at løfte æslets hale, altså sidde omvendt!

Lidt jernbane skal der til:

Hver morgen samledes alle ikke mønstrede (handels- som krigs) nede på havnen under ”Hafenkrankenhaus” og man blev herefter kaldt til mønstring for de forskellige skibe og konvojer: F.eks. For skibet  XXX i Le Havre, ”To styrmænd, en Andenmester, en Donkeymand, otte matroser, otte fyrbødere, fire 3 cm Flak” o.s.v. Udlevering af rejseordre, forplejning til turen og evt. løn/hyre, samling, afhentning af toldfri varer, transport til banegården og afsted.

Var man heldig en tur via Paris og til kanalkysten og sejle blokadebryder, uheldig Konvoj i Østersøen.

Så jernbanen var livet, den usikre vej frem og den dejlige vej tilbage efter afmønstring, hvis altså ikke lige død eller såret!

 

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

 

NB: Hvem er Hans Peter og hvor?

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

MM.Andersen

Tekniker (Auto)

Nordsjælland

Indlæg: 236

PB  Blog

Hejsa Hans Peter er efterkommer af Ferdinand Porche og har lavet sit drømmeværk frit oversat, han har opbygget en hal med biler bla. Af eget navn, modeltog landskab og model udstilling  

Das Traumwerk – Modelleisenbahn, Blechspielzeug, Automobil

Vh Andersen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Kære Andersen

Gud fader bevar mig vel, har passeret byen en del gange på vej, frem og tilbage, men UDEN at have noteret/set beskiltning eller i det mindste forstået hvad det betød!!

Tak for info, hvis man alligevel er på disse kanter! Altså, sådan en slags ”mini,mini” Sinnsheim/Speyer.

Fortsat god weekend

 

Bedste hilsener

 

Steff

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.