Picture

Geronimo

Ingeniør

Odense C

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

To strømforsyninger samtidigt? (Märklin analog)

Hej alle!

 

Jeg havde for længe siden som dreng en Märklin bane og har nu pludseligt fået lysten til at bygge et anlæg igen..! Jeg har allerede købt lidt udstyr (tog, lidt skinner til et test-setup, vogne, en strømforsyning) plus jeg havde et gammelt tog liggende og jeg har også fået en idé til hvordan det skal se ud.

Da jeg har valgt at købe en masse brugte analoge ting (pga. pris og udbud) er jeg kommet til at tænke på noget mht. skinne layoutet, da det (sandsynligvis) vil komme til at bestå af en hovedbane og en sidebane hvor jeg evt. kan rangere lidt mens et andet tog kører rundt på hovedbanen kunne det være smart hvis jeg kunne bruge to seperate strømforsyninger så jeg kan køre med forskellig hastighed (og skifte retning) på forskellige steder på skinnerne!

Men så er det mit spørgsmål er, jeg er ikke helt sikker på opbygningen af Märklins strømforsyninger, hvad sker der f.eks. hvis jeg har de to strømforsyninger kørende på hver sin hastighedsindstilling (spænding) og et tog pludselig kører fra en del af anlægget der kører med en strømforsyning til en del der kører med den anden!? Brænder den af? Slå kortslutningssikringen fra? (Sådan en har jeg allerede opdaget der allerede ér i strømforsyningen) Eller kører det bare videre?

 

Jeg er uddannet indenfor og arbejder med elektronik - så jeg er ikke i tvivl om at jeg sagtens kan lave en workaround så jeg kan køre med 2 forsyninger hvis der skulle være problemer, spørgsmålet er bare hvor simpel eller kompliceret den skal være! Spørgsmålet er om det er besværet værd. Nogen erfaringer? Jeg har købt én Märklin 6647 strømforsyning ind til videre.

__________________

- Brian Lund

Like 0 kan lide
Top

Picture

joergen1978

søgende

Indlæg: 178

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Geronimo

Da jeg var barn havde lavede jeg baner på gulvet, hvor jeg brugte skinner hvor midter lederens tap, var knækket af. helst 2 vendt mod hinanden. Hvilket var nok til, at isolere de 2 transformatorer fra hinanden. Og det var kun hvis de tappe kunne røre hinanden, at transfomatorernes termosikring slog fra.

Kommer der et tog ind på din strækning, vil det begynde at køre med den fart, som transformatoren nu giver den mulighed for eller vende om, hvis du netop er ved at vende det tog der er i den seltion.

__________________

Jørgen Rasmussen

medlem af FREMO, Stambord Vejen.

Køre Dansk epoke 4c-6

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Udover at isolere de to skinnekredses midterleder fra hinanden, skal du også sikre, at transformatorerne er ens polariseret, så du undgår, at der mellem de to kredses midterleder opstår en spænding på op til 40V.

Det gør du lettes ved at forbinde en glødelampe mellem de to midterledere og så stille regulatoren på de to transformatorer ens, hvis pæren lyser så skal lysnetstikket til en ene transformator vendes en halv omgang - og pæren slukker.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Geronimo skrev:
Men så er det mit spørgsmål er, jeg er ikke helt sikker på opbygningen af Märklins strømforsyninger, hvad sker der f.eks. hvis jeg har de to strømforsyninger kørende på hver sin hastighedsindstilling (spænding) og et tog pludselig kører fra en del af anlægget der kører med en strømforsyning til en del der kører med den anden!? Brænder den af? Slå kortslutningssikringen fra? (Sådan en har jeg allerede opdaget der allerede ér i strømforsyningen) Eller kører det bare videre?

 Jeg er uddannet indenfor og arbejder med elektronik - så jeg er ikke i tvivl om at jeg sagtens kan lave en workaround så jeg kan køre med 2 forsyninger hvis der skulle være problemer, spørgsmålet er bare hvor simpel eller kompliceret den skal være! Spørgsmålet er om det er besværet værd. Nogen erfaringer? Jeg har købt én Märklin 6647 strømforsyning ind til videre.

Hvis du har to banehalvdele, vil den banehalvdel med lavest hastighed kortvarigt få højere hastighed, hver gang en slæbeskoen passerer samlingen.

Der findes en slæbeskovippe til forhindring af dette, det kan give problemer ved lav hastighed.

Men hvis man benytter strømførende koblinger mellem vogne med flere slæbesko, vil hele togstammen skulle passere før hastigheden bliver normal.

Det vigtigste er, at du kun benytter de nye (hvide) kørekontroller, de gamle blå virker selvfølgelig fint, men hvis der kommer et nyt tog med dekoder på banen, kan de i nogle tilfælde forårsage, at dekoderen brænder af.
Dette skyldes unøjagtighed i produktionen, hvilket bevirker at spændingen under retningsskift kan blive over 30 v.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

bqg skrev:

Geronimo skrev:
Men så er det mit spørgsmål er, jeg er ikke helt sikker på opbygningen af Märklins strømforsyninger, hvad sker der f.eks. hvis jeg har de to strømforsyninger kørende på hver sin hastighedsindstilling (spænding) og et tog pludselig kører fra en del af anlægget der kører med en strømforsyning til en del der kører med den anden!? Brænder den af? Slå kortslutningssikringen fra? (Sådan en har jeg allerede opdaget der allerede ér i strømforsyningen) Eller kører det bare videre?

 Jeg er uddannet indenfor og arbejder med elektronik - så jeg er ikke i tvivl om at jeg sagtens kan lave en workaround så jeg kan køre med 2 forsyninger hvis der skulle være problemer, spørgsmålet er bare hvor simpel eller kompliceret den skal være! Spørgsmålet er om det er besværet værd. Nogen erfaringer? Jeg har købt én Märklin 6647 strømforsyning ind til videre.

Hvis du har to banehalvdele, vil den banehalvdel med lavest hastighed kortvarigt få højere hastighed, hver gang en slæbeskoen passerer samlingen.

Der findes en slæbeskovippe til forhindring af dette, det kan give problemer ved lav hastighed.

Men hvis man benytter strømførende koblinger mellem vogne med flere slæbesko, vil hele togstammen skulle passere før hastigheden bliver normal.

Det vigtigste er, at du kun benytter de nye (hvide) kørekontroller, de gamle blå virker selvfølgelig fint, men hvis der kommer et nyt tog med dekoder på banen, kan de i nogle tilfælde forårsage, at dekoderen brænder af.
Dette skyldes unøjagtighed i produktionen, hvilket bevirker at spændingen under retningsskift kan blive over 30 v.

Hvis blot følger min tidligere anvisning, behøver du ikke at montere slæbeskovippe og tage hensyn til strømførende koblinger. Du kan også fint anvende de blå transformatorer, medmindre du vil køre med lokomotiver med decoder.

Det er rigtigt, at spændingen på de blå transformatorer kan blive 30V  ved retningskift. Det skyldes ikke uens produktion, men at transformatorerne er fremstillet til 220 V, og at der i dag er 230 V på lysnettet. Denne forandring betød i sin tid (mdt 80'erne) bl.a. at et ganske udmærket Arena fjernsyn ikke længere kunne vise et ordentligt billede.

De gamle analoge lokomotiver med perfektomskifter tåler uden problemer de større spændinger.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Geronimo

Ingeniør

Odense C

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Super konkrete svar, tak skal i have allesammen! Det er da noget jeg kan bruge! Smile Jeg har ellers googlet så godt jeg nu kunne, først på engelsk, siden på dansk og til sidst på tysk (hvor jeg dog fandt lidt), men meget rart at få det bekræftet!

Det skulle jo være lige til at gå til, jeg overvejede nemlig at lave sektioner hvor jeg kan skifte mellem strømforsyning 1 og 2 med en on-off-on switch og det lyder jo ikke til at være det helt store problem så!

__________________

- Brian Lund

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

gejo skrev:
Det er rigtigt, at spændingen på de blå transformatorer kan blive 30V  ved retningskift. Det skyldes ikke uens produktion, men at transformatorerne er fremstillet til 220 V, og at der i dag er 230 V på lysnettet. Hilsen

Gert

Jeg tror du skal prøve at regne lidt på tallene, de 10 v højere netspænding giver kun omkring 1 V højere spænding ved retningsomskift.

Forholdet mellem primær og sekundær side af transformeren ændres ikke, fordi den får højere spænding på primærsiden, så den med netspændingen holder altså ikke. Dermed ikke være sagt, at den højere spænding gør det bedre.

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Du har ret i, at mit regnestykke gik lidt for hurtigt.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

Hej.

Du kune jo også anskaffe dig en af de gamle dobbelttransformatorer fra HSV eller IDM  Wink
Begge er nogle yderst kraftige transformatorer med mulighed for af styre op til 4 baner(strømkredse) pr. transformatordel.
IDM transformatoren har desuden en række kontaksæt til styring af sporskift.

En brochure med HSV transformatoren finder du her.

Men du må IKKE benytte lokomotiver med dekoder sammen med disse transformatorer !!!

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Geronimo

Ingeniør

Odense C

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Jah, joh, tjoh... Tror bare jeg holder mig til Märklins! Wink

Kunne sagtens finde på at købe et digi-lok, hvis jeg falder over et godt tilbud en gang! (De kan jo køre på analog)

__________________

- Brian Lund

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.