Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Skyggebanegård med automatik.

Godaften folkens.

 

Jeg har nu søgt godt her inde, uden store resultater.

Så nu opretter jeg et emne.

 

Det drejer sig om automatisk skyggebanegård med sporbesatmelding, bremsemodul og dirigering af tog stammer.

 

Jeg har 5 depot spor og et gennemkørselsspor.

Det jeg ønsker er at en togstamme kører ned på SB, og bliver ledt ind på første spor. Her stopper det op, sporet meldes besat, og skiftesporet skifter over, så næste ankommende togstamme kører forbi spor 1 og bliver ledt ind på spor 2. Er alle spor besat, så skal togstammen blive ledt via gennemkørslen og op på hovedstrækningen igen.

 

Hvad skal der bruges af isenkram for at få dette til at fungere?

Og hvordan starter man en togstamme op som er stoppet på et depot spor via bremsemodul eller hvad der nu skal bruges?

 

Håber på forståelse og hjælp til en grøn digital bruger.

 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 1 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Må hellere lige tilføje at jeg kører 3 skinne system og lige pt har jeg kun marklin ms2, men skal have noget "tungere" grej.

 

Jeg vil gerne kunne styre togene manuelt, men så snart de kommer til skyggebanegården, så skal de automatisk blive ledt ud på ledig spor og stoppe op.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

ush

Indlæg: 100

PB

Hej

Følger lige med her, da jeg har et ønske om samme funktion, dog mener jeg at det kan gøres uden bremsemodul, da jeg mener det kan styres via software som f.eks. iTrain.

Mener at bremselængden kan instilles via software, dog er længden af togstammerne et problem hvis ikke alle "depotspor" på SB er lige lange og togstammerne er af forskellig længde....

Mange udfordringer syntes jeg, så følger med her med spænding Smile

 

__________________

Hilsen
Uffe

Märklin H0 med C skinner
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
Like 0 kan lide
Top

Picture

Lyne Preben

Selvstendig

Tarm

Indlæg: 29

PB  Hjemmeside

Hej,

Jeg har lavet præcis det som du ønsker, og det er brugt følgende "isenkram" Märklin CS2, S88, M84 samt kontaktspor. Al programering er foretaget med CS2. Du er velkommen til at kontakte mig ved evt. uddybende spørgsmål.

Hilsen

Preben

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Umiddelbart er min tanke ikke at køre PC styret.
Det er ikke en pokkers stor bane når den engang er færdig, så en CS2 eller lignende er mere end rigeligt til formålet tænker jeg.

Længden af depotspor er ens, og for at undgå at en togstamme ikke får "røven" helt ind på depotsporet og dermed er i vejen for næste ankommende stamme, så laver man jo bare ikke stammerne så lange at de kun liiige kan være der Smile


Preben det lyder da rimelig lige til.
Syntes dog at have læst et par steder at der kan forekomme støj, fejlmeldinger, og risiko for fejlstrøm retur til CS2, med S88 enheden. Om det holder vand aner jeg ikke.
Her tænker jeg da bare at sådan noget som fejlstrøm må kunne udelukkes ved at have kørestrøm og styrestrøm hver for sig?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lyne Preben

Selvstendig

Tarm

Indlæg: 29

PB  Hjemmeside

Hej igen Frank,

Jeg har også hørt en masse om "støj" der kan forstyrre S88 tilbagemeldingen, men i praksis har jeg absolut intet mærket til dette. Alt virker perfekt hver gang. Jeg har endda lavet en "automatiserings rutine" på CS2 som sørger for at alle de oprangerede togstammer skiftes til at komme ud at kære en tur. Du er som sagt velkommen til at kontakte mig, hvis du vil have en nærmere forklaring.

Hilsen

Preben

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Jeg har sendt dig en besked Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

bqg

Indlæg: 1.102

PB

Til styring af skyggebanegården, behøver man ikke ret meget, nogle K84 til afbrydelse af kørestrøm, nogle S88 til tilbagemeldinger og så naturligvis noget der kan styre K84, hvis det skal ske automatisk, skal der en Centralstation af en slags til. Det kan ikke gøres fra moblistationen.

For at starte et tog fra skyggebanegården skal K84 udgangen aktiveres, så der kommer kørestrøm i sporet.

Brug af bremsemoduler på skyggebanegården er efter min mening kan spild af penge, i de flestes tilfælde kan man ikke se togene på skyggebanegården, og der er ingen grund til de står og "Larmer"
Hvis togene skal ledes udenom skyggebanegården kræves der programmering, for der skal opsættes betingelser. Hvis du har tømt spor 1 og 3 vil der kunne opstå problemer med den simple styring, for et tog ankommet i spor 1 vil skifte til spor 2 hvor der allerede holder et tog.

Man kan købe moduler der er beregnet til styring af skyggebanegårde, så kræves der ikke CS.

 

__________________

Hans Kurt Hansen

Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV

Like 1 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

bqg skrev:

Til styring af skyggebanegården, behøver man ikke ret meget, nogle K84 til afbrydelse af kørestrøm, nogle S88 til tilbagemeldinger og så naturligvis noget der kan styre K84, hvis det skal ske automatisk, skal der en Centralstation af en slags til. Det kan ikke gøres fra moblistationen.

For at starte et tog fra skyggebanegården skal K84 udgangen aktiveres, så der kommer kørestrøm i sporet.

Brug af bremsemoduler på skyggebanegården er efter min mening kan spild af penge, i de flestes tilfælde kan man ikke se togene på skyggebanegården, og der er ingen grund til de står og "Larmer"
Hvis togene skal ledes udenom skyggebanegården kræves der programmering, for der skal opsættes betingelser. Hvis du har tømt spor 1 og 3 vil der kunne opstå problemer med den simple styring, for et tog ankommet i spor 1 vil skifte til spor 2 hvor der allerede holder et tog.

Man kan købe moduler der er beregnet til styring af skyggebanegårde, så kræves der ikke CS.

 

Helt enig, der er slet ingen grund til bremsemoduler på skjulte stræk, der er heller ikke grund til at de bremser langsomt ned, så den udgift ville jeg klart spare på det projekt...

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det er planen at der skal indkøbes en CS2 eller andet. Jeg er mest hooked på CS2, men er åben for andre forslag i den forbindelse.

Grunden til at jeg snakker om bremsemoduler er at jeg ikke er fan af at togene bare slukker ned og stopper hårdt op.
Men set i skyggen af prisen på de moduler, så kunne man nok overleve.


Hvad angår betingelser, så havde jeg egentlig tænkt lidt i den retning at det godt kunne lade sig gøre på en simpel måde.
Er sporet optaget, så står skiftesporet til at køre ligeud. Er det ikke optaget, så står det til at dreje fra.
På den måde kan det jo ikke have noget med hinanden at gøre.
Er spor 1 og 3 tomt, så kører toget jo bare ind på spor 1. Er det optaget, så fortsætter toget jo bare indtil der er et spor tom. I dette tilfælde vil det så være spor 3. Er der ingen spor tomme, så fortsætter det jo bare ud af SB igen.
Men ret mig endelig hvis jeg tager fejl.

Jeg tænker kun teoretisk, da jeg ikke har erfaring med digital opbygningen Smile

Men det er ikke muligt at programmere CS til at bremse en togstamme ved et given punkt, uden at have bremsemoduler på? De er jo tosset dyre !


Jeg er meget åben for forslag, så skyd endelig løs folkens Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Men det der springer mig i øjnene er at der nævnes K84 modulet til at tænde og slukke for kørestrømmen. Er jeg så korrekt på den, når jeg tænker at toget starter og stopper meget hårdt?
Eller glider toget stille og roligt op i fart og ned i fart?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Brutalt stop, men langsom start, defineret af dekoderen. CS2 er ikke "lokomotiv-aware", så den kan ikke skrue ned for hastigheder og bremse på den måde.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Hmm, ja det dur jo så ikke... 
Er der nogen måde at gøre det på uden at bruge bremsemoduler? Andet styresystem måske?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

janmartinsen

Indlæg: 39

PB

Sker der noget ved at det stopper hårdt. Nu køre man jo ikke så hurtigt. Er det ikke kun synsmæssigt ?? 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Nææ går da ikke ud fra at maskineriet går i stykker inde i lokomotiverne.
MEN alt efter hvor tung en stamme af vogne man har bag efter osv, så kan en togstamme vel trille lidt kortere eller længere. Så kan jeg vel så kompensere med at lave aktivering af stop lidt længere fra udkørslen.

Et andet fakta er at jeg har en lille ide om at SB skal være synlig ligesom den Jyske længdebane de har udstillet i Hadsten. Man må jo godt pynte det lidt op osv Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 186

PB  Blog

System LISSY fra Uhlenbrock kan anvendes til både skyggebanegård og pendulkørsel. Der findes også en dansk vejledning (mener det er fra Leif Brach, Aalborg) til programmering af de enkelte moduler fra Lissy. Anvendes sammen med Intelliboks og lokonet. Nemt at anvende. Jeg har Lissy løsning til pendulkørsel og med ophold på mellemstation.

Mvh. Henrik D.

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Bremsemoduler, eller computerstyring. Der findes andre bremsemoduler end Märklins også andre teknikker. de andre teknikker kræver at dekoderne kender disse teknikker.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Lissy system lader til at være ret smart. Men så er man vel låst til uhlenbrock så vidt jeg kan tyde.

 

På styring har jeg overvejet lidt, men der skal man vel stadig bruge en hovedstyring som fx Cs2? 

 

Har luret på viesmann bremsemodulerne. Lidt billigere, så kunne vel være en mulighed.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

ABC bremse metode er nok det smarteste, men det kræver nok nye dekodere i nogle af dine lokomotiver.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det er alle sammen nye maskiner. Under et år gamle. Så det burde vel være up-to-date.

 

Men hvad menes der med ABC? 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

http://www.digital-bahn.de/info_kompo/bremssysteme.htm#abc

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Ja var det så bare på engelsk så forstod jeg bedre :-) 

Er desværre en dør til det tyske.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

ush

Indlæg: 100

PB

bqg skrev:

Til styring af skyggebanegården, behøver man ikke ret meget, nogle K84 til afbrydelse af kørestrøm, nogle S88 til tilbagemeldinger og så naturligvis noget der kan styre K84, hvis det skal ske automatisk, skal der en Centralstation af en slags til. Det kan ikke gøres fra moblistationen.

For at starte et tog fra skyggebanegården skal K84 udgangen aktiveres, så der kommer kørestrøm i sporet.

Brug af bremsemoduler på skyggebanegården er efter min mening kan spild af penge, i de flestes tilfælde kan man ikke se togene på skyggebanegården, og der er ingen grund til de står og "Larmer"
Hvis togene skal ledes udenom skyggebanegården kræves der programmering, for der skal opsættes betingelser. Hvis du har tømt spor 1 og 3 vil der kunne opstå problemer med den simple styring, for et tog ankommet i spor 1 vil skifte til spor 2 hvor der allerede holder et tog.

Man kan købe moduler der er beregnet til styring af skyggebanegårde, så kræves der ikke CS.

 

Hej
Du skriver man kan købe specielle moduler beregnet til styring af skyggebanegårde, kunne du oplyse om hvor man finder disse og hvad det hedder ? Tak Smile
Jeg bruger en ECOS som styring og ønsker samme løsning som trådstarter beskriver, ved nogen om det kan lade sig gøre ?
Et lille PS. Har købt iTrain til programering (da jeg benytter MAC) Smile

På forhånd tak.

__________________

Hilsen
Uffe

Märklin H0 med C skinner
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
Like 0 kan lide
Top

Picture

DCC

Indlæg: 359

PB

Hej Uffe

når du nu har købt Itrain, så brug det. og glem alt om bremsemoduler, moduler til styring af SB osv. det håndteres alt sammen i dit program nu, det du har brug er følgende, En central der kan sluttes til din MAC ( jeg har selv en LENZ og en TAMS, der findes der IKKE ( så vidt jeg ved) drivere til MAC, Der ud over skal du bruge tilbagemeldere og sporskiftedekodere. that it. Tilbagemedlere findes fra forskellige leverandører og de kører ikke alle med samme bus. 

Som antydet kører jeg 2 skinne DCC, bruger en Tams til give loks og sporskifter signalet, Lenz LZV bruges til tilbagemelding. Herligheden styres med PC , hvor Traincontroller Guld er installeret. fungerer perfekt. 

__________________

 

/Brian Ottens

----------------------------------------------------------------------------

Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer:  Version 9, 

Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT  RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01

Peco Spor kode 75

 

www.mdmjk.dk

www.karensvej7.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikl

Indlæg: 86

PB  Blog

Hejsa

 

Jeg har også ECoS, dog bruger jeg TrainController, men prinsippet er det samme. Hvis du har enten ESU eller S88 tilbagemelding virker nedbremsning upåklageligt.

Du skal dog indmåle dine lokomotiver så programmet kender antal cm ved hvilken hastighed, så kan det bremse rigtig pænt. Mit fungere inden for 1 cm og bremser

pænt ned og kryber det sidste stykke.

Det største arbejde er at lave tilbagemelding.

 

__________________

Mvh Erik L.

MiniTRIX, Z21, Digikeijs

TrainController Gold

Like 0 kan lide
Top

Picture

ush

Indlæg: 100

PB

DCC skrev:

Hej Uffe

når du nu har købt Itrain, så brug det. og glem alt om bremsemoduler, moduler til styring af SB osv. det håndteres alt sammen i dit program nu, det du har brug er følgende, En central der kan sluttes til din MAC ( jeg har selv en LENZ og en TAMS, der findes der IKKE ( så vidt jeg ved) drivere til MAC, Der ud over skal du bruge tilbagemeldere og sporskiftedekodere. that it. Tilbagemedlere findes fra forskellige leverandører og de kører ikke alle med samme bus. 

Som antydet kører jeg 2 skinne DCC, bruger en Tams til give loks og sporskifter signalet, Lenz LZV bruges til tilbagemelding. Herligheden styres med PC , hvor Traincontroller Guld er installeret. fungerer perfekt. 

Hej og tak for det positive svar  Smile

Jeg forstår ikke helt det du skriver med en kontroler der skal kunne tilsluttes til min MAC, for min ECOS er jo koblet sammen med min MAC og det "snakker" godt sammen, så er det ikke nok....?  Smile

God aften

__________________

Hilsen
Uffe

Märklin H0 med C skinner
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
Like 0 kan lide
Top

Picture

erikl

Indlæg: 86

PB  Blog

Itrain og ECoS virker fint sammen intet problem.

Derfor er det eneste du mangler noget tilbagemelding, her kan du vælge passende ESU ECoSDetector, eller en S88 tilbagemelding passende til det skinnesystem du benytter.

Så er det "bare" at få det lagt i Itrain. 

 

__________________

Mvh Erik L.

MiniTRIX, Z21, Digikeijs

TrainController Gold

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Som jeg forstår på jer, så vil en CS2, Ecos eller IB + et PC baseret program + tilbagemeldere, være nok til at lave alle de bremse sektioner jeg ønsker?

Jeg vil meget gerne benytte blød opbremsning så mange steder som muligt. Og da det meste af banen er enkeltsporet og meget rangering frem og tilbage via overhalingsspor, så kan det godt hurtigt blive til nogen stykker Smile
Så spørgsmålet er om det økonomisk vil være billigere med en PC styring via en CS2 eller lignende, eller om bremsemoduler osv ikke helt render op i samme pris..

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

ush

Indlæg: 100

PB

[quote=erikl]

Itrain og ECoS virker fint sammen intet problem.

Derfor er det eneste du mangler noget tilbagemelding, her kan du vælge passende ESU ECoSDetector, eller en S88 tilbagemelding passende til det skinnesystem du benytter.

Så er det "bare" at få det lagt i Itrain. 

/quote]


Super så er jeg ved at være der  :) 
Har købt et par af disse tilbagemeldingskort fra IEK S88 CAT-5 hos Lokdoc og de virker bare super godt og en meget lette at sætte sammen med ECOS  (jeg køre med C skinner)

Tak for de gode råd  Smile

 

__________________

Hilsen
Uffe

Märklin H0 med C skinner
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
Like 0 kan lide
Top

Picture

erikl

Indlæg: 86

PB  Blog

Frank-O skrev:

Så spørgsmålet er om det økonomisk vil være billigere med en PC styring via en CS2 eller lignende, eller om bremsemoduler osv ikke helt render op i samme pris..

Jeg startede med ikke at ville have PC blandet ind i det, men nu kan jeg se at min beslutning om at investere i TrainController er en god ide, den kan alt det jeg ønskede

så måtte jeg æde en windows selv om jeg normalt bruger mac. Det kører altså bedre på en rigtig maskine, Itrain blev jeg ikke gode venner med.

Mit bud er at økonomi og fleksibilitet er bedre med PC end bremsemoduler. PC kan også starte funktioner på lokomotiver afhænig af hvor det befinder sig. og rigtig meget 

andet. Så er det bare at vælge system Smile

 

 

 

 

__________________

Mvh Erik L.

MiniTRIX, Z21, Digikeijs

TrainController Gold

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det kan du selvfølgelig have ret i. Så er man ikke låst til at det SKAL være bestemt steder der bremses.

Umiddelbart hælder jeg til CS2. Og mange snakker godt om det der TrainController. Måske det var et godt bud så.
MS2 og CS2 kan vel stadig bruges som styreenheder til rangering og andet som man gerne vil gøre manuelt mens PCen styre automatikken?

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikl

Indlæg: 86

PB  Blog

Det er muligt i TC at have tog kørende automatisk og så rangere selv, men stadig skulle overholde signaler. Hvis du ikke stopper gør TC det . Hvis du er tilfreds med MS2 og CS2 så passer det jo fint men må sige at jeg ikke benytter min ECoS ret meget, men nødvendig er den.

Hvis det er TC du overvejer så hent manual til Gold og se den igennem, her kan du let se hvad forskellen er på Silver og Gold. Er du i tvivel så køb Gold hvis ellers økonomien er til det, der findes også Bronce men den er noget begrænset. Hver opgradering koster lidt extra fra S>G mener jeg man gav 35€ extra frem for at ryge på Gold med det samme. Gratis er det ikke men det virker upåklageligt. 

__________________

Mvh Erik L.

MiniTRIX, Z21, Digikeijs

TrainController Gold

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Umiddelbart vil jeg gerne have en "hands-on" controller jeg kan styre et par godstog og ranger maskiner med. Så kan PCen tage sig af persontrafikken og den generelle styring af banen.

Men det lader til at det godt kan lade sig gøre så Smile

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels_L

Brande

Indlæg: 17

PB

Jeg havde lavet en løsning hvor jeg bruger en ABC bremse og et hjemme snittet besat melder til at stoppe og se om der er et tog på skinderne, dertil havde jeg så koblet en arduino som virkede sådan her.

Hvis der ikke er et tog på sporet så sætter den sporskiftet sådan at det næste tog kan køre der ind og den aktiver ABC bremse modulet så toget stopper når det kommer.

Når toget så er kommet ind på sporet så bliver det bremset og holder stille.

Når sporet så er besat så skifter den sporskiftet så det næste tog ikke kan køre ind, men køre vider til næste spor.

Når jeg vil sende det afsted igen trykker jeg på en trykknap som er koblet på arduinoen så skifter udkørselsskiftesporet så det stå rigtigt, arduinoen ser her efter ved hjælp af et anden besat melder modul om udkørsels sporet er frit hvis det er det, så laver den et bypasse af ABC bremsen, og køre ud, når toget er kørt ud bliver skiftesporet stillet retur så gennemkørslen kan bruges.

Her efter stilles indkørsels sporskiftet således at den næste tog køre der ind.

Det bruger 7 pins på en arduino så man kan lave 3 stop spor + et bypasse på en Arduino nano og da de ikke behøver at kunne snakke samme kan man bare sætte flere i røven af hinanden.

__________________

Niels Læntver
Brande

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikl

Indlæg: 86

PB  Blog

Fin løsning, men kravet vil så være at du har ABC brems i de dekodere og i alle tog. 

 

__________________

Mvh Erik L.

MiniTRIX, Z21, Digikeijs

TrainController Gold

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels_L

Brande

Indlæg: 17

PB

Ja, det har du ret i, for mig er det ret nemt da mine første tog havde dekoder som havde det indbygget også kiggede jeg bare efter det da jeg købte de næste  Big smile

__________________

Niels Læntver
Brande

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.