Picture

Henrik W

Indlæg: 11

PB

Problemer med Märklin sporskiftedrev 490 og 491

Hej alle.

Følgende indlæg forputtede sig vist på en hjælpeside, som ikke kan besvares (?).

Jeg forsøger med lidt "genoplivning", da jeg tror det stadig har relevans for mange.

 

Hej derude

Da jeg for 7 år siden skiftede fra analog til digital korsel, skiftede jeg ret hurtigt alle de gamle m-skinner ud med c-skinner. I sporskifterne skulle der naturligvis være både en dekoder og et drev. Jeg startede med Märklins ældre type, den der ender på -490, men det viste sig efter et stykke tid at de ikke var stabile og gik "i stå" - også selv om jeg "masserede dem" adskillige gange. Da de nye drev af typen -491 kom på markedet, overgik jeg hurtigt til dem (en dyr overgang skal jeg hilse og sige!).

Nå, en tid gik det godt, så begyndte jeg at få problemer med dem også! Jeg snakkede med kompetente folk, som rådede mig til at få mere strøm på anlægget, hvilket jeg gjorde, idet jeg købte en booster og yderligere en 60 W trafo. Det var et godt råd; MEN det fjernede desværre ikke problemet med drevene. De satte stadig ud og måtte skiftes når, de nægtede at samarbejde.

Sidste forår kom jeg i snak med en af sælgerne på Valbymessen om problemet med drevene. Han gav mig det "fif", at skille drevet ad (ikke spor svært) og lodde en "bro"

 i de to små kontakter. som befinder sig i hver sin ende af drevet. Det gjorde jeg straks jeg kom hjem på et af de "umulige" drev, og jeg skal love for der kom gang i sagerne: sporene skiftede med højlydte smæld! Og glad var jeg, selv om lyset næsten forsvandt hver gang jeg skiftede et sporskifte. Men det var til at leve med.

For et par måneder siden var der et af de nye. kraftigt virkende drev, der satte sig fast. Frem- og tilbagestangen var umulig at få til at bevæge sig, drevet var brændt sammen indeni! Men dengang udskiftede jeg det, tænkte at det blot var en enlig svale. Det var det ikke! Inden for den sidste uge er  yderligere 3 drev stået af. Bevægestængerne er fuldstændig urokkeligt fastlåste og lige til at smide ud. Rådet med at lodde en bro på kontakterne er nu YT. Jeg har købt nogle nye -491 drev og sat i, men sporskifterne vil ikke skifte af den grund., så jeg tænker at dekoderne også har taget skade, og det kommer min pengepung nok også til, hvis det her fortsætter.

Jeg aner ikke mine levende råd. Er der nogle af jer dygtige modeltogsfolk, der kan hjælpe mig til at komme videre? Jeg tør næsten ikke sætte strøm på anlægget af frygt for at alle de andre sporskiftedrev og -dekodere skal stå af! Og så bliver det rigtig dyrt!

Venlig hilsen LauR90, c-spor, epoke 3.

 

Hej LauR90.

Jeg har jævnligt problemer med Märklins drev, men oplever ikke at de brænder af, efter den lille microswitch er fjernet og en lus isat. Jeg har undersøgt sagen lidt. Den ohmske modstand i et drev med og uden switch er den samme. Det betyder, at strømforbruget er det samme. Den nye model har lidt mindre modstand end den gamle, men det burde ikke betyde ret meget. Jeg har prøvet at skifte 100 gange uden at drevet blev specielt varmt. Derfor tror jeg, at dit problem er et andet end modifikationen. Drevet kan kun smelte, hvis det tilføres en stor strøm gennem længere tid. Er du sikker på, at din skiftetid er den anbefalede på 200ms? Måske er der sket et eller andet i opsætningen af din styring? Hvilken styring bruger du? I øvrigt er det min erfaring, at det er de små tappe, der påvirker switchen, som er problemet. De kan blokere for bevægelsen, så switchen ikke skifter. Dermed er drevet i en strømløs position. Lidt massage hjælper, men ikke længe.

Med venlig hilsen

 

Henrik W

__________________

Henrik W

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Oh Shit!! Jeg er indehaver af ca. 60 stk 21490, så hvad gør jeg nu? Er problemet der også hvis man kører analog med en gammel vekeslstrøm trafo?

Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Jeg kører analog sporskift med en af de grå Märklin traffoer.

Jeg har problemer med at de holder op med at virke.  Det gælder både de gamle og de nye.
Årsagen er de små micro-switche som ikke virker ordentligt.  Selv nogle få ohms modstand i switchen er nok til at skiftet ikke virker, p.g.a. den relative store strømstyrke.
Problemet kan ganske rigtigt løses ved at kortslutte switchen, men da der så ikke længere er nogen automatisk afbrydelse, skal man være meget påpasselig med at strømpulserne ikke bliver for lange, da man ellers brænder spolen af.  Desuden virker tilbagemeldingen heller ikke længere og den bruger jeg til at styre togene.

Den eneste løsning jeg kender er at køre med mit tog jævnligt.  Det er træls ja Party , men jeg er nødt til det Big smile

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 

        Hvilken anden type af drev, til en fornuftig pris, kan anvendes til c-skinner?

         Kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Kurt,

modeljernbane skrev:

       Hvilken anden type af drev, til en fornuftig pris, kan anvendes til c-skinner?

Der er f.eks. Viessmann's 4554 - endda med integreret multiprotokol dekoder.

Prisen er relativt god (f.eks. spor23 har 3-stk sampak til 885 kr) men jeg synes de larmer en del...

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Nu skriver du 21490.. Er det ikke forkert?

Mig bekendt hedder C-spor drevene 74490 og 74491.

 

Men vil da lige lytte med her da jeg er ved at skulle udstyre cirka 30 sporskifter med drev. Dog kun som analog styret med AC.

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 

         Hej Frank!

           jo det er forkert, det er mig der vrøvler. De heder 74490. Det bliver sgu dyrt at skifte til andre typer.

          Peter. Hvad betyder integreret multiprotokol?

          kurt

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Godt så fik vi da styr på det Laughing out loud

Kører du AC eller DC på dine sporskifter? Det må vel næsten være AC når du kører det via dekoder.


Er som sagt selv i gang med at skulle opbygge med en masse drev.
Men hvis det er noget træls noget med begge modeller, så skulle man måske kigge på f.eks viessmann.
Og nettog.dk har endda dem endnu billigere.. 807kr for 3 stk. Men stadig 500kr dyrere for 3 stk. 74491 :( 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Med Märklins dekodere er det DC der er til spolerne.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Frank-O

Industri-Tekniker

Indlæg: 263

PB

Det er vel der fejlen er så? Rygtet siger jo at DC dræber skiftedrevene.

Nå men så kan jeg vel godt fortsætte med mit Analog AC system :) 

__________________

Mvh.

Frank Olesen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik W

Indlæg: 11

PB

Det er min oplevelse, at det er mekanikken omkring microswitchen der er problemet. Ikke AC eller DC. Alle dekodere leverer DC-pulser. Efter jeg har loddet switchen ud og iloddet en lus virker mine drev fint. 

Har LauR90 fundet årsagen til de smeltede drev?

Mvh Henrik

__________________

Henrik W

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Kurt,

modeljernbane skrev:

         Peter. Hvad betyder integreret multiprotokol?

Det jeg mente var blot at drevet indeholder digital-dekoder og at denne både snakker Märklin-Motorola og DCC format.

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

HP 16

IT

Sjælland

Moderator

Indlæg: 249

PB

Hej med jer Har i overvejet følgende løsning på problemet... Skift ud til ESU switchpilot servo og nogle små servoer. Det kan jo gøres løbende når der er behov. 4 skifter kan laves for ca. 300,- Og går en servo i stykker er det en flad 20'er til en ny. Switchpilot kan strømfødes fra Marklin trafos lampestrøm eller alm DC. Og de kan styres helt analogt via omskifter/trykknapper eller digitalt. Mvh Kristian
__________________  Kører 3-skinne via Sprog II (DCC) med Rocrail.Forbillede: Hjørring Privatbaner og Nordjyske Jernbaner.Epoke: fra dengang til nu.Medlem af Slæbeskoen.dk
Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Hej Henrik Vedr. skiftetid på mine sporskifter, fik jeg i sin tid at vide, at disse skulle være forskellig afhængig af, hvor langt skiftet befandt sig fra strømtilførselsskinnen. Jo længere afstand, jo større skiftetid pga strømtabet skinnerne rundt. På de fjerneste sporskifter har jeg været helt oppe på 450, ja endog 500 ms. Jeg har ændret på disse forhold efter jeg læste din kommentar om, hvad der anbefales. Jeg har også fået det råd, at lave genvejsforbindelser fra udtag tæt ved strømskinnen og tværs under banen til fjernere skinnestrækninger, således at der bliver nogenlunde ens strømstyrke over hele banen. Jeg styrer mine loks (indtil videre 8 stk) og sporskifter (indtil videre 25 stk) med en 60214 Central Station, en booster og to 60 V trafoer. Jeg har tit tænkt på, at Märklin må have tjent kæmpe summer på alle disse defekte drev, der må jo have været lastvognslæs af dem gennem tiden! Venlig hilsen Lars V.
Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Hej igen Prøv lige at se på den lille instruktion på YouTube: Motor Märklin 74490 After Repair Works Only Digital, og sig mig jeres mening. Venlig hilsen Lars V.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik W

Indlæg: 11

PB

Hej Lars.

Han udlodder de røde lus (en kortslutning) og lægger lidt loddetin på i stedet. Det har den samme virkning. Som sagt lodder jeg begge switches ud, og lægger to lus, da jeg tror, at det er de små sorte plasticdimser til tilbagemelding (og afbrydelse af spolen), der blokerer for ankerets bevægelse.

 

Det er en god idé, at lave ekstra skinnestrømsforsyning rundt omkring på din bane. Jeg har trukket to tykke ledninger rundt under bordet, som jeg kan trække strøm fra. Jeg har vist 10 stk. til mine 120m spor. Jo flere indbyggede dekodere du har, desto mere omhyggelig skal du være med strømforsyningen, da de trækker meget strøm fra skinnen i korte pulser. Og det KAN forvirre lokomotivdekoderne. Hvis du vil spare lidt penge kan du købe Viesmann's eksterne dekodere. De kan også forsynes fra en selvstændig strømforsyning. Så reducerer du belastningen på din CS2 og mindsker risikoen for støj-pulser.

 

 

Har du haft "nedsmeltninger" efter justeringen af skiftetiderne?

 

Mange hilsener

Henrik

__________________

Henrik W

Like 0 kan lide
Top

Picture

LauR90

Roskilde

Indlæg: 118

PB

Hej Henrik Nej, jeg har ikke haft nogle nedsmeltningen endnu. Lige nu fungerer samtlige strømenheder som de skal. Det er især skønt med sporskifterne, næsten intet kan være mere irriterende vedr. modeltog end når disse pludselig ikke reagere som de skal, og to togstammer er ved at ramle ind i hinanden! Jeg vil forsøge mig med at trække mere strøm ud til fjernere skinnestrækninger som du har beskrevet i din svarmail. Det må da også kunne hjælpe noget. Men en ting forstår jeg ikke helt: Du skriver at "han udlodder de røde lus (kortslutning) og lægger lidt lodetin på i stedet". Hvad mener du med det? Jeg har blot loddet en bro (tynd stykke ledning) som forbindelse mellem de to yderste loddepunkter i switchen. Er det forkert? Venlig hilsen Lars
Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik W

Indlæg: 11

PB

Hej igen Lars.

Nej det er fint nok det du gør. En "lus" er bare en kortslutning fx. en stump ledning. Han laver kortslutningen med en stor klat tin. Det giver det samme.

Så du beskrivelsen af indbygning af en varistor i den anden tråd? Det er en god idé, når du køber nye drev. Varistoren vil formentlig forlænge de små switches´ levetid. Og så er drevene intakte mht. tilbagemelding og en vis risko for nedsmeltning, da vi fjerner afbrydelsen af spolen ved for lange skiftetider. Men jeg har ikke haft problemer med min CS2 sammen med Märklins dekodere.

 

Mvh. Henrik

 

 

__________________

Henrik W

Like 0 kan lide
Top

Picture

Hans Henrik

Maskinmester.

Indlæg: 93

PB

Har netop udbedret 5 stk. Marklin drev på selvsamme måde, og det virker. Håber det kan hjælpe andre, der har problemer med pågældende drev.

 

http://youtu.be/Pkt5h4b0WGE

__________________

Lollandsbanen i model!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Egonhund

Veksø

Indlæg: 158

PB

det er vel lettere at skrive til Märklin at man har x antal drev som er istykker, sende dem tilbage til marklin og få nogle helt nye retur. Smile

__________________

Mvh. William

2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB

 

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.