Hej
Jeg sidder med et par gamle Marklin toge hvor der ikke er noget lys i.
Jeg har så monteret uhlenbrock 75000 og 76200 decoder i nogle af togene, og kunne så godt tænke mig at monter nogle lysdioder i togene også.
Men hvilken spænding kommer der ud af udgangene til lyset på decoderne?
For jeg skal jo have en modstand på lysdioden, og der skal jeg jo først kende spændingen. Inden jeg kan regne den ud.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Ifølge manualerne over decoderne - og siden du kører Märklin - skal du bruge en modstand på omkring 1900 ohm. Men det kommer lidt an på lysdioden - og på, hvor meget lys du vil have. Så køb lidt flere modstande med andre værdier end lige 1900 ohm - både over og under - og lav nogle tests.
Hvis du kan finde ud af det, kan du købe et potmeter på 2000 og/eller 5000 ohm og justere dig frem. Husk dog så at dreje helt op til max modstand og justér nedad. Ellers vil du brænde lysdioden af.
Lys i vogne bør man måske nok bruge en funktions decoder og ikke en lok-decoder.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Ifølge manualerne over decoderne - og siden du kører Märklin - skal du bruge en modstand på omkring 1900 ohm. Men det kommer lidt an på lysdioden - og på, hvor meget lys du vil have. Så køb lidt flere modstande med andre værdier end lige 1900 ohm - både over og under - og lav nogle tests.
Hvis du kan finde ud af det, kan du købe et potmeter på 2000 og/eller 5000 ohm og justere dig frem. Husk dog så at dreje helt op til max modstand og justér nedad. Ellers vil du brænde lysdioden af.
Lys i vogne bør man måske nok bruge en funktions decoder og ikke en lok-decoder.
Jeg mener, det er alt for stor en modstand. Hvis du f.eks. har 5mm varm-hvide dioder med følgende data 3,2V, 2 mA og 18V DC fra dekoderen, vil du skulle anvende (18 - 3,2) / 0,02 = 740 ohm formodstand. Jeg anvender normalt en 1000 ohm formodstand til 5 mm varmhvide dioder i Märklin lokomotiver, hvor lokomotivet digitaliseres og glødepæren udskiftes med en diode. Det dæmper lyset til et passende lys.
Eksempler:
http://digitaltog.dk/Digital/Electrotren/Electrotren_2051_digital.pdf
http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_3054/Maerklin_3054_DB_BR_103.pdf
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
okhansen
Indlæg: 222
Ifølge manualerne over decoderne - og siden du kører Märklin - skal du bruge en modstand på omkring 1900 ohm. Men det kommer lidt an på lysdioden - og på, hvor meget lys du vil have. Så køb lidt flere modstande med andre værdier end lige 1900 ohm - både over og under - og lav nogle tests.
Hvis du kan finde ud af det, kan du købe et potmeter på 2000 og/eller 5000 ohm og justere dig frem. Husk dog så at dreje helt op til max modstand og justér nedad. Ellers vil du brænde lysdioden af.
Lys i vogne bør man måske nok bruge en funktions decoder og ikke en lok-decoder.
Hvorfor ikke bare finde den rigtige belysning med et lille potmeter, justere sig frem til den rigtige belysning og så måle på potmeteret hvilken modstand man skal montere?
Mvh. Ole
H0 2 skinne
Dansk Epoke III - IV
Digital - Digitrax Zephyr Xtra
Rocrail via Digitrax PR3
iRoc, gør din iPhone til en håndterminal
bqg
Indlæg: 1.102
Ifølge manualerne over decoderne - og siden du kører Märklin - skal du bruge en modstand på omkring 1900 ohm. Men det kommer lidt an på lysdioden - og på, hvor meget lys du vil have. Så køb lidt flere modstande med andre værdier end lige 1900 ohm - både over og under - og lav nogle tests.
Hvis du kan finde ud af det, kan du købe et potmeter på 2000 og/eller 5000 ohm og justere dig frem. Husk dog så at dreje helt op til max modstand og justér nedad. Ellers vil du brænde lysdioden af.
Lys i vogne bør man måske nok bruge en funktions decoder og ikke en lok-decoder.
Jeg mener, det er alt for stor en modstand. Hvis du f.eks. har 5mm varm-hvide dioder med følgende data 3,2V, 2 mA og 18V DC fra dekoderen, vil du skulle anvende (18 - 3,2) / 0,02 = 740 ohm formodstand. Jeg anvender normalt en 1000 ohm formodstand til 5 mm varmhvide dioder i Märklin lokomotiver, hvor lokomotivet digitaliseres og glødepæren udskiftes med en diode. Det dæmper lyset til et passende lys.
Eksempler:
http://digitaltog.dk/Digital/Electrotren/Electrotren_2051_digital.pdf
http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_3054/Maerklin_3054_DB_BR_103.pdf
Hej Peter
Jeg tror det drejer sig om togvogne, der skal sættes belysning i, der skal lyset jo ikke være så kraftigt, som hvis det er frontlys på et lokomotiv.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Ifølge manualerne over decoderne - og siden du kører Märklin - skal du bruge en modstand på omkring 1900 ohm. Men det kommer lidt an på lysdioden - og på, hvor meget lys du vil have. Så køb lidt flere modstande med andre værdier end lige 1900 ohm - både over og under - og lav nogle tests.
Hvis du kan finde ud af det, kan du købe et potmeter på 2000 og/eller 5000 ohm og justere dig frem. Husk dog så at dreje helt op til max modstand og justér nedad. Ellers vil du brænde lysdioden af.
Lys i vogne bør man måske nok bruge en funktions decoder og ikke en lok-decoder.
Jeg mener, det er alt for stor en modstand. Hvis du f.eks. har 5mm varm-hvide dioder med følgende data 3,2V, 2 mA og 18V DC fra dekoderen, vil du skulle anvende (18 - 3,2) / 0,02 = 740 ohm formodstand. Jeg anvender normalt en 1000 ohm formodstand til 5 mm varmhvide dioder i Märklin lokomotiver, hvor lokomotivet digitaliseres og glødepæren udskiftes med en diode. Det dæmper lyset til et passende lys.
Eksempler:
http://digitaltog.dk/Digital/Electrotren/Electrotren_2051_digital.pdf
http://digitaltog.dk/Digital/Maerklin_3054/Maerklin_3054_DB_BR_103.pdf
Hej Peter
Jeg tror det drejer sig om togvogne, der skal sættes belysning i, der skal lyset jo ikke være så kraftigt, som hvis det er frontlys på et lokomotiv.
Märklin toge med 75000 og 76200 dekodere plejer at være Märklin lokomotiver med den oprindelige beviklede magnet på motoren. Jeg har besvaret nogle mails den sidste uge fra een, som har bygget om med 75000 og 76200, mon ikke det er den samme, og så er det lokomotiver.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
bqg
Indlæg: 1.102
Märklin toge med 75000 og 76200 dekodere plejer at være Märklin lokomotiver med den oprindelige beviklede magnet på motoren. Jeg har besvaret nogle mails den sidste uge fra een, som har bygget om med 75000 og 76200, mon ikke det er den samme, og så er det lokomotiver.
Hej Peter
Det er muligt, du har ret, men ud fra 1. indlæg, hvor der skrives, der ikke er lys i, konkluderede jeg at det måtte være vogne.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Hej
Peter har ganske ret.
Det er mig som Peter har været behjælpelig med at besvare nogle mail for.
Da det er mine første toge jeg prøver at lave om, har jeg valgt at rode med Märklin 3000 som kun har lys fremad og så Märklin 3087 som intet lys har.
Så for sjov vil jeg prøve at sætte lys i dem.
Har tidligere gejlet flere 1/1 personbiler og lastbiler med diode lys.
Men syntes mine 3mm hvide 8000mcd lysdioder lyser alt for kraftigt.
Hvor mange mcd bruger i på lysdioderne? Og hvor køber i dem henne?
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej
Prøv at kigge lidt på denne her hjemmeside. http://www.niceled.dk/ . Har selv handlet der et par gange.
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Hej
Prøv at kigge lidt på denne her hjemmeside. http://www.niceled.dk/ . Har selv handlet der et par gange.
Oki dem vil jeg lige tjekke ud.
Handler normalt på www.ecolight.dk
Nu når jeg lige kigger, så har de også kordensator/elektrolys.
Lysdioderne blinker nemlig en del på det tog jeg satte lysdioder på.
Så overvejer at sætte en kordensator på. Men hvor stor bør sådan en være på?
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Hvordan blinker?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
SC
Mekaniker
Indlæg: 466
Hej.
Du har ikke koblet dem forkert så???? Fælles + (BLÅ ledning på ESU decoder) kobles til på alle dioder og så den ledning til forlys på den det andet ben på med formodstand. Så blinker der ikke. Kunne det tænkes du tager stel eller strøm uden om decoderen?????
Søren
3 Skinne, C skinner. Epoke lidt af det hele.
ECOS 1 og ECOS 2 og Touch Cab
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
Har montert lydioderne i stedet for pærer og brugt samme forbindelser? Gamle Märklin lokomotiver med pærer har den ene forbindelse ud mod stel,det duer ikke med dioder her skal du bruge en ledning fra dekodern.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
På uhlenbrock 75000 decoderen.
Der har jeg skruet decoderen fast med en skrue, så den for stel igennem denne. Derved har jeg så fjernet den brune ledning på decoderen.
Lysdioden har jeg så monteret det ene ben til den grå ledning fra decoderen (front lys) og så har jeg monteret det andet ben på den brune indgang på decoderen.
Men når taget køre afsted på mine m-skinner. Så slukker lyset engang imellem (dårlig forbindelse på skinnerne)
Jeg vil så gerne sætte kordensator på, sådan at lyset er konstant hele siden.
Kan man ikke dette?
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
At bruge stel til lysdioder gør at lyset flimrer. Hvis du vil bruge en kondensator skal dekodern være forberet til det og det er de gamle Uhlenbrock så vit jeg ved ikke.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
At bruge stel til lysdioder gør at lyset flimrer. Hvis du vil bruge en kondensator skal dekodern være forberet til det og det er de gamle Uhlenbrock så vit jeg ved ikke.
Okay. Men hvordan skal jeg så forbinde front lysdioden ?
http://www.digitaltog.dk/Digital/Uhlenbrock/Uhlenbrock_AnDi_75000.pdf
Her kan man se manualen.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
At bruge stel til lysdioder gør at lyset flimrer. Hvis du vil bruge en kondensator skal dekodern være forberet til det og det er de gamle Uhlenbrock så vit jeg ved ikke.
Okay. Men hvordan skal jeg så forbinde front lysdioden ?
http://www.digitaltog.dk/Digital/Uhlenbrock/Uhlenbrock_AnDi_75000.pdf
Her kan man se manualen.
Du har ikke andre muligheder end det du allerede har gjort. At montere en kondensator på den måde vil næppe virke og du risikerer at brænde ting af.
Den eneste løsning jeg lige kan få øje på er at købe en ny dekoder.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
I manualen står der :
Kommentar: Det anbefales at afmontere begge kondensatorer i lokomotivet, da du ellers risikerer at ”brænde” dekoderen af!
Dette har jeg også gjort. Men det er vel grunden til at mine lysdioder så slukker mens det gøre på grund af dårlig strømoptag.
De gamle glødepære der sidder i toget. De lyser fint nok, og det er meget lidt de flimer.
Men det er vel fordi lysdioder er mere sarte?
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
I manualen står der :
Kommentar: Det anbefales at afmontere begge kondensatorer i lokomotivet, da du ellers risikerer at ”brænde” dekoderen af!
Dette har jeg også gjort. Men det er vel grunden til at mine lysdioder så slukker mens det gøre på grund af dårlig strømoptag.
De gamle glødepære der sidder i toget. De lyser fint nok, og det er meget lidt de flimer.
Men det er vel fordi lysdioder er mere sarte?
Nej, de kondensatorer der sidder i et hver analogt lokomotiv er der kun for at fjerne elektrisk støj. Det du skal bruge er en elektrolyt kondensator, men det kræver en dekoder der understøtter det.
Grunden til at problemet er mere tydeligt med lysdioderne vil jeg tro er fordi de reagerer hurtigere end glødepærerne.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
I manualen står der :
Kommentar: Det anbefales at afmontere begge kondensatorer i lokomotivet, da du ellers risikerer at ”brænde” dekoderen af!
Dette har jeg også gjort. Men det er vel grunden til at mine lysdioder så slukker mens det gøre på grund af dårlig strømoptag.
De gamle glødepære der sidder i toget. De lyser fint nok, og det er meget lidt de flimer.
Men det er vel fordi lysdioder er mere sarte?
Nej, de kondensatorer der sidder i et hver analogt lokomotiv er der kun for at fjerne elektrisk støj. Det du skal bruge er en elektrolyt kondensator, men det kræver en dekoder der understøtter det.
Grunden til at problemet er mere tydeligt med lysdioderne vil jeg tro er fordi de reagerer hurtigere end glødepærerne.
Okay på den måde.
Spørger nok dumt. Men hvorfor kan jeg ikke sæt en elektrolys på og så en diode til at ensrette strømmen?
ps. Er der nogen der ved om der er en dansk manual til ESU LokPilot V4.0
bqg
Indlæg: 1.102
ps. Er der nogen der ved om der er en dansk manual til ESU LokPilot V4.0
Har du prøvet på www.digitaltog.dk der ligger oversættelser til nogle ESU dekodere, men om Lokpilot V4.0 er i mellem ved jeg ikke.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
bqg
Indlæg: 1.102
Men hvorfor kan jeg ikke sæt en elektrolys på og så en diode til at ensrette strømmen?
En elektrolytkondensator oplades når der er spænding på, og aflades når spændingen forsvinder.
En elektrolyt der er afladet, virker næsten som en kortslutning, når der sættes spænding på, den trækker meget strøm og det kan beskadige dekoderen. En modstand i serie med elektrolytten til begrænsning af strømmen og en spærrediode kan måske gørre det, men jeg ved det ikke
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
Okay Takker.
Jeg har prøvet at kigge på digitaltog.dk men han har desværre ikke oversat Lokpilot V4.0
Det jeg er i tvivl om (da mit engelske er dårligt)
Det er om jeg skal fjerne "Radiostøjsikringen" eller om den skal blive på ved brug af denne decoder?
For ved Uhlenbrock decoderne, skal jeg jo lade den blive siddende.
bilbanen
Indlæg: 29
En elektrolytkondensator oplades når der er spænding på, og aflades når spændingen forsvinder.
En elektrolyt der er afladet, virker næsten som en kortslutning, når der sættes spænding på, den trækker meget strøm og det kan beskadige dekoderen. En modstand i serie med elektrolytten til begrænsning af strømmen og en spærrediode kan måske gørre det, men jeg ved det ikke
Man belaster dekoderen hvis man sætter lytten efter dekoderen og før lyset.
men man kan jo lave et lille nødstrømsanlæg hvor man lader lytten op før dekoderen og når så lokomotivet ikke modtager strøm fra banen pga dårlige forbindelser afgiver lytten strøm til dekoderen.
en elektronik nørd kan sikkert tegne et lille diagram.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.592
Det er nok svært at sætte lytten inden dekoderen, da den så slår digitalinformasjonerne ihjæl. Den skal kobles til selve dekodern, som man kan ved Lenz og ESU dekodere. Det hjælper på store udfal, men ikke flimren når man bruger chassis som returleder.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Harley
IT-bygger
Aars
Indlæg: 106
Hvis dekoderen ikke er forberedt for kondensator backup, kan man sætte en lille kondensator, ~1μF, direkte mellem de enkelte udgange og plus, husk at vende den rigtigt hvis det er en elektrolyt, det tager de fleste pulser i strømmen, ellers prøv med et nummer større kondensator.
De dekodere jeg har prøvet "fortæller" selv hvis kondensatoren er for stor, de slukker simpelthen for udgangen igen på grund af for stort strømtræk.
Når kondensatorer så er monteret er det en simpel måling med voltmeter, og efter min mening vil de fleste lysdioder give for meget lys ved max. strømtræk, ca. 20mA ved størstedelen.
Jeg kører selv med 3K3ohm ved 15V og LED i serie til langt lys, og 22Kohm oveni ved nedblændet.
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 589
Okay Takker.
Jeg har prøvet at kigge på digitaltog.dk men han har desværre ikke oversat Lokpilot V4.0
Det jeg er i tvivl om (da mit engelske er dårligt)
Det er om jeg skal fjerne "Radiostøjsikringen" eller om den skal blive på ved brug af denne decoder?
For ved Uhlenbrock decoderne, skal jeg jo lade den blive siddende.
Det skal fjernes, det forstyrrer bare dekoderen.
Man belaster dekoderen hvis man sætter lytten efter dekoderen og før lyset.
men man kan jo lave et lille nødstrømsanlæg hvor man lader lytten op før dekoderen og når så lokomotivet ikke modtager strøm fra banen pga dårlige forbindelser afgiver lytten strøm til dekoderen.
en elektronik nørd kan sikkert tegne et lille diagram.
Hvis du er heldig så ser centralen det bare som en kortslutning og lukker ned; hvis ikke så får du en død central ud af ovenstående stunt.
Digitalstrømmen er en vekselstrøm og hvor en kondensator der får jævnstrøm holder op med at lede når den er opladet, så stopper den ikke i et vekselstrømskredsløb, så det ovenstående vil mere eller mindre svare til at kortslutte centralen.
Spørger nok dumt. Men hvorfor kan jeg ikke sæt en elektrolys på og så en diode til at ensrette strømmen?
ps. Er der nogen der ved om der er en dansk manual til ESU LokPilot V4.0
Det kan du ikke fordi det pga. digitalstrømmen opleves af dekoderen som en kortslutning.
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
mr-data
Indlæg: 805
På uhlenbrock 75000 decoderen.
Der har jeg skruet decoderen fast med en skrue, så den for stel igennem denne. Derved har jeg så fjernet den brune ledning på decoderen.
Lysdioden har jeg så monteret det ene ben til den grå ledning fra decoderen (front lys) og så har jeg monteret det andet ben på den brune indgang på decoderen.
Men når taget køre afsted på mine m-skinner. Så slukker lyset engang imellem (dårlig forbindelse på skinnerne)
Jeg vil så gerne sætte kordensator på, sådan at lyset er konstant hele siden.
Kan man ikke dette?
Ud fra hvad jeg kan se i manualen til din dekoder, så har formentlig monteret dine forbindelser korrekt.
Derfor et spørgsmål: Er det kun lyset der blinker, eller laver lokomotivet nogle små "ryk" samtidig? For i så fald er det dårlig forbindelse, som du selv er inde på.
Hvor afstand har du mellem dine "fødepunkter" (steder hvor strømforsyningen er tilsluttet) på skinnerne? Normalt anbefales det at gøres med en afstand på 1 eller 2 meter, af den grund at mange skinner lider under et forholdsvist stort strømtab, især K-skinnerne. Præcis hvordan det forholder sig med dine M-skinner, ved jeg ikke.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Kimp
Sneslev (Ringsted)
Indlæg: 99
På uhlenbrock 75000 decoderen.
Der har jeg skruet decoderen fast med en skrue, så den for stel igennem denne. Derved har jeg så fjernet den brune ledning på decoderen.
Lysdioden har jeg så monteret det ene ben til den grå ledning fra decoderen (front lys) og så har jeg monteret det andet ben på den brune indgang på decoderen.
Men når taget køre afsted på mine m-skinner. Så slukker lyset engang imellem (dårlig forbindelse på skinnerne)
Jeg vil så gerne sætte kordensator på, sådan at lyset er konstant hele siden.
Kan man ikke dette?
Ud fra hvad jeg kan se i manualen til din dekoder, så har formentlig monteret dine forbindelser korrekt.
Derfor et spørgsmål: Er det kun lyset der blinker, eller laver lokomotivet nogle små "ryk" samtidig? For i så fald er det dårlig forbindelse, som du selv er inde på.
Hvor afstand har du mellem dine "fødepunkter" (steder hvor strømforsyningen er tilsluttet) på skinnerne? Normalt anbefales det at gøres med en afstand på 1 eller 2 meter, af den grund at mange skinner lider under et forholdsvist stort strømtab, især K-skinnerne. Præcis hvordan det forholder sig med dine M-skinner, ved jeg ikke.
Hej
Det er kun lysdioderne der blinker engang imellem når den køre.
I modsatte ende af toget sidder der glødepære i. Og der er stort set ikke noget med denne.
Så må vel være fordi lysdioderne er så fin følende?
Toget køre som det skal, uden ryk.
Jeg har fødeledning for hver 3-5 skinne.
mr-data
Indlæg: 805
Hej
Det er kun lysdioderne der blinker engang imellem når den køre.
I modsatte ende af toget sidder der glødepære i. Og der er stort set ikke noget med denne.
Så må vel være fordi lysdioderne er så fin følende?
Toget køre som det skal, uden ryk.
Jeg har fødeledning for hver 3-5 skinne.
Ja okay. Lysdioder (LED'er) har en tendens til at være en del mere følsomme overfor spændingsvariationer. Det kunne jeg selv konstatere for nogle år siden, da jeg byggede en gennemgangstester (altså om et givent stykke metal var strømførende).
Selve apparatert var yderst primitivt, i original-versionen var det kun en "hyletone" som angav om der var gennemgang, og hvor meget. Jeg modificerede den ved at sætte en LED i serie med plus-ledningen (- pol mod batteriet, + mod printkort). Her resulterede belastningen af printet, og dermed strømforbruget (og en lille ændring i spændingen) i at LED'en lyste stadig kraftigere.
Hvor meget er 3 - 5 skinner; jeg kender ikke standard-længderne for M-skinner?
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
bqg
Indlæg: 1.102
Hej
1stk. 1/1 m-skinne er 180mm, så der er fødning mellem 540 - 900 mm
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV