Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Märklin englænder 24624 “rasler”

Nogle af mine C-englændere 24624 er begyndt at "rasle-brumme" når de skifter. Men kun når jeg skifter til afvigende - aldrig når jeg skifter til "ligeud". Jeg skifter vha Digikeijs DR4018, men jeg har også oplevet det med Märklins egen 6083 og Viessmanns tilsvarende. 

Jeg kan nogen gange få det til at holde op, hvis jeg skifter 5-10 gange hurtigt efter hinanden. Men det kommer igen, hvis skiftet har været uvirksomt i et stykke tid (nogle minutter).

Det sker uafhængig af, om krydset er monteret på anlægget, eller jeg tager det op og holder det i hånden. Krydsene er monteret ab-fabrik med "de nye drev", men det lyder for mig som om det forsøger at trække for hårdt/længe/meget i den ene retning. Jeg har selvfølgelig endevendt og nærmest mikroskoperet - men uden at blive klogere.

Er der nogen, der har oplevet det samme - og måske har et forslag til en løsning?

Vh Kresten

 

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hej Kresten,

Jeg har haft den samme udfordring med et krydsspor. Og kom ikke over det, til trods for jeg skilte det af. Skiftet er ca. 6/7 år gammelt

Jeg oplevede dog ca. 1/2 år senere at drevet så stoppede den ene vej. Derfor tog jeg den beslutning at skille drevet ad sætte bro på de 2 "switche", hvorefter det kører upåklageligt. Jeg havde endda købt et nyt som ligger i reserve :-) 

Broen blev lavet på samme måde som man kan fikse 74490 / 91 drev.  

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Hej Ulrik

Tak for dit svar - det skal da prøves.

Men jeg troede da, at netop det problem var løst med de nye drev?

Hvilken af løsningerne har du brugt - den med en varmefølsom modstand eller den, hvor du simpelthen "kortslutter" med en stump ledning?

Vh Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Hvis du er usikker, så kan du kigge på Märklintog Youtube kanaler, og her har han en udemærket beskrivelse om den lodning ......

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Hej Jørgen

Ja, og det er netop derfor jeg spørger. 
På YouTube er begge løsninger nemlig beskrevet.

Jeg har brugt "modstandsmodellen" til alle mine ældre drev.

Vh Kresten

 

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.598

PB

Jeg har også været på Herrens mark, så da jeg har haft 20-25 K drev, der kun virker den ene vej på trods, at der altid kun har været brugt AC strøm, så der er blevet skiftet løbende ud.

Märklin har vel erstattet 10-15, medens resten ligger, og jeg har skrevet med teknisk afd. hos Märklin, og de har svaret, at jeg kan sende dem til vurdering, men det er 1-2 år siden.

I mellemtiden er jeg begyndt at skifte til motordrev MTB MP1, og de har virket godt og er væsenlig pænere med den langsomme bevægelse ( men her skal så et print med et bistabilt relæ imellem for at jeg kan skifte med CS3 ).

Og så er det slemt at skifte drevene, når der ikke er så meget plads, så det er vi to om, og vi er da ikke blevet skilt endnu !

Men da jeg så Märklin Tåg's video, og han nævnede, at han havde prøvet med 8 sek. spænding, så skulle det være sikkert nok, når der skiftes med CS3 ( men så er det helt sikkert at Märklin siger nej ).

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Jeg er også tidligt blevet rådet til motordrev/servoer - men for pokker, alt det arbejde med udskiftning (for slet ikke at tale om alle de dekodere, som skal udskiftes).

Men jeg havde et enkelt sporskifte med de gamle drev, som jeg havde repareret med "modstandsmodellen".  Nu ville det kun skifte "den ene vej". Jeg loddede en lus henover de to kontakter, og nu kører det smertefrit.

Tilbage til mine englændere: Jeg afmonterede et af "de nye drev" på min "rasle-brumme-englænder" og skilte det ad. Så er jeg jo ihvertfald sikker på, at fabriksgarantien er bortfaldet og jeg ikke har noget sted at rette min klage... 

Det viser sig, at Märklins måde at forbedre de gamle drev åbenbart er præcis Ulriks løsning: At lodde en lus henover mikro-switchen (se vedhæftede billede). Og så et stykke transparent tape hen over. Men selv når det er gjort, har jeg åbenbart problemet. 

Jeg prøvede at tilslutte drevet til dekoderen - uden selve englænderen. Så skiftede det pænt og nydeligt. Så nu tyder noget på, at det er "samspillet" mellem selve krydssporet og drevet, der er noget galt med. 

Men hvad ? Mit sidste ukvalificerede gæt kan være impulstiden - den er sat til 250ms. Jeg testede med min anden englænder, som også "rasle-brummede", når jeg stillede den til "afvigende". Jeg nedsatte impulstiden (eller hvad det nu hedder) til 150ms. Og så skiftede den perfekt - det lykkedes mig ikke at få en eneste mislyd frem.

Har jeg fundet en generel løsning - eller har jeg bare været heldig i dette tilfælde ?

VH Kresten

 

 

AttachmentStørrelse
Märklins nye drev til C-skifter 1.84 MB
__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

 

Ja jeg tog konsekvensen i sin tid. Godt nok var/er det K skinner. Men problemet med drevene var lige så tunge. Jeg har ikke et sekund fortrudt arbejdet og udgiften.

 

Jeg valgte at skrive om det her: https://www.sporskiftet.dk/blogs/f1freakdk/udskiftning-af-drev-og-få-motivation-igen

 

Nu eksisterer den nævnte forretning ikke mere, og man skal så finde drevene et andet sted hvis man vil gå den vej...

 

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerR

Indlæg: 68

PB

jeg synes nu ikke det ligner en lus som Märklin har lavet. Det ligner mere en keramisk kondensator der er loddet hen over kontakten. Det kan man gøre for at begrænse sliddet på kontakten på grund af gnisker når kontakten afbrydes, men dette har åbentbart ikke været tilstrækkeligt til at kontakten kunne holde i længden.

 

__________________

Mvh Per

 Marklin K/(C) skinner / Marklin CS3+ (60216) /CS2 (60214, 60215) / Marklin 60061/60101 /  60174 Booster / MS1 / MS2
Tilbehør :  7286 Drejeskive(analog)  Applikationer : Marklin Mobilstation (Android), iTrain PC software

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Hej Steen

Ja, jeg læste dit indlæg i sin tid og lod mig også inspirere til at indkøbe 40 servoer. Efter råd fra Klaus Moppe købte jeg dog "kineserversioner", som de også bruger i Hadsten - og til en noget anden pris. De ligger og samler støv og jeg går rundt om dem en gang i mellem og tæller på fingre... Smile

I mellemtiden har jeg fundet disse smarte monteringskit, som jeg er ved at 3D-printe. Så må vi se, hvor langt jeg kommer: https://www.thingiverse.com/thing:970883 , https://www.thingiverse.com/thing:2155183

Vh Kresten

__________________

Kresten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kresten

Indlæg: 1.040

PB

Hej Per

Du har ret  - det var en keramisk kondensator. 

Dem har jeg nu fjernet og erstattet med en lus - og krydsene fungerer nu fejlfrit uden raslen, brummen eller anden støj.

VH Kresten

 

__________________

Kresten

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.