Picture

lars7994

Märklin Digital

Indlæg: 12

PB

Märklin 6631 til brug af 72710

Hej alle.

Har købt et par Märklin pulte 72710 samt seks sporskiftedrev 74490, som er lige om hjørnet med posten. Har fra mit gamle analoge anlæg, to stk. Märklin 6631 transformaterer til at stå. Kan pultene sættes til 6631, uden nogen risiko for at det brænder sammen eller noget i den stil? og hvis den kan, er det så lysstikket den skal i? Håber nogen kan hjælpe.

Hilsen Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Lars,

lars7994 skrev:

Har købt et par Märklin pulte 72710 samt seks sporskiftedrev 74490, som er lige om hjørnet med posten. Har fra mit gamle analoge anlæg, to stk. Märklin 6631 transformaterer til at stå. Kan pultene sættes til 6631, uden nogen risiko for at det brænder sammen eller noget i den stil? og hvis den kan, er det så lysstikket den skal i? Håber nogen kan hjælpe.

Så vidt jeg kan se er din trafo sådan en:

Billede

 

- Med andre ord fra "220v" tiden... Vi har i dag (op til) 240v i stikkontakterne, så der er en stor risiko for at "stege" digital-elektronik hvis man benytter sådan een.

(På den anden side kan jeg se at 72710 + 74490 vel egentlig er en analog løsning uden dekoder - og så bør det jo egentlig være OK? - Hvis du ikke benytter den til andet end at skifte dine sporskifter med...)

Ved normal, gammeldags analog drift er det gul + brun bøsning du skal bruge til forsyningen ja.

 

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars7994

Märklin Digital

Indlæg: 12

PB

Hel Peter.

tak for hurtig og grundigt svar. Tror bare jeg får skaffet mig en af de nyere hvide transformatorer for at være på den sikre side.

Hilsen Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Peter.

peterw skrev:
Med andre ord fra "220v" tiden... Vi har i dag (op til) 240v i stikkontakterne, så der er en stor risiko for at "stege" digital-elektronik hvis man benytter sådan een.

Jeg har hørt det postulat mange gange efterhånden - men bortset fra de mange gentagelser af den samme påstand - er der så nogen, der har nogle reelle episoder at henvise til?

I Danmark og store dele af Europa havde vi jo 220V i husholdningsnettet i mange år, mens briterne havde 240V. I EU-harmoniseringens navn mødtes man så på halvvejen og lavede hele EU om til 230V område - og det gjorde man bl.a., fordi det burde være omkostningsfrit for næsten alle.

Reelt betyder det, at spændingen er steget ca. 4,5% i forhold til "gamle dage", og det er altså ikke ret meget. Al digital elektronik, jeg kender, kan sagtens tåle en overspænding i den størrelse - men i virkelighedens verden er der jo ikke noget digital elektronik, der kører på AC: Det første, der sker, når man bruger en AC fra en Märklin trafo (eller andre fabrikater), er naturligvis, at man render ind i en ensretter og en form for spændingsregulering. Denne bliver en lille smule varmere, fordi den måske får en 4,5% overspænding - men det burde ligge indenfor tolerancerne af al moderne elektronik og ikke udgøre noget problem.

Er der nogen, der har reelt kendskab til modelbane-elektronik, der er designet så dårligt, at en overspænding på 4,5% er nok til at få det til at brænde af? Hvis det er tilfældet, vil jeg gerne vide det, for så skal jeg absolut ikke vide noget af at købe det. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Helt konkret mener jeg det er Märklins DELTA moduler der skulle være overfølsommme. Problemet opstår på grund af omskifteimpulsen der skifter kørselsretning. Jeg har dog  aldrig testet det, dels fordi alle mine DELTA moduler er kasserede til fordel for noget bedre og jeg har aldrig haft en 6631 til 220V.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Jeg har selv haft to eksempler på at overgangen til 230V fik betydning. Det ene var et transportabelt Arena TV, som både kunne køre på lysnet og 12V. Efter overgangen til 230V blev billedet ustabilt. Det kunne selvfølgelig være pga. fjernsynets alder, men blev det sat  til 12V, var der ikke fejl på billedet.

Det andet eksempel er fra modelbanen og digitaliseringen. Det var en ESU-decoder, som brændte af i forbindelse med et analogt retningsskift (24V). Ved nærmere undersøgelse af decoderen kunne jeg konstatere, at det var den zenerdiode, der regulerede spændingen til decocerens PIC, der var stået af. Den kunne åbentbart ikke tåle den effekt retningskiftet afsatte. Om det var en enlig svale eller en underdimentionering af zenerdioden ved jeg ikke. ESU har formodentlig rettet op på det sidenhen, hvis det var et dimentioneringsspørgsmål.

Endelig er det nok få anlæg i dag, hvor decodere udsættes for analog drift og retningsskift.

Ellers har jeg ALDRIG oplevet at "gamle" transformatorer har ført til skader. Mit hovedanlæg kører digitalt men stadig på en HSV-transformator fra barndommen - og det uden problemer.

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Ah - jeg kan se, vi vist er kommet til at tale lidt forbi hinanden: Jeg kan sagtens forstå, at den høje spænding i forbindelse med retningsskifte kan få noget til at brænde af - det ville sådan set undre mig andet.

Men det er jo en anden historie af to grunde: For det første vil det sikkert være tilfældet, uanset om man kører på 220V eller 230V. Og for det andet burde retningsskifte-spændingen vel kun optræde på rød/brun udgang - dvs. kørestrømmen? Der bliver vel ikke sendt retningsskifte-spænding ud på gul/brun udgang - for så må der da også være en del gammeldags glødelamper, der ville stå af?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.150

PB  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Ah - jeg kan se, vi vist er kommet til at tale lidt forbi hinanden: Jeg kan sagtens forstå, at den høje spænding i forbindelse med retningsskifte kan få noget til at brænde af - det ville sådan set undre mig andet.

Men det er jo en anden historie af to grunde: For det første vil det sikkert være tilfældet, uanset om man kører på 220V eller 230V. Og for det andet burde retningsskifte-spændingen vel kun optræde på rød/brun udgang - dvs. kørestrømmen? Der bliver vel ikke sendt retningsskifte-spænding ud på gul/brun udgang - for så må der da også være en del gammeldags glødelamper, der ville stå af?

Problemet med overspænding i forbindelse med retningsskift er vist mest erkendt på ældre HSV-transformatorer, som ikke nødvendigvis var skarpe i tolerancerne. På HSV er der målt både 28 og 30V ved retningsskift. Det betød ikke så meget ved et mekanisk relæ, men mange dekodere brænder af.

Jeg ville undlade at anvende HSV af samme grund og ældre Märklin trafoer i metalhus p.g.a. smuldrende ledninger med risiko for stød til følge. En ubeskadiget Märklin blå trafo i plasthus går fint til lysstrøm etc. Märklin havde for en 5 - 10 år siden et ret omfattende tilbud om ombytning af blå trafoer med plasthus til nyere trafoer a.h.t. drift af lokomotiver med dekoder samt sikkerhed for kunderne.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Læs nu mit indlæg rigtigt. Jeg beskrev den situation, som var i de indledende dage af digitaliseringen, hvor dele af mit anlæg stadigt var analogt - analoge lokomotiver var i overtal. Derfor var der analog spænding på sporet. Retningskiftet på begge mine HSV transformatorer er/var 27V. Husk også på, at der i alle decodere er indbygget en spændingregulering af hensyn til elektronikken. Det, der brændte af, var netop zenerdioden i spændingreguleringen. Den var sandsynligvis kun lige effektmæssigt dimensioneret til at klare en omskifterspænding på 24V. Og her bør det huskes, at effekten stiger med kvadratet på spændingen.

Lars har ret i, at situationen i dag er omvendt og at det analoge retningsskift aldrig vil nå digitale enheder. Desuden har HSV-transformatoren en fast udgang på 14V, som måske i virkeligheden er 15V. Jeg kan også oplyse, at der er ingen smuldrende isoleringer på ledningerne i HSV-transformatoren, da der i den kun er anvendt lakeret kobberledninger til alle forbindelser og netledningen ud af transformatoren er en plastledning, som i mit tilfælde stadig er i god stand - ingen gummiledninger, som hos Märklin.

Når Märklin og andre pludselig lavede et ombytningstilbud og ESU et opdateringstilbud, så handlede det kun om at komme af med lageret af transformatorer, da et EU-direktiv havde sat en frist for længe transformatorer måtte anvendes til legetøj. Det er grunden til, at vi idag kun kan købe elektroniske netdele hos Märklin og Co. Forretning og intet andet.

Når det er sagt, er det altid klogt at kontrollere elektriske anlæg og maskiner for fejl inden brugen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Reelt betyder det, at spændingen er steget ca. 4,5% i forhold til "gamle dage", og det er altså ikke ret meget.

Nej. I praksis har spændingen ikke ændret sig en eneste volt. Det hele var udelukkende en øvelse på papiret, i harmoniseringens navn. Hvis spændingen herhjemme skulle være ændret fra 220 til 230V, så er der 3 måder det kunne være gjort på:

1. Man kunne skrue lidt op for omdrejningerne på kraftværket. Men så ville vi ikke have 50 Hz mere, og mange vækkeure ville gå for hurtigt.

2. Man kunne ændre viklingerne på generatorerne på kraftværkerne. Men det ville være stort og dyrt at gennemføre. Viklingerne er hule for at køle dem med hydrogengas under tryk. I hvert fald den, jeg engang så på en rundvisning på Avedøreværket.

3. Man kunne ændre viklingerne på højspændingstrafoer ude i det danske land. Igen et dyrt og stort projekt at gennemføre.

Jeg husker at have målt spændingen her på ydre Nørrebro til 228V i de gamle "220V"-dage. Og det er den såmænd stadig den dag i dag, plus/minus lidt variation hen over døgnet.

Her er lidt mere om emnet: https://www.schneider-electric.co.uk/en/faqs/FA144717/

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars7994

Märklin Digital

Indlæg: 12

PB

Hej alle. Har nu prøvet det og kan konkludere at det fungerer helt som det skal med 6631 samt 72710.

jeg takker for alle de fine og hjælpsomme input. 

Hav en god aften

Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej!

Gud hvor er det rart at der endelig kommer nogle forstandige kommentarer til brug af ældre transformere, især Maerklin. Ikke fordi jeg er bruger af sådan, jeg har andre fabrikater.

Er den elektronik man indkøber forsynet med, eller beregnet til en af de moderne switch mode spændingsforsyninger er det selvfølgelig en sådan man bruger.

Står man for at skulle bruge 12 til 16 volt AC til at forsyne sporskifter, lys eller andet på modeljernbanen kan man roligt tilslutte sine ledninger til en af de meget udskælte transformere på udgangen til sporskifter og andre brugsgenstande.

I den digitale verden kan du også lade en særskilt booster eller sporskifte dekoder forsyne med spænding fra en af de udrangerede transformere, dog siger man at det er en god ide at det er samme type transformer der driver centralenheden. Hvorfor?, der sidder sikkert én derude der kan svare på dette, eller er det bare livrem og seler.

Er det DC man ønsker kan man jo købe en gammel Fleischmann transformer og dreje op for hastigheden og lade håndtaget stå der, så har man ca. 14volt DC på skinne udgangen.

Hvad der har været skrevet tidligere har været noget ævl omkring gummiisolering af ledninger, at nogen har fået stød, det kunne jo være og jeg har hørt, eller tror og endelig almindelig uvidenhed måske har forhandlerene også pustet til ilden undervejs.

Nu er vi jo nogle der har haft hele opstarten af modeljernbanen med gamle transformere, med og uden gummiisolering og spændings / hastighedsregulering, dreje op dreje ned, og endelig det forløsende ord Digitalisering. Det er jo slet ikke ovre endnu, det er kun begyndelsen. Hvorfor tror i der ved hvad ordet LENZ står for, stadig søger.

Stadig , som det skinner igennem ovenfor kan i med omtanke stadig bruge jeres gamle transformer til en del af den digitale verden.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Salget af Lenz udstyr er stor set gået i stå i Europa. De fornyer sig ikke og den digitalstation de har haft på bedding i 10 pr er stadig ikke kommet. En Fleischmann transformer sender ikke DC ud, men ensrettet AC, alså en masse positive pulser efter hinannen.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 3 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej Bentp i Aarhus.

Hold dig til ordlyden i indlæget. Ok det ser ud som om Lenz er gået i stå, men hvad vil du have dem til at opfinde, Er det de små fnidrede skærme som andre arbejder med, ingen navne nævnt,. Jeg er da personlig tilhænger af en størrer skærm med tilhørende software.

I øvrigt så modtog jeg i går tirsdag 1706 den nye håndkontrol = LH101 fra Lenz. Så kan jeg jo tage dine negative briller på og sige, tjah den kan jo ikke meget mere som den gamle og jeg skal til at lære at bruge knapperne på en anden måde som tidligere, det er da også noget bøvl. Dog er den som mange har efterlyst forsynet med drejepotentiometer til hastighedsregulering.

Med den signatur du har, er sådan noget Lenz noget jo nok ikke noget du falder for. Forhold dig til det oprindel indlæg i tråden, hvad med en melding om hvad du bruger dine gamle Maerklin transformere til. Har du haft transformere med gummiisolering der er smuldret af ledningerne og resulteret i elektrisk stød. Har der ellers været andre fejl eller defekter med dine Maerklin transfomere der er værd at berette om.   

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Sjovt du nævner små fnidrede skærme og Lenz LH101. Det er netop et af de kritikpunkter der er ved Lenz håndcontrolleren, skærmen er for lille. Ja, jeg har oplevet en mørnede gummiledninge på gammle blå transformatorer, derfor har jeg kun nogle stående til pynt. Heldigvis gik det ikke ud over mig, men en sikring i eltavlen. For satan et knald det gav da jeg flyttede transformatoren og der blev mørkt i rummet.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 3 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Helt ufarligt er de gamle trafoer fra Märklin ikke, jeg har to gange fået en rap over fingerner af de gamle blå trafoer med metal kappe, hvad der har resulteret , at de gik til den evige hvile i genbrugspladsens elektronikskrot.Så vær forsigtig med det gamel skidt. Smile

Like 1 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.150

PB  Hjemmeside

modeljernbane skrev:

 Helt ufarligt er de gamle trafoer fra Märklin ikke, jeg har to gange fået en rap over fingerner af de gamle blå trafoer med metal kappe, hvad der har resulteret , at de gik til den evige hvile i genbrugspladsens elektronikskrot.Så vær forsigtig med det gamel skidt. Smile

https://www.marklin-users.net/forum/posts/t32687-YIKES----my-280A-transformer-gave-me-a-huge-230-Volt-shock blot til illustration af trafo med metalhus

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

TMK

de blå mænd

Indlæg: 2

PB

hej

pas på har brændt 2 lok decoder af med trafo magen til den blå så mit råd den duer kun til manuel belysning 

hilsen TMK

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.