Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Afprøvning af gamle skinner

Jeg er i den heldige situation at jeg har fået et større antal Märklin K og M-skinner forærende. De er dog af ældre dato, og nogle er medtaget af rust, maling, pålimet græs osv. Jeg har nu fået renset skinnerne så godt som det var muligt, og jeg vil gerne afprøve om skinnerne og især de mange elskiftespor fungerer.

Jeg har desværre ikke min egen CS2 ved hånden. Jeg har dog også fået en HSV transformator (type 4) med i hatten (det vides ikke om den virker). Jeg går ud fra at jeg blot skal tilslutte + til midterlederen og – til skinnerne som med Märklins gamle blå transformator.

Alle mine lok er digitale, men selv om de godt kan anvendes på et analogt anlæg, så er jeg lidt loren ved at sætte et tog på en analog bane, hvor jeg ikke ved om der er kortslutning i nogle af skinnerne eller om transformatoren kan ’aflive’ toget.

Kan jeg gøre noget for at teste anlægget incl. transformator, før jeg sætter et tog på? Evt. blot med et voltmeter?

Jeg har også en udfordring med elskiftesporene. Der er eldrev i de fleste, men de er beregnet til de gamle ”Stellpulte”. Kan man manuelt, med strøm, afprøve om elskiftesporene virker?

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Hej,

Jeg synes at huske at netop HSV trafoerne kan være for hård kost for moderne digital-udstyr - det er vist ret let at få dekodere og centraler til at "lukke røg ud"... Sad

Du kan selvfølgelig godt sætte HSV'en til og afprøve spændingen her og der med et (AC) voltmeter - men om det helt kommer til at illustrere hvor god tilstand skinnerne er i er jeg mere usikker på...

Jeg ville nok finde en anden, mere moderne trafo (eller blot låne et analog-lok) til formålet.

Det kan principielt godt lade sig gøre at digitalisere selv M-skinne baserede skiftespor - se her

Mvh,

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Ja, jeg tænker at det er risikabelt at sætte et dyrt digitalt tog på banen - tror hellere jeg vil finde et billigt analogt tog, der kan klare mosten!

Jeg skal ikke digitalisere skiftesporene; jeg skal blot teste om de virker. Tanken er at jeg på et tidspunkt vil sælge alt det, der fungerer tilfredsstillende (til et analogt anlæg). Jeg kører selv med C-skinner og kun digitalt.

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 405

PB

Problemet med den HSV trafo er hvad den afgiver. Den er sikkert beregnet til 220V og ikke 230 og derfor er omskifteimpulsen sikkert for høj, så den brænder decodere af. Du kan muligvis bruge den som strømforsyning til stationære ting der bare skal have 16V vekselstrøm, men tag og mål efter med et voltmeter, hvad den rent faktisk afgiver. 

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Lincoln skrev:

 

Jeg er i den heldige situation at jeg har fået et større antal Märklin K og M-skinner forærende. De er dog af ældre dato, og nogle er medtaget af rust, maling, pålimet græs osv. Jeg har nu fået renset skinnerne så godt som det var muligt, og jeg vil gerne afprøve om skinnerne og især de mange elskiftespor fungerer.

 

Jeg har desværre ikke min egen CS2 ved hånden. Jeg har dog også fået en HSV transformator (type 4) med i hatten (det vides ikke om den virker). Jeg går ud fra at jeg blot skal tilslutte + til midterlederen og – til skinnerne som med Märklins gamle blå transformator.

 

Alle mine lok er digitale, men selv om de godt kan anvendes på et analogt anlæg, så er jeg lidt loren ved at sætte et tog på en analog bane, hvor jeg ikke ved om der er kortslutning i nogle af skinnerne eller om transformatoren kan ’aflive’ toget.

 

Kan jeg gøre noget for at teste anlægget incl. transformator, før jeg sætter et tog på? Evt. blot med et voltmeter?

 

Jeg har også en udfordring med elskiftesporene. Der er eldrev i de fleste, men de er beregnet til de gamle ”Stellpulte”. Kan man manuelt, med strøm, afprøve om elskiftesporene virker?

 

Sagtens... gul ledning til en af polerne på transformatorens lysudgang, og derefter de to blå på skift, så bør spolerne trække skiftet og du kan både se - og høre!! om det virker Big smile i al fald hvis det er M skinne sporskift. 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 186

PB  Blog

Med mit tidligere Märklin anlæg anvendte jeg en HSV dobbelt trafo til sproskifterne (ikke digital, men analog) og det virkede fint. Jeg lavede en kontrolpult med trykknapper til sproskifterne uden problemer. Jeg tilsuttede også bare den gule ledning til fælles og derefter de 2 blå til hhv. lige ud og afvige.

Nu anvendes HSV til Peco sporskifter via digital styring. Den er forbundet til relæer, der styres af dekodere og dermed ikke direkte forbindelse mellem HSV og det digitale system.

Det virker fint.

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

Det var jo nemt - og indtil videre virker alle dem, jeg har testet! Smile Både K og M sporskifter.

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

Thomas Jespersen skrev:

Problemet med den HSV trafo er hvad den afgiver. Den er sikkert beregnet til 220V og ikke 230 og derfor er omskifteimpulsen sikkert for høj, så den brænder decodere af. Du kan muligvis bruge den som strømforsyning til stationære ting der bare skal have 16V vekselstrøm, men tag og mål efter med et voltmeter, hvad den rent faktisk afgiver. 

Thomas

Problemet er både overgangen fra 220 til 230 V og 

- HSV er en trafo med viklinger, som transformerer V et antal gange. Hvis du bor tæt på transformatorstationen, kan du få mere end 230V ind i dit hus, og dermed yderligere overspænding fra HSV.

- HSV er ikke ens ... nogle giver mere end andre

Konsekvens ... brug aldrig en gammel blå Märklin trafo eller en HSV med et lokomotiv med dekoder i!

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 2 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 186

PB  Blog

Tak for de gode råd og uddybninger. Hvad anbefaler I så at anvende som transformatorer ifm. digital styring af modeljernbanen ?

Mvh. Henrik

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 405

PB

Generelt kan du egentlig bruge hvad som helst bare den afgivne spænding er mindre end det dit digitaludstyr er beregnet til. 

Hvilket digitaludstyr skal det bruges til?

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

HEDO

Pension, tidl. DSB IT

Indlæg: 186

PB  Blog

Trafo skal anvendes til LDT boostere, der forbindes til Uhlenbrock Intellibox via en booster driver fra Litra.dk.

Mvh. Henrik

__________________

Henrik D.

Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.

Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.