Picture

Pyotr

Horsens

Indlæg: 20

PB

Märklin: Strøm til m83 via 60822.

Hej,

Jeg har læst mig til at man istedet for at hive strømmen til at styre m83 dekodere ud af kørestrømmen (og dermed tappe vigtig forbrugsstrøm til lokomotiver og vogne), kan tilslutte en 60822, som får sin strøm direkte fra en Märklin trafo, også de ældre modeller.

Da jeg indtil videre har koblet tre stk. m83 i serie (og på sigt får brug for flere til at styre mine K-sporskifter), har jeg anskaffet mig en 60822, men i vejledningen er det udstrykkeligt angivet at strømmen til den, skal komme fra en 66360 eller lignende, nyere strømforsyning.

Kan det passe at man ikke kan forbinde en 60822 til en af de ældre Märklin trafoer (eks. 6657), og derigennem spare indkøbet af en særlig strømforsyning (jeg har et par almidelige trafoer liggende fra tidligere, og ville egentlig gerne bruge dem som strøkilder til belysning og andet, så jeg kan separere køreø og skiftestrøm).

Var det kun på de ældre modeller af 60822 at man kunne lave dette trick? (ellers har jeg muligvis læst forkert et sted).

Hjælp?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hejsa,

Prøve at læse dette forum Märklin user.net via dette link : https://www.marklin-users.net/forum/posts/m468151-m8360831-60832-m8460841-60842---60821-60822-----Jun17-Workaround-for-4-Port-toggling

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Pyotr

Horsens

Indlæg: 20

PB

Hej Ulrik og tak for linket.

Den ellers udførlige (lange!) tråd svarer ikke rigtigt på spørgsmålet om, hvorvidt man kan forbinde 60822 til en konventionel transformer (eller også har jeg overset svaret i de mange tekniske forklaringer...) - dog er dette emne perifert nævnt i teksten.

Jeg trøster mig dog ved at jeg ikke er den eneste, der har svært ved at læse Märklin's vejledninger (jeg troede det beroede på min relativt lave tekniske forståelse), for det er tydeligt at flere forummedlemmer kæmper med forkerte og utilstrækkelige opslyninger.

Jeg har selv konstateret fejl i den vedjledning der fulgte med 60822 (fejlagtig oversættelse fra tysk til alle de andre sprog...sjovt nok varenummeret på strømforsyningen).

Jeg kan så også konstatere at jeg ikke er den enste der oplever statisk støj/interferens, når mine M83 er kobet i serie, og får deres strøm fra kørestrømmen. Måske er det i virkeligheden det, Märklin forsgøer at afhjælpe ved at foreslå en ekstern strømforsyning (66361 eller lignende), men det kunne de jo godt skrive, så...

Har læst hele side 2 af tråden, og så blev jeg lidt "træt" - har du tilfældigvis et direte link til det/de emner i tråden, der forklarer hvordan man forbinder 60822 til en konventionel trafo, og dermed undgår at skulle tappe krestrømmen (hvis det altså kan lade sig gøre....efter at have læst i forum kommer jeg sgu da lidt i tvivl  Smile).

Mvh.

Peter

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 436

PB

Lad være. Gør som der står i manualen. En strømforsyning kan du få smidt i nakken hos de fleste forhandlere. Det er den samme som der benyttes til mobile station. På eBay starter priserne ved 150 kr.

 

Det er ikke forsøget værd at blive ved med at benytte de gamle strømforsyninger. Du vil jo heller ikke forsøge at lade en gammel strømforsyning oplade din mobiltelefon, forsyne dit tv eller bærbare computer. 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 306

PB

Hej

Jeg er fuldstændig enig med TogSvendsen. Glem alt om ældre strømforsyninger og køb den anbefalede elektroniske supply, hvor man er sikker på at udgangsspændingen ikke svinger op og ned i takt med belastning og den lokale elforsynings luner.  Det er flere gange lykkedes mig at købe sådanne til under 100 kr/stk.

Dine dekodere fortjener det  Smile

Venligst

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Jeg har 4-6 stk Märklin Art.Nr. 66201 som du kan købe billigt !

De giver 18 VDC med 18VA

Men sporskifterdrev til K skinner bruger ikke meget strøm, og man skifter sikkert heller ikke et stor antal på en gang, så måske ...... 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 436

PB

bygger01 skrev:
Jeg har 4-6 stk Märklin Art.Nr. 66201 som du kan købe billigt! De giver 18 VDC med 18VA

Det vil ikke fungere. Du skal bruge 66360 strømforsyningen (36 VA). Det står i manualen, ofre nu de 150 kr. og kom glad videre - efter bogen - uden problemer og frustrationer!

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

Pyotr skrev:

Hej,

Jeg har læst mig til at man istedet for at hive strømmen til at styre m83 dekodere ud af kørestrømmen (og dermed tappe vigtig forbrugsstrøm til lokomotiver og vogne), kan tilslutte en 60822, som får sin strøm direkte fra en Märklin trafo, også de ældre modeller.

Da jeg indtil videre har koblet tre stk. m83 i serie (og på sigt får brug for flere til at styre mine K-sporskifter), har jeg anskaffet mig en 60822, men i vejledningen er det udstrykkeligt angivet at strømmen til den, skal komme fra en 66360 eller lignende, nyere strømforsyning.

Kan det passe at man ikke kan forbinde en 60822 til en af de ældre Märklin trafoer (eks. 6657), og derigennem spare indkøbet af en særlig strømforsyning (jeg har et par almidelige trafoer liggende fra tidligere, og ville egentlig gerne bruge dem som strøkilder til belysning og andet, så jeg kan separere køreø og skiftestrøm).

Var det kun på de ældre modeller af 60822 at man kunne lave dette trick? (ellers har jeg muligvis læst forkert et sted).

Hjælp?

Du blander lidt to ting sammen, tror jeg.

Märklin er klar i spyttet om, hvilke strømforsyninger, du kan anvende til hvilket udstyr. I dag anvender med en strømforsyning, som levere DC, derfor kan du grundlæggende ikke anvende de gamle Märklin transformatorer. Din 60822 skal således forsynes med den angivne strømforsyning.

Din gamle hvide 6647 kan du anvende til lys og andet udstyr, som skal forsynes med 16V AC. Du kan bruge den over udgangene på m84 til forsyning af lys etc. jf. manualen.

Tidligere transformatorer bør kasseres for dit helbred og udstyrs skyld.

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

Peter, der tog du altså munden for fuld. Hvis de gamle transformatorer ikke har fysiske skader, kan de på igen måde true helbredet, men måske nok udstyret. Wink

Gert

Like 1 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej Peter

Jeg er fuldstændig enig med dig på dette punkt "Tidligere transformatorer bør kasseres for dit helbred og udstyrs skyld."

Jeg er har selv en uddannnelse inden for el, som jeg stadig arbejder med i mit daglige arbelde.

Mvh.

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 436

PB

gejo skrev:

Peter, der tog du altså munden for fuld. Hvis de gamle transformatorer ikke har fysiske skader, kan de på igen måde true helbredet, men måske nok udstyret. Wink

Gert

Du kan jo på ingen måde se om de interne komponenter er ok. Og nej, løsningen er ikke at skille den ad og kigge efter.

 

Ved flere lejligheder har det vist sig at de interne dele har lukket strøm ud i metalkassen og det siger altså VOVHUND når man rører ved det. 

Mit råd er også: Smid det ud og køb noget nyt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Som en af dem der har fået et ordentligt rap over fingrene af en gammel blå transformator, så kan jeg kun give de sidste skribenter ret. Efterfølgende havde jeg transformatoren adskildt og fant at isoleringen var ødelagt på ledningerne inde i transformatoren. Intet kunne ses udefra. Jeg har i dag kun en eneklt blå transformator tilabge. Den er i pakket i sin kasse sammen med resten af materiellet fra et af mine første startsæt og kommer aldrig i brug igen.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

Jeg ved godt, at modelbanehobbyen er for pensionister.

Märklins blå trafoer har siden 1973 været i en plastkasse, og den giver næppe stød - ellers er der noget jeg har misforstået.

Gert

Like 1 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

gejo skrev:

Jeg ved godt, at modelbanehobbyen er for pensionister.

Märklins blå trafoer har siden 1973 været i en plastkasse, og den giver næppe stød - ellers er der noget jeg har misforstået.

Gert

Hov hov!! Jeg er kun 46 år... :)  Jeg håber at kunne lege med tog i MANGE år endnu!!!

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 1 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 593

PB  Hjemmeside

gejo skrev:

Märklins blå trafoer har siden 1973 været i en plastkasse, og den giver næppe stød - ellers er der noget jeg har misforstået.

Jeg fik mit første tog i form af et startsæt i 1980 eller 81. Det sæt havde en af de klassiske 10VA trafoer i metal.

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 436

PB

Samme her. De blå i metal blev leveret langt op i 80'erne. Jeg forstår ikke hvorfor det altid skal diskuteres om det ikke er en plovmand værd at udskifte det utidssvarende elektronik. Ingen øffer over 3000 kr. til et lok, men en god strømforsyning til en plovmand, så vil man spinke og spare...

Like 1 kan lide
Top

Picture

hardwaretec

Dragør

Indlæg: 64

PB

hi Pyotr

jeg har de omtalte ting du skriver om

iflg. marklin skal du bruge en strømforsyning der har nr. 66361

det er den samme som den fra mobilstation 2 , som der er en der har skrevet til dig i et svar i din tråd

problemet med de gamle blå transfo er at de er til 220 v og ikke til 240 v som man bruger i dag

du kan bruge dem til de gamle marklin ( analoge ) ting og marklin anbefaler at man kun bruger de nye transfo til de nye  til deres digitale ting

men du kan bruge dem extern strømkilde

som også der en der har svaret til dig

mvh

         hardwaretec

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

230 volt, ikke 240 volt.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

nktog

Indlæg: 118

PB

Det med de 220 kontra 230 V er lidt en myte. Det er rigtigt at man engang i 80'erne ændrede det, men dels er der tolerancer på, så også med 220V kunne den reelle spænding i stikkontakten være højere, og dels er den praktiske betydning på sekundærsiden i størrelsesordenen 1V - det slår ikke nogen dekoder ihjel. Alle almindelige apparater godkendt til 220V kunne også fortsat anvendes efter ændringen uden at man kunne mærke forskel.

Derimod kan der være andre udemærkede grunde til at udskifte gamle strømforsyninger - som andre har skrevet ikke mindst dem med metalhus fordi man kan risikere at få stød (HFI/HPFIrelæet skal nok redde dit liv, men det gør nas alligevel).

Dertil kommer at nogle gamle strømforsyninger uden tilstrækkelig med beskyttelseselektronik kan være lidt hårde ved sart elektronik når de tændes (har haft det problem selv), så jeg kan kun støtte det med at ofre det, en ordentlig strømforsyning koster, selvom det umiddelbart er nogle kedelige penge at bruge, når man nu i stedet kunne have fået en lækker vogn fra McK. I den sidste ende er de penge givet godt ud.

 

mvh

Niels Kristiansen

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

gejo skrev:

Peter, der tog du altså munden for fuld. Hvis de gamle transformatorer ikke har fysiske skader, kan de på igen måde true helbredet, men måske nok udstyret. Wink

Gert

Du kan ikke nødvendigvis se de fysiske skader i form af defekt isolering f.eks.

Derudover forstår jeg simpelthen ikke den "indædte kamp" der føres for gamle HSV og Märklin transformatorer her og i andre fora, hvis man anbefaler dem udskiftet.+

Til inspiration og læsning om defekt trafo: https://www.marklin-users.net/forum/posts/t32687-YIKES----my-280A-transformer-gave-me-a-huge-230-Volt-shock

 

Og denne om et multimeter: https://youtu.be/6NSY6Db0wO8

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

Peter, nu er det jo ikke alle gamle Märklin trafoer, der er fra 50'erne - dit første link. Og hvad dit andet link angår, så ved alle vel, at el kan være farligt.

Når det så er sagt, så har jeg intet imod at anbefale at udskifte gamle trafoer, men argumenterne skal være reelle og proporsionale, og det var bare det jeg ville påpege.  Smile

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

pejft skrev:

Og denne om et multimeter: https://youtu.be/6NSY6Db0wO8

Har svært ved at se relevansen af denne video ?  Skyldes med garanti ikke at han har målt på en ny eller gammel modebanetrafo. Nærmere en spænding der er høj nok til at generere en højspændingsbue.

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Det er så hyggeligt at følge dialogerne, som ender op i noget helt andet, end det var tiltænkt. Hmmm... Om en video eller link er relevant må være op til den der læser og ser det. For mig var det ok og en aha forståelse.

Denne dialog startede med : Strøm til M83 via 60822 og udviklede sig til dette : 

Billede

Nye transformatorer overholder de gældende VDE-regler og anses derfor for at være helt sikre!   Dette kan vel ikke diskuteres ?

For ældre produkter gælder dette i overensstemmelse hermed, men nogle regler har ændret sig markant i nogle tilfælde. Så kan det diskuteres om de lever op til det nye regelsæt.

 Med introduktionen af ​​elektronik og digital teknologi blev det designet til de nuværende transformatorer.  Ældre Transformatorer er muligvis ikke kompatible.

Forøvrigt har Märklin udelukket eventuelle kendte garantiproblemer i manualerne til mange togmodeller. En af dem er koblingspulsen eller retningsskiftepulsen i analog tilstand. Så vær varsom!

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.