Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Digikeijs DR5000 Strømforsyning

Hej herinde

Har for et stykke tid siden, købt mig en Digikeijs DR5000, som har variabel strømforsyning.
Kan stilles til 15,16,18,19,20,22 og 24 volt.

Hvilken indstilling vil være den korrekte til 2 skinne DCC og HO?

På forhånd tak

Mvh. zmilet

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Hejsa

Jeg ville sætte forsyningen til 16-18V. Kan huske at jeg har læst, det et eller andet sted, at det var anbefalingen til digital 2 skinnedrift H0.

Så vidt jeg husker skriver Digikeijs i deres manual, at anlægget skal forsynet med mindst 14V.

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

I Fremo-verdenen (H0 DCC) er standarden 14 Volt og max. 3 Ampere som indstilling på boosterne.
Det rækker fint til selv længere strækninger - fordi strækningerne forsynes via forsyningskabel (min. 1.5 mm2) langs/under hele anlægget.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikl

Indlæg: 86

PB  Blog

Jeg mener at der er 1,5v tab over centralstationen. 

 

__________________

Mvh Erik L.

MiniTRIX, Z21, Digikeijs

TrainController Gold

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikl

Indlæg: 86

PB  Blog

Min er sat til 16V hvilket giver omkring 14,5 V på sporet (n scale) 

De fleste steder siger de omkring 14-15 volt på sporet.

 

__________________

Mvh Erik L.

MiniTRIX, Z21, Digikeijs

TrainController Gold

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Hej igen

Siger mange tusinde tak for jeres inputs.

Har i mellemtiden fundet denne fra NMRA, som siger at decoder voltage Minimum er 14.5V og op til 27V i scale HO,
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&ved=2ah...

Og i manualen til Digikeijs DR5000, står der at track output afviger 1-1,5V fra input på strømforsyning, så 16V bliver til 14,5V
Altså må den rigtige mindste indstilling være 16V, som mange andre også siger, og kan også gå højere, som der også bliver sagt.

Er det ikke korrekt?

Sætter min til 16V, så kan det vist ikke gå galt, og så hæve vis det bliver nødvendigt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

zmilet skrev:
Er det ikke korrekt?

Jo, det er helt rigtigt forstået.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Perfekt, takker mange gange for hjælpen, så er det i gang med at lege Big smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Svaret kan måske godt udbygges:

Elektronik kræver strøm - og det meste elektronik kræver en fast forsyningsspænding. For at sikre dette, udstyrer man normalt elektronikken med en spændingsregulator, der sørger for den korrekte spænding til elektronikken. Stort set al moderne elektronik kører på jævnstrøm, så en del af spændingsforsyningen består ofte også af en ensretter, der kan ændre vekselspændingen til jævnspænding.

Men der er tab i reguleringen: Ikke nødvendigvis stort, men det er der, ellers kan den ikke arbejde. Det kunne være de typisk 1,5 V, der tales om i denne tråd. Tab kan omsættes direkte til varme, så jo større tab, desto større varmeudvikling.

En moderne lokomotivdekoder kan håndtere et ret stort spændingsområde, så man kan sætte alt fra 14-22 V på den. Den regulerer det selv ned, så man ender med at få f.eks. 12 V DC inde i dekoderen.

Men forskellen bliver til varme: Så jo højere spænding, man sætter på sit spor, desto mere varme vil der udvikles i dekoderen, og desto større risiko for at brænde den af.

Så det handler om at bruge så lav en spænding, man kan, i forhold til at få banen til at fungere stabilt. Det betyder mindre varme og længere holdbarhed for elektronikken.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

zmilet

Indlæg: 30

PB

Hej Lars

Super forklaring, så giver det jo virkelig mening af holde input til strømforsyningen på de 16 volt

Var faktisk også derfor jeg oprettede tråden, idet jeg læste andre steder at det var bedre at sætte inputtet lavt, bare ikke hvad til.

Takker for hjælpen igen

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.