Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Male lysleder på Mar3065

På denne model er lyslederen synlig på gangbroen - rigtigt træls !

Hvilken sort maling skal man male den med for at :

1) at gøre lyset usynlig i lederen på gangbroen, MEN

2) lyset skal jo stadig være synligt forfra

Jeg "malede" den med en permanent speedmarker - det gjorde lyset usynlig i lederen på gangbroen, MEN samtidig ødelagde det åbenbart lysleder-effekten, idet lyset OGSÅ forsvandt forfra - mystisk !

Hvad har I gjort ?

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

Du må ALDRIG male en lysleder, for som du allerede har erfaret ødelægger det lysledereffekten. Men løsningen er lige så nem som at male. Pak lyslederen ind i et lille stykke stanniol. Det er lystæt og ødelægger ikke virkningen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ksor

8210 Århus V

Indlæg: 439

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg tror nu det er mere indviklet end som så - det har nok noget at gøre med, at den permanente speedmarker påvirker overfladen på lyslederen og dermed den indvendige spejleffekt, som netop er lig med lysledereffekten - jeg tror en gang sort vandbaseret maling vil kunne bruges.

__________________

Mvh
KSor,
8210 Århus V

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 594

PB  Hjemmeside

Ja, det er mere indviklet. Jeg mener det er brydningsindekset mellem plasticen og luften udenom, der giver spejlvirkningen. Og uanset hvad du smører på af maling, så fjerner du dermed luften fra lyslederens overflade, og ændrer således også brydningsindekset.

Stanniolen får du ikke til at sidde fuldkommen perfekt op af lyslederens flader; Der vil fortsat være en lille smule luft imellem, så brydningsindekset bevares. Ja, med mindre du altså limer stanniolen på, så lad være med det.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Jeg har malet lyslederne i mit ene MA.

Brugte en sølvfarvet Humbrol og det virker altså perfekt. Der kommer masser af lys ud, der hvor det skal og ikke noget, der hvor det ikke skal.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.