Overvejer at begynde med min gamle drøm, nemlig at bygge et anlæg med modeltog størrelse HO.
Men har ingen ting overhoved, så skal begynde fra 0.
Hvad er bedst til prisen? Märklin eller Roco?
og hvad er fordelene samt ulemperne?
Vil gerne køre digital.
Martin
__________________
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Det er jo svært at råde dig til at vælge mellem de 2 systemer - det kan medføre en ren religionskrig her på forum.
Prøv at kigge på nogle af de tidligere debatter her - det er jo fremfor et alt et SYSTEMVALG mellem disse 2 produceneter - 2 skinne contra 3-skinne system.
ROCO - og alle andre kører på 2-skinne system dog undtaget Märklin, der kører på 3-skinnesystem.
Jeg har selv valgt 2-skinne systemet.
mvh
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Hej det er et Valg ,kun du selv kan afgøre, 2 skinne og 3 skinne ,har hver deres fordele og u.lemper! Der er mange flotte anlæg idag ,både i 2 skinne og 3 skinne udgaver! ROCO laver også deres Lokomotiver i 2 og 3 skinne udgaver,3 skinne Tog er nok lidt dyrere, i indkøb, når det gælder Lokomotiver!! jeg kører selv 2 skinne Digital,men jeg er sikker på ,Uanset hvad du vælger, vil de her på sporskiftet, hjælpe dig, med dine eventuelle spørgsmål ,du måtte have,med din opbygning af anlæg ,og alt hvad man skal tage i betragtning,med Digital Tog!! Hvis der er andre,i din bekendt-skabs kreds der har tog,så ville det måske være en god ide ,og vælge ,det samme system!! det gør at man måske ,kan køre på hinandens anlæg!
Hilsen Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Klart.
Lokomotiver af næsten alle fabrikanter fås til både 2 og 3 skinne drift, når de er digitale koster de praktisk taget det samme til begge systemer.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
jimmyoldtimer
Indlæg: 1.450
Du har ret Klaus det er jo fordi 3 skinne Lokomotiver har Digital decoder i, at de er lidt dyrere, det havde jeg glemt :oops: !!
Hilsen Jimmy
Mvh Jimmy
mine Hobby interesser
modelbane hobby
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Strengt taget er et 3-skinne vel ikke dyrere end et tilsvarende 2-skinne, selvom der er en forskel i prisen på 3-400 kroner?
Som 2-skinnekører skal du jo selv ud at investere i en passende dekoder, mens "de andre" får den oveni hatten med det samme.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Occam
Indlæg: 583
Hej Martin
Velkommen til Sporskiftet og en dejlig hobby. Det er en god idé at bruge lidt tid på at sætte sig ind i forskellene på to- og treskinnesystemerne, for det er bøvlet at vælge om senere.
Du kan læse lidt om en række af de forskellige typer spor på markedet her:
http://www.mj-blog.dk/2008/11/sporsystemer/
Spørg endelig løs!
Med venlig hilsen
- Occam
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
Hej Martin
Jeg vil blot sige at jeg kører 3-skinne-drift og er glad for det.
Jeg kan se fordele og ulemper i begge systemer og stod jeg med valget i dag på hvad jeg skulle køre med ville jeg fokusere på hvad mine togvenner kører med. På den måde kan jeg lege med andre i min omgangskreds.
Prismæssigt tror jeg ikke der er den store forskel. 3-leder skinner er gerne dyrere end 2-leder, men 3-leder har en bedre kontaktflade. 2-ledet skinner ser langt bedre ud og er mere naturtro. Vendesløjfer kan etableres uden at tænke sig om på 3-ledet, mens der ved 2-ledet skal etableres et modul til at håndtere vending af strømmen.
Digitale lokomotiver bliver mere og mere prismæssig lig hinanden og udvalget er størst blandt 2-ledet, men for mig at se har jeg rigeligt at vælge imellem blandt tog til 3-skinne-drift. Skulle der være et lokomotiv jeg har brug for kan de fleste rimeligt simpelt bygges om til 3-skinne-drift.
Vognene er kun et spørgsmål om hjulene.
God fornøjelse med dit valg.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.151
Hej Martin,
Velkommen til vores udlevelse af din drøm
Jeg ville mest af alt lægge vægt på at vælge et sporsystem, som mine venner også bruger, så man kan lege sammen.
For digitalsystem vil jeg råde dig til at vælge et system, som er alment udbredt i Danmark, så der er hjælp at hente. Med alment udbredt mener jeg f.eks.:
3-skinne (Märklin):
- Märklin Central Station (Mobile station er ikke et digitalsystem, men kan på sigt anvendes som ekstra og håndhold controller til Central Station)
- Uhlenbrock Intellibox
- ESU EcOS
- Märklin 6021 med tilbehør. Ældre system, som kan købes brugt til en fin pris.
2-skinne (Roco m.fl.):
- DCC kompatibelt system som f.eks.:
- Roco
- Lenz
- Piko (egentlig en Intellibox uden Märklin Motorola format)
- ESU EcOS
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
MQM
Indlæg: 2
Tak for alle de hurtige svar
Skal allerede ud i dag og kigge lidt på de forskellige ting, så håber på god vejledning i butikken.
Martin
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
Kør 3 skinne også evt købe Roco loks det gør jeg
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Ja blander mig lige, undlader at svare på systemerne, da der er givet mange gode svar
Men und dig selv inden du lægger for mange penge i en butik, at tage et smut til Valby i weekenden http://www.hobbymesse.dk/ måske du der finder et super tilbud
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Og du har valgt 3-skinnesystemet fordi......?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Med fare for at blive anklaget for alt muligt, så vil jeg sige, atg jeg forundres over, at der er en der direkte peger på et bestemt system bare fordi vedkommende selv bruger det. Det er da usagligt. Man kan fortælle hvad man selv gør, og måske begrunde det, men direkte sige, at en ny MJ'er skal købe dit eller dat - det kan synes jeg ikke man kan.
Alle andre indlæg handler da også om valgmuligheder på en sober måde.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
reh
System engeneer
Indlæg: 144
Ja så er vi der igen !
Vi må jo indrømme at der er tale om udpræget religion når valget står mellem 2 skinne eller 3 skinne systemmer.
Som vi alle ved er der alle muligheder med begge systemmer.
Begge systemmer har svagheder samt styrker.
Man skal altid huske hvor/hvad man vil med sin hobby, vil man være med i en klub, kender man andre som har modeltog som hobby.
Er det en fast bane man skal bygge eller foregår det som skille samle hver gang, disse paramatre bør man tage mere hensyn til end alt andet.
Rene'
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvad snakker du om? Der er da ikke tale om religionskrig herinde!
Derimod er der tale om en saglig debat om fordele og bagdele ved de forskellige skinnesystemer. Så lad være med at gøre det til noget andet, ikk´?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hejsa!
Ja - og mit sidste indlæg var netop for at holde den høje saglige line der har præget denne tråd.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
killerp
Fotograf
Indlæg: 2.238
Tralalalala here we go again :roll:
Peter
Gavflaben fra Falster
(Falsterbanen)
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Jeg synes man skal køre monorail... :roll:
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Martin,Velkommen til vores udlevelse af din drøm :-)Jeg ville mest af alt lægge vægt på at vælge et sporsystem, som mine venner også bruger, så man kan lege sammen.
Right!
Spøg til side: Er du strømsvag, som jeg selv, skal du vælge 3 skinne systemet, altså Märklin.
Som det nævnes er det to forskellige systemer, man i sidste ende vælger. Du bør også indkredse en epoke eller endnu bedre et årstal. Det har jeg selv gjort (1959) samt nationalitet ikke at forglemme.
Held og lykke med byggeriet.
Mvh
Martin
PS. hvem leger i øvrigt med futtog på denne årstid. Godt forår og god sommer til jer alle
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Hvad dælen mener du med strømsvag? Har det mon noget med dine evner udi det elektriske at gøre?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Amagerkaner skrev:
Spøg til side: Er du strømsvag, som jeg selv, skal du vælge 3 skinne systemet, altså Märklin.
Hvorfor dog? Noget af en påstand.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Amagerkaner
Indlæg: 440
Hej Willie
Du har fuldstændig ret. Jeg er meget mere interesseret i modelbyggeriet, samt dekoration af anlæg.
Mvh
Martin
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Jamen, så er det jo et held, at spørgeren har det på samme måde.
Bjarne
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De fleste af os tror jeg.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Litra P
Indlæg: 1.852
Til hver en tid (hvis vi kan få lov!)
Hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
martindahl
IT
Stenlille
Indlæg: 2.498
... også her ...
Og det topper helt klart når drengen vil være med til at bygge og lege.
Martin
Martin
https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk
Nordvestbanen
skole
Indlæg: 262
leger da altid med mine tog til en hver tid, jeg bliver aldrig voksen
Lennart
DSB / OHJ / Raillion /
Spor: Marklin C skinner.
Epoke: 1990 og op...
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Jeg bruger selv 3-skinner, og er meget tilfreds.
Udover den nemme maade at lave vendesloejfer og S88 tilbagemeldinger (Da de 2 yderskinner begge er "jord", kan den ene isoleres og uden videre bruges til tilbagemelding. Ingen yderligere elektronik er noedvendigt.)
Men mest er jeg dog glad for at man kan opkoere sporskifter, og i det hele taget ikke skal taenke paa til hvilken side sporskiftetungen staar. Dette er isaer en fordel ved skjulte stationer, hvor den aestetiske fejl ved forkerte sporskiftetunger ikke "generer" de mere fintfoelende tilskuere.
Derved sparer man relaeer og styring af sporskifter som kun bruges til opkoering. Mit eget anlaegs store og talrige skyggestationer anvender dette princip i stor stil!
ALLIGEVEL maa jeg indroemme at, hvis de aestetiske krav er bare lidt hoejere, lever Märklins skinner nok ikke op til dem.
Jeg synes dog at kompromisset ved udseende<>funktionalitet er det vaerd. -Ogsaa mer-prisen i forhold til billigere 2-skinne systemer.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Leonard
Kerteminde
Indlæg: 858
Med isolerede hjertestykker kan du også skære et 2-skinne sporskifte op uden problemer.
Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale.
Leonard
5300 Kerteminde
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Tjah, jeg er med til at drive et "mindre 2-skinne anlæg" her fungerer udkørselssporskiftere på opstillingsbanegårde på præcist den samme måde.
Så det har intet med 3-skinne at gøre.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
Hvordan forhindrer du kortslutning ved opskæring?
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Hvilken kortslutning?
Tungen har samme polaritet som den hosliggende skinne. De 2 tunger er ikke elektrisk forbundet.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Som moppe skriver, er der ingen kortslutningsfare ved opskæring af sporskifter med plasikhjertestykker, og som altså ikke er polariseret. Jeg bruger selv Piko A-sporskifter i det skjulte, så det er kun sporskifterne i indkørselsenden, der har drev. De andre lader sig bare skære op. Og hvis der ikke er monteret drev på Pikos A-sporskifter, beholder de den opskårne stilling. Hvis der er monteret drev, falder de tilbage i udgangsstillingen.
Jeg har altså sparet det halve antal relæer. Det er straks noget andet på den synlige del af anlægget, hvor jeg bruger polariserede Tillig-sporskifter. De lader sig ikke skære op uden kortslutning.
Bjarne
frede2300
Software udvikler
Indlæg: 1.129
åh jeg forstår.
Jeg tænkte egentlig noget i stil med højre hjul -> hjertestykket -> tungen -> venstre skinne.
Men hvis hjertestykket er af plastik så hjælper det jo på sagen
H0m med GT-Position ... og jeg skal nok komme med en status på byggeriet snart..
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Begge dele fås - altså med og uden plastikadskillelse i hjertestykket.
Benytter man Peco-spor, kaldes skifter [u]med[/u] plasthjertestykker for Insulfrog mens dem uden - og dermed ledende hjertestykke kaldes for electrofrog. Fordelen ved electrofroggen er, at man har strøm på hjulene på det trækkende materiel overalt på banen, mens man ved insulfroggen jo har små stykker, hvor der ikke er forbindelse til maskinen.
Ulempen er selvfølgelig, at man skal benytte en skiftekontakt - evt. indbygget i sporskiftedrevet, der polariserer hjertestykket.
I Sdmjk benytter vi Insulfrog sporskifter uden problemer, men Tog & Teknos MH kan ikke køre her, da den går i stå i hjertestykkerne. Men derimod kører Rivarossis lille 2-akslede klædeskab upåklageligt på disse skifter, så det er nok, hvad man har af materiel, der gør forskellen
Med venlig hilsen
Skott
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Ligesom trådens starter er jeg også ny på dette forum, men har været modeltog interesseret i mange år.
Jeg vil mene at valg, udover personlige præferencer, hvad vennerne kører med også afhænger af hvad man har af muligheder for at have et permanent anlæg eller ej.
Jeg bor i lejlighed og har ikke mulighed for at have et permanent anlæg endnu. Så når jeg hiver toget frem bliver det på stuegulvet. Til dette formål er min fornemmelse at Märklins (dermed 3-skinne systemet) er at fortrække. Nemt at samle og skille ad og robust.
Kunne man derimod bygge et fast anlæg har man straks valget hvor begge systemer har fordele og ulemper. 2 skinne er det pæneste og mest natur tro men (smag og behag) jeg synes også at Märklins K-spor kan komme til at tage sig godt ud med den rette ballast. Specielt hvis man sørger for lang bløde kurver med de lange flexible skinner.
Der er et stort udvalg af rullende materiel til begge, og takket være danske fabrikater, kan man også få et fint udvalg af danske modeller...både til 2 og 3 skinne.
Når alt kommer til alt tror jeg at man som nystartet skal baserer sit valg på følgende:
-Har man plads til at bygge noget permanent eller ej (hvis ikke så bør man nok vælge 3 skinne)
- går man mest op i lave nøjagtige gengivelser af virkelighedens strækninger
- Går man mest op i at køre med toget og rode med teknikken
og ellers hvad man måtte have af personlige referencer.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Jeg formoder selvfølgelig at du med den udtalelse har prøvet Trix's C-skinne?
Den er som Märklins, blot uden punktkontakterne i midten.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Roco GeoLine og også udmærkede til midlertidig opstillinger. Jeg tror ikke det er sådan man kan skelne.
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
De er blot ikke så geniale i deres "kliksystem" som C- skinner.
Her har Märklinfolkene virkeligt tænkt sig om.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Sandsynligvis fordi en del af skinnestrengen (hjertestykket) ikke er stroemforsynet. -Dette kan dog give problemer ved langsom koersel og/eller ved kortere lokomotiver med mindre stroemoptag.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Det fungerer ret fint, selv med en Brawa Köf
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Det kan ske for ethvert maerke, at der lige pludslig ikke er hjul nok til stroemoptagelse. Derfor bruger nogle 2-skinne folk electro-frog skifter for at minimere risiskoen.
(Materiallet kan blive snavset, gaa i stykker eller -vaerst af alt; have en designfejl, hvilket kan foraarsage ringere stroemoptagelse. -Uanset fabrikat!)
Märklin spor-skifter har ikke det problem, men kan saa have andre. Der er ikke nogen endegyldig loesning, og jeg mener heller ikke at man i denne debat ensidigt kan skyde det ene system i saenk, uden at acceptere problemer ved det andet system.
(F.eks. denne; http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?t=3320)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!