Picture

tog-tosse

Indlæg: 84

PB

Kulgård ved maskindepoter.

Hej.

Jeg søger billeder og gerne historier af hvordan man arbejdede i kulgården ved maskindepoterne.

Jeg har fundet billeder af kbh. og deres store kulanlæg, men hvad med de mindre?

Hvordan blev kullene læsset af togvogne, da der ikke altid, måske aldrig, var spor ind i gården fra det faste skinnenet, har man stået på vognen og skovlet over kanten ind i gården eller hvad ?

Leif

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Når du er så interesseret i at se hvordan en lille kulgård fungerer, så kan jeg anbefale dig at tage kontakt til Sallingsund og omegns Museum, skriv en email til dem og hør om de har flere DVD´ere tilbage med titlen "Det sidste tog på Nordsallingbanen". Hjemmesiden er; http://www.museumsallingsund.dk

Men efter en lang snak herinde tidl. (søg evt. under "Glyngøre"), så kan det godt være der er midlertidigt udsolgt Wink

På denne DVD er der et klip fra Glyngøre Station sidst i 1950´erne i hylende snestorm, der viser en D-maskine der bliver serviceret ved det lille maskindepot her.

Man ser hvordan maskinen bliver forsynet med kul via kulkranen, som var af DSB´s standardtype (du kan få den som færdigmodel i H0 fra Epoke modeller). Og det var så den ikke motoriserede type, idet lokomotivet via kæder selv trækker kulvognen med kul op til tenderen.

Med til kulkranen hørte nemlig diverse små kulvogne, der på et særskilt spor der fører hen til kulbunken, bliver fyldte via håndkraft. Så det har krævet en god fysik at arbejde ved en remise, som DVD´en aldeles glimrende viser.

Kullene til kulgården kom så typisk i åbne godsvogne, som fx. litra PB der fås fra både Heljan og Hobbytrade. De blev også tømte med håndkraft, så det har virkelig sat krav til fysikken. Selve kulgården var typisk indhegnet ved hjælp af sveller oven på hinanden på langs, holdt sammen af skinnestykker. Dette fremgår også af DVD´en.

På de større maskindepoter brugte man fx. en form for betonplader i stedet for sveller til indhegning.

Går man så længere endnu tilbage i tiden, så var der ikke nogen kulkran. Her brugte man en såkaldt kulbænk. Nogen meget kraftige kurve (der kunne bæres af 1-2 mand), blev her håndfyldt med kul fra kulgården, og møjsommeligt båret op på kulbænken. Herfra blev kurvens kul så lempet ned i tenderen. En kulbænk kan vel meget generelt siges at være en form for "gangbro" med trapper i begge ender, naturligvis lavet af brædder.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

tog-tosse

Indlæg: 84

PB

Hej Claus

Tak for oplysningerne, har bestilt filmen så hvis der er andre der mangler den, så bare bestil.

Det må godt nok være mange tons der er skovlet i løbet af en dag, af vogn, på lokomotiv.

Hvordan har man transporteret aske/slagger væk, har man haft specielle lukket vogne ?

Så nu glæder jeg mig til i morgen fredag, så ligger der film og venter på mig.

Leif

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

dags tariffen for daglejere når der skulle skovles løst og "let" tilgængeligt materiale som sand ,korn etc. var på 16 tons de dygtige magtede 25 tons.det var osse dengang korn var i små 100 kg sække.mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"tog-tosse" skrev:
Hej ClausTak for oplysningerne, har bestilt filmen så hvis der er andre der mangler den, så bare bestil.Det må godt nok være mange tons der er skovlet i løbet af en dag, af vogn, på lokomotiv.Hvordan har man transporteret aske/slagger væk, har man haft specielle lukket vogne ?Så nu glæder jeg mig til i morgen fredag, så ligger der film og venter på mig.Leif

Hej Leif

Jamen det var så lidt Wink

Tænkte lige at det var ret oplagt, og du kan roligt glæde dig. For ud over klippet fra det lille depot i Glyngøre i snestorm, så er der også masser af klip med fra Glyngørebanen, ideelt som inspiration hvis man fx. kører en sidebane på modelbanen. Til sidst er der nogen klip med Sallingsundbroens indvielse, og det er jo også historie nu.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.