Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Inspiration til tema søges

Som dem af jer der har fulgt mit lille anlægsprojekt på det seneste godt ved, så ligger min plan om "Industrihavn Nord" på is indtil videre, fordi det kræver et massivt stort rum eller en del moduler.

Den plan jeg derfor nu er ved at realisere, er en L-formet bane i 3-niveauer med en endestation/sækbanegård øverst, en gennemkørselstation på det midterste niveau og en skyggebanegård med vendesløjfe nederst.

I højre side af anlæget hvor toget vander 180 grader, planlægger jeg at lave en lille by/fabrik/andet på de 1 x 1 meter som er til rådighed.

Mit problem nu er at jeg mangler lidt inspiration til tema for dette lille type anlæg.

Der bliver jo selvsagt lidt kørsel med D-maskinen og 3-4- CU vogne og en skinnebus er under overvejelse, men endnu ikke afklaret. Så langt så godt.

Men hvad stiller jeg op med godstypen og mængden? Jeg vil gerne have 3-4 godsvogne til begge stationer på regelmæssig basis, men hvilken type last?

Nogen der har en god ide eller et link til et anlæg der beskriver hvordan man kan skabe realistisk kørsel på denne type anlæg? Laughing out loud

Jeg har vedhæftet et par billeder af min prøveopstilling.

IMG_5953

IMG_5950

IMG_5949

IMG_5947

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Reiner

Modelbygger

Mariager

Indlæg: 596

PB  Hjemmeside

Hej Jens

For at få mere rum til by/fabrik/landskab, kunne du "løfte" landskabet over det bagerste spor. Sporet kunne blive ved med at være fri, hvis du ikke lukker helt hen imod væggen. Så ville baggrunden nok også virke spændende, da der er en ekstra luft.

Grus / kalk er også et spændende produkt at flytte rund med.

Eller hvis der var mulighed for en lille tørvebane.

Så kunne der fragtes masser af tørv.

Det kunne jeg godt tænke mig, dog passer det ikke sammen med resten af mit anlæg.

Med venlig hilsen

Reiner

by fabrik

Like 0 kan lide
Top

Picture

mylle

skipper/musiker

Indlæg: 423

PB  Hjemmeside

Sukker produktion kræver en mængde transporter:

ank. roer, kalk, åbne vgn, kul/olie, åbne/tankvgn, emb lukede vgn

afg. sukker lukkede, melasse tank vgn roeaffald åbne vgn

Bryggeri og Grovvareselskab er også meget transportkrævende

Maskingods til fra f eks et skibsværft, landbrugsmaskiner

Der udover daglige rutevogne med stkg, post osv

Prøv at se hjemmesiden om Knarbjerg

Jeg lavede en hel historie om livet på min modelbane.

Jeg kan ikke dy mig for at bringe en levnedsbeskrivelse over mine "indbyggere":

NFJ

Lulu Lagenlyst indehaver af Gartneriet “ Nøkkerosen” der har en stor export af Klitroser. Hun driver sammen med et par af egnens øvrige damer Gerda Eilesen og Mette Alkemann en sidegeschæft af mindre lødig karrakter men med en ganske stor omsætning, navnlig om onsdagen.

Bo Tulisme gourmetkok og indehaver af Slukefter Kro hvis specialitet er “Jomfruhunger og Lam i egen Roe”. Hver onsdag er der enkebal med musik af det kendte orkester ”Selskabs Tømmerne”

Morten Alkemann, Mettes mand, bestyrer af “Nakke Andelsmejeri” fremstiller med hjælp af Mette, en internationalt anderkendt ost, der er en stor eksportartikel.

Svein E. Reich er direktør for Nederlages Andels Slagteri NAS. Svein E Reich er uddannet på Albatros Bryghus i Fjelland. Udover den almindelige slagterivirksomhed har NAS specialiseret sig i delikatesse lam specielt opdrættet på den nærliggende Bov Hovedgård. Bovlam er en meget indtægtsgivende exportvare.

Dr. alc. Søren Nielsen er direktør for spritfabrikken ?Søren Nielsen APS”

Arti Koksilasten, der som navnet antyder af finsk afstamning, leder sammen med Orla Lie egnens brændslesfirma “Kul Og Koks Selskabet”

Peter Aganini Jr. er chef for emballagefirmaet “Peter Aganini Produkter” som han har arvet efter sin far. Sideløbende interesserer Peter sig intenst for filmproduktion. Han er den lokale playboy og i forbindelse med sin import /export virksomhed har han et tæt samarbejde med med sukkerfabrikkens marketingschef og Mette Alkemanns aftenarbejde

Dan Isqoe, født i Maniitsoq, er hentet til landet for at videreføre sukkerkogeriet i Neder Lagelse. Han bliver assisteret i mangt og meget af den barnfagre PR-chef Susan Ugarbay. Susan Ugarbay assisterer ofte besøgende kunder med ekskurtioner i samarbejde med gartneriet “Nøkkerosen” så aftenerne på Jernbanehotellet ikke bliver for ensformige

Dennis Ødemann er sammen med sin halvbror Hans Grauballe tredie generation i den lokale bedemandsforretning oprindeligt beliggende i Jordløse, men er nu flyttet til den mere livlige købstad Sdr Lemmelse.

Keld Lamphug er indehaver af det lokale småskibsværft. Blandt de ansatte er en af byens raske svende kaldet Kaj Ølsvin. Ingen kender hans rigtige efternavn.

Frantz Sprudelwasser er direktør for den lokale sodavandsfabrik i samarbejde med bryggeridronningen Madonna Blichlüft, der enerådigt styrer bryggeriet.

Lensgreve og folketingsmedlem for liste K - De konservative, Hubert von Brockendorff er egnens største jordbesidder. Han ejer aviserne ”Mørke Tidende” og ”Domme Dagblad”, er bestyrelses formand for elværket i Hald

”Hald Kraft”, hovedaktionær i tobaksfabrikken i Babberup og medicinalkoncernen Proms Komiske Fabrikker. Som den hædersmand han er donere han velvilligt af sine meget store midler særligt til cancerforskning.

Elmer Eltang har sammen med sin gamleskolekammeret Jens Møller-Madsen, kaldet Jens Møjbør, en mindre værtøjsfabrik, der har specialiceret sig i hospitalsudstyr indenfor kirurgien. Blandt andet har de til den kosmetiske afdeling opfundet både ballepresseren og faceliften.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Jens Didriksen" skrev:
Jeg har vedhæftet et par billeder af min prøveopstilling.

På din gennemkørslesstation har du 2 perroner. Det vile jeg ikke lace sådan. Enten 1 perron som "ø-perron", eller en perron på hver side af 2 spor der er tæt op ad hinanden.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"Reiner" skrev:
Hej JensFor at få mere rum til by/fabrik/landskab, kunne du "løfte" landskabet over det bagerste spor. Sporet kunne blive ved med at være fri, hvis du ikke lukker helt hen imod væggen. Så ville baggrunden nok også virke spændende, da der er en ekstra luft.Grus / kalk er også et spændende produkt at flytte rund med. Eller hvis der var mulighed for en lille tørvebane. Så kunne der fragtes masser af tørv.Det kunne jeg godt tænke mig, dog passer det ikke sammen med resten af mit anlæg.Med venlig hilsenReiner

God ide, Reiner - den vil jeg overveje Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

Tak for linket - og sikke nogle fine billeder der er på dit fotoalbum! Respekt.

Det er lige prævist sådan et miljø jeg gerne vil lave i miniudgave. Smile

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

JD

Indlæg: 712

PB  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"Jens Didriksen" skrev:
Jeg har vedhæftet et par billeder af min prøveopstilling.
På din gennemkørslesstation har du 2 perroner. Det vile jeg ikke lace sådan. Enten 1 perron som "ø-perron", eller en perron på hver side af 2 spor der er tæt op ad hinanden.Klaus

Hej, Klaus.

Klart, klart - det bliver en Ø-perron tror jeg for at lave plads til miljø.

Takker

__________________

Jens 

DC bane i dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.