hej!
Så er der nyt fra Hobbytrade - 2 nye godsvognssæt:
http://www.hobbytrade.dk/dk/nyheder/nyheder.shtml#jun10
Gert
__________________
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
Indlæg: 2.323
hej!
Så er der nyt fra Hobbytrade - 2 nye godsvognssæt:
http://www.hobbytrade.dk/dk/nyheder/nyheder.shtml#jun10
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
cfrost
Indlæg: 266
Kan man kun få Premier IS i forbindelse med sættet ? Syntes ikke at jeg kan finde den i sortimentet ellers ?
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Claus
tak for sidst
Nej desværre er Premier Is vognen ikke til salg fra Hobby Trade alene
du skal have de andre med
måske din forhandler vil skille sætte ad - ????
spurgte i Valby - men begrundelsen var af hensyn til udland ( tyskland )!!
med venlig hilsen
henning - h087
det var den de skulle have smidt på markedet istedet for Stjernen og så vente med Stjernen til de havde lavet en ZM model - de er jo lidt på spanden med at lave de andre varianter som FDB, DSB IM og Carlsberg og Tuborg variationerne - skal de lave dem som IB eller som ZM
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Den fås kun i sættet, hvad den laver i et "internationalt" godsvognssæt er heller ikke helt gennemskueligt! Har vognen (1:1) nogensinde været andre steder end Esbjerg Havn og Station! - eller er det kun efterfølgerne der ikke måtte bevæge sig ud over Stationsgrænsen!
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Den forklaring, jeg kender, hedder "profit-maksimering": Vi er vel mange, der ikke kunne drømme om at købe flere IB vogne (jeg har allerede syv) eller flere IKT (de sælges jo i forvejen kun i sæt), og så mange svenske H vogne kørte der vel heller ikke i vestjylland - så nej, jeg ville ikke købe flere af de tre vogne - men jeg kan nok alligevel blive fristet bare for at få Premier Is vognen.
Suk.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
ja vognen var RIV mærket og jeg har foto af den i Odense, finder dem frem og bringer dem her
mvh
henning - h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.337
Premier Is-vognen kan jeg godt bruge - de andre har jeg nok af i forvejen. Jeg har derfor (Premier-)is i maven og venter og ser, om sættet kommer på tilbud på et tidspunkt
Svend
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars S
som du dog kan sige det
mvh
henning - h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
PIKO laver/lavede også en "Premier Is" under varenummeret 54226. Om den er mindre korrekt end Hobbytrades - det ved jeg ikke.
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
F.Ormstrup
Indlæg: 2.643
Tja! så var det jo ikke alene Ribe Amt der blev forsynet med is fra Esbjerg. Kunne være spændende hvis der var billeder fra udlandet (Flensburg, Niböl eller andre steder i Slesvig - Holsten) eller Sjælland, for med de vogne ville isen ikke ha' det godt efter en længere tur
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
Desværre er Pikos forkert - men det har ikke afholdt mig for at købe den
- med lidt god vilje kunne den gå for at være ZM 99 450 ( har foto - finder det frem )
dog er 450 en vogn med vanrette brædder og bygget i Bryssel i 1908 og ligner mere en G02 eller G10 - smag og behag
eller man kan lade Pikos være 451 - med og uden bremsehus - men korrekt er 451 en ZM - der var den igen
men ellers foto af ZM 99 449
både epoke 3 og epoke 4
mvh
henning - h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
her så foto af Premier Is ZM 99 450 og ZM 99 451
450 bygget i Bryssel 1908 og har tidligere været SB Skagen Isværk A/S ( mener jeg - har ikke kigget efter - bruger huskeren )
ikke meget lighed med Pikos - skal jeg indrømme - men vi lever jo med så mange andre ting
451 er en ZM bygning ( ja - så var den der igen igen ) - her ligner Pikos så lidt mere
og kan bruges med og uden bremsehus - jeg bruger min uden bremsehus - og
bør nok lave den om fra 450 til 451
men sådan er der jo så meget
men så nogle foto af fiduserne
PS : har en Hobby Trade IB + IKT + SJ H til salg for 300 bobs tilsammen + forsendelse - bør nok stå under køb salg bytte - men det kommer de også - da jeg yderligere har ca 25 godsvogne til salg fra DSB - AHJ - DB til omkring 100 kr stk - men der kommer en liste
mvh
henning - h087
PS : har en Hobby Trade IB + IKT + SJ H til salg for 300 bobs tilsammen + forsendelse - bør jo nok stå under salg - køb og bytte - mer der kommer de også - for jeg er ved at rydde op i mine godsvogne og har nok 25 stk yderliger jeg skal af med - både DSB + DB + AHJ
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Flemming
De har ihvertilfælde kørt til Hellerup ( Kirkeby oplysning )
skal prøve at finde ud af om de har kørt til udlandet -
men bor du ikke nær Esbjerg - kan du prøve at kontakte Premier IS , hvis de stadig er i Esbjerg - det kunne jo være - at de har oplysningen?
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Premier Is findes ikke mere: I lighed med Frisko/Sol Is blev de opkøbt af Nestlé, så det hele kom på svejtsiske hænder.
Men, lo and behold: Af en eller anden mærkelig årsag har Nestlé solgt Premier Is tilbage til Danmark, så de nu indgår i Polar Is i Thisted:
http://www.polar-is.dk/om-premier-is/historie-isproduktion
Desværre er meget af historien sikkert forsvundet i Schweitz, ligesom Frisko/Sol Is: Jeg arbejdede på Frisko i Århus i min gymnasietid, og deres sidste direktør før Nestlé overtagelsen er såmænd min gamle nabo: Magma isen, der nu går sin sejrsgang over hele Europa, er opfundet i Århus.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars S
ja og i Helsingør lå Frisko - utrolig hvordan det startede med en københavner stang
- og så var der jo også lige Brostræde Is - med det er en anden historie - men spørg din nabo - måske!!
har prøvet at google - men intet historie om afd rundt i DK ( altså Premier Is ) - til at give et fingerpeg om hvor de kørte til - men som nævnt Hellerup
mvh
henning - h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Premier Is hører helt klart til i Esbjerg - det var, så vidt jeg husker, dem der lavede min barndoms favorit: David Crocket is! Så vidt jeg husker udsprang også Premier Is af arbejderbevægelsen?
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars S
det nu noget sjovt med hvad en modelbanevogn kan medføre
Frisko køber Kronborg Is i 1962/63
Kronborg er også en margarinefabrik/isfabrik i Helsingør der lå i Bjergegade 27 - som jeg passerede når jeg frekventerede ( efter aftale - med mig selv ) Lundegade skole i min sparsomme fritid fra Helsingør og Hälsingborg stationer,
Brostræde Is er en udløber af Kronborg Is for at holde sig fri fra Frisko -
Og så kommer forklaringen hvorfor at PREMIER IS kørte til HELLERUP - De havde et samarbejde med HELLERUP IS som PREMIER IS købte i starten af tresserne, der så igen blev opkøbt af SOL IS i 69 der så igen blev overtaget af FRISKO som så.....
så sådan
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Da' Henning.
Jeg tror, hukommelsen spiller dig et puds her: Det skal nok passe, at Premier Is overtog Hellerup Is og dermed blev landsdækkende. Omtrent samme argumentation var årsag til fusionen mellem Sol Is (der var dominerende i Jylland/Fyn) og Frisko (der var stor på Sjælland) - nemlig at blive landsdækkende.
Men i 70erne var Premier Is hovedkonkurrent til Frisko/Sol Is (det hed det i begyndelsen, det blev senere reduceret til Frisko, mens de beholdt solen som varemærke - helt ligesom bankerne senere gjorde det...). Da jeg arbejde på Frisko i slutningen af 70erne, lå der en kiosk lige overfor fabriksporten: De solgte Premier Is, og det var en yndet sport at gå derover og købe en is og så spadsere ind gennem porten med konkurrentens produkt i kæften. Visse af værkførerne gik fuldstændigt bananas...
Allerede dengang samarbejdede Frisko med Nestlé: Der var en lind strøm af frysebiler mellem Århus og Zürich, og tankbiler med råvarer den anden vej. Vi lavede også is til Holland - til noget, der lignede FDB, men der stod "Made in the Netherlands" på kasserne, selvom vi lavede isen i Århus. Det fandt vi var ret meget fusk, så vi stoppede jævnligt et par danske is i kassen, før de blev pakket færdige - så kunne hollænderne jo passende tænke på, hvordan en dansk is kunne ende i en kasse is "Made in the Netherlands"? :twisted:
Nestlé købte først Frisko og siden Premier Is - men det sidste var da vist først engang i 90erne?
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars S
ja det nu noget mærkeligt
det ene sted står der at de opkøbte
under et andent står der at Hellerrup Is slog sig sammen med flere under navnet Sol Is
og et tredje står der igen noget nyt
man burde lave et stamtræskema - hvis man lige intresserede sig for det
men det gør jeg ikke - men vi fandt da ud af hvorfor Premier Is vognene kørte til Hellerup
men gad vide - om man ikke samarbejdede - men solgte is under de forskellige navne
( hvad der foregår på direktionskontoret og i banken - rager jo ikke pøblen )
som du ved - nogle kan lide moderen - andre datteren - også nogen faderen og sønnen og så er der også nogle der ikke kan fordrage dem alle - qui vadis
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Da' Henning.
DET er jeg meget sikker på, de ikke gjorde!
Men nu skal du høre: Jeg skal til Århus i morgen - min mor er flyttet i beskyttet bolig, jeg er ved at tømme villaen i Brabrand, og genboen bor der endnu - de bruger faktisk vores garage og klarer en del af posten osv.
Genboen er - rigtigt gættet - Mogens Vigh-Larsen, fhv. direktør for Frisko/Sol Is, og han kan historien. Jeg skal nok gå over og ringe på - hvis de ikke er hjemme, får jeg ham til at lave den danske is-historie skriftligt, den er lige så god som margarinekrigen.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Lars S
tak og fin ide
DET tror jeg nok kan blive spændene læsning
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Så har jeg fået snakket lidt med min gamle nabo: Vi kom langt omkring, men her er nogen af hovedlinierne:
Sol Is A/S blev dannet i 1969 af selskaberne Hellerup Is (Hellerup/Sjælland), Hesselager Is (Hesselager/Fyn) og Pyramide Is (Århus/Jylland) og blev dermed den første landsdækkende is-producent. Inden da var Pyramide Is dog begyndt at købe aggressivt op af andre små selskaber - en strategi, der for alvor tog fart i 1967.
Hovedkonkurrenten for Sol Is var Frisko, der mest opererede på Sjælland, men var opkøbt af Unilever allerede i 1960, og derfor meget kapitalstærk. Konkurrencen endte brat i 1971, hvor Frisko købte Sol Is og fortsatte under navnet Frisko Sol Is i mange år. Siden forsvandt Sol Is fra navnet, men Frisko beholdt til gengæld solen.
Allerede i 1972 lukkede man Friskos produktion i Skovlunde og Tureby og samlede det hele i den gamle Sol Is fabrik i Århus. Hovedkonkurrenten var nu et Esbjerg firma ved navn Premier Is, der i mellemtiden havde vokset sig større. En anden konkurrent var Eventyr Is, der også stormede frem med hovedsæde i Odense og Albani som storaktionær.
I 1989 opfandt man Magnum isen i Århus - og det blev hurtigt en global succes: Man fik nye maskiner, hver kunne producere 500-600.000 is i døgnet, man havde tre maskiner, så der blev lavet mere end 1½ million Magnum - i døgnet. Århus var hovedproduktionen, så de sendte is så langt væk som Australien og New Zealand, indtil man fik stablet en lokal produktion på benene.
I mellemtiden voksede konkurrenterne også - hovedsageligt på bekostning af små, lokale producenter. I 1994 købte Eventyr Is Premier Is, lukkede produktionen i Esbjerg og flyttede det hele til Odense. I 1996 købte Nestlé det hele - men i mellemtiden var konkurrencen blevet så hård, at man i 1998 lukkede produktionen i Odense, så der nu ikke var nogen dansk produktion overhovedet i Eventyr/Premier Is.
På dette tidspunkt havde Polar Is i Thisted vokset sig stor, og det er i dag endt med, at Polar Is har købt Premier Is ud af Nestlé, der har opgivet at tjene penge på det danske ismarked.
Og så en anden sjov detalje: Nabogrunden til Friskos gamle fabrik i Århus tilhørte Det Danske Trælastkompagni. Mogens havde som direktør for Frisko fået en meget stor pose penge fra Unilever for at købe denne grund, og de forhandlede længe - men desværre sprang DDT fra i sidste øjeblik, så Frisko ikke kunne udvide fabrikken. Produktionen til Skandinavien blev derfor koncentreret på en svensk fabrik, og man lukkede i Århus. Havde man fået nabogrunden, ville man til gengæld have bygget en supermoderne fabrik, og så var produktionen nok blevet i Danmark.
Men, men, men: DDTs tømmerhandel blev til gengæld omdannet til landets første Silvan byggemarked, og firmaet eksisterer fortsat under navnet DT Group som Nordens største byggemarkedskæde med såvel Silvan som Stark og en lang række tømmerfirmaer i porteføljen. Så havde Frisko fået grunden, er det ikke sikkert, Silvan ville være blevet til noget...
Lidt links:
Frisko Is
Hesselager Flødeis
Eventyr/Premier Is
Det Danske Trælastkompagni
MVH
Lars
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Og apropos Hesselager Is. I bogen "Der var engang...." med Lars Viinholt-Nielsen jernbanebilleder 1960-72, strejftog IX (en fremragende bog der absolut kan anbefales, den kan stadigvæk fås hos bl.a. Jernbanebøger), er der på side 38 et foto med en MP i Hesselager, der får læsset is fra Hesselager Is ind i pakrummet i isolerede kasser. Så det var også en mulighed, man behøver ikke en jernbanevogn
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Lars S
tak skal du have
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Glemte en sjov detalje: Frisko/Unilever sælger i dag 7-8 milliarder Magnum is om året! Det er ret godt gået af en lokal Århus opfindelse...
Mogens kunne huske, hvordan de i bestyrelsen havde diskuteret, om de turde sætte prisen op fra 9,- til de magiske 10,- kr. - i dag koster den rask væk 20,- kr. Han fattede ikke helt selv successen.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Lars
Is magnum - den er også god
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Erik 1:87
Softwareingeniør
Odense
Indlæg: 901
Spændende læsning Lars.
Lidt om Hesselager og Hesselager is kan i øvrigt også læses på http://evp.dk/index.php?page=svendborg---nyborg-banen---2
Hilsen Erik, My 1 2 87.dk
PED
Indlæg: 144
Hej Henning,
jeg var også igang med et større svar omkring isfabrikkerne, men det har Lars jo ordnet på fantastisk vis. Flot!
Lidt kan jeg dog sige om det lokale; Kronborg Is blev ikke til Brostræde Is.
Da Kronborg Magarinefabrik i 1963 blev opkøbt af Frisko, fortsatte et udsalg af Kronborg Flødeis i Brostræde, men lukkede til sidst.
Brostræde Is der åbnede i 1922, har aldrig haft noget med dette at gøre; de har altid været selvstændige og det kører stadig fint.
Lige lidt om Hellerup Is: Danmarks største isproducent
Hellerup Is mødte dog også modgang, da fabrikken blev sprængt i luften den 17. januar 1944. Men allerede få dage efter annoncerede Lauritz Jensen i dagspressen: ”Så er vi klar igen…” Kort tid efter krigen opnåede Danmark rekord i isforbrug – seks liter pr. indbygger pr. år! Hellerup Flødeis ekspanderede hurtigt, og i 1960 flyttede fabrikken fra Hellerup til Køge. Det var nu Skandinaviens mest moderne flødeisfabrik med en produktion på 75.000 ispinde i timen! I 1969 blev Hellerup Is slået sammen med flere isfirmaer under navnet Sol Is. Kort tid efter blev Sol Is opkøbt af Frisko Is, som i dag er Danmarks største isproducent.
Forfattet af Mette Henriksen, Lokalhistorisk Arkiv
NB! Da visse af os er lidt nostalgiske vedhæftes lidt fra engang...
Venligst
Ped
Dansk Epoke 3 Märklin HO
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Per
tak for dit indlæg
det foto af kronborg is var netop der jeg gik forbi på vej til skole
men mener også at kunne huske at der har stået Frisko is på facaden
med hensyn til sammenblandingen af kronborg og brostræde
i helsingørleksikon af lars bjørn madsen står der at brostræde is er en aflægger af kronborg -
når jeg så ser dit indlæg - kan jeg da huske at der var to isforetninger i brostræde -
brostræde is der lå på højre side ( set fra havnen) et stykke oppe
og en på venstre side lige efter Simon Una ( mener det var vin og tobak )
der lå på hjørnet af strandgade og brostræde -
så lige efter SU på venstre side i brostræde - overfor en kolonialhandel -
det er så måsker der kronborg is havde sin forretning ( også soft-ice )
eller er det mig der roder noget sammen? -
men det er jo også f........ længe side !?
på leksikonsiden er der vist et foto af en iskiosk ( kronborg ) ved kongens have -
lige der hvor gl hellebæksvejbakken starter
senere blev der bygget et højhus der inde til højre?
men den iskiosk kan jeg ikke huske
men ellers tak for sidst -
sender noget om foto på PM senere
tager på et tidspunkt i nærmeste fremtid en tur til Hg
giver besked
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Det må være en meget gammel tekst fra lokalhistorisk arkiv - Frisko producerer ikke længere is i Danmark, og har ikke gjort det i flere årtier. Så prisen som Danmarks største isproducent må vist gå til Polar Is, der har fabrik i Thisted og bl.a. leverer til Hjem Is.
Ang. Hjem Is lige et citat fra naboen: "Det var en fandens god idé, den ville jeg sateme gerne have fået!" Han var også på vej til at investere i Hjem Is sammen med en kollega.
MVH
Lars
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej igen Per
og hvor er det så lige den varebil er fotograferet?
er det omkrin ude ved gasværket / grønnehave ??
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PED
Indlæg: 144
Hej Lars,
du har ret det er forkert at Frisko skulle være den største isproducent.
Jeg var mest interesseret i det der stod om, hvor vanvittigt meget is Hellerup solgte dengang.
Her i Helsingør kunne man naturligvis købe Kronborg og Frederiksborg, men også Hellerup og Premiere. De havde lidt ens produkter, men måske "Isbåden" var en éner...
På ferie i Frederikshavn stod den på Rønbjerg.
Vedrørende Frederiksborg Is, så blev det jo også solgt til Nestlé, men formene fra dengang leverer igen is under navnet Hansen, idet et barnebarn viderefører traditionen.
Få fat i sådan én med chokoladeovertræk, og luk øjnene....
Venligst
Én der alligevel bedst kan li en Brostræde
Dansk Epoke 3 Märklin HO
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Per
fandt den her
Helsingør mdt fra dengang der var to remiser - altså før 1958
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
PED
Indlæg: 144
Hej Henning,
Hvis vi bliver ved med denne "Istråd", bliver vi måske frosset ude eller der kommer frost på håndtaget; - men vi må ha is i maven og så gå til vaflerne...
Forneden et billede mere af Kronborg Margarine Fabrik, som det så ud i vores barndom. Det var lige der vi stod i kø udklædt til Fastelavn for at tigge is, inden vi gik til Wiibroe.
Der har stået Frisko, for de beholdt fabrikken og solgte under navnet Kronborg, mens de samtidig langsomt lod det gå ned (ligesom Zonen og Falck).
Du har ret med hensyn til forretningerne i Brostræde og Soft Icen.
Iskiosk ved Gl. Hellebæksvejbakken kan jeg heller ikke huske. Dem jeg brugte lå på hjørnet af Gl. Banegårdsvej og Kongevejen og så den med Premiere på Trykkerdammen.
Husrækken bagved Kronborg Is bilen hedder Rostgaardsvej og ligger der endnu. I anlægget bagved bilen står Danserindebrønden, men overskæringen hvor HHGB går igennem et vejkryds er gået af mode.
Det er mig, der siger tak for sidst - flot anlæg i er i gang med; specielt Korsør (med dele af Lay-out-designerens Hg).
Jamen, hvis du skal herop gir jeg en bajer...
NB! Meget mistænkeligt med alle de margarinefabrikker der lavede is...
Venligst
Per
Dansk Epoke 3 Märklin HO
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
Hej!
Nederst på gavlreklamen står der "Kaddara" Det har jeg hørt om før fra min far, idet de i Køge Svæveflyveklub havde et svævefly med reklame på vingerne fra dette firma - det har været en gang omkring 1940.
Jeg havde fået opfattelsen af, at det var et Køge firma.
Nå men tråden har udviklet sig væk fra noget andet - måske skulle vi have "is i maven" og lave en is-tråd - eller hedder det så en is-tap?
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Frikke - Ped - Lars S og Svend og ikke at forglemme Flemming og frost - undskyld cfrost :oops:
selv om vi på en måde er på iskagefabrikrundvisning og byvandring ( måske men diverse is i hånden ) er det da stadig noget der er udsprunget af jernbane - nemlig Premier Is vognen
og hvor mange byer kan ikke takke sin eksistens takket være jernbane - med og uden isvogne??
at en tråd kan udvikle sig på denne måde - må man så tage med - istedet for at skulle springe frem og tilbage mellem emner og tråde
og se bare hvad det har bragt af oplysninger og foto !!
så lad os tage - ( meget gerne en brostræde is - den var noget speciel - især da vi var yngre ) - det som det kommer - jeg personligt finder det interessant.
med venlig hilsen
henning h087
Måske skulle man spørge Lars S - om det kunne være muligt at lave det sådan - at man kunne flytte en tråd - når den fx udvikler sig som her - ( tror nok at det bliver muligt på det nye ? - eller er der igen noget jeg er fatsvag i )
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cfrost
Indlæg: 266
Hej Henning
Jeg siger også selv tak for sidst Det var en hyggelig aften. Måske lidt svag på kagefronten (JOKE)
Du må godt kalde mig Frost (med eller uden store bogstaver ) det hedder jeg jo
Tak for de fine billeder af ZM
Vi snakkes ved
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Claus
jeg kunne bare ikke lade chancen gå fra mig - da vi ligesom var i en istid
og forøvrigt selv tak - hyggeligt
foresten vil jeg gerne spørge om jeg må bruge dine tegninger i meget formindsket størrelse til at vise oprangeringer i fx tog- og køreplaner?
med venlig hilsen
henning h087
ps er ved at lægge ZF værket på CD
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
cfrost
Indlæg: 266
Vedr. brug af mine tegninger - det tager vi på PM eller mail
Med venlig hilsen
Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Claus
skriver en p m og sender den
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Per
kan slet ikke få placeret hvor den p.... varebil er fotograferet fra
er det et gammelt foto - og fra hvornår
ved godt at når jeg kommer til hg - vil jeg ikke kunne genkende meget
men aligevel....
vedhæfter situationsplads som jeg husker det
med venlig hilsen
henning h087
kendte en der boede på rostgårdsvej - kan ikke huske hvad han hed
han husker nok mere mig - idet engang hvor vi kastede med dartpile på
han værelse - gik han lige ud og kom ind igen - selvfølgelig lige
som jeg kastede en pil mod skiven - der sad på døren han kom ind ad
og så sad pilen lige i skulderen - jo - man huskes
en anden sjov ting er at jeg kom meget i hjemmet der lå lige der hvor
jeg har skrevet at lundegade skoles viceinspektør boede - hendes
knægt gik jeg i klasse med - og havde også märklin tog - hun sagde
dog aldrig noget - ja om det
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Per og alle jer andre
kan der mon skaffes en tegning af fabrikken
det var jo lige oplagt at få lavet en model af den og varebilen + reklamerne
( ikke sandt - Epoke - Dan scale og andre )
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Gert Frikke
Indlæg: 2.323
- sjovt at finde stederne efter din korttegning ude på Google earth!
Gert
modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Frikke
det er nok ikke helt nemt at genkende stederne
jeg var væk fra helsingør cirka 1966 - 1980 - hvor jeg så - imedensdels jeg boede i Odense arbejdede som lejesmed/certifikatsvejser på helsingør værft 1980 - 83 med Saddams krydstogtsskiv og fragtskibe
der var det da lidt svært at genkende helsingør igen det første stykke tid - og det må da være blevet værre endnu efterhånden?
med venlig hilsen
henning h087
den tekst på facadereklamen "Kaddara" - kan det ikke være et grønlandsk ord ? og ikke et firmanavn eller måske er det navnet på reklamemaleren - vi må spørge Per om han ved det -
du er hermed spurgt - Per
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Frikke og alle i andre
så det kulturrelle indslag
KADDARA
ifølge når man googler
Folkelivsbilleder fra Grønland
Opera af Hakon Børresen
grønlandsk kvinde ved navn Kaddara, hvis mand kommer tomhændet hjem fra fangst
et syngestykke
og her så den mandscauvernistiske
små flotte grønlandske piger med en isbombe i hånden
figurer i perioden 1920 - 1950
den var nok ikke gået i dag
Kaddara Is
Kaddara ligger i midten af Marokko
ligesom at Timbuktu i Anders And & Co ligger i midten af Shahara.
så en Is jernbanevogn fører til meget rundt omkring
også kultur og tegneserier
med venlig og kultiveret hilsen
henning h087 -
der også kan med det kulturelle - og brostræde Isvafler med 3 klumper, guf og kokosbolle + hjemmelavet syltetøj - det er f....... også kultur
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Da' Henning.
Det troede jeg da også, at den gjorde i virkeligheden?
MVH
Lars
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Husk nu også på Langbortistan ... det har jeg endnu ikke fundet den korrekte placering af.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
Men sikkert er det at Usleravnekrog ligger i Peru - og der er alting firkantet .
http://da.wikipedia.org/wiki/De_firkantede_%C3%A6g_fra_Peru
Så en dag ender der måske nogle MZer der ....hvis byen eksisterer endnu .
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Og så optrappes den "kolde" krig åbenbart jvfr. dagens nyheder:
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/06/14/071741.htm?rss=true
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Det bør da være en Frichs "firkant".
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
Litra P
Indlæg: 1.852
HiHi... helt klart til lokalbanens ægtransport
Lars
ps. vi er vist ved at være lidt off-topic...
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...