Picture

CarstenL

Indlæg: 4

PB

Hjælp søges

Hej

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg var hjemme ved min gamle mor her i julen. Der fandt jeg min gamle togbane frem, for syntes der kunne være sjovt at om den stadig fungerede.

Det gjorde den desværre ikke.

Der er flere ting der kan være problemet.

1. Jeg kan ikke huske hvordan strømforsyningen skal tilsluttes skinnerne.

2. Toget kan være defekt (Toget er Märklin 89 005)

Det skal siges at sættet har stået en smule fugtig, så nogle af skinnerne er en smule rusten, men toget ser fint ud.

Sættet er helt tilbage fra min farfars tid. Min far har leget med det og incl mig selv.

Jeg har mange gode minder og ville gerne give det videre til min søn.

Så jeg håber at der er nogen herinde der kan være behjælpelig

Mvh Carsten

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

"CarstenL" skrev:
HejJeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig.Jeg var hjemme ved min gamle mor her i julen. Der fandt jeg min gamle togbane frem, for syntes der kunne være sjovt at om den stadig fungerede.Det gjorde den desværre ikke. Der er flere ting der kan være problemet.1. Jeg kan ikke huske hvordan strømforsyningen skal tilsluttes skinnerne.2. Toget kan være defekt (Toget er Märklin 89 005)Det skal siges at sættet har stået en smule fugtig, så nogle af skinnerne er en smule rusten, men toget ser fint ud.Sættet er helt tilbage fra min farfars tid. Min far har leget med det og incl mig selv.Jeg har mange gode minder og ville gerne give det videre til min søn.Så jeg håber at der er nogen herinde der kan være behjælpeligMvh Carsten

Tilslutning: Rød ledning fra midterlederen til rød tilslutning på trafo. Brun ledning fra spor streng til brun tilslutning på trafo.

Rust: Kør spor ig midterlederkontakter over med finkornet sandpapir eller smergel lærred

Lokomotiv: du skal sikre dig, at kul og børste har kontakt. Lyser lokomotivet?

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

killerp

Fotograf

Indlæg: 2.238

PB  Hjemmeside

"pejft" skrev:
Lokomotiv: du skal sikre dig, at kul og børste har kontakt. Lyser lokomotivet?

Samt måske efter så mange år stillestående, lige det få en dråbe olie (sygmaskine olie er okay i de gammel modler )

__________________

Peter

Gavflaben fra Falster

(Falsterbanen)

Like 0 kan lide
Top

Picture

CarstenL

Indlæg: 4

PB

Nej toget lyser ikke.

Men hvis skinnerne er rustne, så kan man vel godt risikere at der ikke er forbindelse ik?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

"CarstenL" skrev:
Nej toget lyser ikke.Men hvis skinnerne er rustne, så kan man vel godt risikere at der ikke er forbindelse ik?

Prøv at sætte den ene ledning fra trafo til hjul og den anden til slæbeskoen og skru op for strømmen. Du kan evt. prøve med gul/brun tilslutning i stedet, så får du 16V direkte.

Hvis lokomotivet virker/hjul kører rundt, er problemet sporet, som du skal rense for rust med smergellærred eller sandpapir. Husk også at rense kontakterne til midterlederen.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

CarstenL

Indlæg: 4

PB

Tusind tak peter. Det vil jeg prøve.

Hvis hjulene på lokomotivet ikke drejer rundt. Er det så en større renovering af lokomotivet?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Kan det ikke være skidt på slæbeskoen eller, mov(skidt) på midterlederen?

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"CarstenL" skrev:
Hvis hjulene på lokomotivet ikke drejer rundt. Er det så en større renovering af lokomotivet?

Ikke nødvendigvis.

Hvor bor du?

Er det i nærheden af mig, er jeg villig til at vise dig, hvad der kan være galt.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

DennisTR

Lokomotivfører

Tølløse

Indlæg: 1.132

PB  Blog  Hjemmeside

"CarstenL" skrev:
Hvis hjulene på lokomotivet ikke drejer rundt. Er det så en større renovering af lokomotivet?

Det er ikke sikkert. Det mest sandsynlige er at der bare skal skiftes kul på motoren, hvilket er meget enkelt at gøre.

__________________

Hilsen Dennis

Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr

DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.

Like 0 kan lide
Top

Picture

CarstenL

Indlæg: 4

PB

Jeg bor i Ribe.

Jeg har desværre ikke den store forstand på det, men er meget fingernem.

Jeg syntes at hjulene på lokomotivet går meget træge. Skal de det?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"CarstenL" skrev:
Jeg bor i Ribe.
Liiige lovligt langt væk til lige at smutte forbi Hammel Smile
"CarstenL" skrev:
Jeg har desværre ikke den store forstand på det, men er meget fingernem.Jeg syntes at hjulene på lokomotivet går meget træge. Skal de det?

Se vedhæftede dokument.

Adskil og rens motoren. Forplade (motorskjold) med kul (21) sidder med 2 skruer (22). Pas godt på kullene (23) at de ikke ryger på gulvet - de kan være "trælse" at finde igen.

Udtag rotoren (20)

Nu skulle hjul og tandhjul gå nogenlunde frit. Hvis ikke skal de afrenses og smøres med en ultrafin dråbe tynd syrefri olie ("symaskineolie"). Tjek om gangtøj (ja okay det der nu er) går nogenlunde frit.

Afrensning kan foregå med petroleum, eller WD40, men det sviner sådan. Evt noget "metal cleane", som er et produkt fra KEMA, der virkeligt renser fedtet snask ud, men også er noget giftigt. WD40 er dybest set petroleum.....

Efter afrensning skal _alt_ gå frit.

Nu er det så tid til at remontere anker. På bagsiden af motoren og på selve motorskjoldet sidder der hen over aksellejet til rotoren en lille klump "skumgummi", der skal indeholde olie til at smøre motorakslen. Giv den et par dråber olie.

Kul indsættes fra ydersiden og fjedre sættes hen over, så kul rammer kummotatorene - de flade metal plader på motoren, som du gerne må rense af, men for guds skyld ikke i noget olieholdigt, så bræder det nemligt - jeg plejer at bruge en glasfiberpen til det.

Kullene skal være 3-5mm lange, derunder kan de godt begynde at drille.

Så skal ledninger tjekkes. Fra statorespolerne (19), går der 2 ledninger hen til perfektomskifteren (25), her vælger man køreretning. Kontaktpunkterne på omskifteren kan godt tåle et strøg med en fin smergellærred. Fjederen på omskifteren (26) skal selvfølgelig være intakt.

Se i øvrigt ledningsdiagram på tegningen.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.