Låst

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

HELJAN´s litra E 994

Hej med jer kloge hoveder. Jeg har byttet mig til en ny litra E 994. Den er med lyd og røg. Derfor spørger jeg er det en af de første Guldmodeller? Jeg kan ikke huske hvad litra de havde.

Jeg har byttet mig hos en forhandler og har ikke selv givet en eneste krone...

Man kan være heldig en gang imellem, så derfor kunne jeg god bruge sådan. Den køre upåklagelig, men har også være på værksted et par gange...

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Enig ... det er hvad vi er vant til fra computerverdenen. Det ville være kikset at lave en dims til WIndows, som kun kan køre på XP og så ikke skrive det. Eller at skrive at man er Mac-kompatibel uden at teste om man rent faktisk er det.

Hvis man laver treskinne-materiel, så er det rigtigt usmart ikke at checke materiellet på de skinner som pågældende brugergruppe kører på. Det er nok de færreste treskinnefolk, som bruger Peco med midterleder. Hvis det er hvad Heljan mener, at de laver materiel til, bør det i hvert fald fremgå tydeligt.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Nu er det tilfældigvis sådan, at jeg har æsken fra E-masinen, hvorpå der blot står " 455404 E 994 AC Faulhauber" og intet andet.

I Heljans annonce på Banens bagside nr. 107 kan jeg læse - ved piktogrammer - at mindste radius er 42 cm - altså Märklin R2 og alle Märklin sporskift bortset fra kurvesporskift.

Så står der endvidere AC NEM, hvilket for mig indikerer at NEM normen for 3-skinne er opfyldt også NEM 340, men den var ikke overholdt på min model for så vidt angår mål "k", som er et meget vigtigt mål, hvis modellen skal køre problemfrit.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

PHA

Indlæg: 60

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
"gejo" skrev:
Så vil jeg også have lov til at blande mig.Jeg synes det helt fint, hvis Heljan kun vil lave modeltog med hovedvægten på "model", men så burde Heljan holde op med at sælge "AC-modeller". Normalt betyder det, at det pågældende køretøj - model eller legetøj - kan køre på Märklin spor.At Heljan har udviklet sine egne normer for AC-modeller fremgår ikke af Heljan annoncer eller kataloger, men er en dyrekøbt erfaring, som Märklinkørerne efterhånden har fået.Gert
Heljan har annonceret at E-maskinen kun kan køre på spor med radius >450 mm og overhovedet ikke på Märklin M-spor.Jeg ved ikke om det står på æsken med fed skrift, men det burde det.Problemet med Heljans "egne" AC-normer er at de slavisk følger NEM 340, som umiddelbart skulle gælde for Märklin spor, men ikke gør det 100%.Heljan henholder sig til at deres modeller er konstrueret så de overholder NEM 340, men prøvekører dem åbenbart ikke tilstrækkeligt på K- og C-spor. Hvis jeg var producent, ville jeg med store bogstaver skrive på æsken på hvilke sporsystemer, modellen var testet på.Eksempelvis:Denne model kan kun befare kurver med radier større end 450 mm.Modellen er testet på følgende sporsystemer:Peco StreamlineTillig EliteRoco GeolineRocolinePiko A-sporMärklin KMärklin CØvrige sporsystemer understøttes IKKE.Husk at sporskifter hurtigt får kurveradier i afvigende spor på mere end 450 mm!

Jeg kan helt tilslutte mig dit forslag, det ville da i hvert fald klart definere hvornår man var "berettiget" til at klage og få service.

Jeg vil lige bemærke at Heljan rent faktisk tester alt deres kørende materiel på Märklin K-skinner!

Jeg kan iøvrigt ligesom fornemme at min egentlig ganske uskyldigt mente bemærkning om at min E-maskine er i stand til at forcere et kurvesporskifte åbenbart igen har tændt diskussionen der aldrig dør.

Det var selvfølgelig ikke ment som en provokation! Jeg ved udmærket godt at Heljan angiver mindste radius til 420mm. Jeg har blot konstateret at hvis Heljan anvender hjul med nogenlunde samme flanger som f.eks. Hobbytrade, Roco, Märklin o.s.v., præsterer deres materiel faktisk bedre end de åbenbart selv tør forvente!!

Det samme gælder for øvrigt både P og PR-maskinerne, der også med andre hjul på forløberen er i stand til at forcere Märklin K-skinne kurvesporskifter.

Og så synes jeg iøvrigt at vi helt skal lade være med at kommentere denne Karlo Roeds totalt tåbelige indlæg, manden savner åbenbart opmærksomhed! der er i hvert fald INTET konstruktivt i hans indlæg. Måske kunne man ligefrem bede webmaster om at "banne" ham?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Ja, det er jo pinligt at Heljan ikke oplyser om disse vigtige forhold på æsken.

Mindste kurveradius SKAL være oplyst på æsken og selvfølgelig er det ikke godt nok at NEM 340 ikke er overholdt for en 3-skinne model.

Tilbage til Heljan indtil de retter fejlene.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Ja, det er jo pinligt at Heljan ikke oplyser om disse vigtige forhold på æsken. Mindste kurveradius SKAL være oplyst på æsken og selvfølgelig er det ikke godt nok at NEM 340 ikke er overholdt for en 3-skinne model.Tilbage til Heljan indtil de retter fejlene.

Som jeg læste Dampfmeisterens indlæg så var det faktisk sporet som ikke overholdt NEM 340?

Anyway, det bør være sådan at man, når man forpligter sig til en standard, rent faktisk også overholder den.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"tybalt" skrev:
Som jeg læste Dampfmeisterens indlæg så var det faktisk sporet som ikke overholdt NEM 340?Anyway, det bør være sådan at man, når man forpligter sig til en standard, rent faktisk også overholder den.

Jeg er langtfra Märklin ekspert, men har hørt (ikke selv kontrolleret med skydelære etc.) at hjul og flanger, der overholder NEM 340 kan have problemer med K-spor og C-spor.

Märklin har mig bekendt ikke deltaget i udviklingen af NEM 340.

Det er MOROP, der står for NEM-normerne.

Märklins egne normer er interne og lukkede for offentligheden.

Ret mig, hvis jeg tager fejl.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

PHA

Indlæg: 60

PB

"Dampfmeisteren" skrev:
Ja, det er jo pinligt at Heljan ikke oplyser om disse vigtige forhold på æsken. Mindste kurveradius SKAL være oplyst på æsken og selvfølgelig er det ikke godt nok at NEM 340 ikke er overholdt for en 3-skinne model.Tilbage til Heljan indtil de retter fejlene.

Jeg ved ikke om det er decideret pinligt?

Er der andre fabrikanter der oplyser dette på æsken?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"PHA" skrev:
Jeg ved ikke om det er decideret pinligt?Er der andre fabrikanter der oplyser dette på æsken?

Sikkert ikke.

Men skal man virkeligt hjem foran computeren inden man køber en ny model?

Når disse oplysninger fremgår på et computerspil, kan de vel også stå på æsken for modeltog. Vi må erkende at hobbyen er blevet for bred til at alle modeller kan fungere på alle typer spor. Proto 1:87, RP-25, NEM etc.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Man burde kunne gå ud fra, at "vore" modeller overholder NEM, eller der udtrykkeligt bliver gjort opmærksom på, hvis de ikke gør. F.eks. over holder f.eks. ROCO og Fleischmann NEM.

RP 25 er jo lidt andeledes i den forstand, at den anbefaler en udformning af hjulene afhængig af skinneprofilet. Her er det altså afgørende, hvordan skinner og hjul fungerer sammen.

Minimum flangehøjde ifølge NEM er 0,6 mm, men man skal lige huske på, at visse fabrikanter bruger flangen til at køre på gennem gennem sporskifternes hjertestykker på grund af forøgede tolerancer til vingeskinnerne på grund af små radier i det afvigende spor.

Så en angivelse af, at et køretøj er konstrueret i henhold til NEM behøver ikke at betyde, at det så også kan gennemkøre alle former for sporskifter.

Sporskifter fra f.eks. Peco og Tillig er ikke konstrueret, så flangerne skal køre på bunden af hjertestykket, men at hjulene, som i virkeligheden, træder på hjertestyekke/vingeskinner under passage.

Men korrekt udførte hjul med små flanger på en maskine med for- og bagløber kræver til gengæld, at eventuel affjedring og ekvilibrering så også fungerer perfekt. Og det er vist her, E-maskinen kan have problemer med styringe af forløberen, og det er her, dybere flanger kan hjælpe.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Det er glædeligt, at vi nu tager spørgsmålet om NEM for treskinne alvorligt.

Det er min erfaring, at materiel (hjul), der overholder NEM 340, kører uden problemer på Märklin K-skinner.

M-skinnerne er i den sammenhæng mere tvivlsome, hvorimod C-skinnen klart lever op til NEM 340.

Fabrikanterne er med til at udforme NEM-normer, og det gælder også Märklin. Märklin har i dagens marked ingen interesse i at hemmeligholde "deres standard".

Jeg har aldrig haft problemer med Hobbytrade, når talen er om at blive på sporet, hvorimod jeg konsekvent har skullet rette Heljans hjul ind efter NEM 340 for at få en problemløs kørsel. Jeg har sågar skiftet hjul på en Heljan Mx med Hobbytrades Me AC-hjul og herefter fået en perfekt model.

Jeg har idag følgende Heljan modeller: MS, 3 Mx, 3 My, 2 Mo, P, Pr og E og alle kører fint efter hjuljustering samt ofte en skiftet slæbesko. På damplokomotiverne har jeg tilige måttet rette vægtfordelingn på P-maskinen for at øge trækkraften, Pr-maskinen har fået skiftet de berømte tandhjul.

E-maskinen har fået skiftet forløberhjul til hjul med større flanger og efter NEM 340. Desværre kan jeg ikke bringe drivhjulene til at overholde NEM 340, selvom bagløberen er med små flanger har jeg justeret hjulafstanden så den overholder NEM 340. Tenderen har også fået nye hjul med større flanger og de trækkende hjul har fået gummi.

Med disse ændringer kører alle mine Heljan modeller som sagt fint og sikkert, derfor er det ekstra trist, at Heljan ikke løser disse "småting", før modellen sendes på markedet.

Det er min klare opfattelse, at Heljan ikke er fuldt obs på, at DC og AC hjul efter NEM-normen er så forskellige, at de kræver hver sin produktion.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"gejo" skrev:
Det er min klare opfattelse, at Heljan ikke er fuldt obs på, at DC og AC hjul efter NEM-normen er så forskellige, at de kræver hver sin produktion.

Tak for et rigtigt godt indlæg.

Mon ikke Heljan efter 10 års trængsler med 3-skinne kørere snart kender problematikken.

Jeg er bange for at der ligger en kynisk forretningsvurdering til grund for Heljans stædige vægren ved at udstyre 3-skinne modellerne med AC-hjul.

Det må på trods af badwill og omkostninger være billigere at lade være og så bare tage klagerne i stiv arm....

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

Klaus_H

Transportforsikring

Indlæg: 633

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
"gejo" skrev:
Det er min klare opfattelse, at Heljan ikke er fuldt obs på, at DC og AC hjul efter NEM-normen er så forskellige, at de kræver hver sin produktion.
Tak for et rigtigt godt indlæg.Mon ikke Heljan efter 10 års trængsler med 3-skinne kørere snart kender problematikken. Jeg er bange for at der ligger en kynisk forretningsvurdering til grund for Heljans stædige vægren ved at udstyre 3-skinne modellerne med AC-hjul. Det må på trods af badwill og omkostninger være billigere at lade være og så bare tage klagerne i stiv arm....

Hvis det er for et rent kommercielt synspunkt, skulle man tro at det kunne betale sig at lefle for 3-skinnefolket. Det er jo trods alt en meget stor del af kundepotentialet.

__________________

3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Ikke destomindre viser historien at Heljan ikke bekymrer sig særligt meget om 3-skinne folket.

Det må der være en grund til, og da økonomien er ligger ligefor, må dette være grunden.

De ændrer næppe deres strategi, medmindre de rammes på pengepungen.

Derfor:

1. Køb 3-skinne model hos forhandler.

2. Afprøv den med det samme på prøvebane.

3. Virker den ikke tilfredsstillende, lav da en seddel, der f.x. kan have følgende ordlyd:

Hermed kvitteres for indlevering for reparation af dårlige køreegenskaber model XXX fra Heljan. Modellen afsporer i sporskifter type XXXX på C-spor. Aflever modellen og få forhandleren til at kvittere med dato og forretningstempel. Gem kvittering.

4. Afvent reparation.

5. Afprøv model. Virker den fortsat ikke, så gå til 3.

6. Efter 3 forsøg, ophæv købet og forlang pengene igen.

(Hvis der er problemer med at få pengene igen, vil Forbrugerklagenævnet se særdeles velvilligt på sagen, da man har dokumentationen i orden)

Hvis tilstrækkeligt mange 3-skinne kørere følger denne model, vil forhandlerne enten ophøre med føre Heljan eller tvinge Heljan til at ændre praksis.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Dampfmeisteren" skrev:
Hvis tilstrækkeligt mange 3-skinne kørere følger denne model, vil forhandlerne enten ophøre med føre Heljan eller tvinge Heljan til at ændre praksis.

Glem det, det er langt bedre at købe modellen billigt et eller andet obskurt sted og så klage over Heljan i et offentligt forum.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

PHA

Indlæg: 60

PB

"gejo" skrev:
Det er glædeligt, at vi nu tager spørgsmålet om NEM for treskinne alvorligt.Det er min erfaring, at materiel (hjul), der overholder NEM 340, kører uden problemer på Märklin K-skinner. M-skinnerne er i den sammenhæng mere tvivlsome, hvorimod C-skinnen klart lever op til NEM 340. Fabrikanterne er med til at udforme NEM-normer, og det gælder også Märklin. Märklin har i dagens marked ingen interesse i at hemmeligholde "deres standard".Jeg har aldrig haft problemer med Hobbytrade, når talen er om at blive på sporet, hvorimod jeg konsekvent har skullet rette Heljans hjul ind efter NEM 340 for at få en problemløs kørsel. Jeg har sågar skiftet hjul på en Heljan Mx med Hobbytrades Me AC-hjul og herefter fået en perfekt model.Jeg har idag følgende Heljan modeller: MS, 3 Mx, 3 My, 2 Mo, P, Pr og E og alle kører fint efter hjuljustering samt ofte en skiftet slæbesko. På damplokomotiverne har jeg tilige måttet rette vægtfordelingn på P-maskinen for at øge trækkraften, Pr-maskinen har fået skiftet de berømte tandhjul. E-maskinen har fået skiftet forløberhjul til hjul med større flanger og efter NEM 340. Desværre kan jeg ikke bringe drivhjulene til at overholde NEM 340, selvom bagløberen er med små flanger har jeg justeret hjulafstanden så den overholder NEM 340. Tenderen har også fået nye hjul med større flanger og de trækkende hjul har fået gummi.Med disse ændringer kører alle mine Heljan modeller som sagt fint og sikkert, derfor er det ekstra trist, at Heljan ikke løser disse "småting", før modellen sendes på markedet.Det er min klare opfattelse, at Heljan ikke er fuldt obs på, at DC og AC hjul efter NEM-normen er så forskellige, at de kræver hver sin produktion.Gert

Smukt formuleret!

Jeg har en maskinpark nogenlunde som din, og har foretaget nogenlunde de samme ændringer/justeringer.

Jeg synes at det er besynderligt at Heljan tilsyneladendeslet ikke bruger deres erfaringer til noget. De må da have registreret at en hel del af deres kunder (Vel primært AC-folket) er godt og grundigt trætte af at opleve de samme typer problemer igen og igen.

På den anden side ved vi jo nu næsten på forhånd hvor problemerne ligger inden en ny model kommer på markedet. Jeg synes specielt at det er en ærgerlig/besynderlig situation når nu modellerne rent faktisk med de korrekte hjul opfører sig tæt ved eksemplarisk.

Og til Moppe: lad nu være, har du ikke noget fornuftigt at byde ind med, så find noget andet at lave end at forsøge at afspore (!) en debat der endelig er ved at antage seriøs karakter!

Jeg fatter ikke jer der lader jer hidse op hver gang der står Märklin eller AC i en tråd. Så er vi alle idioter og leger med legetøj og fatter i det hele taget ikke en brik!

mvh

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Citat:
Smukt formuleret! Jeg har en maskinpark nogenlunde som din, og har foretaget nogenlunde de samme ændringer/justeringer. Jeg synes at det er besynderligt at Heljan tilsyneladendeslet ikke bruger deres erfaringer til noget. De må da have registreret at en hel del af deres kunder (Vel primært AC-folket) er godt og grundigt trætte af at opleve de samme typer problemer igen og igen. På den anden side ved vi jo nu næsten på forhånd hvor problemerne ligger inden en ny model kommer på markedet. Jeg synes specielt at det er en ærgerlig/besynderlig situation når nu modellerne rent faktisk med de korrekte hjul opfører sig tæt ved eksemplarisk.Og til Moppe: lad nu være, har du ikke noget fornuftigt at byde ind med, så find noget andet at lave end at forsøge at afspore (!) en debat der endelig er ved at antage seriøs karakter!Jeg fatter ikke jer der lader jer hidse op hver gang der står Märklin eller AC i en tråd. Så er vi alle idioter og leger med legetøj og fatter i det hele taget ikke en brik!

Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dit indlæg, og bestemt også din kritik af Moppe og hans ligesindede herinde.

Mvh

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PHA" skrev:
Og til Moppe: lad nu være, har du ikke noget fornuftigt at byde ind med, så find noget andet at lave end at forsøge at afspore (!) en debat der endelig er ved at antage seriøs karakter!Jeg fatter ikke jer der lader jer hidse op hver gang der står Märklin eller AC i en tråd. Så er vi alle idioter og leger med legetøj og fatter i det hele taget ikke en brik!

Inden du nu hidser dig selv alt for meget op, så læs lige engang hvad jeg skriver.

Jeg har absolut intet skrevet om hverken Märklin, eller AC i hele den 12 sider lange tråd! Jeg kommenterer på Christians indlæg omkring hvordan man sikrer sig at man får en ordentlig model. Dette være sig både i 2 og 3 skinne!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Alex" skrev:
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig dit indlæg, og bestemt også din kritik af Moppe og hans ligesindede herinde.

Hvad er mine "ligesindede" herinde?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

"moppe" skrev:
Hvad er mine "ligesindede" herinde?

Med dine ligesindede mener jeg de personer der opfører sig ligesom Pawlows hunde hvergang AC/3-skine eller mârklin nævnes.

Mvh

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PHA

Indlæg: 60

PB

"moppe" skrev:
"PHA" skrev:
Og til Moppe: lad nu være, har du ikke noget fornuftigt at byde ind med, så find noget andet at lave end at forsøge at afspore (!) en debat der endelig er ved at antage seriøs karakter!Jeg fatter ikke jer der lader jer hidse op hver gang der står Märklin eller AC i en tråd. Så er vi alle idioter og leger med legetøj og fatter i det hele taget ikke en brik!
Inden du nu hidser dig selv alt for meget op, så læs lige engang hvad jeg skriver.Jeg har absolut intet skrevet om hverken Märklin, eller AC i hele den 12 sider lange tråd! Jeg kommenterer på Christians indlæg omkring hvordan man sikrer sig at man får en ordentlig model. Dette være sig både i 2 og 3 skinne!Klaus

Kommenterer hermed ikke længere på dine indlæg.

mvh

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

jeg er enig med dampfmeisteren ,tilbage med varen indtil de fatter det,at ramme producenten på pengepungen er effektivt,iøvrigt er der 100 vis af andre velfungerende ting at købe,nu kommer S og F maskinerne snart . mvh lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

"lars hansen" skrev:
jeg er enig med dampfmeisteren ,tilbage med varen indtil de fatter det,at ramme producenten på pengepungen er effektivt,iøvrigt er der 100 vis af andre velfungerende ting at købe,nu kommer S og F maskinerne snart . mvh lars

Så må vi da håbe, at disse produkter nu også bliver velfungerende - og mere velfungerende end visse af deres forgængere. Der er ingen garanti på forhånd.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Alex" skrev:
Med dine ligesindede mener jeg de personer der opfører sig ligesom Pawlows hunde hvergang AC/3-skine eller mârklin nævnes.

Du kan så lige komme med et citat fra mig i den lange debat hvor jeg opfører mig som "pawlows hunde" i forbindelse med Märklin.

Du kan også trække din usande påstand tilbage!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PHA" skrev:
Kommenterer hermed ikke længere på dine indlæg.

Nej, det kan jeg godt forstå. Tænk om du kom til at dumme dig igen og skrive noget usandt endnu en gang.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Jeg synes det er rigtigt rart, at vi undervejs i denne tråd har fået en masse gode tricks til, hvordan man rent faktisk får Heljans flotte damplokomotiver ud på skinnerne i stedet for blot at henstå på maskindepotet.

Dermed kan jeg med sindsro købe en E-maskine, når jeg falder over den tilstrækkeligt billigt til at jeg vil købe et næsten færdigsamlet byggesæt. Wink

Hvis man læser i gamle numre af Banen, vil man se at Heljan gang på gang har været dybt overraskede over, at deres maskiner kører dårligt ved 3-skinnedrift. Og selvom lignende problemer opstår med næste model, så er de stadig lige forundrede.

Come on Heljan ... hvor meget negativ markedsføring har ikke været i spil på dette?

Jeg har f.eks. ikke købt en E-maskine, fordi jeg har hørt og set så mange eksempler på at maskiner ikke kører ordentligt. Og jeg er ikke erfaren nok i ombygning til at jeg turde kaste mig ud i det - uden at have læst så udførlige vejledninger.

Det er helt fint med mig, hvis Heljan vælger en vej som byggesætsfabrikant, men jeg mener at det er dårlig stil, dårlig forretning - og måske også på kant med købeloven, hvis man sælger produkter som udgiver sig som færdige modeller klar til brug ... og det så viser sig, at den ikke er designet, så den kan køre out of the box.

Det kunne være interessant at se en undersøgelse af, hvormange der straks havde købt E-maskinen, hvis anmeldelserne havde været lige så positive som ved D-maskinen.

Jeg ER klar over, at der også har været fejl på D-maskiner hist og her ... men vist slet ikke i samme omfang som E-maskinen.

I mine øjne er der virkeligt tale om at Heljan får skabt unødigt meget negativ PR, når de ikke lærer af deres erfaringer. Tænk hvis Heljan fra start havde lavet de nødvendige modifikationer selv ... så havde vi alle jublet og købt E-maskiner i stor stil.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"PerOlsen" skrev:
Det er helt fint med mig, hvis Heljan vælger en vej som byggesætsfabrikant, men jeg mener at det er dårlig stil, dårlig forretning - og måske også på kant med købeloven, hvis man sælger produkter som udgiver sig som færdige modeller klar til brug ... og det så viser sig, at den ikke er designet, så den kan køre out of the box.

Det er bare en problematik man skal tage med sin forhandler, og ikke direkte med Heljan.

Den dag over halvdelen af forhandlerne bliver trætte af reklamationerne og undlader at tage 3 skinne modeller hjem, ringer der nok en klokke......

Ud over at købeloven ikke kan blandes ind i det på anden måde den den Christian nævner er vi helt enige.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"moppe" skrev:
Det er bare en problematik man skal tage med sin forhandler, og ikke direkte med Heljan.Klaus

Heljan er også forhandler, og det koster kr. 75,- hver gang man (til ingen nytte) sender den til Fyn eller hvor man nu har købt den....

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Heljan er også forhandler, og det koster kr. 75,- hver gang man (til ingen nytte) sender den til Fyn eller hvor man nu har købt den....

Og så er vi tilbage ved Christians udemærkede råd med at se maskinen køre inden man får den med hjem.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"moppe" skrev:
Og så er vi tilbage ved Christians udemærkede råd med at se maskinen køre inden man får den med hjem.Klaus

Og det er i sagens natur umuligt, når man køber over nettet, f.eks. direkte hos Heljan.

Og så vidt jeg husker, har du da selv mange gange udbredt dig om alle de ting, du selv har købt elektronisk? Så det er da heller ikke alt, hvad du selv køber, du har set i aktion?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Og så vidt jeg husker, har du da selv mange gange udbredt dig om alle de ting, du selv har købt elektronisk? Så det er da heller ikke alt, hvad du selv køber, du har set i aktion?

Korrekt.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"moppe" skrev:
"bl" skrev:
Og så vidt jeg husker, har du da selv mange gange udbredt dig om alle de ting, du selv har købt elektronisk? Så det er da heller ikke alt, hvad du selv køber, du har set i aktion?
Korrekt.Klaus

Det vil sige, at du mener det er i orden at købe på nettet, for det er fint nok undtagen hvad angår Heljan-materiel, det skal man se køre først?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Det vil sige, at du mener det er i orden at købe på nettet, for det er fint nok undtagen hvad angår Heljan-materiel, det skal man se køre først?

Jeg har købt brugt via nettet. Nykøb har jeg altid gjort i butik, med meget få undtagelser.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"moppe" skrev:
"bl" skrev:
Det vil sige, at du mener det er i orden at købe på nettet, for det er fint nok undtagen hvad angår Heljan-materiel, det skal man se køre først?
Jeg har købt brugt via nettet. Nykøb har jeg altid gjort i butik, med meget få undtagelser.Klaus

Det er altså mere sikkert at købe brugt end nyt Heljan?

Og du er sikker på, at alt det brugt du har købt ubeset på nettet ikke har været fra Heljan?

Jeg spørger, fordi jeg har købt meget på nettet, både fra lokale og udenlandske forhandlere og af mange forskellige mærker (nyt), og har stort set kun haft problemer med D-maskinen (blev hurtigt løst) og Heljan (er stadig ikke løst trods returnering).

Så du mener altså, at alt brugt kan man købe via nettet, men nyt, f.eks. ROCO, Heljan og Märklin, skal man købe i butik?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Det er altså mere sikkert at købe brugt end nyt Heljan?
Det har jeg ikke skrevet.
"bl" skrev:
Og du er sikker på, at alt det brugt du har købt ubeset på nettet ikke har været fra Heljan?

Min Heljan My er købt brugt, Mx er købt før My men som ny i en butik. En del af mine Bn vogne er købt brugt, men igen først efter at jeg havde erhvervet mig et par fabriksnye.

Resten af materiellet jeg har købt brugt har jeg haft forhåndserfaring med enten den samme model, eller en mget lignende af samme producent.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"PerOlsen" skrev:
Jeg synes det er rigtigt rart, at vi undervejs i denne tråd har fået en masse gode tricks til, hvordan man rent faktisk får Heljans flotte damplokomotiver ud på skinnerne i stedet for blot at henstå på maskindepotet.Dermed kan jeg med sindsro købe en E-maskine, når jeg falder over den tilstrækkeligt billigt til at jeg vil købe et næsten færdigsamlet byggesæt. ;-)Hvis man læser i gamle numre af Banen, vil man se at Heljan gang på gang har været dybt overraskede over, at deres maskiner kører dårligt ved 3-skinnedrift. Og selvom lignende problemer opstår med næste model, så er de stadig lige forundrede.Come on Heljan ... hvor meget negativ markedsføring har ikke været i spil på dette?Jeg har f.eks. ikke købt en E-maskine, fordi jeg har hørt og set så mange eksempler på at maskiner ikke kører ordentligt. Og jeg er ikke erfaren nok i ombygning til at jeg turde kaste mig ud i det - uden at have læst så udførlige vejledninger.Det er helt fint med mig, hvis Heljan vælger en vej som byggesætsfabrikant, men jeg mener at det er dårlig stil, dårlig forretning - og måske også på kant med købeloven, hvis man sælger produkter som udgiver sig som færdige modeller klar til brug ... og det så viser sig, at den ikke er designet, så den kan køre out of the box.Det kunne være interessant at se en undersøgelse af, hvormange der straks havde købt E-maskinen, hvis anmeldelserne havde været lige så positive som ved D-maskinen.Jeg ER klar over, at der også har været fejl på D-maskiner hist og her ... men vist slet ikke i samme omfang som E-maskinen.I mine øjne er der virkeligt tale om at Heljan får skabt unødigt meget negativ PR, når de ikke lærer af deres erfaringer. Tænk hvis Heljan fra start havde lavet de nødvendige modifikationer selv ... så havde vi alle jublet og købt E-maskiner i stor stil.Mvh. Per

Hej Per !

Jeg har E.Maskinen DC den har været ovre ved Heljan, jeg fik de nye hjul på, også Hjul på Tenderen med Friktionsringe, eller Hæfteringe ,den kører fint nu ,jeg ved at der er Forhandlere som har fået de nye loks med modificeringerne bla.Hobbykæden

så tag kontakt og be om at de skal prøvekøre den så er du da sikker,inden du modtager den Laughing out loud !

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Heljan er også forhandler, og det koster kr. 75,- hver gang man (til ingen nytte) sender den til Fyn eller hvor man nu har købt den....

Nej, det gør det ikke......

Tillad mig at citere:

Afhjælpning og ombytning uden udgift for forbrugeren

Når en vare har en mangel, og sælgeren skal afhjælpe manglen eller ombytte varen efter reglerne i købeloven, skal det ske inden for rimelig tid og være uden udgift og uden væsentlig ulempe for forbrugeren.

Udgangspunktet er, at sælgeren betaler alle de omkostninger, der opstår i forbindelse med en afhjælpning eller en ombytning.

Du skal derfor ikke finde dig i at skulle betale fx fragtmand eller porto, når en vare skal sendes til reparation.

Fra http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjae...

Heljan kommer til at betale dig de 75 kr.

Gid flere kendte købeloven.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Så har jeg brug for en form for opmand, for jeg fik min maskine tilbage med en skriftlige besked: "Testet og fundet i orden". Og der var ikke lavet noget ved den ud over, der var brækket dele af i forsendelsen. Heljan reagerede ikke på min e-mail om tilfældet.

Jeg kan jo så overveje at sende den derover en gang til med de eventuelle ærgelser det så måtte medføre.

Og det er lidt underligt, at man skal kunne købeloven for at kunne handle Heljanvarer...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Dampfmeisteren

Indlæg: 514

PB  Hjemmeside

Jeg synes du skal ophæve købet og bede alle pengene igen, sammen med de 2x75 kr.

Hvis Heljan slår sig i tøjret, skal du kontakte Forbrugerklagenævnet.

__________________

mvh. Dampfmeisteren

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det må prøves! Så må vi se, hvad de siger til de afbrækkede dele.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"bl" skrev:
Det må prøves! Så må vi se, hvad de siger til de afbrækkede dele.

Hej Tag lige og prøv at ringe til Heljan, tal med Anja hun sidder i Receptionen, hun hjalp mig ,så min E maskine kom iorden,

Hilsen

Jimmy

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hej Jimmy!

Tak for tippet!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

"jimmyoldtimer" skrev:
"bl" skrev:
Det må prøves! Så må vi se, hvad de siger til de afbrækkede dele.
Hej Tag lige og prøv at ringe til Heljan, tal med Anja hun sidder i Receptionen, hun hjalp mig ,så min E maskine kom iorden,HilsenJimmy

Hun må være en skattet medarbejder, hende Anja? Ikke alene kan hun stille om og modtage gæster; hun har sandelig også indsigt og ekspertise udi finmekanik. Så herfra skal der lyde et stort hurra for hende. Wink

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

"moppe" skrev:
"Alex" skrev:
Med dine ligesindede mener jeg de personer der opfører sig ligesom Pawlows hunde hvergang AC/3-skine eller mârklin nævnes.
Du kan så lige komme med et citat fra mig i den lange debat hvor jeg opfører mig som "pawlows hunde" i forbindelse med Märklin.Du kan også trække din usande påstand tilbage!Klaus

Det er muligt du ikke i denne debat har kommet med negative indlæg omkring Märklin, men det gør du så tilgengæld i mange andre debatter herinde.

Så jeg kan ikke se at jeg har sagt noget usandt.

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Lad nu være med at spilde tiden med sådan noget pladder - lav nogle konstruktive indlæg.

På forhånd tak.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Alex" skrev:
Det er muligt du ikke i denne debat har kommet med negative indlæg omkring Märklin

Hvorfor i alverden bringer du det så op?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Kan i da for pokker ikke holde kaje, eller fortsætte jeres tåbelige diskussion udenfor sporskiftet? Sad

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
Kan i da for pokker ikke holde kaje, eller fortsætte jeres tåbelige diskussion udenfor sporskiftet? Sad

Så længe jeg uretsmæssigt bliver beskyldt for det sludder, så holder jeg ikke kaje.

Man det er jo også nemt at komme med påstande uden at dokumentere dem og der er jo åbenbart nogen der ser rødt, når jeg skriver noget.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

[quote="Willie Garvin

Hun må være en skattet medarbejder, hende Anja? Ikke alene kan hun stille om og modtage gæster; hun har sandelig også indsigt og ekspertise udi finmekanik. Så herfra skal der lyde et stort hurra for hende. :wink:[/quote]

Tjaaa det kan da godt være, men hun var også med på messen sidste år i Århus,

hun er en der åbenbart kan få videre bragt vores problemer med E.Maskinen, og har kunnet kommunikere det videre til Reperatørerne,sådan var det i mit tilfælde,

med et godt resultat,og ja vi skal være tålmodige!!!

Jimmy Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Jeg skal ikke tage stilling til, hvem der har ret eller ej i denne diskussion, men for det samlede forums ærede medlemmer, synes relevansen at være meget svær at få øje på, hvorfor det ville være rart, om den kunne flyttes over i et mere privat regi, hvor i så kan larme videre efter forgodt befindende.

Og snakken hører under ingen omstændigheder til i "Dansk i model", så i kunne måske fortsætte i "Off topic", hvis det absolut skal være på Sporskiftet?

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Willie Garvin" skrev:
Jeg skal ikke tage stilling til, hvem der har ret eller ej i denne diskussion, men for det samlede forums ærede medlemmer, synes relevansen at være meget svær at få øje på,

Korrekt, men man må vel svare for sig, når sådanne uretsmæssige anklager smides (ganske urelevant) ud i luften?

Eller mener du bare at jeg skal lade stå til ved sådanne personangreb?

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.