Låst

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

HELJAN´s litra E 994

Hej med jer kloge hoveder. Jeg har byttet mig til en ny litra E 994. Den er med lyd og røg. Derfor spørger jeg er det en af de første Guldmodeller? Jeg kan ikke huske hvad litra de havde.

Jeg har byttet mig hos en forhandler og har ikke selv givet en eneste krone...

Man kan være heldig en gang imellem, så derfor kunne jeg god bruge sådan. Den køre upåklagelig, men har også være på værksted et par gange...

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Jeg har på godt og ondt en guldmodel med Litra E 994, men så vidt jeg husker er guldmodellerne med enkelt skorsten mens de andre har dobbelt skorsten.

Da jeg kører 3-skinne har jeg skiftet hjulene på forløber, efterløber ,og to af akslerne på tenderen, nu kører den rimeligt, men den har ikke den store trækkraft.

Jeg håber Heljan vil levere nye aksler med hjul med hæfteringe til de 2 sidste aksler.

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Alex" skrev:
Jeg har på godt og ondt en guldmodel med Litra E 994, men så vidt jeg husker er guldmodellerne med enkelt skorsten mens de andre har dobbelt skorsten.Da jeg kører 3-skinne har jeg skiftet hjulene på forløber, efterløber ,og to af akslerne på tenderen, nu kører den rimeligt, men den har ikke den store trækkraft.Jeg håber Heljan vil levere nye aksler med hjul med hæfteringe til de 2 sidste aksler.

Hej Alex kik lige den her tråd på sporskiftet side 19 ned af siden Leif bach giver en fornuftig løsning på E.Maskinen

http://sporskiftet.dk/node/1850t=270

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med jer

Det eneste jeg har at beklage meg om, er at den rykker når den køre ganske stille. Den kan slet ikke køre så stille som litra D, men det er nok en helt anden sag. Hvis den har en mangepolet motor burde den kunne komme til at køre ganske stil..

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Togthom" skrev:
Hej med jerDet eneste jeg har at beklage meg om, er at den rykker når den køre ganske stille. Den kan slet ikke køre så stille som litra D, men det er nok en helt anden sag. Hvis den har en mangepolet motor burde den kunne komme til at køre ganske stil..med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Togthom

Har du sørget for at tilkøre den ved middel hastighed ,og smurt den derefter,desuden er der også en funktion til langsom Ranger gang Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig

Har sørget for begge dele..

mvh Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Togthom" skrev:
Hej med dig Har sørget for begge dele..mvh Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Togthom

Kører du med Lyddecoder i ?? Hvis ikke så skal der måske anden decoder i ESU men der er kommet en forbedret lyd og Decoder til E.Maskinen

http://www.hobbykaeden.dk/show.php?produktid=182039

For decoderne kan godt drille kørslen,det har der været megen snak om her på sporskiftet Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig Jimmy

Jo jeg har lyd decoder i. Jeg kan ikke rigtig finde en pris på den som du henviser til..

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Togthom" skrev:
Hej med dig JimmyJo jeg har lyd decoder i. Jeg kan ikke rigtig finde en pris på den som du henviser til..med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Togthom

http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=produktoversigt&gruppeid=15&u...

Hej igen her er siden med prisen der er to udgaver den ældste øverst og den nye nederst

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Kører du med Lyddecoder i ?? Hvis ikke så skal der måske anden decoder i ESU men der er kommet en forbedret lyd og Decoder til E.Maskinenhttp://www.hobbykaeden.dk/show.php?produktid=182039

HVilken lyd er det der er i?

Sakset fra hjemmesiden:

Lydmodul til Heljans E-maskine (BR18)

BR 18 er altså en helt anden maskine.......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig MOPPE

Jeg syntes heller ikke den lyd fra en BR 18 er den rigtige, slet ikke...

Med venlig Toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"moppe" skrev:
"jimmyoldtimer" skrev:
Kører du med Lyddecoder i ?? Hvis ikke så skal der måske anden decoder i ESU men der er kommet en forbedret lyd og Decoder til E.Maskinenhttp://www.hobbykaeden.dk/show.php?produktid=182039

HVilken lyd er det der er i?

Sakset fra hjemmesiden:

Lydmodul til Heljans E-maskine (BR18)

BR 18 er altså en helt anden maskine.......

Det er muligt Moppe men kenn har sikkert annonceret den ,fordi det er den der kommer tættest på,kunne jeg forestille mig,og han annoncerer den som ny og forbedret lyd til E.Maskinen.

http://www.hobbykaeden.dk/default.php?page=produktoversigt&gruppeid=15&u...

Jeg kender ikke omstændighederne omkring Lyden ! men snakken gik mest på at E.maskinen ikke kunne køre langsomt ! derfor var det måske decoderen det kunne være galt med

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Togthom" skrev:
Jeg syntes heller ikke den lyd fra en BR 18 er den rigtige, slet ikke..

Br 18 er en samlebetegnelse for mange forskellige Länderbahnen lokomotiver fx. bayerische S 3/6 (BR 18.5). der burde lyde som en E - maskine - 4 cylindret compound, men der var også 2 & 3 cylindrede Br 18.

Du skal ikke skifte Uhlenbroch dekoderen ud men få en der har udstyret i orden til at justere den for dig ! - kan ikke lade sig gøre med Lenz, Roco, ....

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Togthom" skrev:
Jeg syntes heller ikke den lyd fra en BR 18 er den rigtige, slet ikke..
Br 18 er en samlebetegnelse for mange forskellige Länderbahnen lokomotiver fx. bayerische S 3/6 (BR 18.5). der burde lyde som en E - maskine - 4 cylindret compaund, men der var også 2 & 3 cylindrede Br 18. Du skal ikke skifte Uhlenbroch dekoderen ud men få en der har udstyret i orden til at justere den for dig ! - kan ikke lade sig gøre med Lenz, Roco, ....

Hej med dig Flemming

Kender du en her i Vejle området eller deromkring der kan justere lyden??

med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Togthom" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
"Togthom" skrev:
Jeg syntes heller ikke den lyd fra en BR 18 er den rigtige, slet ikke..
Br 18 er en samlebetegnelse for mange forskellige Länderbahnen lokomotiver fx. bayerische S 3/6 (BR 18.5). der burde lyde som en E - maskine - 4 cylindret compaund, men der var også 2 & 3 cylindrede Br 18. Du skal ikke skifte Uhlenbroch dekoderen ud men få en der har udstyret i orden til at justere den for dig ! - kan ikke lade sig gøre med Lenz, Roco, ....
Hej med dig FlemmingKender du en her i Vejle området eller deromkring der kan justere lyden??med venlig toghilsen Laughing out loud Laughing out loud Laughing out loud Togthom

Det kunne jo være Flemming Måske Laughing out loud han lyder som en der har forstand på den slags Laughing out loud eller Hobbykælderen i Fredericia!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Togthom" skrev:
Kender du en her i Vejle området eller deromkring der kan justere lyden??

Beklager - det gør jeg ikke. Men FREMO folk må kende til det, da de bruger Uhlenbroch udstyr !

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Togthom" skrev:
Kender du en her i Vejle området eller deromkring der kan justere lyden??
Beklager - det gør jeg ikke. Men FREMO folk må kende til det, da de bruger Uhlenbroch udstyr !

Flemming ved du om heljan som kommer til Udstillingen vil tage i mod en E.maskine

som skal justeres højtaler sidder løs og måske hjulene tjekkes har påsat 40188 Roco stjerne hjul på Frontløberen,Problemeter at Maskinen er købt ved Trinbrættet Århus 1 Måned før den gik ned!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"jimmyoldtimer" skrev:
Flemming ved du om Heljan som kommer til Udstillingen vil tage i mod en E.maskine som skal justeres højtaler sidder løs og måske hjulene tjekkes har påsat 40188 Roco stjerne hjul på Frontløberen. Problemeter at Maskinen er købt ved Trinbrættet Århus 1 Måned før den gik ned!

Jeg ved det ikke, men der plejer ikke at være problemer med Heljans service. Du kan sandsynligvis få maskinen "sendt" til tjek i Søndersø, hvis de ikke har en tekniker med. Det kan dog være at det kun er folk fra salgsafdelingen der er tilstede, og deres viden om produkterne er meget svingende.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Br 18 er en samlebetegnelse for mange forskellige Länderbahnen lokomotiver fx. bayerische S 3/6 (BR 18.5). der burde lyde som en E - maskine - 4 cylindret compound, men der var også 2 & 3 cylindrede Br 18.
Var der?Jo, de Sachiske XVIII var med 3 højtrykscylindre. Resten var 4 cylindrede i "verbund" (dansk betegnelse svigter mit hoved) med 2 minrdre og 2 større cylindre.18.1 http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/C.html18.4 http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/BR18.html
"F.Ormstrup" skrev:
Du skal ikke skifte Uhlenbroch dekoderen ud men få en der har udstyret i orden til at justere den for dig ! - kan ikke lade sig gøre med Lenz, Roco, ....

Men med SPROG og JMRI kan det nok.

Skal man til Århus næste weekend gætter jeg på at man kan finde en herre, ved en mindre stand med 2 rulende småanlæg og en reklamevideo, der har medbragt sin rulelstand. Det er da planlagt at den skal arbejde lidt.....på de tidspunkter, hvor jeg ikke skal lave andet!

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"jimmyoldtimer" skrev:
Flemming ved du om Heljan som kommer til Udstillingen vil tage i mod en E.maskine som skal justeres højtaler sidder løs og måske hjulene tjekkes har påsat 40188 Roco stjerne hjul på Frontløberen. Problemeter at Maskinen er købt ved Trinbrættet Århus 1 Måned før den gik ned!
Jeg ved det ikke, men der plejer ikke at være problemer med Heljans service. Du kan sandsynligvis få maskinen "sendt" til tjek i Søndersø, hvis de ikke har en tekniker med. Det kan dog være at det kun er folk fra salgsafdelingen der er tilstede, og deres viden om produkterne er meget svingende.

Takker Flemming Laughing out loud Det bliver under alle omstændigheder spændende, at komme på udstillingen i næste wekend Laughing out loud

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
"F.Ormstrup" skrev:
Br 18 er en samlebetegnelse for mange forskellige Länderbahnen lokomotiver fx. bayerische S 3/6 (BR 18.5). der burde lyde som en E - maskine - 4 cylindret compound, men der var også 2 & 3 cylindrede Br 18.
Var der?Jo, de Sachiske XVIII var med 3 højtrykscylindre. Resten var 4 cylindrede i "verbund" (dansk betegnelse svigter mit hoved) med 2 mindre og 2 større cylindre

Du har helt ret!

Men det har jeg sådan set også. Der var en hel del Tyske Compound maskiner (bla. Br 02 - Von 1937 bis 1942 wurden die Fahrzeuge sukzessive auf Zweizylindertriebwerke umgebaut) der blev ombygget på deres gamle dage (alt for dyre at vedligeholde) & så blev de i realiteten 2 - cylindrede - men de fik jo nok nyt nr. i samme omgang (02 xxx blev til 01 xxx), Øv.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Du har helt ret!
Natürlich!
"F.Ormstrup" skrev:
Men det har jeg sådan set også. Der var en hel del Tyske Compound maskiner (bla. Br 02 - Von 1937 bis 1942 wurden die Fahrzeuge sukzessive auf Zweizylindertriebwerke umgebaut) der blev ombygget på deres gamle dage (alt for dyre at vedligeholde) & så blev de i realiteten 2 - cylindrede - men de fik jo nok nyt nr. i samme omgang (02 xxx blev til 01 xxx), Øv.

BR 02 blev der kun bygget 10 stk af fra 1925, som hurtigt blev ombygget til 2 cylindrede (som du selv skriver).

BR 04 blev der bygget 2 af, som forbev med compund.

BR 17 10-12 var med compund, beholdte det til de blev taget ud af drift i 1952 (68 ved DR)

BR 18 6 (ombygning hos DB efter krigen) forblen i compund

"Sachsenstoltz" (BR 19) forblev 4 cylindret compund.

BR 59 (Württembergsk K) forblev 4 cylindret frem til udrangeringen i Jugoslavien i starten af 1970'erne.

Resten med compund var enten forsøg, med lavtrykscylindre (og blev udrangeret sådan cirka i 1950) eller blot BR 96 som det kun er Märklin det er lykkedes at få til at trække kun på det halve antal af trækakslerne (flot maskine, men kører som "lort", en lokpilot har dog hjulpet en del på det http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk/BR96.html )

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej,

Jeg har lige læst på min Togforhandlers hjemmeside at Heljan endelig har erkendt at flangerne på deres hjul er for små. De skriver at de vil levere nye hjul med større flange til forløber og efterløber. De vil endvidere også levere aksler med tandhjul og hjul med hæfteringe.

Den eneste malurt i bægeret er at de vil have betaling for hjulene: kr. 150,- for forløber/efterløber hjul og kr. 100,- for hjul med hæfteringe.

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Alex" skrev:
Hej, Den eneste malurt i bægeret er at de vil have betaling for hjulene: kr. 150,- for forløber/efterløber hjul og kr. 100,- for hjul med hæfteringe.

Det sagde Sara fra Heljan ikke noget om til mig, da jeg talte med dem for en uge siden! min E maskine er derovre netop nu for at, de løse dele på loket skal limes fast,+ højtaleren skal limes ordentligt fast,og den skal have hjul på med friktionsringe på,men hjulene med friktions-ringene skulle komme i løbet af Oktober November,både til AC og DC,og jeg går ud fra at det er en service de yder til os der har haft alle de problemer med E.Maskinen.

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der står noget om de nye hjul med andre flanger her;

http://www.togcenter.dk/html/heljan.html

Hos Hobbykæden fik jeg anbefalet at bruge Hobbytrade stjernehjul i DC med katalognr. 99003. De kan fås til godt 1/3 af den pris Heljan tilbyder for sine. De har større flanger end E-maskinens, omend man så selv skal ind og lave et lille indgreb på forløberen.

Min E-maskine afsporer nu "kun" en lille smule på min lagte opstillingsbanegård og kan faktisk køre i lange perioder uden noget, selv gennem den afvigende del i en slank englænder. Så jeg regner med at lave indgrebet selv ved lejlighed og forhåbentlig få bugt på problemerne. Som Jimmy siger det, så er der grænser for hvor længe E-maskinen vil kunne holde til at gå "på gulvet".

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Møtrik

Indlæg: 619

PB

"F.Ormstrup" skrev:
"Togthom" skrev:
Jeg syntes heller ikke den lyd fra en BR 18 er den rigtige, slet ikke..
Br 18 er en samlebetegnelse for mange forskellige Länderbahnen lokomotiver fx. bayerische S 3/6 (BR 18.5). der burde lyde som en E - maskine - 4 cylindret compound, men der var også 2 & 3 cylindrede Br 18. Du skal ikke skifte Uhlenbroch dekoderen ud men få en der har udstyret i orden til at justere den for dig ! - kan ikke lade sig gøre med Lenz, Roco, ....

Selvfølgelig kan Lenz klare den sag min klarede da tidligere da E maskinen udkom. Det skyldes sikkert at du har en ældre sag som trænger til en gang opdatering. sakset fra min manual:

Overview of new and updated features in

version 3.6

• New stack for quick change between up to 12 locomotive

addresses with the 'Esc' key. The size of this stack can

be configured to be from 1 to 12 entries.

• Functions F0 to F28 can now be controlled.

• Functions F1 to F28 can be set to momentary or

continuous operation per locomotive address. Factory

default has functions operating in continuous operation.

• Selections of which function information is to be refreshed

by the command station even between operating sessions

is now available. The factory default is functions F0 to F8

are refreshed.

• Full support for all 1024 CVs in both service mode and in

operational mode (PoM).

• Speed enhanced increasing and decreasing of CV values

during programming: Ideal, for example, for setting the

maximum speed of a locomotive.

• Speed enhanced changing to the next or previous CV

during programming.

• Reading of CVs via PoM with the RailCom address

display LRC120.

http://www.digital-plus.de/digitalplus/service_update.php

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

Hos Hobbykæden fik jeg anbefalet at bruge Hobbytrade stjernehjul i DC med katalognr. 99003. De kan fås til godt 1/3 af den pris Heljan tilbyder for sine. De har større flanger end E-maskinens, omend man så selv skal ind og lave et lille indgreb på forløberen.

Mvh

Claus[/quote]

Hej! jeg vil anbefale Roco'es 40188 stjernehjul til frontløberen,med dybere flange end Heljan's, jeg gav 102kr for 4 aksler!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"jimmyoldtimer" skrev:
Hej! jeg vil anbefale Roco'es 40188 stjernehjul til frontløberen,med dybere flange end Heljan's, jeg gav 102kr for 4 aksler!

Hobbytrades jeg henviser til, står til godt 45 kr. for 4 aksler hos Hobbykæden.

Og man må skulle ind og tillempe forløberen med Rocos hjul også, pga. de større flanger.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Skovsøekspressen" skrev:
Og man må skulle ind og tillempe forløberen med Rocos hjul også, pga. de større flanger.MvhClaus

Nej det er ikke nødvendigt at tillæmpe hjulene til frontløberen,de Passer!

ROCO 40188 stjernehjul.

Har lige modtaget brev i dag fra Heljan alle deres E.maskine modeller udleveret fremover fra Heljan vil få nye hjul,med dybere flange, alle hjulene undtagen de store hjul med Plejlstængerne eller Drivhjulene,dem der har dem til Reperation nu vil få alle hjulene skiftet ,untagen Drivhjulene!

man kan yderligere få Hjul med Hæfteringe (FriktionsRinge) både til AC og DC på de hjul der trækker på Tenderen 100kr for 2 par ,de ankommer til Nov!

Heljan vil udsende en video om hvordan man sætter de nye hjul på!

De har erkendt at de første ikke var den store succes skriver de i Brevet!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"jimmyoldtimer" skrev:
Har lige modtaget brev i dag fra Heljan alle deres E.maskine modeller udleveret fremover fra Heljan vil få nye hjul,med dybere flange, alle hjulene undtagen de store hjul med Plejlstængerne eller Drivhjulene,dem der har dem til Reperation nu vil få alle hjulene skiftet ,untagen Drivhjulene!man kan yderligere få Hjul med Hæfteringe (FriktionsRinge) både til AC og DC på de hjul der trækker på Tenderen 100kr for 2 par ,de ankommer til Nov!Heljan vil udsende en video om hvordan man sætter de nye hjul på!

Man kan også læse det hele inde på det link jeg giver til Togcenter Gentoftes hjemmeside.

Et problem er at der ikke kan gøres noget ved drivhjulene. Det hjælper ikke nødvendligvis at skifte fx forhjulene. Det har jeg nemlig nu gjort og der sker stadig en afsporing i ny og næ. Men den kræver et godt lagt spor. Det er et must.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Når Heljan udsender et sådanne brev med angivelse af, at der er fejl på deres produkt, så må ansvaret/udgiften til udbedringen af fejlen da helt klart ligge ved leverandøren/producenten - der er jo 2 års reklamationsret på produktet. Her er der tale om en fejl i det leverede - en fejl som producenten oven i købet erkender på skrift .

Så nye hjul til alle - via den forhandler man nu har købt sin E-maskine ved. Det kan så være en forretning eller direkte fra Heljan. Og det skal være uden omkostning for kunden.

Jeg kan ikke se det anderledes.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Gert Frikke" skrev:
Når Heljan udsender et sådanne brev med angivelse af, at der er fejl på deres produkt, så må ansvaret/udgiften til udbedringen af fejlen da helt klart ligge ved leverandøren/producenten - der er jo 2 års reklamationsret på produktet. Her er der tale om en fejl i det leverede - en fejl som producenten oven i købet erkender på skrift .

Hvor læser du at de anderkender at der er fejl på produktet?

Som jeg læser det, anderkender Heljan at markedet langt fra er klar til små flanger:

"Vi har desværre også konstateret at mange ældre spor har utroligt store tolerancer"

Ergo er det faktisk en nedgadering af den utroligt flotte maskine, fordi slutkunderne i høj grad ikke har styr på deres spor.

At der så har været andre fejl på maskinen er noget hel andet.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Tilligs og Pikos spor købt indenfor det sidste par år er vel ikke "ældre". Og hvis de skifter på de maskiner, de har til reparation, hvad så med de maskiner, de har haft tilreparation og ikke har fået kureret?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Når Heljan skriver således:

"Det er nok ikke helt ubekendt at vi har haft en del problemer med de to ovenenævnete maskiner (refererer til overskiftetn: E/F). I særdeleshed med vekselstrømsudgaven, har de største problemer været med afsporinger grundet de små flanger"

Det er da en indrømmelse om et fejlbehæftet produkt . Det har da normalt de konsekvenser jeg skrev i mit tidligere indlæg.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

De skriver ordret i brevet:

Det skal ikke være nogen hemmelighed,at ovennævnte projekt ikke har været den succes vi havde forventet,men håber at med de nye tiltag vil hjælpe salget!!

De skriver også at med de nye hjul, som de har afprøvet, på nye og ældre skinner,

både 2 skinne og 3 skinne,har forbedret køre egenskaberne på E.Maskinen,

de skriver ligeledes at mange ældre spor har utroligt store tolerancer,som vil nødvendiggøre endnu større flanger,og skulle man have større flanger ,ville Heljan få pladsproblemer på Loket og det ville være optisk forkert!

Det gælder også Drivhjulene så skulle de længere fra hinanden,og så ville det ikke se ud som en E eller F maskine Derfor kan de ikke ændres.!står der i brevet,men alle hjulene vil de ændre på nær Drivhjulene ,og som sagt tidligere kan man få 2 sæt hjul med hæfteringe (Friktionsringe) både til AC og DC for 100kr.

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det er en lidt mærkelig omvendt argumentation, Heljan her benytter sig af. De har jo førhen stædigt fastholdt, at med de medfødte hjul kunne deres lokomotiver køre lige godt på alle systemers skinner, Märklins inklusive. Da det så viser sig (indlysende) ikke at være rigtigt, prøver man så at give ældre skinner skylden. Velsagtens for at legalisere, at man vil tage penge for hjul, der skal dække over en mindre heldig konstruktion?

Andre firmaer har jo for længst kunnet finde ud af at lave de synlige drivhjul med små flanger, mens de mere skjulte løbehjul har fået lidt dybere flanger.

Og når Heljan udsender udskiftningshjul "på grund af ældre skinner", er det da en indrømmelse af, at man har lavet et produkt, der ikke fungerer optimalt. Jeg har da i forbindelse med E-maskinen endnu ikke set en advarsel mod kørsel på ældre skinner, kun en fornuftig advarsel mod at køre på for små kurveradier.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

Jeg håber da, at Heljan forsat vil lave modeltog, og ikke rette ind efter legetøjs tog.

Karlo

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej Jimmy

Jeg syntes du skal læse hele Heljans meddelelse, da der i starten står det afsnit som Gert henviser til, nemlig at Heljan indrømmer at der er fejl på deres produkt.

Til Roed vil jeg bare sige at det er noget af en påstand at komme med, du antyder efter min mening at alle andre modeltogsfabrikanter laver legetøjstog.

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg synes nu ikke ligefrem det er et "legetøjsanlæg", jeg har givet mig i kast med.

Men når man køber så dyr en model, så vil man gerne have den fungerer på ens anlæg (og har vel at mærke kun slanke sporskifter og slanke kurver).

Med så små flanger til AC, skal det næsten gå galt.

Der er nok ikke så megen tvivl om, at en del af det svigtende salg ligger i disse problemstillinger.

Men jeg står også ved at nu har jeg E-maskinen, ellers kunne jeg kort og godt have ladet være med at købe den.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Karlo Roed

Indlæg: 129

PB

Hu ha, jeg antyder blot, at hvis man ikke kan køre med Heljan og andre målfaste fabrikater, så måman jo køre med legetøjstog, så kom dog ned fra de høje skinner.

Karlo.

__________________

Roed

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Karlo Roed" skrev:
Hu ha, jeg antyder blot, at hvis man ikke kan køre med Heljan og andre målfaste fabrikater, så måman jo køre med legetøjstog, så kom dog ned fra de høje skinner.Karlo.

Mine hobby trade-, Fleischmann-, Trix- og Märklinmodeller kører da upåklageligt på mine skinner, og produkter fra de fabrikanter vil jeg ikke just kalde for legetøjstog!

Og f.eks. Tillig Elite skinner kan man vist dårligt kalde for "høje skinner"!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"bl" skrev:
Tilligs og Pikos spor købt indenfor det sidste par år er vel ikke "ældre". Og hvis de skifter på de maskiner, de har til reparation, hvad så med de maskiner, de har haft tilreparation og ikke har fået kureret?

Dem må kunderne jo sende ind igen......

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Alex" skrev:
Jeg syntes du skal læse hele Heljans meddelelse, da der i starten står det afsnit som Gert henviser til, nemlig at Heljan indrømmer at der er fejl på deres produkt.

Nej, de henviser til at markedet ikke var klar til et lokomotiv med små flanger.

At der var andre fejl på de første lokomotiver er noget helt andet.

Jeg kender personligt til en håndful maskiner der kører perfekt på folks anlæg - uden at have fået skiftet hjul.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"moppe" skrev:
Dem må kunderne jo sende ind igen......Klaus

Hvorfor skal vi blive ved med at sende vores maskiner til Heljan?

Er det ikke på tide, at det går den anden vej, at Heljan sender noget til os?

Og selvom jeg sender min maskine endnu en gang til fabrikken, er det ingen garanti for, at der sker noget.

Sidst fik jeg den jo bare retur med en besked om, at maskinen var testet og fundet i orden. Og ingen ændring i køreegenskaber på mine spor...

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Alex" skrev:
Hej JimmyJeg syntes du skal læse hele Heljans meddelelse, da der i starten står det afsnit som Gert henviser til, nemlig at Heljan indrømmer at der er fejl på deres produkt..

[u]Forbedring af E/F Lokomotiv[/u]

Hej Alex!!

Det var ikke for at skabe røre, jeg skrev det! det var kun noget af det to siders brev jeg skrev her,De skriver ordret i starten af brevet:

Det er nok ikke helt ubekendt at vi har haft en del problemer med de to oven nævnte

maskiner. I særdeleshed med vekselstrømsudgaven,har de største problemer været med afsporinger grundet de små flanger!!

det var hvad de skrev!!

En Tog Hilsen Herfra Alex

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej Jimmy

Jeg er godt klar over at du skrev det af god mening, og ikke for at skabe røre. Men når man nu som jeg kører AC, og da jeg købte E-maskinen med det samme, på anbefaling fra min forhandler fik skiftet hjul på forløber og efterløber, for egen regning. Efterfølgende har jeg skrevet til Heljan, da jeg blev fortalt at maskiner der blev sendt til reparation fik skiftet hjul u.b., jeg fik herefter tilsendt aksler til tenderen (dog uden hæfteringe og tandhjul). I det samme brev spurgte jeg også efter færdige hjul med hæftering og tandhjul, det har jeg aldrig fået svar på, så derfor er jeg en del negativ omkring Heljan. Crying

Som en afslutning kan jeg jeg da også sige at jeg nu for 4. gang har indleveret min Pr maskine til reparation, da røger ud af kvaderingen ved den mindste ting, det er ikke lykkedes Heljan at udbedre den fejl så det holder mere en nogle få timers drift Evil

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

På Heljans billeder af de oprindelige hjul til for- og efterløber og deres erstatninger, kan det tydeligt ses, at overgangen mellem hjulets køreflade og flangen danner en næsten ret ret vinkel uden overgang.

MOROP har lavet NEM 311.1, der beskriver hjulprofiler med små flanger, og her er der en blød overgang mellem køreflade og flange som det kan ses her: http://www.morop.org/de/normes/nem311-1_d.pdf

Normen er faktisk en europæisering af den amerikanske RP 25, som egentlig ikke er en beskrivelse af hjul til bestemte skalaer, men snare hjulprofiler afstemt forskellige skinneprofiler.

Amerikanerne er af den opfattelse, at det er rundingen mellem trædeflade og flange, der får hjulene til at holde sig på sporet, derfor den specielle europæiske norm. Men som det ses, har Heljan benyttet den "grove" norm til hjulene med små flanger, hvad der altså skulle invitere til ballade. De har ikke gjort deres forarbejde godt nok.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Alex" skrev:
Hej JimmyJeg er godt klar over at du skrev det af god mening, og ikke for at skabe røre. Men når man nu som jeg kører AC, og da jeg købte E-maskinen med det samme, på anbefaling fra min forhandler fik skiftet hjul på forløber og efterløber, for egen regning. Efterfølgende har jeg skrevet til Heljan, da jeg blev fortalt at maskiner der blev sendt til reparation fik skiftet hjul u.b., jeg fik herefter tilsendt aksler til tenderen (dog uden hæfteringe og tandhjul). I det samme brev spurgte jeg også efter færdige hjul med hæftering og tandhjul, det har jeg aldrig fået svar på, så derfor er jeg en del negativ omkring Heljan. Crying Som en afslutning kan jeg jeg da også sige at jeg nu for 4. gang har indleveret min Pr maskine til reparation, da røger ud af kvaderingen ved den mindste ting, det er ikke lykkedes Heljan at udbedre den fejl så det holder mere en nogle få timers drift Evil

Det er træls at man skal have de problemer med ens dyre købte matriel ,jeg har selv skiftet mine DC frontløber hjul ,nu får jeg dem alle skiftet undtagen drivhjulene,ovre ved Heljan, jeg har sagt til dem at kommer den til at køre nu som den skal ,vil jeg senere købe 2 E.Maskiner DC mere! på messen kørte de som de skulle i AC:

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/18072358

ang pr maskinen har jeg også den i min samling den kører perfekt:

http://www.jimmyoldtimerstogside.dk/11228341

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Da jeg har købt min E-maskine direkte ved Heljan, har jeg sendt en mail ang. de nye hjul pr. 1.10.09.

Heljan har ikke ulejliget sig med at svare på denne henvendelse.

Dette til jeres info.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

jimmyoldtimer

Indlæg: 1.450

PB

"Gert Frikke" skrev:
Hejsa!Da jeg har købt min E-maskine direkte ved Heljan, har jeg sendt en mail ang. de nye hjul pr. 1.10.09.Heljan har ikke ulejliget sig med at svare på denne henvendelse.Dette til jeres info.Gert

Det kan godt svare sig at ringe derover,det har jeg gjordt!

__________________

Mvh Jimmy 

mine Hobby interesser

modelbane hobby 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hejsa!

Det agter jeg også at gøre, men de skulle lige have lejlighed for at svare først.

Det bliver nu nok ikke til noget svar.

Så må der ringes.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.