Picture

Asger

Selvstændig

Brabrand

Indlæg: 28

PB

FEJL: Sporskifte drev "sætter sig" med konstant st

Jeg har et elektrisk Märklin C sporskifte (med Märklin sporskiftedrev), som aktiveres af 2 Reed kontakter; én for hver position. Engang imellem oplever jeg, at sporskiftedrevet sætter sig fast i den ene position, så der konstant er strøm på drevet. Det skulle jo bare være en enkelt impuls og jeg er bange for at drevet "brænder af" en dag. Det har også selvsagt også uheldige konsekvenser for driften. Wink

Findes der en løsning? Eller er det måske i Reed kontakten fejlen ligger?

__________________

 Asger

Märklin · Ny bane under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej

Jeg vil umiddelbart mene at fejlen ligger i reed-kontakten, det er et rent gæt da jeg ikke ved hvordan du har forbundet kredsen.

Mvh Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Asger

Selvstændig

Brabrand

Indlæg: 28

PB

Hej Alex,

Det er forbundet "helt klassisk" En Reed-kontakt med forbindelse til henholdsvis 0 og sporskiftedrevets ene blå ledning og en anden Reed-kontakt forbundet til henholdsvis 0 og sporskiftedrevets anden blå ledning. Altså ikke så meget hokus pokus. Og vel egentlig ikke så mange steder fejlstrømmen kan komme fra? Sporskiftedrevet får i øvrigt sin sin strøm fra én af dekoderne, som betjener de øvrige sporskifter på anlægget.

__________________

 Asger

Märklin · Ny bane under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

"Asger" skrev:
Hej Alex, Det er forbundet "helt klassisk" En Reed-kontakt med forbindelse til henholdsvis 0 og sporskiftedrevets ene blå ledning og en anden Reed-kontakt forbundet til henholdsvis 0 og sporskiftedrevets anden blå ledning. Altså ikke så meget hokus pokus. Og vel egentlig ikke så mange steder fejlstrømmen kan komme fra? Sporskiftedrevet får i øvrigt sin sin strøm fra én af dekoderne, som betjener de øvrige sporskifter på anlægget.

Det forstår jeg ikke helt. Du skriver, at du har et sporskiftedrev, som drives af Reed-kontakter. Så langt er jeg med. Her tror jeg fejlen er, at en af Reedkontakterne ikke slår fra igen efter magnetpåvirkningen.

Men strømmen fås fra en dekoder? Det forvirrer mig. En sporskifte (magnetartikel) dekoder giver kun strøm som skiftestrøm, hvorfor sammenblandingen?

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Asger" skrev:
Findes der en løsning? Eller er det måske i Reed kontakten fejlen ligger?

Di reedkontakt er nok ved at brænde af.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Asger

Selvstændig

Brabrand

Indlæg: 28

PB

Hej igen,

Jeg tror vi misforstår hinanden. Der er jo 3 ledninger fra sporskiftedrevet; 2 blå og en gul. De blå går til Reed kontakterne. Den gule går til en gul ledning fra et helt andet skiftespor, som så igen er tilsluttet en dekoder (K83).

Klaus: Hvad kan årsagen være til, at min Reed kontakt eventuelt er ved at brænde af? En fejl fra fabrikken? Det er jo et temmelig lukket system. Nå, jeg tror jeg prøver at skifte Reed kontakten; som jeg forstår det er vi nu 3, der hælder til den løsning.

__________________

 Asger

Märklin · Ny bane under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Hver gang en kontakt slutter eller bryder dannes der en lille gnist. Det slider på kontaktpunkterne - og under visse omstændigheder kan de "svejse" sig sammen.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Asger" skrev:
Klaus: Hvad kan årsagen være til, at min Reed kontakt eventuelt er ved at brænde af?

At du overbelaster den.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Asger

Selvstændig

Brabrand

Indlæg: 28

PB

Meget morsomt. Laughing out loud Måske formulerede jeg mig ikke klart nok; kan du ud fra min foreløbige beskrivelse komme med nogle mulige fejlkilder til en eventuel overbelastning?

Mvh Asger

__________________

 Asger

Märklin · Ny bane under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

"Asger" skrev:
Meget morsomt. Laughing out loud Måske formulerede jeg mig ikke klart nok; kan du ud fra min foreløbige beskrivelse komme med nogle mulige fejlkilder til en eventuel overbelastning?Mvh Asger

At belastningen er større, end den er lavet til.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Asger

Selvstændig

Brabrand

Indlæg: 28

PB

OK. Jeg er klar over, at man kan ødelægge ting, når de bliver belastet udover, hvad de er lavet til. Lad den diskussion ligge, for jeg søger en fejlkilde, som eventuelt kan være skyld i en sådan overbelastning.

Men her taler vi om en Reed kontakt, lavet specifikt til drift af modeltogbaner. Anvendt på en modeltogbane. Med magneter (til lok + vogne) designet til modeltogbaner. Med en strømkilde designet til modeltogbane. Jeg formoder, at kontakten er lavet til at blive brugt under disse betingelser. Kan nogen fortælle mig hvornår den den kunne tænkes at blive belastet mere, end er beregnet til?

Hvis det altså ikke en en fabrikationsfejl :?

Mvh Asger

__________________

 Asger

Märklin · Ny bane under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

tybalt

It-projektleder

Holbæk

Indlæg: 999

PB  Hjemmeside

"Asger" skrev:
OK. Jeg er klar over, at man kan ødelægge ting, når de bliver belastet udover, hvad de er lavet til. Lad den diskussion ligge, for jeg søger en fejlkilde, som eventuelt kan være skyld i en sådan overbelastning. Men her taler vi om en Reed kontakt, lavet specifikt til drift af modeltogbaner. Anvendt på en modeltogbane. Med magneter (til lok + vogne) designet til modeltogbaner. Med en strømkilde designet til modeltogbane. Jeg formoder, at kontakten er lavet til at blive brugt under disse betingelser. Kan nogen fortælle mig hvornår den den kunne tænkes at blive belastet mere, end er beregnet til? Hvis det altså ikke en en fabrikationsfejl :? Mvh Asger

Uden at kende specifikationerne på reedkontakterne så har jeg altid brugt dem til tilbagemeldinger, dvs. at et kredsløb reagerer på at der kommer spænding på, uden at have et egentlig forbrug.

Som jeg læser det så trækker du dine skifterelæer med strøm gennem reedkontakterne, så du har foruden spænding også en egentlig strømoverførsel (ampere). Dette kunne godt give det kontaktprel der "svejser" kontakterne sammen som det tidligere er anført.

__________________

Med venlig hilsen
Henk

http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"Asger" skrev:
Meget morsomt. Laughing out loud Måske formulerede jeg mig ikke klart nok; kan du ud fra min foreløbige beskrivelse komme med nogle mulige fejlkilder til en eventuel overbelastning?

Der er ikke særligt meget morsomt i at trække strømmen til en sporskiftespole gennem et reedrør.

Har du styr på, hvor meget strøm reddrøret kan/må belastes med og hvor meget strøm en sporskiftespole trækker i spidserne?.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

"Asger" skrev:
OK. Jeg er klar over, at man kan ødelægge ting, når de bliver belastet udover, hvad de er lavet til. Lad den diskussion ligge, for jeg søger en fejlkilde, som eventuelt kan være skyld i en sådan overbelastning. Men her taler vi om en Reed kontakt, lavet specifikt til drift af modeltogbaner. Anvendt på en modeltogbane. Med magneter (til lok + vogne) designet til modeltogbaner. Med en strømkilde designet til modeltogbane. Jeg formoder, at kontakten er lavet til at blive brugt under disse betingelser. Kan nogen fortælle mig hvornår den den kunne tænkes at blive belastet mere, end er beregnet til? Hvis det altså ikke en en fabrikationsfejl :? Mvh Asger

Kan du ikke lige angive producent etc.?

Man anvender normalt reed-kontakter til at give tilbagemelding til en pult (digital eller analog) eller til at trække mindre relæer. Det kan da godt være, at dit sposkifte simpelthen trækker for meget til dit reed-rør.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Ifølge mine beregninger trækker et C-sporskifte ca. 1,2 A.

De Reed-kontakter jeg har set har alle en grænse ved max 500mA eller mindre.

Dertil kommer at relæer, motorer og elektromagneret laver "tilbageslag" når de slipper og det kan skabe gnister.

Reed-kontakter skal bruges til tilbagemelding eller til at tænde for en lille pære eller led. De duer ikke til at trække noget af ovennævnte.

Bare min erfaring.

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

boholm

Service Engineer

Kastrup

Indlæg: 668

PB  Hjemmeside

Som eksempel på data for et reed-relæ kan du se på Denne link. Se venligst på side 2 og se skemaet igennem og læg mærke til, at der er angivet en max. strøm på 500 mA = 0,5 ampere. Jørnet angiver, at et sporskifte trækker 1,2 ampere, men min erfaring er, at det er mere. Grellest er det med Pecos drev, der kan trække helt op til 5 ampere (målt). Rigeligt til at lave gnister og dermed ødelægge kontaktfladerne. Så venligst ikke se skævt til overbelastning.

Er der nogen, der kan lave en strømmåling på den type sporskifte?

__________________

MVH
Bo Holmqvist

Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.