hej alle, fik lige prøvet dobbeltdækkeren idag... (ja bedre sent end aldrig)... det undrer mig at ME + dobbeltdækker skal udfases så hurtigt til fordel for IC3? - når nu BN-vognene har holdt i årtier... :?:
__________________
Indlæg: 329
hej alle, fik lige prøvet dobbeltdækkeren idag... (ja bedre sent end aldrig)... det undrer mig at ME + dobbeltdækker skal udfases så hurtigt til fordel for IC3? - når nu BN-vognene har holdt i årtier... :?:
tybalt
It-projektleder
Holbæk
Indlæg: 999
Problemet er vel ikke dobbeltdækkerne men Me'erne. De er mellem 25 og 29 år gamle og er, efter beslutningen om at satse på selvkørende enheder (IC3, ER4, IC4), efter sigende ikke blevet optimalt vedligeholdt. Det kunne også forklare de relativt mange lokomotivnedbrud som er blevet dagligdagen i pendlertrafikken.
Men DSB har ikke andre lokomotiver bortset fra nogle enkelte EA'er der har visse vanskeligheder med at køre på Nykøbing F og Kalundborg.
Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne -
Jonas
Indlæg: 329
jo men jeg synes da at komforten er mindst på samme niveau i dobbeltdækkere som ic3.
kunne dsb ikke leje nogle diesel dispoloks såsom ER20 hos siemens... men beslutningen er nok taget, det virker bare synd at nogle vogne med så få år på bagen skal udfases og ældre (!) ic3'er sættes ind pga man ikke vil leje/købe "moderne" diesel loks (er20 prod. år 2003/04)... forstår ikke DSB :?
Jonas
Indlæg: 329
den kan vel næppe køre uden køreledning - så den kommer ikke langt på sjælland :!:
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Man lejer ikke bare et lokomotiv.. Der skal bygges dansk ATC på, og det skal typdgodkendes.. Det er både en meget lang og meget dyr process..
Jeg ved dog at Vossloh G2000 har fået bygget dansk ATC på, og er vist blevet testkørt i DK, men der ligger så vidt jeg ved ikke en typegodkendelse for lokomotivet..
http://en.wikipedia.org/wiki/Vossloh_G2000_BB
Der går mange rygter om hvad der skal ske, om Me skal udrangeres/sælges og om man skal have erstatnings lokomotiver, MEN, DSB renoverer og reparere stadig Me loks - da jg var et smut forbi CVK for lidt tid siden, stod der da mindt 5-6 Me inden for, hvoraf den ene var igang med en hovedrenovering..
(Jeg kan ligge lidt billeder op senere)
Jeg tror ikke man kan vide sig sikker for hvad DSB har tænkt sig, der har været flere forslag fremme som heldigvis er droppet igen.. Bortset fra alt det, så tror jeg nok det er en god ide, at få dem foreviget i det omfang man har behov for, det før eller siden skal de nok forsvinde.
MVh
Thomas
Jonas
Indlæg: 329
tak for info, spændende
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Vossloh_G_2000_BB_im_Essener_Hauptbahn...
..har rent faktisk et dannebrog på
men! ifg wikipedia har de en max tophastighed på 120km.. så det er nok ikke godt nok.. her har siemens ER20 140km... som de gamle MZ der blev brugt på de strækningerne på sjælland..
tror du at ME'erne kan holde ca 10-15 år endnu indtil hele DK pånær de aller mindste strækninger er elektrificeret ??
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
DSB ME = 2500kW
Vossloh G2000 = 2240kW (men uegnet til passagerdrift.
Siemens ER20 = 1700kW - eller 2/3 af ME. Så skal køreplanerne nok justeres lidt....
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
Jonas
Indlæg: 329
ikke korrekt ifg. http://en.wikipedia.org/wiki/ER20
så har den 2000kw...
moppe
Medarbejder
Indlæg: 5.558
Og et sted mellem 1600 og 1700 til at trække med.
Klaus
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Men så er ME og ER20 jo ikke så forskellige når det kommer til stykket.
ME har 3300 HK eller 2500 kW, og heraf går der ca. 800HK til 1500v strømforsyning til vognene. Det må jo så ende op i at den har 2500Hk eller knap 1900kW tilbage at trække med - I forhold til de 16-1700kW du siger at ER20 har.
ER20 må man formode har en noget bedre traktionsstyring, som måske i sidste ende giver den en fordel i forhold til Me'ens snart 30 års gamle teknologi.
Som lovet har jeg lagt et par billeder op fra CVK, af en ME som er ved at blive renoveret.
Mvh
Thomas
condor-9
Odense C
Indlæg: 281
Hvis man vil bruge de midler der skal til, så ja. Man er bl.a. ved at bygge en anordning ved lufindtagene til vekselretterne, så der ikke løber vand ned i når det regner. Det har så vidt jeg ved, været årsagen til nogle af de mange udfald der har været, da vekselretterne går i stykker på grund af det.
Mvh
Thomas
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.142
Jeg er enig i den høje komfort i rigtige vogne. Jeg kører jævnligt med toget i Schweiz .... med rigtige lokomotivtrukne tog.... Hold da op, hvor er der dejligt roligt i sådanne vogne.
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com
Jonas
Indlæg: 329
god info...
kender jeg DSB ret, så får vi næppe andre dieselhakkere end ME'en at se køre med de dobbeltdækkere. Og vognene er vist leaset, så hvis IC4 nogensinde kommer til at køre ordentligt, er det sikkert snart slut med at se ME'er trække passagervogne (2012-13?). personligt foretrækker jeg at se et lok + vogne fremfor et togsæt ala ic3 som jeg finder temmelig kedelige (ligner en elefantrøv forfra for at sige det lige ud)
Men havde jeg været pendler og skulle sidde i de fuldstændig uslidte BN vogne, som man har klasket en gang blå folie på (den er ved at drøne af flere steder tilmed ) med de priser DSB tager... ja så får man ikke flyttet mange passagerer fra bil til tog.
heldigvis kommer der snart flere dobbeltdækkere: http://myldretid.dk/nyheder/nr/625 - alt andet ville også være en hån mod pendlerne, men utroligt nok vil BN vognene ikke helt forsvinde endnu. :roll:
Jonas
Indlæg: 329
det kommer så an på hvor man sidder.
øverst er de fantastiske...også udsigten men! det er desværre ikke "stille zone" (eller det som man tidligere kaldte hvileplads) - der skal man ned i bunden og så er der ikke helt så roligt mere - der høres meget mere støj fra toget. (temmelig ironisk man har valgt placeringerne sådan - dem der vil ha ro' får så mere støj - bare en anden form)
Lars Brix
Indlæg: 113
Kære alle
Jeg må lige komme med et par komentarer, min jord gennemkøres af strækningen holbæk kalundenborg, jeg har fået besked fra bane danmark at den jord som de havde lagt beslag på iforbindelse med at den skulle elektrificeret , var nu ophævet dette var i 2007, Så venner det se ikke ud til at dobbeldækkerne forsvinder forløbig, med ak Ic3 larmer ikke ret meget iforhold til Bn vognene. :roll: :roll: :roll:
Med venlig tog hilsen
Lars Brix
Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG
kifa
Pensionist
Onsevig
Indlæg: 245
Hej alle samen
Jeg ladet mig fortælle at der bliver kørt på Gedserbanen igen Godt nok er der kun 2 afgange i døgnet,men jeg vil lige høre om der er nogen der ved om der bliver kørt med disse dobbeldækkervogne på disse afgange til Gedser???
Ellers forstår jeg ikke rigtigt at DSB sælger ud af disse EA lok. da jeg mener at de kunne bruges kun på de elstrækninger der nu er og kun bruge de ME til andre strækninger hvor der ikke er elledninger, en anden ting er hvorfor man ikke går igang med at komme elledinger på alle hovedtrækninger !!!
Men erfaringer med GM motor er bare kram det holder bare , det har jo tiden vist og det er nok der for at Dsb stadig holder dem igang !!
Ps !! Tak for disse billederom disse Me rep.
Kim
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
At der skulle køre tog på Gedserbanen, efter det mønster, som du beskriver, tror jeg ikke rigtig på.
Tværtimod kører det sidste ordinære tog på den strækning 12/12 i år. Dagen efter er der følgende arrangement: http://www.mjk-limfjorden.dk/filer/afskedstur%20gedserbanen.pdf for at "mindes" denne strækning.
Det er iøvrigt ikke "bare" så nemt at give sig til at elektricificere strækninger i Danmark. For det første skal det rent lovmæssige være på plads. Derefter skal der måles op og laves tegninger og foretages et væld af ekspropriationsforretninger.
Og disse vil formodentlig afføde nogle indsigelser, som også skal behandles.
Så inden det rent praktiske arbejde med at støbe fundamenter og rejse master kan gå igang, skal en hel del forarbejde lige udføres først.
EA bliver skam stadig brugt. En sen aften, i forrige uge, mødte jeg da et, på den strækning, der løber parallelt med Snaremosevej i Fredericia. Toget var på vej sydover, formodentlig til Padborg, med en række godsvogne.
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.093
Da' Willie.
Det er nu ellers ret let at slå det op på rejseplanen.dk - og den mener ganske rigtigt, at der kører to regionaltog i døgnet fra Gedser station?
MVH
Lars
Willie Garvin
Buschauffør
Indlæg: 765
Jeg tror, der er en ged i rejseplanen.
Papirskøreplanen for Sjælland og L/F "taler" kun om en ankomst på hverdage 10.33(tog1229) og om søndagen 18.30(tog1261)
Hverdagstoget afgår 11.06 som tog 1220. Desuden afgår tog 1252 på søndage klokken 19.08
Formodentlig er rejseplanen lavet om, for jeg kan sgu'ette kalde mere end tog 1220 frem nu.
Gad vide, hvad det næste bliver? At man kan søge på alle tog mellem Hurup og Aalborg, og få at vide, at man skam stadig kan rejse via Fjerritslev og Halvrimmen?
Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H
ulrikernst
Indlæg: 247
Så kan os som eje en stamme DSB dobbeltdækker vogne godt begynde af overveje en lille design justering matcher meget godt det store røde logo på siden af ME´eren
http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/188-20_november_2012_%C3...
Elsker jernbaner og tog i alle afskygninger
samler især på matriel fra 1970´erne og op til i dag og med fokus på dansk og udenlandsk matriele som ses på danske skinner!
Cargoman
Indlæg: 490
Så kan os som eje en stamme DSB dobbeltdækker vogne godt begynde af overveje en lille design justering matcher meget godt det store røde logo på siden af ME´eren
http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/188-20_november_2012_%C3...
Det design er også gået ud over mindst én IC3. Nu venter vi så bare på, at ME 1509 og 1511 lader klæderne falde.
Moderne tog på danske skinner
Traxx
Indlæg: 115
vi må håbe hobbytrade kommer med en opdateret version - med strømførende koblinger til dem som måtte køre märklin!