Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

Danska ånglok som pryder sin plats

Visar här de Danska ånglok som jag tycker är enorma

Dessa är helt i metall samt Handgjord mässing.

Billede

Vill också visa det Svenska SJ ånglok litt F 1202

Som blev efter att ha sålt detta till Danmark ett DSB ånglok litt E 966

Billede

Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Bo

Det er nogle super flotte modeller... Hvem har bygget dem ? Ved at Weinert fremstiller detaljerede byggesæt, men vist kun af Tyske maskiner.

Har du flere billeder, evt på diorama ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

Modellerna är tillverkade av Märklin samt Brimalm

Den nedersa bilden är Brimalm tillverkade lok.

Jag har en del andra lok modeller dock ej ifrån Danmark.

Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig Bo

Jeg har hørt mange forskellige meninger om Brimalms litra E. Der er nogle der siger, at den faktisk næsten ikke kan køre og enddog behøver man ikke at montere lyd i den da den larmer helt ekstremt. Hvad siger du til dette....

Jeg tæller sommetider på knapperne men tør ikke bestille men sådant et omdømme...

med venlig toghilsen :roll: :roll: :roll:

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

Eftersom jag har en hel del Brimalm lok, så har jag varit ikontakt med bröderna Brimalm och haft en bra relation.

Mina krav på denna typ av modeller vill jag inte bara ha så tekniska som möjligt utan detta ska vara en njutning av att stå och beundra.

Skulle det mot förmodan vara en incendent eller fel eller urspårningar så har jag det krav att de ska hålla en sådan garanti att jag som kund ska vara nöjd.

Alltså svaret på din fråga är att jag är helt nöjd.

Nu tror jag lite om detta du säger ligger i en naturlig förklaring att många anser dessa modeller kostar en del och finner detta som orealistiskt och då uppkommer denna typ av diskussioner.

Ett annat exempel så köpte jag Fomras Dm3 vilket är en modell på 1.6kg vikt och denna går som en dröm, men kostar en del.

Modellen var vid mitt köp sänkt pris , då utgångs priset hade varit 45000SEK.

Nu finns det inte en Dummy utan tre starka motorer i denna modell.

Men vid visandet i forumet så hörde jag denna typ av diskussion som du tar upp.

Hoppas jag har svarat på din fråga.

Vänl Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig Bo

Jeg forstår god din udlægning, men jeg ville godt have et svar på hvordan Brimalms modeller køre på skinnerne med last bagefter???

Er det korrekt, at maskinen larmer en del??

med venlig toghilsen

:roll: :roll: :roll:

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

Hej igen.

Mina Brimalm lok väsnas inte utan det är ett underbart maskineri.

Jag har inga snäva radier utan den anläggning jag bygger är den minsta radien 950mm som är för lokala tåg.

Den radien dessa lok trafikeras på är 1400-1600mm radier med stigningar på 1.5%

Vid start så slirar SJ ånglok litt A precis som förebilden.

men övriga lok fungerar alldeles utmärkt.

Vänl Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togthom

Skovløber

Indlæg: 341

PB

Hej med dig BO

Tak for dit svar... :roll: :roll: :roll:

med venlig toghilsen

Togthom

__________________

Thomas Thomsen
2 skinnekører

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

Skulle vilja komplettera med att förklara så inte mina svar blir att jag på något sett går in och favoriserar olika tillverkare.

Detta gör jag absolut inte , kan förvisso ha lite mer tålamod med en tillverkare som Mass. producerar såsom de stora tillverkarna.

Men till saken hör att ju mer finlir och detaljerat och likt min förebild jag kommer så blir dessa modeller mer känsliga för att radier samt stigningar samt uppbyggnad av min anläggning sätter en annan dimension av vad som krävs av mig som byggare.

Sätter väldigt stora krav på de tillverkare som säljer modeller överstigande 12000kr dessa modeller ska gå som en dröm, om jag också har uppfyllt mina åtagande i mitt anläggningsbygget.

Har haft en del anläggningar genom åren och vet vad som krävs för att uppnå det optimala så långt detta kan vara möjligt.

Att köra med denna typ av modeller samt mina hemmabyggda vagnar har jag varit fullt medveten att bygga med mycket stora radier och låga stigningar samt de slankaste växlar jag kan få tag i.

Nu blev räls materialet inte Peco som har dessa slanka växlar utan valet blev Tillig.

Men jag är mycket nöjd över detta och det totala som jag har försökt att uppnå.

Vänligen

Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

F1200

Indlæg: 20

PB

"Bo" skrev:
Hej igen.

Mina Brimalm lok väsnas inte utan det är ett underbart maskineri.

Jag har inga snäva radier utan den anläggning jag bygger är den minsta radien 950mm som är för lokala tåg.

Den radien dessa lok trafikeras på är 1400-1600mm radier med stigningar på 1.5%

Vid start så slirar SJ ånglok litt A precis som förebilden.

men övriga lok fungerar alldeles utmärkt.

Vänl Bo

Vad underbart att kunna ha så stora radier på sin anläggning! Jag är mycket nyfiken på att få se foton på din anläggning.

Mvh

F1200

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Bo

Jeg vil også gerne se fotos af dit anlæg

Fotos tak.......

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

För att svara på de två sista inläggen, så kommer frågan 18månader senare, och då kan jag säga att det i dagsläget inte finns någon anläggning, och har inte funnits sedan 1999.

De sektioner som var gjorda vid detta tillfälle som mitt inlägg baserades på alltså 2008 är inte aktuella längre.

Förhoppning är att jag ska fortsätta mitt bygge av Malmö C och moduler kring detta.

VÅR ANLÄGGNING 1997

Denna anläggning var då imponerande stor, och endast i 3R drift, det vi ser på bild var ena flanken som var under uppbyggnad 1997.

Banan som sådan är riven och kommer aldrig att byggas upp i en sådan stor permanent anläggning i fortsättningen.

Ni får ursäkta bild kvalitén.

Denna anläggning är den största jag har varit med om i mitt MJ byggande, som var under uppbyggnad och blev aldrig i sin fulla storlek på 105kvm, anläggningen var placerad i en verkstadslokal som var ca 170kvm samt placerad i centrala Malmö.

Numera uppeldad och diverse MJ sålda.

[u]Men lite minne finns.[/u]

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Jag och min svåger, Tommy heter han.

Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

F1200

Indlæg: 20

PB

Imponerande snickeriarbeten av, som du själv uttrycker det, en imponerande anläggning, men du har möjligtvis inte någon bild på den då färdiga delen av anläggningen?

Mvh

F1200

Ps. Vem är det som är Bo på fotot?

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

Vem är personen bakom alias F1200.

Foto, namn,stad,Pm om email.

Vore på sin plats.

Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

F1200

Indlæg: 20

PB

Jag heter Olle, och är från Köping! Min E-mailadress är closeau@hotmail.com, vilken är din?

Mvh

F1200

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

"F1200" skrev:
Jag heter Olle, och är från Köping! Min E-mailadress är closeau@hotmail.com, vilken är din?MvhF1200

Du kan se email i min profil, så du kan skicka mig ett meddelande.

Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

Som jag skrev tidigare så var anläggningen under uppbyggnad och därav att jag har bilder på ena flanken.

Spårplanen på den stora anläggningen i olika plan.

http://i43.tinypic.com/1ycyv.jpg

http://i40.tinypic.com/am7ewp.jpg

http://i44.tinypic.com/2ex387a.jpg

http://i41.tinypic.com/2jfk7yg.jpg

http://i42.tinypic.com/2nsbati.jpg

Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

F1200

Indlæg: 20

PB

"Bo" skrev:
Hej igen.

Mina Brimalm lok väsnas inte utan det är ett underbart maskineri.

Jag har inga snäva radier utan den anläggning jag bygger är den minsta radien 950mm som är för lokala tåg.

Den radien dessa lok trafikeras på är 1400-1600mm radier med stigningar på 1.5%

Vid start så slirar SJ ånglok litt A precis som förebilden.

men övriga lok fungerar alldeles utmärkt.

Vänl Bo

Varför skriver du att du bygger en anläggning när du inte gör det? Varför skriver du att Brimalmloken trafikerar den del av din anläggning som har radier på 1400-1600mm när du inte har någon anläggning? Det känns inte seriöst att besvara andras frågor på det sätt du gör.

Mvh

F1200

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F1200" skrev:
"Bo" skrev:
Hej igen.Mina Brimalm lok väsnas inte utan det är ett underbart maskineri.Jag har inga snäva radier utan den anläggning jag bygger är den minsta radien 950mm som är för lokala tåg.Den radien dessa lok trafikeras på är 1400-1600mm radier med stigningar på 1.5%Vid start så slirar SJ ånglok litt A precis som förebilden.men övriga lok fungerar alldeles utmärkt.Vänl Bo
Varför skriver du att du bygger en anläggning när du inte gör det? Varför skriver du att Brimalmloken trafikerar den del av din anläggning som har radier på 1400-1600mm när du inte har någon anläggning? Det känns inte seriöst att besvara andras frågor på det sätt du gör.MvhF1200

I en anden tråd har Bo da vist at han er startet med Malmö C som forebillede (mock-up). Så hvornår starter man med at bygge et anlæg? Når sporplanen foreligger som en skitse (og man ved hvad man vil køre med af radier)? Når underlaget påbegyndes eller når de første spor er lagt? Rækker tre prøvekørsler med en Brimalm på gulvtæppet?

Nå, det bliver vist pindehuggeri at svare på det Laughing out loud.

I øvrigt tak Bo for de fine billeder, det er jo "state of the art". Men jeg er bange for, at hvis du fortsætter på det niveau og overfører det til Malmö C, så skal du påregne at blive mindst 150 år gammel før du bliver færdig med anlægget Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hold da helt op. Imponerende. Bliver meget spændende og se når du kommer længere med opførelsen af landskabet. Er det en bestemt strækning dit anlæg bygges op om ?

Mvh Jesper

__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"JGJ67" skrev:
Hold da helt op. Imponerende. Bliver meget spændende og se når du kommer længere med opførelsen af landskabet. Er det en bestemt strækning dit anlæg bygges op om ? Mvh Jesper

Jesper, det er Bo´s [u]gamle[/u] anlæg, der vist på billederne ovenfor. Det nye han har i tankerne og en prøveopstilling af stationen kan du se her....

http://www.sporskiftet.dk/forum/viewtopic.php?p=57222&highlight=#57222

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

Nu förstår jag inte Alias 1200, då det ska helst bjudas hem för att inviga ett förtroende med vad jag håller på med.

Jag byggde vid tidpunkten 2008 som jag kallade för sektioner som fanns i en diskussion i bla SvMjforum.

Här har jag då vi bilder lagt ut de radier som jag hänvisar till som även blev gjorda i en del sektioner ( numera borttagna för en helt annan orsak samt platsbrist i min lägenhet.

Billede

Billede

Som Lars skriver så skulle inte mitt liv räcka till för att gå åt Malmö C så pretentiöst som jag skulle önska.

Och då syftar jag på den interiör som fanns.

I övrigt så ska det nog bli en sagolik byggnad.

Malmö C är tänkt att ligga som en spindelkropp med sina anslutande privatbanor som då kommer att bli som ett par spindelben, det rör sig om ca fyra privatbanor, som i sin tur hade andra banor som anslöt sig till dessa privatbanor.

Den linje som blir svårast är norröver.

Tanken är inte så värst mycket lanskap då det får bli moduler ( och här är det inte de standard moduler jag ska vara beroende av ) utan moduler som ska anpassas till denna anläggning.

Just nu så har jag koncentrerat mig till Malmö C och tappat lite inspiration med lödningsarbete, men detta kommer så småningom att påbörjas igen för att uppnå den mängd av rullande material som behövs.

Har förbokat ett trevligt ånglok samt ett smalspårigt som jag ska ta tag i senare i höst, förhoppningsvis.

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

F1200

Indlæg: 20

PB

Jaså, är det det här som är din anläggning?

Mvh

F1200

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bo

Företagare

Malmö Sweden

Indlæg: 275

PB

"F1200" skrev:
Jaså, är det det här som är din anläggning? MvhF1200

Du har skrivit sju inlägg sen registreingen, och samtliga är riktade till mina inlägg.

Antingen betyder detta forumet inte något för dig, eftersom intresset är mig som person.

Eller så har jag fått en person med mindervärdes komplex som inte har något vänsentligare för sig än att lägga energi riktat mot mig.

Det vore på sin plats att stiga fram ur ditt alias F1200.

Ångloket F1200 var en Svensk stolthet.

Det är då skam att en person som du och som Svensk agerar så lågt att du skitar ner en sådan littera.

Bo

__________________

Att bygga är en utmaning / Att uppnå ett resultat är en belöning / Att misslyckas och att kunna gå vidare är en styrka.
Ps: Det finns inget som är omöjligt, innan du har provat det själv.

Hemsida: http://www.modellbyggare.se/

[img bredd = 255 höjd = 180] http://www.svensktmjforum.se/forum/upl

Like 0 kan lide
Top

Picture

F1200

Indlæg: 20

PB

Varför så argessiv? Är det en öm tå som trampats på? Varför inte istället svara på frågan om de spår du lagt ut är det du kallar för din anläggning!

Mvh

F1200

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"F1200" skrev:
Varför så argessiv? Är det en öm tå som trampats på? Varför inte istället svara på frågan om de spår du lagt ut är det du kallar för din anläggning!MvhF1200

@ Bo, don't feed the troll Wink.

@ F1200, der er mange der kigger med her på sporskiftet, men hver gang disse klikker på indlæg som dine spilder du utrolig mange menneskers tid (no content). Mit råd til dig er at du skal lad være med det.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F1200

Indlæg: 20

PB

"Litra P" skrev:

@ Bo, don't feed the troll Wink.

Lars

Lars!

Istället för att kalla mig för troll så försök att granska Bos inlägg med större skärpa!

Mvh

F1200

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

T44-driver

Indlæg: 3

PB

Brukar enbart läsa här men kände att jag nu var tvungen att lägga mig i och skriva något i denna tråden.

"Bo" skrev:
Nu förstår jag inte Alias 1200, då det ska helst bjudas hem för att inviga ett förtroende med vad jag håller på med.Jag byggde vid tidpunkten 2008 som jag kallade för sektioner som fanns i en diskussion i bla SvMjforum.Här har jag då vi bilder lagt ut de radier som jag hänvisar till som även blev gjorda i en del sektioner ( numera borttagna för en helt annan orsak samt platsbrist i min lägenhet.
Först och främst Bo, jag har följd dina förehavande på andra mj-forum och då menar jag dom svenska sådana. På Svenskt Mj-forum har du aldrig visat några bilder på vare sig moduler eller sektioner och då varken före, efter eller under 2008. Varför är det så svårt att visa bilder på denna grandiosa anläggning kring Malmö C när du kan fylla forum efter forum med trådar som innehåller samma bilder om och om igen på dina vagnar m.m? Själv är du ofta snabb att kräva bildbevis och belagda fakta av andra skribenter som uttalar sig om saker.Den där gamla anläggningen som du visar bilder från ovan är ju det enda du visat nån gång på svenska mj-forum och då exakt samma bilder. Hur kan det komma sig att det enbart finns dessa fem bilder om du nu var involverat i detta enorma bygge?Nä du, tills du visar några bilder på dina moduler/sektioner eller vad det nu är du kör med dina Brimalmlok på enlig nedan citerade inlägg av dig så tror inte jag en sekund på att du har några moduler/sektioner byggda. Luktar mest skryt.Så här skrev du tidigare.
"Bo" skrev:
Hej igen.Mina Brimalm lok väsnas inte utan det är ett underbart maskineri.Jag har inga snäva radier utan den anläggning jag bygger är den minsta radien 950mm som är för lokala tåg.Den radien dessa lok trafikeras på är 1400-1600mm radier med stigningar på 1.5%Vid start så slirar SJ ånglok litt A precis som förebilden.men övriga lok fungerar alldeles utmärkt.Vänl Bo
Två dagar efter du skrivit ovanstående till Thomas Thomsen om att du kör dina Brimalmlok på dina anläggning så skriver du följande:
"Bo" skrev:
För att svara på de två sista inläggen, så kommer frågan 18månader senare, och då kan jag säga att det i dagsläget inte finns någon anläggning, och har inte funnits sedan 1999.De sektioner som var gjorda vid detta tillfälle som mitt inlägg baserades på alltså 2008 är inte aktuella längre.Förhoppning är att jag ska fortsätta mitt bygge av Malmö C och moduler kring detta.
Hmmm, någon anläggning har inte funnits sen 1999 skriver du, men till Thomas skriver du att du kör dina Brimalmlok på den anläggning du bygger. Sen plötsligt så är det 18 månaders sen du hade den anläggningen som du säger dig köra dina Brimalmlok på ändå skrev du först att du kör loken på anläggningen du nu bygger. Känns som du målat in dig i ett hörn av dina egna lögner Bo.Varför har vi aldrig fått se dessa moduler/sektioner på något mj-forum när du som sagt öser in bilder på alla möjliga forum på samma lok och vagnar om och om igen? Väldigt underligt, är det kanske någon topphemlig byggmetod du utvecklar så att det är därför just dina moduler/sektioner aldrig visats upp? Sedan år tillbaka på svenska mj-forum har du ju berättat samma historier kring dina moduler/sektioner som du nu torgför på detta danska forum.Kan bara hålla med Olle (F1200) om att det känns som att det är en öm tå som trampas på när det efterfrågas bilder på dessa moduler/sektioner med dessa stora radier då du ju direkt blir aggresiv och går till personangrepp på Olle. Det är ju du själv som skriver att du har dessa moduler/sektioner med dessa radier, varför då bli så aggresiv när Olle (och andra) enbart vänligt frågar om du har bilder att visa på den anläggning du skriver att du just nu bygger .Olle (F1200) bad dessutom aldrig om att bli hembjuden, han frågade om du kunde visa några bilder på det. Men det föll tydligen inte i god jord.För övrigt är det underligt att du tidigare i denna tråden skriver enligt första citatet ovan att dina sektioner nu är bortplockade hemifrån din lägenhet pga platsbrist. Sex dagar tidigare skriver du i din tråd om Malmö C följande:
"Bo" skrev:
Jag har haft tre ideer kring detta.Antingen så bygger jag stationen som då får bli en gigantisk dinosarie, och får ingen betydelse, då det är svårt att matcha övriga sektioner.Eller så bygger jag ca 15-20% av stationen och anknyter med de lokala banorna.Då skulle stationen bli 15-18meter lång samt 2meter bred, beroende på vilken godsrangering man vill bygga.Sen en annan tanke jag hade var att bygga stationen som den såg ut kring 1920, då hade den inte varit så gigantisk, men samtidigt så begränsar jag valet av rullande material.Att anläggningen kommer att behöva yta när den byggs fullt ut är det ingen tvekan om.Därför är det bra att bygga den i sektioner likt modulform så kan man välja hur mycket som ska byggas beroende på vilken yta man har disponibelt.Jag kommer oeberoende att bygga samtliga sektioner som krävs, för att då ställa undan när de inte används.Har en stor lägenhet där jag kan bygga mina moduler, så jag slipper åka hemmifrån, så detta underlättar.En annan viktig aspekt är finansieringen, men själva sektionerna ska inte vara det avgörande.Bo
Kan bara hålla med om det sista Olle skriver i sitt inlägg här:
"F1200" skrev:
Varför skriver du att du bygger en anläggning när du inte gör det? Varför skriver du att Brimalmloken trafikerar den del av din anläggning som har radier på 1400-1600mm när du inte har någon anläggning? Det känns inte seriöst att besvara andras frågor på det sätt du gör.MvhF1200
Varför ljuga för någon som frågar efter gångegenskaperna på ett lok, känns ju som att ge falska uppgifter till någon som söker konsumentupplysning om en produkt. Känns det bra?Thomas Thomsen vågar inte riktigt köpa ett Brimalm lok pga att det är dyrt och att han hört dåliga saker om Brimalmlokens gångegenskaper och att det är mycket oväsen kring drivningen. Då verkar du Bo sitta och hitta på att du testkört dina lok och därmed ge Thomas helt felaktig konsumentupplysning.Skärp dig, samma visa här nu på danska forum som du kört med på svenska forum, du gör ju bara mj-rallarna en otjänst genom att fara med osanningar.Din avslutande kommentar om Olles val av sitt alias F1200 till hans väldigt berättigade fråga om det är det du kallar din anläggning på dina sista bilder (du skriver ju själv att du kör dina Brimalmlok på din anläggning) gör ju att man undrar om du är 10 år gammal. Rena sandlådenivån att börja ta upp att, en person som är svensk skulle skita ner ett littera. Vad har Olles val av alias överhuvudtaget med sakfrågan att göra? :roll: Varför gör du personpåhopp?
"Bo" skrev:
"F1200" skrev:
Jaså, är det det här som är din anläggning? MvhF1200
Du har skrivit sju inlägg sen registreingen, och samtliga är riktade till mina inlägg.Antingen betyder detta forumet inte något för dig, eftersom intresset är mig som person.Eller så har jag fått en person med mindervärdes komplex som inte har något vänsentligare för sig än att lägga energi riktat mot mig.Det vore på sin plats att stiga fram ur ditt alias F1200.Ångloket F1200 var en Svensk stolthet.Det är då skam att en person som du och som Svensk agerar så lågt att du skitar ner en sådan littera.Bo
Man måste ju börja skriva någonstans och Olle skrev i denna tråden, när han sen fick svar så svarar han ju tillbaka och då blir det ju en diskussion och då har Olle fått ihop sina första sju inlägg, som då råkat bli i denna tråden.Eller man måste först skriva ett visst antal inlägg i ett visst antal trådar för att ha rätt att skriva något till dig?Man kan ju också undra vem det är som har mindervärdeskomplex när man som du ständigt dyker upp på olika mj-forum och lägger ut samma bilder och samma historier om din gradiosa anläggning som det dock aldrig visas några bilder på.Varför ska Olle stiga fram ur sitt alias, stig du fram ur ditt alias själv, vem vet om Bo är ditt rätta namn?Du visar själv en bild där du skriver att bilden visar dig och din svåger. Olle ställer då en helt normal fråga:
"F1200" skrev:
Imponerande snickeriarbeten av, som du själv uttrycker det, en imponerande anläggning, men du har möjligtvis inte någon bild på den då färdiga delen av anläggningen?MvhF1200Ps. Vem är det som är Bo på fotot?
Väldigt trevligt svar du då ger till Olle:
"Bo" skrev:
Vem är personen bakom alias F1200.Foto, namn,stad,Pm om email.Vore på sin plats.Bo

Inte illa att kräva foto, namn, stad, e-mail och att Olle ska "stiga ur sitt alias" för att du ska svara på en enkel fråga kring en bild som du själv lagt upp. Som sagt, man börjar ju undra hur gammal du är, får ju klart infantila vibbar.

@ Litra P: Varför kalla en ny besökare troll och dessutom skriva att personen spiller människors tid. Tycker du det är ett bra sätt att välkomna någon ny in på forumet (och som kanske även är ny i hobbyn, vad vet vi)? Och varför går du inte åt och kritiserar Jesper (JGJ67) som också vill se foto, precis som Olle?

Olle skriver inget otrevligt utan undrar bara enkelt om det finns bilder på den färdiga anläggningen och vem som är Bo på bilden. Sen ifrågasätter han bara hur Bo kan tipsa Thomas Thomsen om Brimalmslokens gångegenskaper när han ena dagen har en anläggning, nästa dag har han den inte för det var 18 månader sen, sen plötsligt bygger han den igen hemma i sin stora lägenhet för att samtidigt inte ha några moduler/sektioner hemma pga av platsbrist. Det visas några bilder från ett pågående bygge från 1997, dessutom samma bilder som Bo visat om och om igen på svenska forum och sen några bilder på löst utlagd räls på ett bord. Känns det seriöst?

Så lång tid som det tar att bygga en så stor anläggning som på 105 kvm så kan man ju tycka att man borde hinna ta mer än 5 bilder.

Den som i min mening är den som spiller människors tid och skriver innehållslösa inlägg är i detta fallet Bo.

Som Olle avslutar, försök att granska denna Bo's inlägg med lite mer skärpa och inte swallow the hook so easy. Wink

Jag har bara skrivit tre inlägg på forumet nu, får jag lov att skriva i denna tråden då Bo? Tongue

MVH

Lokf. Hans Persson

__________________

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.