Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Analog styring på en enkelt sporet bane m/ flere stationer

Hejsa alle,

Jeg er ved at lave en bane derhjemme, bare til en hylde, hvor en lille skinnebus kan køre frem og tilbage. Det bliver styret analogt, via nogle trykknapper. Det har taget mig rigtigt lang tid at finde ud, da jeg ikke lige er særlig teknik nørd. Men det virker.

På sigt, vil jeg gerne have en større en sporet bane, hvor der dog er flere stationer på med 2 spor. Håber nedenstående kan give en mening. ( punktumerne er kun for at få sporet sat rigtigt )

. ........._________ ........................ _________ .................... _________

______/_________\_______________/__________\___________/___________\___

Er der nogen måde jeg kan styre ovenstående på, analogt (kan godt li´ at trykke på knapper, gider ikke noget på min computer) ved f.eks at have 2-3-4 tog kørende og mod hinanden? Ment således at:

Tog 1 kører fra venstre mod højre ind på spor 1 - holder og venter ->

Tog 2 kører fra højre mod venstre ind på Spor 2 ->

Tog 1 kører videre mod højre ->

Tog 2 kører videre mod venstre

Håber jeg har forklaret det ordentlig

Mvh

Henrik

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Palle-R

chauffør

Indlæg: 193

PB

nu ved jeg ikke noget om skala og om du kører 2 ell 3 skinne.

men en god gammeldaws blok styrring med kontaktspor og signaler burde kunne klare den opgave.

det er beskrevet i de fleste tog kataloger og blade. fra div forhandlere.

jeg sidder med bla fleischmann og maerkling.

men der er sikkert en (tognørd) her inde som der kan skrive en hel historie om det. hehe

__________________

Kører H0 i Hedegårdens privatbane.
kører på moduler i foreningen toget.
kører dcc-digital med lenz.
nu også legebane med multimaus.
jeg roder også med div RC-modeller og maskiner med hydraulic.

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Nå ja, mindre detalje!

Det er spor N jeg kører, og 2 skinne.

Kan du via blokstyring, gør at du både kan køre til venstre og højre på en enkelt sporet bane? På de forskellige sektioner?

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

gerhard

Indlæg: 90

PB

Er det noget du også skal have til at køre automatisk? Shock

Så skal du "lukke" for strømmen for det tog som du har fået ind på et sidespor, vende strømmen, og åbne for det tog du vil have til at køre. Hvis du googler under "vendesløjfe" vil du finde en som beskriver en metode med relæer, som måske kan gøre tricket. Der er endvidere en hvis du googler under "modulbanen" som har prøvet via skiftespor at få vendt strømmen. Og ellers kan du sikkert købe dig fattig i vendesløjfemoduler for at få det til at lykkes. (Lad mig tilføje, at det ville være lidt mere simpelt at gøre digitalt (eller med 3 skinne), da du der ikke har "strømretningen" at tænke på - men det er en helt anden snak).

Gerhard

N - Minitrix, og alt hvad der er billigt fra QXL

__________________

Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Leonard

Kerteminde

Indlæg: 858

PB

Du skal ikke bruge vendesløjfe-elektronik på en bane, der bare skal køre frem og tilbage.

Du skal dele banen ind i isolerede sektioner, så du kan kontrollere strømmen på hver isolerede del for sig selv.

Det er den gammeldags og originale metode at styre en modelbane på, så der er masser af litteratur i bøger og blade, du skal bare lede efter noget der er lidt ældre end 10 år gammelt.

Du vil dog få en masse fordele ved at køre digitalt og du behøver ikke overlade kontrollen til en computer. Du kan stadig være herre på egen bane og styre det hele manuelt, men får det bare nemmere ved at bruge digital styring.

Og så kan du lade lokomtiver stå med damp op af skorstenen og lys i vognene, mens du kan høre der skovles kul til, selvom lokomotivet skal holde stille, det får du ikke analogt.

__________________

Seriøse bud modtages.
Sendes kun mod forudbetaling og køber betaler porto.
Kan også afhentes efter aftale. 

Leonard
5300 Kerteminde

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Var næsten godt klar over det var gammeldags, dét jeg gerne vil.

Men jeg forbinder bare digitalt med så´n en "Commander-ting fra Viesseman" eller noget PC styring, og det ønsker jeg ikke. Kan man stadig køre digitalt uden det?

Det du skriver Leonard, er den måde jeg har lavet min nuværrende bane på, jeg fik aldrig det "Pendulzugsterungsmodul" fra Viesseman til at fungere, så jeg købte et eller andet modul der kan vende strømmen VN 5214 tror jeg det er. Jeg kan bare slet ikke lige overskue på en større bane med flere stationer - og vil da gerne have der hele tiden skal være lys i vognen osv. og det ved jeg godt kun vil kunne lade sig gøre via digitalt.

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"a62213" skrev:
Men jeg forbinder bare digitalt med så´n en "Commander-ting fra Viesseman" eller noget PC styring, og det ønsker jeg ikke. Kan man stadig køre digitalt uden det?

Sagtens - jeg bruger bl.a. sådan en dims her: Uhlenbrock Daisy.

Hvis du bruger lidt snilde, vil du endda kunne bygge dit anlæg, så det ser helt igennem analogt ud - ikke det mindste glimt af noget digitalt eller computeragtigt. Laughing out loud

Men du vil stadig få et meget bedre anlæg - og i længden sikkert også billigere - hvis du bygger det digitalt og bare skjuler det.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

gerhard

Indlæg: 90

PB

http://www.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=532553400&ListingType=0&Listing...

kunne tænkes at kunne klare trick'et.

:idea: Gerhard

__________________

Modelbane: Spor N - Minitrix - Ib - Rocrail (samt lidt af hvert, afhængig af priser på Ebay og QXL - hvis jeg kan li det, og få en dekoder til at virke - får det lov at køre)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Purellum

Indlæg: 507

PB

.

Henrik, det kan være relevant at få at vide hvor meget du vil ofre på projektet.

Og når du siger at du godt kan lide at trykke på knapper, ønsker du ikke lidt automatik ved skiftesporene?

Ellers er det billigste vel bare at lave det hele, med flere knapper, og ikke andet?

Per.

.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

a62213

Indlæg: 382

PB

Flere af jer siger jeg kan gøre det digitalt, men skjule det? Hvordan skal jeg forstå det?

Jeg har ikke tænkt videre over pris på det, men jeg tænker at det helst ikke skal koste mere end en 3-4.000 og gerne mindre. Det er ikke et projekt der lige skal igang i morgen, men nok nærmere om et år eller 2. Jeg vil bare gerne være lidt på forkant med hvordan og hvorledes jeg kan gøre det.

Dét jeg godt kunne tænke mig er følgende:

[list]Altid lys på togene, også selvom de holder på vent på en station, eller på et spor.Gerne at det bliver styret via knapper - f.eks at jeg på afgående spor har en knap, og på modtagene spor har en knap, hvor jeg ved at at trykke på begge kan få toget til at køre den strækning. Så skal signaler og sporskifte jo passe på det.Gerne en oversigtsplan over banen, hvor der via dioder bliver vist hvor togene befinder sig. [/list:u]

__________________

Dans epoke 3
Tillig spor system
Tortoise switch motorer
Ecos
Fast anlæg med mulighed for tilkobling af moduler under planlægning

Like 0 kan lide
Top

Picture

S123

Indlæg: 174

PB

Med hensyn til konstant lys i vogne m.v. vil det nemmeste jo være at køre med el-lokomotiver, hvor motoren får kørestrøm via overledningen, mens alt lys sker via konstant strøm i skinnerne.

Det kræver dog en mindre ombygning af lokomotiverne, da ledningen til lyset skal flyttes, så pærerne får strøm fra hjul-kontakterne, mens motoren får strøm fra pantografen.

Problemet jo så blot at der ikke findes ret mange el-drevne skinnebusser, og hvis du anvender el-lokomotiver er du næsten nødt til at have en styrevogn på alle persontog, så du undgår omrangering hele tiden.

Blot en ide...... Laughing out loud

__________________

Venlig hilsen

Steen

Spor N, DB epoke III og IV, analog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.104

PB  Blog  Hjemmeside

"a62213" skrev:
Flere af jer siger jeg kan gøre det digitalt, men skjule det? Hvordan skal jeg forstå det?
Du har ikke fået noget klart svar, fordi der er så mange muligheder, at man ikke kan give et simpelt svar; du bliver derfor nødt til at præcisere dine ønsker nærmere - selvom du er godt igang nedenfor - bliv ved med det. Laughing out loud Grundlæggende virker det dog, som om du tror, at man skal have en computer stående, hvis man vil køre digitalt. Intet er mere forkert - en computer kan være en stor hjælp og give en masse nye muligheder, men den er bestemt ikke nødvendig til digital kørsel.Digital kørsel handler om noget helt andet: Ved traditionel, analog kørsel har du et lokomotiv med en motor, der får strøm fra sporet. Du tilslutter en styreenhed (normalt kaldet en "transformator" i analog sprogbrug - men det er mere end blot en transformator), og jo højere spænding, du sætter på sporet, jo hurtigere kører motoren og dermed toget.Ved digital kørsel er det helt anderledes: Her sætter du fuld spænding på sporet hele tiden (og en transformator er pludseligt kun en transformator), og du bygger en lille computer ind i lokomotivet. Det er denne computer, normalt kaldt en dekoder, der styrer motoren, og den får sine kommandoer fra en eller anden form for "styrepult", der sender signalerne til dekoderen som digitale signaler gennem sporet. Det er derfor, man kalder det digitalt - fordi styresignalerne er digitale, ikke fordi man har en stor computer stående.Styrepulten kan være alt fra en lille håndcontroller - jeg gav dig en link til min Uhlenbrock ovenfor, men Rocos Lokmaus er nok endnu mere udbredt - til en fuldblods computer - og med mange muligheder der imellem.En anden fordel ved digital kørsel er så, at du ikke skal trække nær så mange ledninger - da alle styresignaler principielt kører som digitale signaler i strømforsyningsledningerne, skal du næsten ikke trække styreledninger. Ved traditionel analog kørsel kan mængden af ledninger til gengæld hurtigt blive overvældende. Sad
Citat:
Jeg har ikke tænkt videre over pris på det, men jeg tænker at det helst ikke skal koste mere end en 3-4.000 og gerne mindre.
Det er svært at gøre prisen op på forhånd - men du kan sagtens få et digitalt startsæt til mellem 1.000 og 2.000 kroner. Til gengæld skal du have en dekoder til hvert lokomotiv - de koster fra 200 til 1.000 kroner stykket, afhængigt af kvalitet og - ikke mindst - om du vil have lyd på.Umiddelbart skal du altså smide en del penge på bordet for at køre digitalt, men til gengæld kan du spare andre steder, bl.a. på væsentligt mindre ledningstræk.
Citat:
Altid lys på togene, også selvom de holder på vent på en station, eller på et spor.
Det kan gøres analogt - men det er overordentligt bøvlet og meget dyrt, da du jo ikke har strøm på sporet når toget holder stille. Til gengæld er det nemt og relativt billigt med digital drift.
Citat:
Gerne at det bliver styret via knapper - f.eks at jeg på afgående spor har en knap, og på modtagene spor har en knap, hvor jeg ved at at trykke på begge kan få toget til at køre den strækning. Så skal signaler og sporskifte jo passe på det.
Igen: Det kan gøres analogt, men er meget billigere og nemmere digitalt. Der er nogle fine tråde om dette her på Sporskiftet.
Citat:
Gerne en oversigtsplan over banen, hvor der via dioder bliver vist hvor togene befinder sig.

Nu vil jeg helst ikke gentage mig selv for meget, men... Kan du selv gætte svaret?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.