Picture

mrfusker

Indlæg: 113

PB

Århus: Politikere vil lukke vestbanen

Citat:
Politikere vil lukke Vestbanen1. december 2009 17:55 Efter 107 år med togdrift på den vestjyske strækning mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn, er regionspolitikere klar til at lukke Vestbanen og indsætte busser.Den 37,6 km lange private Vestbane har siden 1903 fragtet passagerer og gods fra 17 stationer og stoppesteder mellem endestationerne Varde og Nørre Nebel. Nu vil regionspolitikere lukke banen og i stedet indsætte busser, skriver JP.dk.Banen transporterer årligt mellem 250.000 og 300.000 passagerer - primært elever i folkeskoler og ungdomsuddannelser.Driften af banen er i udbud hos Arriva frem til december næste år. Regionen betaler cirka syv millioner kroner om året til banen, men et udbud tidligere på året viste, at prisen fremover vil blive mere end tredoblet fra december næste år, cirka 21-25 millioner kroner.Byrådet i Varde skal tirsdag aften tage stilling til regionens planer for Vestbanen, og byrådet skal vælge mellem to modeller, som regionen vil fremlægge inden byrådsmødet.Det ene alternativ er, at Region Syddanmark overtager driften af privatbanen, hvilket vil koste 15-18 millioner kroner, mens den billigere løsning er, at Region Syddanmark nedlægger banedriften og erstatter den med busser. Det vil kun koste 8-12 millioner kroner./ritzau/

Kilde: http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091201/PCINDLAND/912010326/1505

__________________

Lærer, og læser videre i systemet Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Her har Ritzau rodet godt rundt i den jyske geografi ... pinligt

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.103

PB  Blog  Hjemmeside

Øhh - hvad har denne sag med Århus at gøre?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

mrfusker

Indlæg: 113

PB

"Lars Skjærlund" skrev:
Øhh - hvad har denne sag med Århus at gøre?

Ikke meget anden end de har haft møde om det i Aarhus.

__________________

Lærer, og læser videre i systemet Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"mrfusker" skrev:
Politikere vil lukke Vestbanen1. december 2009 17:55 Efter 107 år med togdrift på den vestjyske strækning mellem Vemb, Lemvig og Thyborøn, er regionspolitikere klar til at lukke Vestbanen og indsætte busser.

Så må det naturlige spørgsmål så være:

Menes der VLTJ, hvor driften varetages af Midtjyske Jernbaner A/S.

ELLER

Menes der Vestbanen, hvor driften varetages af Arriva.

Siden artiklen står i Viborg Folkeblad, så bliver jeg forvirret...

Please, enlighten me...

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

Vestbanen og VLTj er da ikke det samme???

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"BahnGeek" skrev:
Så må det naturlige spørgsmål så være:Menes der VLTJ, hvor driften varetages af Midtjyske Jernbaner A/S.ELLERMenes der Vestbanen, hvor driften varetages af Arriva.Siden artiklen står i Viborg Folkeblad, så bliver jeg forvirret...

I see... der er åbenbart to Vestbaner, der hver især skal lukkes.

Denne anden Vestbane (Varde Nørre Nebel) skal jvf. Viborg Folkeblad kl. 18:45 også lukkes...

http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091201/PCINDLAND/112019991/1505...

Jow, jow

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"Mads H" skrev:
Vestbanen og VLTj er da ikke det samme???

Nej. VLTJ er Vemb Lemvig Thyborøn Jernbane.

Vestbanen (VNJ) er Varde Nørre Nebel Jernbane.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

mrfusker

Indlæg: 113

PB

Goodie Smile jeg vil give dig et svar.

Artiklen står i Viborg Stifts Folkeblad, og grunden til at den gør det skyldes, at Viborg Stifts Folkeblad er en del af de Bergske Blade, og de har det med at skrive artikler for hinanden.

Ritzau har lavet en artikel, der er meget rodet. Der tales om Vestbanen (Varde-Nørre Nebel), som hvor operatøren er Arriva.

Men hvorfor VLTJ skal blandes ind i artiklen aner jeg dog ikke.

__________________

Lærer, og læser videre i systemet Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mads H

Studerende på HTX Thisted

Indlæg: 662

PB  Hjemmeside

De ''kære'' journaliser forstår sig ikke på togpolitik:D

__________________

Mads H
http://www.hrhenriksen.dk http://www.njmk.dk
Det der er værd at køre med får lov
Märklin C - Styret med mobilestaion 1

Like 0 kan lide
Top

Picture

mrfusker

Indlæg: 113

PB

og nu har VSF fået rettet fejlen Smile

__________________

Lærer, og læser videre i systemet Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"mrfusker" skrev:
og nu har VSF fået rettet fejlen Smile

Nej. Der er stadig de to "Vestbaner" jeg hentydede til før.

Den "falske" Vestbane fra kl. 17:55:

http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091201/PCINDLAND/912010326/1505...

Og den rigtige Vestbane fra kl. 18:48:

http://www.viborg-folkeblad.dk/article/20091201/PCINDLAND/112019991/1505...

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der er mig bekendt ikke planer om at lukke VLTJ, Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane.

Journalisten har kludret godt og grundigt i det og ikke lavet ordenligt research på sin artikel, inden det blev lukket ud. Det er faren ved at samkøre flere avisers artikler og en klar ulempe ved stordrift.

Desværre er der noget om snakken om Vestbanen (Varde-Nørre Nebel Jernbane). Men i disse tider her, hænger det ikke rigtigt sammen at man vælger at lukke en jernbane med persontransport helt ned.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Skovsøekspressen" skrev:
Desværre er der noget om snakken om Vestbanen (Varde-Nørre Nebel Jernbane). Men i disse tider her, hænger det ikke rigtigt sammen at man vælger at lukke en jernbane med persontransport helt ned.

Vestkysten har en notits om sagen Varde Kommune kæmper for Vestbanen.

Det virker dog underligt at netop Gylling Haar, der igennem mange år har gået ind for jernbanenedlæggelser nu vender på en tallerken og vil bevare VNJ !!! Men tilkendegivelsen på aftenens møde var altså positiv, set med Vestbane, Billum, Janderup, Ål, Vrøgum, Nr.Nebel m.m øjne !!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

jkr

Elektriker

Indlæg: 40

PB

Lemvigbanen er også lidt mere end 37,9 km lang, men jeg kan se at de har fået rettet teksten til.

__________________

MVH Jan

tog i lange ``baner``

Like 0 kan lide
Top

Picture

Søndenfjords

Indlæg: 284

PB

Jyllands-Posten:

Byråd vil bevare Vestbanen

Varde Kommunes byråd besluttede enstemmigt på et møde tirsdag aften, at det vil have Vestbanen bevaret.

Region Syddanmarks indstilling om at stoppe den 37,6 km lange private Vestbane mellem endestationerne Varde og Nørre Nebel møder modstand i Varde Kommunes byråd.

På et møde tirsdag aften skulle byrådet tage stilling til regionens planer for Vestbanen, og her vedtog et enstemmigt byråd, at det vil bevare Vestbanen.

”Byrådet har besluttet at fastholde, at Vestbanen bevares. Det synspunkt sender vi frem til regionen, og så må vi se, hvad Regionen siger til det, når den tager sin beslutning den 21. december,” meddeler Preben Friis-Hauge (V), der er formand for Plan og Miljø i byrådet.

Enigt byråd bakker op om banen

...

Driften er i udbud hos Arriva frem til december næste år. Regionen betaler ca. 7 mio. kr. om året til banen, men et udbud tidligere på året viste, at prisen fremover vil blive mere end tredoblet fra december næste år, ca. 21-25 mio. kr.

Kommunens logiske valg

Region Syddanmark anfører selv, at der kan spares mange penge, hvis den overtager driften - hvad enten driften fortsættes med tog eller bus. Også selvom der skal opbygges en selvstændig driftsorganisation, som anslås at ville koste 1,5-2 mio. kr. årligt.

Citat slut

__________________

Søndenfjords

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der er noget mere her på linket;

http://www.jv.dk/artikel/786038

Men heldigvis noget mere positive linier.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

Er der ikke noget med at den bane aldrig kan lukkes HELT på grund af millitære interesser? Eller er det passé?

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jyden

Indlæg: 7

PB

Hejsa

Den bruges stadig til militæret, men ikke så ofte mere.

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Nu begynder regionspolitikerne at få kolde fødder - så beslutningen om evt.nedlæggelse er udskudt. se TV2 syd

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"F.Ormstrup" skrev:
Nu begynder regionspolitikerne at få kolde fødder - så beslutningen om evt.nedlæggelse er udskudt. se TV2 syd

Det var da en glædelig ting, sikke en julegave at få på egnen. Forhåbentlig fortsætter fornuften med at sejre Laughing out loud

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Jeg får den skøre ide, at hvorfor ikke udvide driften af vestbanen og lægge skinner til feriebyerne Ho, Blåvand, Vejers osv. der må sku da være penge i at køre turister til større byer .

P.S. gældelig jul og godt nytår

VH Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"Sip 7" skrev:
Jeg får den skøre ide, at hvorfor ikke udvide driften af vestbanen og lægge skinner til feriebyerne Ho, Blåvand, Vejers osv. der må sku da være penge i at køre turister til større byer .P.S. gældelig jul og godt nytår VH Claus

Nej er du da tosset, det går slet ikke. TÆNK hvis det gav overskud :roll:

(ironi kan være anvendt)

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Sip 7" skrev:
Jeg får den skøre ide, at hvorfor ikke udvide driften af vestbanen og lægge skinner til feriebyerne Ho, Blåvand, Vejers osv. der må sku da være penge i at køre turister til større byer .P.S. gældelig jul og godt nytår VH Claus

Hov, hov de skinner blev sandelig pillet op i 1946 (traceen kan enkelte steder ses den dag idag). Organisation Todts arbejder var ikke så populære dengang!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
"Sip 7" skrev:
Jeg får den skøre ide, at hvorfor ikke udvide driften af vestbanen og lægge skinner til feriebyerne Ho, Blåvand, Vejers osv. der må sku da være penge i at køre turister til større byer .P.S. gældelig jul og godt nytår VH Claus
Hov, hov de skinner blev sandelig pillet op i 1946 (traceen kan enkelte steder ses den dag idag). Organisation Todts arbejder var ikke så populære dengang!

Nej men de kunne saft susemig lære nutiden noget om hvordan man laver Beton der holder. Wink

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.323

PB

Hej!

Ja det med beton har man forsøgt at lære noget af. Ved bygning af Storebæltsbroen tog man betonprøver fra nogle bunkere på Rømø for at lure dem fidusen af.

Gert

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Så - nu er Vestbanen nedlagt i regionsrådet (der er dog et redningsforsøg i gang i kommunen). Den bliver pillet op i 2012!!!!!

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Så - nu er Vestbanen nedlagt i regionsrådet (der er dog et redningsforsøg i gang i kommunen). Den bliver pillet op i 2012!!!!!

Det ville klæde din påstand, at følge den op med en kildeangivelse. Jeg har ikke kunne finde noget, der underbygger dit indlæg.

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"BahnGeek" skrev:
Det ville klæde din påstand, at følge den op med en kildeangivelse. Jeg har ikke kunne finde noget, der underbygger dit indlæg.

Flemmeing var vel med til mødet i går?

http://www.regionsyddanmark.dk/wm320270

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"moppe" skrev:
Flemming var vel med til mødet i går?http://www.regionsyddanmark.dk/wm320270

Det var jeg dog ikke, men en tidligere Vestbanemedarbejder og radio Holsted havde nyheden. Ellers tak for henvisningen Klaus - der er meget godt at hente. Politikerne i regionen har vist ikke været med bus i Vestbanens opland i turistsæsonen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Emnet har været diskuteret vildt&inderligt på ing.dk, og som flere påpeger dér, så må konklusionen være, at tog er fedt, og bus er skod.

Ingen - gentager: ingen - almindelige fornuftige mennesker vil juble over udsigten til at skrumple afsted i en bus, hvis man istedet ville kunne tage toget.

Fordelene ved tog kontra ulemperne ved bus er sikkert de fleste bekendt - måske undtagen for politikere!. Politkere benytter jo sjældent selv kollektive transportmidler!

Og skal bilister lokkes til at køre med kollektive transportmidler, så gøres det ikke med bus. De vil allerhøjst køre i tog. Og det forstår jeg inderligt godt. Jeg pendler dagligt mellem Frederikshavn og Aalborg med tog - det tager lidt over en time pr. vej - men turen i en skrumplende og overfyldt bybus på det sidste lille stykke fra Aalborg Station ud til Universitetet - med stop ved alle stoppesteder, en sur chauffør, tæt trafik, og hvor man som passager bliver kastet frem og tilbage i bussen - er en tortur-tur, som tager op til en halv time!!!

Bus er noget, man nødtvungent tager med, når der ikke er andre alternativer. Modsat i toget kan ikke sidde og læse uden at blive køresyg, der er ingen strømstik til den bærbare, og der i iøvrigt heller ikke plads til at bruge den, da man sidder som sild i en tønde på alt-for-små sæder, som står alt-for-tæt.

Så stakkels vestjyder, hvis de kan se frem til bumlebus - så er vi dælme kommet ud på landet!

Med direkte togforbindelse til Danmarks 5. største by og en veltilrettelagt køreplan, højere strækningshastighed og evt. nye tog, så ville egnen kunne være attraktiv for pendlere.

Med udsigt til busforbindelse, så starter den onde cirkel: Fraflytning, skolelukning, Brugsen lukker, tomme huse, Låsby-Svendsen o.lign. køber de faldefærdige rønner, et vist klientel flytter ind og koster en i forvejen fattig kommune en rasende masse penge.

Og ved hvert nedlægningstiltag får man naturligvis samme forsker/ekspert/professor, som benyttes her i Nordjylland, og som sidder i sit Elfenbenstårn uden fornemmelse for, hvad der rører sig ude i "virkeligheden", til at udtale sig om, at det ikke betyder noget og ejheller gør en egn mindre attraktiv, bare fordi skolen lukker eller Brugsen lukker eller buslinien bliver nedlagt.

Og altsammen for en kortsigtet besparelse.

"Ny Regional Udviklingsplan", javel ja.

Den bør vist omdøbes til Afviklingsplan!!!

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"F.Ormstrup" skrev:
Det var jeg dog ikke, men en tidligere Vestbanemedarbejder og radio Holsted havde nyheden.

JV har tidligere dømt den lukket (1-12-2009):

http://www.jv.dk/artikel/784957:Varde--Vestbanen-lukker-og-erstattes-af-...

Men skriver i går også om muligheden for at redde banen:

http://www.jv.dk/artikel/895269:Varde--S-og-DF-kan-redde-Vestbanen

"For en uge siden sendte Varde Kommunes økonomiudvalg ellers et brev til regionsrådet med et forslag om at parterne i fællesskab ikke bare sikrer banen, men også udbygger den til Esbjerg og og Ribe."

http://www.dr.dk/Regioner/Esbjerg/Nyheder/Varde/2010/06/07/173955.htm&re...

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"cbt" skrev:
Emnet har været diskuteret vildt&inderligt på ing.dk, og som flere påpeger dér, så må konklusionen være, at tog er fedt, og bus er skod.Ingen - gentager: ingen - almindelige fornuftige mennesker vil juble over udsigten til at skrumple afsted i en bus, hvis man istedet ville kunne tage toget.Fordelene ved tog kontra ulemperne ved bus er sikkert de fleste bekendt - måske undtagen for politikere!. Politkere benytter jo sjældent selv kollektive transportmidler!Og skal bilister lokkes til at køre med kollektive transportmidler, så gøres det ikke med bus. De vil allerhøjst køre i tog. Og det forstår jeg inderligt godt. Jeg pendler dagligt mellem Frederikshavn og Aalborg med tog - det tager lidt over en time pr. vej - men turen i en skrumplende og overfyldt bybus på det sidste lille stykke fra Aalborg Station ud til Universitetet - med stop ved alle stoppesteder, en sur chauffør, tæt trafik, og hvor man som passager bliver kastet frem og tilbage i bussen - er en tortur-tur, som tager op til en halv time!!!Bus er noget, man nødtvungent tager med, når der ikke er andre alternativer. Modsat i toget kan ikke sidde og læse uden at blive køresyg, der er ingen strømstik til den bærbare, og der i iøvrigt heller ikke plads til at bruge den, da man sidder som sild i en tønde på alt-for-små sæder, som står alt-for-tæt.Så stakkels vestjyder, hvis de kan se frem til bumlebus - så er vi dælme kommet ud på landet!Med direkte togforbindelse til Danmarks 5. største by og en veltilrettelagt køreplan, højere strækningshastighed og evt. nye tog, så ville egnen kunne være attraktiv for pendlere.Med udsigt til busforbindelse, så starter den onde cirkel: Fraflytning, skolelukning, Brugsen lukker, tomme huse, Låsby-Svendsen o.lign. køber de faldefærdige rønner, et vist klientel flytter ind og koster en i forvejen fattig kommune en rasende masse penge.Og hvor hvert nedlægningstiltag for man naturligvis samme forsker/ekspert/professor, som benyttes her i Nordjylland, og som sidder i sit Elfenbenstårn og udtaler sig om, at det ikke betyder noget og ejheller gør en egn mindre attraktiv, bare fordi skolen lukker eller Brugsen lukker eller buslinien bliver nedlagt.Og altsammen for en kortsigtet besparelse."Ny Regional Udviklingsplan", javel ja.Den bør vist omdøbes til Afviklingsplan!!!

Jeg kan kun erklære mig 100% enig men det rører vist desværre ikke de såkaldte eksperter der giver sig af med "trafikforskning". Tog er umoderne i dag bland de der "ved noget" på trods af at det gang på gang er bevist at toget er meget mere effektivt.

Sidst vi så det var lige da Arriva havde overtaget togdriften herovre og hvor de forsøgte af bagvejen at nedlægge thy banen. De påstod at de ikke kunne få lokoførere nok så de var desværre nødt til at indsætte busser men folk fandt jo lynhurtigt ud af at en bus SLET ikke kunne holde køreplanen fra Thisted til Struer så der blev så stort et ramaskrig at Arriva søreme ligepludselig havde lokoførere nok. Wink

Jeg er seriøst bange for at hvis trafikforskerne få deres vilje går der i 2050 kun tog på strækningerne Ålborg-Aarhus-Odense København og Fredericia - Padborg. ALT godstransport er lagt på lastbiler og sidetrafikken glemt eller erstattet af nogle meget sporadiske busser. Derfor er alle mennesker så også flyttet til eller ind i nærheden af storbyerne. Vest og Nordjylland er blevet til feriområder hvor al udvikling er stoppet og mange byer ligger totalt øde om vinteren.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

Vestbanen reddet Det blev 21 - 20 i regionsrådet. Så nu er det op til kommunen om den vil være med til at betale for modernisering af banen - ellers !!!

Det kunne være hyggeligt med busser istedet - jeg prøvede igår (hypotetisk), men da det er skolesommerferie kører de ikke !

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jonas

Indlæg: 329

PB

"cbt" skrev:
Ingen - gentager: ingen - almindelige fornuftige mennesker vil juble over udsigten til at skrumple afsted i en bus, hvis man istedet ville kunne tage toget.
hvor jeg bor er der en bus der går hver 4 minut. det skal dog siges det er nordeuropa's travelste busstrækning. pointen er, at hyppig busdrift kan være lige så god som et tog (måske er du lidt farvet i din mening? det er trodsalt sporskiftet Smile )
"cbt" skrev:
Fordelene ved tog kontra ulemperne ved bus er sikkert de fleste bekendt - måske undtagen for politikere!. Politkere benytter jo sjældent selv kollektive transportmidler!
sidstnævnte er sandt, men togdrift er ikke nødvendigvis billigt ! et tomt tog giver ingen penge i kassen.
"cbt" skrev:
Og skal bilister lokkes til at køre med kollektive transportmidler, så gøres det ikke med bus. De vil allerhøjst køre i tog. Bus er noget, man nødtvungent tager med, når der ikke er andre alternativer.
jeg er ikke enig. det der er alt afgørende, er prisen. uanset at jeg bor i en region med mange tog, så er bilen da mere fristende, og da jeg selv havde bil, tog jeg stort set aldrig tog. de gange jeg har kørt i en lint føles det mere som en stor bus end et tog (selvfølgelig subjektivt).
"cbt" skrev:
Modsat i toget kan ikke sidde og læse uden at blive køresyg, der er ingen strømstik til den bærbare, og der i iøvrigt heller ikke plads til at bruge den, da man sidder som sild i en tønde på alt-for-små sæder, som står alt-for-tæt.
jeg er heller ikke fan af busser til længere stræk, men jeg synes heller ikke at f.eks. en lint er specielt behagelig at køre i, hvis jeg tænker på at skulle lave arbejde i et tog. det er jo ikke ligefrem et IC3.
"cbt" skrev:
Så stakkels vestjyder, hvis de kan se frem til bumlebus - så er vi dælme kommet ud på landet!
gå ind på wikipedia.dk og se hvor mange mennesker vestbanen betjener. det er _meget få_ : http://da.wikipedia.org/wiki/Varde-N%C3%B8rre_Nebel_Jernbanede "største" stationer: Oksbøl er en by i Sydvestjylland med 2.795 indbyggerNørre Nebel er en by i Sydvestjylland med 1.357 indbyggere (2009)så ja -- vi _er_ langt ude på landet...
"cbt" skrev:
Med direkte togforbindelse til Danmarks 5. største by og en veltilrettelagt køreplan, højere strækningshastighed og evt. nye tog, så ville egnen kunne være attraktiv for pendlere.Med udsigt til busforbindelse, så starter den onde cirkel: Fraflytning, skolelukning, Brugsen lukker, tomme huse, Låsby-Svendsen o.lign. køber de faldefærdige rønner, et vist klientel flytter ind og koster en i forvejen fattig kommune en rasende masse penge.
den udvikling vil ske under alle omstændigheder - om der er tog eller ej. specielt lolland er plaget af sidstnævnte - og hvad findes der? lollandsbanen.
"Ovemunk" skrev:
Jeg er seriøst bange for at hvis trafikforskerne få deres vilje går der i 2050 kun tog på strækningerne Ålborg-Aarhus-Odense København og Fredericia - Padborg. ALT godstransport er lagt på lastbiler og sidetrafikken glemt eller erstattet af nogle meget sporadiske busser. Derfor er alle mennesker så også flyttet til eller ind i nærheden af storbyerne. Vest og Nordjylland er blevet til feriområder hvor al udvikling er stoppet og mange byer ligger totalt øde om vinteren.

mig bekendt har regeringen opprioriteret gods på skinner (på tide!) .

disse "trafikforskere" kigger jo bl.a. på befolkningstilvækst, hvor mange biler pr. familie der eksisterer, tilskud m.v.

det nytter ikke noget at køre en jernbane med underskud for at gøre nogle tog fanatikere glade. skinner og signaler vedligeholder ikke sig selv. så hellere en bus med overskud end slet intet.

for eksempel; jeg så på tv ( i forbindelse med de havde genvundet driften ) at region midtjylland er den region i DK, hvor der er flest biler pr. familie -- 1.8 -- det gør det altså svært at drive kollektiv transport som er rentabel, for at citere personen fra arriva. jeg kan desværre ikke finde kilden til den udtalelse mere - men giv det lige en tanke... også selvom vestbanen ikke lige ligger i den region. når folk først har fået en bil, skal der mere til end et Y-tog en gang i timen for at drive dem ud af den igen.

og tag ikke fejl - jeg ser gerne flere tog i landet.. men jeg er ikke tilhænger af at give "kunstigt åndedræt" med tog til steder med så lidt befolkningstilvækst, at en simpel statestik kan vise det er umuligt at få en rentabel drift.

__________________

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"Jonas" skrev:
"cbt" skrev:
mig bekendt har regeringen opprioriteret gods på skinner (på tide!) .disse "trafikforskere" kigger jo bl.a. på befolkningstilvækst, hvor mange biler pr. familie der eksisterer, tilskud m.v. det nytter ikke noget at køre en jernbane med underskud for at gøre nogle tog fanatikere glade. skinner og signaler vedligeholder ikke sig selv. så hellere en bus med overskud end slet intet.for eksempel; jeg så på tv ( i forbindelse med de havde genvundet driften ) at region midtjylland er den region i DK, hvor der er flest biler pr. familie -- 1.8 -- det gør det altså svært at drive kollektiv transport som er rentabel, for at citere personen fra arriva. jeg kan desværre ikke finde kilden til den udtalelse mere - men giv det lige en tanke... også selvom vestbanen ikke lige ligger i den region. når folk først har fået en bil, skal der mere til end et Y-tog en gang i timen for at drive dem ud af den igen.og tag ikke fejl - jeg ser gerne flere tog i landet.. men jeg er ikke tilhænger af at give "kunstigt åndedræt" med tog til steder med så lidt befolkningstilvækst, at en simpel statestik kan vise det er umuligt at få en rentabel drift.

Jeg agiterer såmænd heller ikke for flere persontog herovre. Tog kan aldrig løse hele vores daglige transportbehov, der er vi stadig afhængig af bilen men jeg argumenterer KRAFTIGT for mere gods på skinnerne og jeg argumenterer også for passagertog til de længere ture. Et eksempel. Jeg arbejdede på en større virksomhed som fik mange varer tilsendt. Banen løb lige bagved fabrikkerne, alligevel kom stort set alt i lastbiler og de færdige produkter blev også kørt ud på lastbil.

HUL I HOVEDET.

Mange folk på virksomheden var tit i Kjøwenhavnstrup til møder og lignende, de fløj altid på trods af at man med ca 1 time mere i hver ende kunne have taget IC3eren. desuden var flyveturen kun transport hvor de i toget kunne have arbejdet hele vejen.

Men vi har politikere der synes det er synd for vognmændene hvis de ikke kan køre med deres lastbiler så derfor har de nu "opfundet" toget en gang til, nu hedder det bare modulvogntog. :roll: De synes også det er åhh så synd for Cimber/Sterling og hvad de nu hedder hvis de ikke kan flyve indenrigs så de får lempelige vilkår i lufthavnene hvilket gør at de næsten kan konkurrere med toget på prisen.

Hvis det her land ikke snart begynder at tænke samfundsøkonomisk i stedet for privatøkonomisk så går de altså helt galt.

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

ronnie6-6

Forsvaret

Indlæg: 208

PB

nu bor jeg ved vestbanen og bruger den til dagvligt (det er fantastisk at køre i de tog Smile )

og jeg ville være ked af at den skulle lukkedes men der er jo blevet ening om at den skal fortsætte er de ikke??

__________________

Hmm hvad kan man skrive?

Like 0 kan lide
Top

Picture

MY1104

Indlæg: 112

PB

Så er vestbanen igen truet, Varde kommune har ikke råd til at bruge 40 mill kr på banen og kan heller ikke låne dem af regeringen, så nu kører Nebelgrisen igen på lånt tid. :oops:

__________________

I morgen er i dag historie.

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"MY1104" skrev:
Så er vestbanen igen truet, Varde kommune har ikke råd til at bruge 40 mill kr på banen og kan heller ikke låne dem af regeringen, så nu kører Nebelgrisen igen på lånt tid. :oops:

Så er der måske basis for en ny veteranbane med eget spor ... Wink

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ovemunk

Projektkoordinator

Indlæg: 95

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
"MY1104" skrev:
Så er vestbanen igen truet, Varde kommune har ikke råd til at bruge 40 mill kr på banen og kan heller ikke låne dem af regeringen, så nu kører Nebelgrisen igen på lånt tid. :oops:
Så er der måske basis for en ny veteranbane med eget spor ... ;-)Martin Wink

Nok nærmere endnu en kommunal sponseret cykel/gangsti til glæde for motionsfanatikerne. Crying

__________________

Gods skal da transporteres på skinner...

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Ovemunk" skrev:
"martindahl" skrev:
"MY1104" skrev:
Så er vestbanen igen truet, Varde kommune har ikke råd til at bruge 40 mill kr på banen og kan heller ikke låne dem af regeringen, så nu kører Nebelgrisen igen på lånt tid. :oops:
Så er der måske basis for en ny veteranbane med eget spor ... ;-)Martin Wink
Nok nærmere endnu en kommunal sponseret cykel/gangsti til glæde for motionsfanatikerne. Crying

Mon ikke de tager ved lære af Slagelse Kommune der vist er ved at finde ud af at de har s.... i nælderne?

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Ja jeg kommer til at savne at køre om kap med grisen Sad men der er sku i det mindste nogen der er bare en smule visionære

http://www.jv.dk/artikel/785458:Varde--Store-visioner-for-Vestbanen

Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.643

PB  Blog  Hjemmeside

"Litra ME" skrev:
Ja jeg kommer til at savne at køre om kap med grisen Sad men der er sku i det mindste nogen der er bare en smule visionære http://www.jv.dk/artikel/785458:Varde--Store-visioner-for-VestbanenClaus

Det er da en god idé - skinnerne mellem Ål og Nr.Nebel væk og toget erstattes med en bus (kører kun på skoledage) - skinnerne flyttet ned mellem Oxbøl S. & Æ Hug. Det burde være let nok, da tracéen som Organisation Todt efterlod - stadigvæk er urørt tværs over heden og ind gennem Bordrup Klitplantage. Der skal dog fjernes et par kampvognsspærringer og bunkers i den sydlige ende af Kallesmærsk.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra ME

Indlæg: 372

PB

Kan man se det på google earth ?

Claus

__________________

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
Mon ikke de tager ved lære af Slagelse Kommune der vist er ved at finde ud af at de har s.... i nælderne?

Kan du fortælle mere om, hvad den fornemmelse kommer af?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

"Horsecreek" skrev:
"martindahl" skrev:
Mon ikke de tager ved lære af Slagelse Kommune der vist er ved at finde ud af at de har s.... i nælderne?
Kan du fortælle mere om, hvad den fornemmelse kommer af?

Godt spørgsmål. Jeg har aldrig tænk over at en politikker var i stand til at lære noget. Cool

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

martindahl

IT

Stenlille

Indlæg: 2.498

PB  Hjemmeside

"Horsecreek" skrev:
"martindahl" skrev:
Mon ikke de tager ved lære af Slagelse Kommune der vist er ved at finde ud af at de har s.... i nælderne?
Kan du fortælle mere om, hvad den fornemmelse kommer af?

På et eller andet tidspunkt finder kommunen ud af at de skal vedligeholde den nedlagte strækning og hvis de endvidere vælger at asfaltere strækningen kommer der lidt snerydning om vinteren oveni ...

Martin Wink

__________________

Martin Wink

https://3modul.dk
Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 2012 på Windows 7, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
https://www.hyldegaarden.dk
https://www.vsvt.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

SFJ

Skole

Indlæg: 430

PB

Det er en natursti. Er det ikke meningen naturen skal have frit sil på stien. Wink

__________________

//Miles

En dreng på 13 år med stor interesse for tog.

Fynsk DSB sidebane i epoke III. H0 DC

Like 0 kan lide
Top

Picture

kylle

altmuligt

Dianalund

Indlæg: 496

PB

"SFJ" skrev:
Det er en natursti. Er det ikke meningen naturen skal have frit sil på stien. Wink

det har den allerede fået på den nedlagte del af Slagelse / Værslev bane , der er også lavet natursti for mange år siden , på delen fra Gørlev og nordpå til Værslev , men nu er den mest til B S Christiansen og et filmhold , fremkommelig er den ihvertfald ikke , jo på delstræk men ikke i sammenhæng , mange steder helt tilgroet og umulig at bruge

Christian

__________________

http://3modul.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

"SFJ" skrev:
Det er en natursti. Er det ikke meningen naturen skal have frit sil på stien. Wink
Jo, det er en natursti, men den skal asfalteres. så naturen får ikke frit spil.

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"martindahl" skrev:
På et eller andet tidspunkt finder kommunen ud af at de skal vedligeholde den nedlagte strækning og hvis de endvidere vælger at asfaltere strækningen kommer der lidt snerydning om vinteren oveni ...

Alternativerne er at du finder penge til at købe strækningen og holde den som jernbane, eller at de sælger den til de lodsejere der bor omkring stækningen, de så må pløje den ned til mark.

Her i nærheden af hvor jeg bor er der ingen jernbane tættere på en cirka 15 km væk. Til gegæld er der ikke mindre end 2 nedlagte strækninger der er udlagt til cykel/natursti, hvorved de faktisk glæder mange motionister.

Det drejer sig om Hammel-Thorsø strækningen og (Langå) Laurbjerg-(Thorsø)-Silkeborg strækningen. Faktisk kan jeg roligt og fredeligt køre på cykel til Silkeborg og kun køre på cirka 3 km vej, til trods for at turen vel er over 30 km lang.

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.