Her er resultatet af vores første forsøg på at lave en større modeljernbane. Banen er inspireret af den trekant der var mellem Tørsbøl-Padborg-Tinglev, med de tilhørende forbindelser til hhv. Sønderborg, Flensborg og Tønder. Strækningen Tørsbøl-Padborg blev ulykkeligvis nedlagt i '32 men er her genopstået da den i sin tid gik gennem min nuværende hjemby Holbøl og tæt forbi mit hus. Stationerne på anlægget er Tinglev, Padborg, Kliplev, Holbøl og Tørsbøl. På nederste niveau ligger vendesløjferne der også er forsøgt lavet/forbundet som virkelighedens forbillede. Fra Tinglev mod vest køres der til Tønder (den røde vendesløjfe). Mod øst er der forbindelse til Kliplev-Tørsbøl strækningen og til Padborg via den blå sløjfe som kun er der for at forlænge strækningen mellem de to stationer. Over den røde sløjfe (Tønder) ligger Padborg station med forbindelse til Flensborg vendesløjfen (den gule streng) og i stationens anden ende via paradestrækningen og under broen til Tinglev (via den blå) eller Holbøl-Tørsbøl strækningen. Den grønne strækning er Tønder-Niebüll-Flensborg forbindelsen. Den lilla strækning er vendesløjfen Sønderborg som senere vil blive trukket ud på den ledige plads i det U formede anlæg hvor det så vil skabe Sønderborg station samt Gråsten station helt ude i enden af sløjfen.
Håber i synes om resultatet
mvh
Preben P
bqg
Indlæg: 1.102
Her er resultatet af vores første forsøg på at lave en større modeljernbane. Banen er inspireret af den trekant der var mellem Tørsbøl-Padborg-Tinglev, med de tilhørende forbindelser til hhv. Sønderborg, Flensborg og Tønder. Strækningen Tørsbøl-Padborg blev ulykkeligvis nedlagt i '32 men er her genopstået da den i sin tid gik gennem min nuværende hjemby Holbøl og tæt forbi mit hus. Stationerne på anlægget er Tinglev, Padborg, Kliplev, Holbøl og Tørsbøl. På nederste niveau ligger vendesløjferne der også er forsøgt lavet/forbundet som virkelighedens forbillede. Fra Tinglev mod vest køres der til Tønder (den røde vendesløjfe). Mod øst er der forbindelse til Kliplev-Tørsbøl strækningen og til Padborg via den blå sløjfe som kun er der for at forlænge strækningen mellem de to stationer. Over den røde sløjfe (Tønder) ligger Padborg station med forbindelse til Flensborg vendesløjfen (den gule streng) og i stationens anden ende via paradestrækningen og under broen til Tinglev (via den blå) eller Holbøl-Tørsbøl strækningen. Den grønne strækning er Tønder-Niebüll-Flensborg forbindelsen. Den lilla strækning er vendesløjfen Sønderborg som senere vil blive trukket ud på den ledige plads i det U formede anlæg hvor det så vil skabe Sønderborg station samt Gråsten station helt ude i enden af sløjfen.
Hej Preben
Nu skriver du ikke noget om hvilket materiel, du ønsker at køre med, men hvor store er dine stigninger >3,5%. Forbindelsen til den røde vendesløjfe ser ud til at være meget stejl, hvis du skal holde et frit rum på 90mm fra skinneoverkant.
Har du overvejet en skyggebanegård hvor der kunne være bla. et par godstog, der kunne komme fra Fredericia mod Flensborg og omvendt, køre en runde og så returnere til skyggebanegården.
Hvor langt er det længste tog du ønsker at køre med, de fleste af dine perronspor syntes at ligge lige under 1 m., hvilket jeg mener er lidt i underkanten.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Preben Petersen
Indlæg: 4
Hej Hans Kurt
Stigningen op fra Tønder vendesløjfen er kun 2,9 %. Men der er ikke meget plads lige der hvor sporet går ned i dybet, kun 58 mm mellem spor og underkant af pladen ovenover. Stationen oven over er hævet lidt og ligger på en 6 mm krydsfinerplade. Vores lokomotiver klarer let stigningen, Litra N endda med 17 Pb vogne på slæb. En skyggebanegård har været overvejet men vi elsker synet af tog, har plads nok og vil lige nu hellere have det hele stående på toppen. Vi har et værelse ved siden af hvor Fredericia banegård nemt kunne tænkes at opstå så vi kan få kørt nogle godstog til Tyskland. Perronsporene skal helst være 120 cm, det er de endnu ikke overalt, men det bliver de. Materiellet skal helst være dansk, epoke III, MO, MX, MY, Litra N + damptog/museumstog af enhver art.
Med venlig hilsen
Preben Petersen
bqg
Indlæg: 1.102
Hej Hans Kurt
Stigningen op fra Tønder vendesløjfen er kun 2,9 %. Men der er ikke meget plads lige der hvor sporet går ned i dybet, kun 58 mm mellem spor og underkant af pladen ovenover. Stationen oven over er hævet lidt og ligger på en 6 mm krydsfinerplade. Vores lokomotiver klarer let stigningen, Litra N endda med 17 Pb vogne på slæb. En skyggebanegård har været overvejet men vi elsker synet af tog, har plads nok og vil lige nu hellere have det hele stående på toppen. Vi har et værelse ved siden af hvor Fredericia banegård nemt kunne tænkes at opstå så vi kan få kørt nogle godstog til Tyskland. Perronsporene skal helst være 120 cm, det er de endnu ikke overalt, men det bliver de. Materiellet skal helst være dansk, epoke III, MO, MX, MY, Litra N + damptog/museumstog af enhver art.
Med venlig hilsen
Preben Petersen
Der er ikke meget plads til industri/by omkring stationerne, hvordan klarer du det? Nogle gode baggrunde?
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV