Sporplan med anlægs ide og Sporbenyttelse

Billede

 

Flere har spurgt efter sporplaner over mit anlæg. Nu har jeg også selv brug for dem i digital form til at lave el diagrammer over et større eller mindre udsnit.

Sporplaner er tegnet i Anyrail og importeret i CorelDraw hvor de mange layer er samlet.

For at kunne zoome ind på de enkelte dele skal det hele tegnes i en relativ høj opløsning, derfor er kun denne skematiske plan lavet som et biled. Alle de grå stationer ligger som PDF filer.

De indeholder ud over sporplan, signaler og spor nr. også en liste over hvad de enkelte spor skal bruges til.  

Sporene er alle fra Peco. Jeg har som udgangspunkt valgt køre Dansk 1960 til 85.

Spor og signaler er lavet i en sen 60èr version, hvor der stadig er drejeskiver og faciliteter til damplok.

Anlægget består af 5 punkt til punkt baner, og en strækning som kan bruges som rundbane (kødben).

Alt vil kunne styrres af Windigpet, der fungerer som sikrings anlæg, og kommunikerer med de fysiske kontrolpulte der er ved alle stationer. WDP vil også kunne køre en del tog fuldautomatisk, mens man selv kører noget manuelt. Man anmoder så WDP via en kontrolpult om tilladelse til at indlemme sit tog mellem de computer kontrollerede.

Anlægget er bygget til køreplans kørsel, og vil kræve 3-5 personer til dette.

København er den klart største by hvor stor set alle tog udgår fra eller ender. Der er ikke omløbs muligheder, og kun spor 3 kan bruges af styrevogns tog som returnerer.

De fleste internationale persontog løber København – Fredericia, hvor der løbes om, eller et frisk lokomotiv er klar til resten af turen til Fjernby.

Fjernby er udlandet eller bare langt væk, så der går tid til man ser toget igen.

Internationale godstog, København – Fjernby bruger vendesløjfen ved Gemstrup og kører dermed uden om Fredericia som vil blive en ”flaske prop” angående. Gods.

Gemstrup er tænkt som en større provinsby hvor mange tog gør et længere ophold.

Sindal er en landlig station hvor alle de internationale og landsdels tog kører igennem.

En del Damp lok trukne tog laver ophold i spor 2 for at tage vand.

Der er en del lokal tog fra Fredericia og retur, der er også en del godskunder så der er behov for lokale godstog.

Fredericia er en travl station som forbinder 3 baner.

Nogle internationale tog løber herfra til Fjernby

Der er en hel del godstrafik, hvor største delen skal over rangerbjerget

Her er også en del lokal godskunder.

Der er post terminalen som fordeler postvogne til alle strækninger.

Gasværket har daglige ture med kulvogne til havnen i Skelskør.

Skelskør er tænkt som en station der oprindelig har haft båd forbindelse.

Derfor ligger stations bygningen helt ned ved havnen. Efter den dobbelt sporede strækning Kbh. – Fre. kom I 30érne ophørte bådfart, og nu er havnen en ren industri havn.

Dette bevirker en anselig mængde gods fra havnen og industrien omkring den, som er lig med mange godstog. Person trafikken er minimal og klares af mindre tog, som feks. Mo-Cps

Skelskørs gamle remise bruges til hensætning af diverse materiel samt veteran tog.

De nye længere 2 spors remise bruges til godstogs maskinerne som afventer returløb.

Når veteran klubben får noget af køre med skal de køre mellem Skelskør og Fruens Bøge.

Fruens Bøge ligger i udkanten af en nåleskov J Her er ud over omløbs spor en lille læssevej hvortil

Den lokale landhandel ofte får en godsvogn.

Privatbanen er en mindre en, hvor de fleste person tog er skinnebusser, og godstog er lig med et lokomotiv med 3-5 vogne. Planen er at et enkelt lokomotiv trukket persontog skal løbe Kalvehave-Fredericia-København, Og selvfølgelig retur.

Øresundsvej station er privatbanens eneste mellem station, de 2 spor kan lige klare en 2 delt skinnebus.

Herfra optages en del passager som skal ind til byen.

Privatbanen har ikke nogen bane som forbillede, men er en farvelade over flere baner.

Ikke langt fra København ligger Videbæk.

Videbæk har en del persontogs trafik, dels fra København og dels fra Vipperød

En mængde gods kommer også til byen, hvor den lokale F-maskine viderebringer en del til gods sporet i Vipperød. Der tænkes at der er en række godskunder.

Mvh. Ole Vedel

 

AttachmentStørrelse
FjernbySporplanNET.pdf2.31 MB
FredericiaSporplanNET.pdf5.06 MB
GemstrupSporplanNET.pdf801.57 kB
KalvehaveSporplanNET.pdf2.26 MB
KBHsporplanNET.pdf4.04 MB
SindalSporplanNET.pdf1.25 MB
SkelskørsporplanNET.pdf1.37 MB
SporplanKompletSkemaNET.pdf2.88 MB
VidebæksporplanNET.pdf767.41 kB
Like 6 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej Ole,

jeg kan kun være dybt misundelig...  Smile Det ser ufatteligt godt ud og et sådant anlæg byder på næsten uendelige kørselsmuligheder.

Tillad mig at spørge om, hvor mange kvadratmeter du måtte have til rådighed.

mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.156

PB  Blog  Hjemmeside

Niels skrev:

Hej Ole,

jeg kan kun være dybt misundelig...  Smile Det ser ufatteligt godt ud og et sådant anlæg byder på næsten uendelige kørselsmuligheder.

Tillad mig at spørge om, hvor mange kvadratmeter du måtte have til rådighed.

mvh

Niels

Hej Niels

Jeg bygger i 4 rum på række, samlet længde 19,8 meter og breden varierer fra omkring 3,6 til 4,8 meter.

Mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Det er helt igennem imponerende!!!

nej... virkelig imponerende...!!!

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 0 kan lide
Top

Picture

lmoelleb

Doorwerth Netherlands

Indlæg: 90

PB  Blog

Sådan et anlæg vil jeg også have. Det eneste jeg mangler før jeg kan få det er mere tid, mere plads, flere penge, og bedre evner... så jeg er der næsten! Smile

 

__________________

mvh
Lars M

Er så småt ved at begynde at pille i skala n, epoke III, DB.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.156

PB  Blog  Hjemmeside

Der er flere som oplever problemer med PDF filer, når de bliver for brede.

Derfor kommer sporplanerne igen som jpg. billeder i lidt mindre opløsning.

Mvh. Ole Vedel

BilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBilledeBillede

Like 1 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Misundelse er ikke en grim ting!

Det er bare en opfordring til at gøre tingene bedre næste gang man forsøger....

Sikken et anlæg!! Der er mange ting jeg skal øve mig i at forbedre Smile

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.