Mit startsæt - del 1

Som jeg tidligere har antydet, købte jeg lidt tidligere på måneden et startsæt som en slags tidlig julegave til mig selv. I dette indlæg, og et par efterfølgende, vil jeg skrive lidt nærmere omkring dette.

Startsættet er fra Trix med artikelnummer 21523 og betegnelsen "Startpackung Bauzug", alt en art bygge- eller anlægs-tog. Selve anlægget som kan bygges med de vedlagte spor er forholdsvis lille (148x75 cm), hvilket kan tilskrives at kurverne er R1 36 cm. Det vedlagte sporskifte i sættet har artikelnummer 62611, hvilket vil sige at afvigende gren er mod venstre, radius er R2 (43,75 cm) og vinkel på 24,3°

Sættet består ud over skinnerne af et lokomotiv, en lavsidet vogn, en højsidet vogn og en tipvogn, alle to-akslede og med ensartet længde. Lokomotiv og vogne bliver nærmere beskrevet i kommende indlæg. Sidst, men bestemt ikke mindst, består sættet naturligvis også af en strømforsyning med tilhørende kørekontroller, som er analog, og udover udgang til skinner indeholder den også udgang til lys.

På internettet er skrevet mange ting omkring C-sporet, især positive, og jeg er enig. Sporet er forholdsvis robust, nemt at arbejde med og ganske pænt, og ballasten virker nogenlunde realistisk. Jeg har kun bemærket et problem, nemlig at lokomotivet ved lav fart gennem sporskiftet har tendens til at gå i stå, selv uden nogen vogne bagefter. Jeg gætter på, at problemet enten er strømtab i sporet eller at sporskiftet ikke er polariseret. Eftersigende skulle sidstnævnte ting, polarisering, være forholdsvis nemt at klare. Jeg vil også prøve, hvorvidt det hjælper at flytte strømmens tilslutningspunkt tættere på sporskiftet.

En sidste ting omkring C-sporet er en ros til Trix: Hvis man ønsker at skulle skabe forbindelser med andre fabrikanters spor, hvilket måske på sigt være ønskeligt, kræver det ingen adapter eller overgangsspor, på trods af C-sporets kobling til hinanden: På deres hjemmeside er det vist trinvist og med billeder, hvordan man med en bidetang og en hobbytang, så kan man lynhurtigt skabe en overgang selv, vær blot opmærksom at profilhøjden som ved C-sporet (i Trix udgave) er 2,1 mm svarende til code 83. Det er da kundeservice ud over det sædvanlige, når man nu har valgt en alternativ løsning sammenlignet med andre fabrikanter. Det ser ud til, at man tidligere har produceret en adapter/overgang, men den ser ud til at være udgået af produktion.

Tidligere har jeg læst at små kurver, især R1 men tildels også R2, kan være et problem med nogle større lokomotiver og lange vogne. Det er jeg opmærksom på, men grundet min økonomi som studerende vil kommende anskaffelser bl.a. visse mindre lokomotiver. Bl.a. har man på Lollandsbanen et antal KÖF II i drift, og mindst en, måske flere, skal jeg have anskaffet. Andre være kunne M33 "Jumbo" (MAK 800D), banens nok bedste kendte maskine, et par "marcipanbrød", men her afventer jeg om der vil komme en industrimodel; der har været rygter herom. En Frichs "firkant" kunne også være en mulighed, omend disse er noget dyrere. Men præcis hvilke der vil blive anskaffet, vil blive afgjort efterhånden som der bliver penge til det.

Dette var nogle overordnede betragtninger, en af de kommende dage vil jeg skrive lidt om lokomotivet, og måske vognene. Kommenter meget gerne på ovenstående.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knud den II

Bedemandsassistent

Vejle

Indlæg: 340

PB

Det problem med at Trix går i stå i sporskiftere kender jeg godt.

Jeg har en ide om, at det er fordi Trix jo er forklædt Märklin, og derfor kun optager strøm på den ene bogie. For mig som "tæppebaner" er det skideirriterende, især ved langsom hastighed, at lokomotiverne hele tiden går i stå.

Såvidt jeg ved, skulle en polarisering af sporskiftet kunne afhjælpe problemet, så igang med at digitalisere dem Wink . Farvel penge!

 

Du bliver sikkert meget glad for dine C-skinner, selv kører jeg på Roco´s Geoline og de er efter min mening noget bras. De bliver "skøre" og er ikke så trædesikker som C-skinner. Helle for, at de "gamle" Geoline skinner med sider af gummi.

Havde jeg ikke for en formue af Geoline, så skiftede jeg omgående til C-skinner.

 

En anden ting er, at Märklin/Trix personvogne kun er 1 til 100 og ikke 1 til 87, ellers kan de ikke komme rundt i de små radier. Det ser så ret skørt ud, når du engang af vanvane kommer til at købe en vogn af en anden producent og vognene enten skal køre sammen eller står ved siden af hinanden. De 3 vogne jeg har fra Märklin er i hvertfald billigt til salg!

 

God fornøjelse med dit ellers fremragende tog fremover.

__________________

Mvh
Knud

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bahnfan.net

Systemudvikler

Malling

Indlæg: 1.017

PB  Hjemmeside

Hejsa

At lokomotivet går i stå er ikke et "kendt problem ved Trix sporskifter", ej heller er det fordi at Trix lokomotiver er "forklædt" Märklin, det er ganske almindelige 2-skinne-lokomotiver med strømoptag som alle andre. I øvrigt fortæller tegningen til 21523, at lokomotivet har strømoptag på alle tre aksler. Hjertestykket bliver heller ikke polariseret ved at du digitaliserer dit sporskifte. Det er også forkert.

Hvis et lokomotiv går i stå i et sporskifte er det oftest fordi det ikke kan bygge bro henover hjertestykket når dette ikke er polariseret. Det er ganske almindeligt for alle 2-skinne sporskifter. Heldigvis er løsningen ganske nem. For at polarisere hjertestykket på et Trix C-spor:

1. Vend sporskiftet om. Der sidder en jumper.

2. Flyt jumperen. Done.

Hvis du er i tvivl om hvordan jumperen skal sidde,  kan du se jumperen på billede 3 i denne artikel: http://www.bahnfan.net/post/How-to-use-the-74461-switch-decoder-from-Marklin-with-DCC

Læs evt. mere om C-sporet (2-skinne udgaven) her: http://www.bahnfan.net/?tag=/C-Track

Jeg håber det hjælper.

 

__________________

Med venlig hilsen
Søren

Moderne tyske tog i H0, 2-skinne, digital, køreplaner. Samler desuden modeller fra Trix.
Besøg min blog om tyske tog på engelsk: http://railway.zone/

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Det trick med polarisering med en simpel jumper må jeg have afprøvet, det lyder som en genial mulighed.

Hvad angår en digitalisering af anlægget, så ligger det også planerne. Allerførst skal jeg have sat en dekoder i lokomotivet, det ser ud til at kunne gøres for omkring 300 kr hvis jeg prøver at klare det. Det ser dog ikke lige ud at der er så pokkers meget plads til det, men mere herom i et kommende indlæg.

Jeg skal også have kigget nærmere på de forskellige muligheder, i første omgang behøver det ikke at være meget avanceret; styring af lokomotiv og evt magnetartikler, er foreløbig mit behov. Men det vil jeg dække i et kommende indlæg.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

På sin vis, syntes jeg at du har gjort lidt i nælderne og sparet for amnge penge. Du er endt ud mes et startæt der er analogt, vilket der ingen fremtid er i. Så har du et (ja unskyld mig) elendigt lokomotiv, nogle meget sparsomme vogne, voraf den ene er rent legetøj og ikke minder om noget som helst ude fra den virkelige verden (tipvognen). Vad holdte dig fra at købe et sæt med en MS2 og et digitalt lokomotiv (ud over prisen), frem for at købe et, undskyld mig, legetøjstogsæt, vor du alligevel kommer til at stille det meste til side og ikke bruge det?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Dels pengene, dels at det var det eneste startsæt som jeg har plads til.

Umiddelbart synes jeg ikke at lokomotivet er specielt elendigt, i betragtning af sin pris kører det forholdsvis godt. Vognene er også ganske pæne, omend de i længden nok snarere er 1:100 end 1:87.

At jeg fravalgte et sæt med MS2 skyldes at jeg ikke ønsker at binde mig til et system fra starten. Derudover synes jeg at MS2 er lige stor nok i forhold til sin formåen, for ikke at sige decideret for stor. Jeg foretrækker en enhed i et enhåndsformat, både hvad angår størrelse og brug.

Jeg sidder og kigger lidt på forskellige muligheder, og især er Uhlenbrocks DAISY II efter min mening interessant, sammen med en bestemt booster kan den udgøre en decideret digitalcentral med grundlæggende funktionalitet, ligesom den også kan bruges som controller ved en IB eller anden LocoNet central. Men foreløbig ligger det stadig lidt ude i fremtiden.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.