Hansen fjedre

Efter lang tids venten havde min normale pusher langt om længe fået Hansen fjedre fra Dekas på lager. Sådan et sæt måtte jeg jo have, og så handlede det ellers om at finde en vogn, de kunne sættes på. Jeg har en hel del CU-vogne, så det kunne være oplagt - men alle Hobbytrades CU-vogne er omhyggeligt udvalgt, så alle litra er vogne med traditionelle fjedre. KM Text har været lige så omhyggelige - alle deres CU litreringer er også til vogne med traditionelle fjedre; dog har jeg punket dem med netop dette punkt, og de har lovet at overveje et sæt med litreringer til CU-vogne med Hansen-fjedre.

Til gengæld er CV-vognene fra MM Modeller en rigtig god kandidat: Samtlige (lange) CV-vogne havde Hansen-fjedre, så det er en fejl, når vognene leveres med traditionelle fjedre. Her vil nogle måske hævde, at vognene rent faktisk havde traditionelle fjedre, da de blev bygget - og det er rigtigt: Men de blev bygget som 2. klasse vogne med litra Bb - da de blev omlitreret til litra CV i 1941, havde de alle haft Hansen-fjedre i lang tid; de har derfor aldrig eksisteret som litra CV med traditionelle fjedre.

Lidt det samme kan siges om sæderne: Jeg blev overrasket, da jeg skilte vognen ad, for sæderne er faktisk malet i separat farve. Men af en eller anden grund har man valgt en lysegrøn farve, der passer fint med det oprindelige plydsbetræk, vognene blev leveret med. Men det blev slidt ned, så i 1941, da vognene kom til at hedde CV, havde de fleste - hvis ikke alle - sandsynligvis fået brune sæder af okselæder. Nogle år senere havde de indiskutabelt alle fået lædersæder. Den grønne farve fra plydssæderne passer derfor bedre til vognens periode som Bb 2. klasse vogn - ikke til dens karriere som fællesklassevogn med litra CV. Det må rettes, når jeg kommer til at male og indrette overdelen.

En CV vogn ser således ud i original fra MM Modeller:

Billede

Hansen-fjedrene fra Dekas leveres støbt i bronze, men jeg fik desværre ikke taget noget billede af originalen. De er klistret fast på et stykke pap med tape, så metallet er nok godt fedtet ind; jeg startede derfor med at give dem et bad i mit lille ultralydsbadekar. Herefter fik de en gang sort spraymaling - jeg brugte Chaos Black fra Games Workshop; den binder godt på de fleste overflader, og det er en fornøjelse at male oven på den bagefter. Det var der dog ingen grund til i denne omgang - fjedrene skulle alligevel være sorte, så efter grundmalingen fik de blot en gang Humbrol Satin Cote med min airbrush.

Herefter kom de til at se sådan ud:

Billede

Jeg fandt dog siden ud af, at der sidder for mange støbegrater på overfladen, der forhindrer at de kan sættes ordentligt fast i vognbunden - så det kan anbefales at file dem af inden maling.

Så skal CV-vognen skilles ad: Hjul, bremseklodser og akselgafler tages af, og det samme gælder batterikasse og dynamo. Min CV har nummer 4323, og den fik aldrig egenbelysningsanlæg, som det hedder på DSB sprog, så den burde faktisk slet ikke have haft batterikasse og dynamo fra starten; de kommer derfor ikke på igen, men skal naturligvis gemmes, så de kan bruges til en anden vogn.

På billedet har jeg endnu ikke pillet dynamoen af:

Billede

De gamle fjedre skal væk - jeg har fulgt Kaspars opskrift og klippet det meste af med en skævbider, for så at file resten væk. Akselgaflerne til venstre er kun klippet, til højre er jeg færdig med at file:

Billede

Herefter er det sådan set blot at samle vognen igen. Jeg har limet Hansen-fjedrene fast på undervognen med Cyano-lim (kaldes ofte 10 sekunders lim), det holder fint, og akselgaflerne hjælper med til at holde på fjedrene, når de er sat på igen.

Resultatet kan ses her - det begynder ligefrem at ligne en CV-vogn:

Billede

Billede

Billede

Jeg er godt tilfreds og kan tilføje, at det var en ret simpel byggeopgave. Nu skal der lys og maling på overdelen, og så skal det hele patineres; det sidste vil bl.a. komme til at fjerne de blanke rester af Cyano-lim, der desværre er løbet ud på vognbunden.

Der skal helt sikkert også Hansen-fjedre på en eller flere af mine CU-vogne - og strækbånd. Mit tema hedder jo anno 1962, så der vil alle disse vogne kun være brugbare som togførervogne til godstog.

__________________

MVH
Lars

Like 3 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Lars Skjærlund skrev:
Der skal helt sikkert også Hansen-fjedre på en eller flere af mine CU-vogne - og strækbånd. Mit tema hedder jo anno 1962, så der vil alle disse vogne kun være brugbare som togførervogne til godstog.

Hvad med en specialvogn 301, tidl CV??? Det er en grå af slagsen. Lige præcis i 1962 var alle CV henvist til sidespor som udrangeret og de bedste blev ombygget med korset. Så 'tema 1962' er meget CV-uvenligt Wink

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Ulrik.

UTJ skrev:
Lige præcis i 1962 var alle CV henvist til sidespor som udrangeret og de bedste blev ombygget med korset. Så 'tema 1962' er meget CV-uvenligt Wink

Jeg kan godt se det - jeg skulle aldrig have købt den vogn!

Men så må den vel blive stående på et sidespor... Hansen-fjedre skal den dog under alle omstændigheder have. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 2 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Ulrik.

UTJ skrev:
Lige præcis i 1962 var alle CV henvist til sidespor som udrangeret og de bedste blev ombygget med korset.

Jeg har fortsat min research: Jeg ved ikke, om du kender den, men jeg har en gammel bog fra Bane Bøger med titlen Rystevogne. Bagerst i den findes en tabel, der påstår, at CV 4323 blev ombygget med togførerkupé i 1961 - så jeg er begyndt at overveje, om jeg skal lade den stå på sidesporet i hele 1962 og afvente 1963, eller om den måske alligevel kan få lov at snige sig ind på min bane lidt før?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordvestbanen.dk

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Lars Skjærlund skrev:

Jeg har fortsat min research: Jeg ved ikke, om du kender den, men jeg har en gammel bog fra Bane Bøger med titlen Rystevogne. Bagerst i den findes en tabel, der påstår, at CV 4323 blev ombygget med togførerkupé i 1961 - så jeg er begyndt at overveje, om jeg skal lade den stå på sidesporet i hele 1962 og afvente 1963, eller om den måske alligevel kan få lov at snige sig ind på min bane lidt før?

 

Hej Lars

Ulriks oplysninger i Rystevogns bogen er den jeg tror mest på. Der findes i "Dagmar og hendes tog" på side 74 øverst et billede af D830 med en CV vogn ombygget til togførervogn - med strækbånd, taget af Arne Kirkeby i 1962 på Slagelse-Værslev banen. 

Med venlig hilsen

Kasper

__________________

Med Venlig Hilsen

Kasper Bang Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Kasper.

nordvestbanen.dk skrev:
Ulriks oplysninger i Rystevogns bogen er den jeg tror mest på.

Helt enig: Ham der UTJ er nok ikke helt så pålidelig alligevel... Tongue

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Jeg udtrykte mig uklart. Dit projekt med en "Hansen-CV" i 1962 uden korset er henvist til sidesporet. En korsetvogn var nok at finde, ligesom i hvert fald nyindrettede Specialvogn 301 og 302......

Men fuldstændig korrekt, man skal ikke stole på UTJ  Steve

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Ulrik.

UTJ skrev:
Jeg udtrykte mig uklart. Dit projekt med en "Hansen-CV" i 1962 uden korset er henvist til sidesporet. En korsetvogn var nok at finde, ligesom i hvert fald nyindrettede Specialvogn 301 og 302......

Aahhh - nej, den pointe var jeg for tungnem til at fatte.

Men jeg er jo slet ikke nået til overvognen endnu - næste skridt bliver at lave indretningen om med togførerkupé, og så få den malet i til formålet mere passende farver. Når det er klaret, og der er kommet lys i, må jeg jo så nok hellere overveje at putte korset på - der ligger et sæt klar her ved siden af mig. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Jeg tvivler i øvrigt på en togfører-CV med indrettet togførerkupé i en CV uden korset. Men billederne er lidt langt væk herfra så det er ikke helt umuligt, men som sagt tror jeg ikke på det. CV-togførervognene var sådan en slags efternølere i takt med at de tiloversblevne CU-vogne var for ringe til ombygning.

Ved kig i Rystevognsbogen her til aften - jo, jeg bruger den også som reference - og billeder tror jeg ikke at der er CV med indrettet torførerkupé og kakkelovn uden korset, da de første blev indrettet i 1961. En del CV med egenbelysning kørte i slutningen af 1950'erne som togførervogne uden særlig indrettet kupé (og uden korset - det kom i 1960/61), men den fest sluttet i perioden 1958-61 hvor egenbelysnings-CV-vognene blev udrangeret og hensat på diverse sidespor.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Ulrik.

UTJ skrev:
Jeg tvivler i øvrigt på en togfører-CV med indrettet togførerkupé i en CV uden korset. Men billederne er lidt langt væk herfra så det er ikke helt umuligt, men som sagt tror jeg ikke på det. CV-togførervognene var sådan en slags efternølere i takt med at de tiloversblevne CU-vogne var for ringe til ombygning.

Kan se, jeg skal have lavet om på CSS'en, så strike out kommer til at virke.

Citat:
- og billeder tror jeg ikke at der er CV med indrettet torførerkupé og kakkelovn uden korset, da de første blev indrettet i 1961.

Når vi nu er ved det: Banetjenesten laver vist en skorsten til kakkelovnen - men jeg synes også, jeg kan huske, at der er nogen, der har lavet selve kakkelovnen i hvidmetal - er der nogen, der ved, hvor man kan få sådan en? Og er der nogen, der kender til billeder af en togførerkupé i en CU eller CV?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordvestbanen.dk

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Hej Lars

Lars Skjærlund skrev:

Når vi nu er ved det: Banetjenesten laver vist en skorsten til kakkelovnen - men jeg synes også, jeg kan huske, at der er nogen, der har lavet selve kakkelovnen i hvidmetal - er der nogen, der ved, hvor man kan få sådan en? Og er der nogen, der kender til billeder af en togførerkupé i en CU eller CV?

I Ulriks bog side 31 nederst er der en tegning af indretningen set ovenfra. 'OHJ20' har flere gange snakket med mig om hvordan kakkelovnen helt præcist så ud, og ingen af os har rigtigt fundet ud af det. Men tegningen fra Ulriks bog viser den set ovenfra, og da stålpladen omkring den er 600mm, høj må man antage at kakkeloven nok er nogenlunde samme højde.

Når vi nu er igang med CV vognsdeltajer, så en ting mere for "nørderne". Den CV du er ved at bygge (CV 4323) og alle de andre CV'er der ikke havde egenbelysning havde lysdåser monteret på endeperronerne med tilhørende kabel. Der findes også nogle vogne hvor man ikke afmonterede lysdåserne, selvom man lavede egenbelysnings på vognen. Et billede af lysdåser, med tilhørende kabel, på CV 4319 på amagerbro kan ses på jernbanen.dk http://jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=CV&typenr=1

__________________

Med Venlig Hilsen

Kasper Bang Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hejsa Jeg blander mig lige lidt.

MHT kakkelovnen (eller hvad nu skal kalde dem, for kakler har de ikke):

Jeg var i Sachen at køre med smalspor fornyligt og bemærkede, at de havde 2 fastbrændselsovne, sandsynligvis til brunkul, i hver vogn.

De er meget høje. Jeg anslår, at de var mellem 160 og 180 cm høje og ca 35*35 cm i tværsnit.

Om de danske ovne havde samme proportioner, ved jeg ikke, men da vi taler om rystevogne med ca dobbelt volumen som de Sachiske, så noget skulle der en del overflade til.

 

VH per

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Ovnen i togførervognene var kun beregnet til at opvarme togførerkupéen, samt via et luftspjæld (klap i væggen til nabokupéen) at kunne afgive lidt varme til den ikke vedligeholdte passagerkupé. I de øvrige kupéer fjernede man efterhånden gardiner mv og på visse vogne blændede man også enkelte vinduer i de ikke benyttede kupéer.

I øvrigt blev lyskoblingerne fjernet fra togførervognene efter de blev opgivet som personvogne og på et tidspunkt fjernede man også overgangsbroerne.

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordvestbanen.dk

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Hej Ulrik

Jeg bøjer mig for at lysdåser er blevet fjernet ved montage af korset - selvom det do undre mig at man har givet at bruge tid på at pille dem af. Men nåh ja - damp varme systemmet blev jo også afmonteret på (nogle?) korset CU/CV.

i forbindelse med det med at der kun var en passagerkupe og togfører kupeen med varme, kan man også se, at på nogle vogne har man pillet torpedo ventilerne af ved de andre kupeer - bla 4154 som jeg er ved at bygge til mit egen nordvestsjællanske bane... Smile

__________________

Med Venlig Hilsen

Kasper Bang Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Hej Kasper

Hvis du går ind på Jernbanen.dk under CU 4169, så kan det ses at, 1.) Togførerkupeen*1 ikke er placeret korrekt hvf. "bogen" , 2.) så mangler der ventiler samt overgangsplader*2 (og) lysdåser på 'ræk-værket' Smile

*1 Skorstenens placering Wink

*2 ang overgangsplader - har jeg noget på skrift, det skal bare lige findes, ang hvornår de fjernes.

mvh

R

 

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Og Dog Lars Wink

Han skriver jo også, i sin bog, at da vogne der blev malet om fra teak til personvognsbrun, fik de malet deres  platforme om i selvsamme farve, så endnu en opgave med CV-vognen Wink

mvh

R

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

nordvestbanen.dk

Indlæg: 13

PB  Hjemmeside

Hej R

Jeg skrev jo heller ikke at vognene med egenbelysning havde lysdåser - kun at de kunne have - og 4169 har jo netop egenbelysning Smile :)

 

__________________

Med Venlig Hilsen

Kasper Bang Jensen

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Vogne med egenbelysning havde fortsat lyskoblinger. Først omkting 1959/60 forsvandt de fra de indrettede togførervogne - men sandsynligvis definitivt væk fra vognene da de fik korset i 1961.

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

nordvestbanen.dk skrev:

Hej R

Jeg skrev jo heller ikke at vognene med egenbelysning havde lysdåser - kun at de kunne have - og 4169 har jo netop egenbelysning Smile :)

 

Godmorgen Kasper - nu tror jeg at du skal få gnedet søvnen ud af øjenene  Smile  - jeg henviste til tagventiler - og så her på CU 4169, jernbanens billed er "lidt" dårligt, har et fra siden hvor man kan se hele vognen + tag, og der kan man se at der mangler 4 stk torpedo'ere på taget + at TF-kupeen var flyttet. Det andet var "luret"  Wink   Wink.  Da det er et Kirkeby billede - måske Vi så kunne få Henning på banen ??

Mvh

R

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

"godmorgen"

 

CU 4123, 1963 Ebletoft

foto Arne Kirkeby 1963

 

bemærk ingen batterikasse og mener jeg kan svagt kan ane at der stadig er lyskoblinger i enden, og dynamo i højre side, men "leger" lidt med fotoet - det er meget mørkt

Billede

CU 4160, Lersøen omkring 1981

foto OTL

Billede

CU 4169 Odense 1962

foto Arne Kirkeby OMJK

Billede

Billede

vil kigge efter flere CU og CV foto i samlingen

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

nordvestbanen.dk skrev:

Hej Ulrik

Jeg bøjer mig for at lysdåser er blevet fjernet ved montage af korset - selvom det do undre mig at man har givet at bruge tid på at pille dem af. Men nåh ja - damp varme systemmet blev jo også afmonteret på (nogle?) korset CU/CV.

i forbindelse med det med at der kun var en passagerkupe og togfører kupeen med varme, kan man også se, at på nogle vogne har man pillet torpedo ventilerne af ved de andre kupeer - bla 4154 som jeg er ved at bygge til mit egen nordvestsjællanske bane... Smile

Hej Kasper og andre der måtte have interesse  Smile

Have just fundet - den tegning (man skal bare lede det rigtige sted Smile    Smile   ) - hvor der står følgende : Personvogn m. togførerkupé, Ltr.Cu. nr 4101 - 4134 og 4132 - 4154, HP94.d. , at : - Overgangsbro fjernet M12999/60 af 8/2-61, desuden står der på tegningen, at Togførerkupé indrettes efter : Tegn. 1.Cuk.13.7.  Se det var måske noget for Henning H087.                              Så Kasper - hvis din Cu-vogn er efter 8/2-1961 - skal den have fjernet overgangspladerne også  Smile

Mvh

R

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Og Mange Mange TAK til Henning H087 for billederne af Cu-vognene  Smile

Mvh

R

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

h087 skrev:
CU 4123, 1963 Ebletoft; foto Arne Kirkeby 1963; bemærk ingen batterikasse og mener jeg kan svagt kan ane at der stadig er lyskoblinger i enden, og dynamo i højre side, men "leger" lidt med fotoet - det er meget mørkt

Vogne uden togførerkupé fortsatte uændret indtil 1966, hvor de blev udrangeret. Jernbanemuseets CU 4057 er en af disse, men efter de sidste EHA-vogne var forsvundet var der ingen ekstern strømforsyning og udover særtog til jernbaneinteresserede blev de vist ikke brugt særlig meget.

Dynamo og batterikasse hører sammen på en CU.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

Have just fundet - den tegning (man skal bare lede det rigtige sted Smile    Smile   ) - hvor der står følgende : Personvogn m. togførerkupé, Ltr.Cu. nr 4101 - 4134 og 4132 - 4154, HP94.d. , at : - Overgangsbro fjernet M12999/60 af 8/2-61, desuden står der på tegningen, at Togførerkupé indrettes efter : Tegn. 1.Cuk.13.7.  Se det var måske noget for Henning H087.                              Så Kasper - hvis din Cu-vogn er efter 8/2-1961 - skal den have fjernet overgangspladerne også  Smile

 

ja - de HP tegninger haves - har bare ikke fået dem scannet endnu - idet jeg er igang med CO klanen ( og andre spændende ting som 31 Bygningsregistraturen RGB hæfter om forskellige stationer 1 som indeholder omtale, tegninger, foto med mere og andre ting som sporplaner, brotegninger - tjeneste7publikuskøreplaner, diverse togplaner )  - som jo lægges løbende ind på DSB arkivet - materieltegninger - www.rundremisen.dk - og hvor det betinger at man tilmelder og registreres som bruger - for at åbne og downloade fra arkivet.

det er sådan at hvis man bare går ind på rundremisen og kigger - vises arkivet slet ikke !!! - dog kan man i Vognristen/opdateringer/fyld på tråden læse hvad der er lagt ind efterhånden - og så kan man jo afgøre med sig selv om man vil registrerer sig for at få adgang til det, endvidere ligger det kun i rundremisearkivet - og der er ikke feed til internettet - så der vises/ses det heller ikke.

 

mvh

henning h087

 

1 : her et link til vognristen/opdateringer/fyldpå/kommende  hvor man kan se hvad en RGB mappe på Helsingør station indeholder og som er lagt i arkivet

Sv: fyld på tråd + kommende
__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Hvad i alverden er en "hansen fjeder"? Jeg har prøvet at google det udtryk, og har ikke kunnet finde et svar; det nærmeste var en virksomhed som "hanson springs". Er det en variant af en bladfjeder, skruefjeder eller anden type fjeder?

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

hej

det er en anden fjedretype som man satte under "rystevogne" som CU, CV mfl - idet der var mange klager over vognenes urolige gang i sporet, og da det var en DSBværkmester ved navn Hansen, der udviklede den - fik den navnet "Hansenfjedre" - mener at der er en tråd her på forummet om det

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/kommercielle-indl%C3%A6g/...

og endvidere kan mere om dette emne læses i bogen RYSTEVOGNE, af Ulrik Tarp Jensen (UTJ) - Banebøger 1996 ISBN 87 88632 62-8, kan vist stadig købes eller findes antikvarisk - eller lånes på biblioteket

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.