Nu modulbygger

Kære læsere

Status marts 2015

Hejsa

Det er rigtig længe siden at jeg sidst rigtig har arbejdet på banen. Men nu er jeg begyndt igen.

Det har været meget lærrig at selv skulle bygge banen, for der kommer ændringer undervejs som man nok burde have fanget i planlægningen. En fejl jeg fik lavet var placeringen af sporskiftere. De skal selvfølgelig side så man let kan komme til dem, og ikke i en helix ved bagmuren. 

Så er banebyggeriet skudt igang. Førstespadestik er taget

Hejsa

Det er ved  at være længesiden at sidste har lavet en opdatering så er kommer der en. Her i foråret og sommer har jeg fået tid til at lave rummet indflyningsklar og jeg har fået lavet en ledningsholder da jeg købte ledninger ind.

BilledeHer er min ledningsholder jeg synes selv at den er smart.

Her er lidt billeder fra klargøring af loftsrummet.

Loftbanes status 14. marts 2012

Loftrummet er nu meget snart klar til indflytning mangler kun at male Big smile Endelig. Jeg må indrømme at jeg fuldstændig havde undervunderet omfanget ved at lave et loftrum om til at beboelsesrum. Det har taget meget længere tid end hvad jeg først antog. Men det skyldes også min grundighed, for jeg har det sådan, at det kun er noget jeg gider at gøre en en gang. Rummet er blevet rigtig godt, og det kan anbefales at have et vindue og en radiator så man har lys og varme, og ikke mindst muligheden for at få frisk luft ind i loftrummet.

Opdatering af layoutet

Nu da jeg er ved at lave rammeopbygningen af banen, er der kommet små korrektioner på de forskellige længder af rammerne som så har indflydelse på layoutet. Det mest kritiske er pladsen som helix'erne optager. Jeg havde ikke taget højde for at sikkerheden fra spor til kant samt tolerancer også skulle lægges til i den samlede bredde. Det betyder at jeg mangler ca. 5 cm i bredden. Det har jeg løst ved at gøre skyggebanegården bredder end resten.

Loftbanes status nov og dec 2011

Jeg har ikke haft tid til at blive færdigt med rummet endnu desværre. Jeg har her i juleferien fået spartlet halvdelen er rummet første gang. Men det bliver nok desværre først til februar at jeg bliver klar med rummet hvis jeg skal være realistisk. Jeg arbejder rigtig meget på jobbet for tiden, og det vil jeg blive ved med hele januar, og så bliver familien prioriteret højere end modeltogbanen.

Loftbanes status okt 2011

Det var meningen at jeg skulle i gang med banen i oktober måned. Men pga. at installationen af solvarmeanlægget har trukket ud har jeg ikke haft tid til at gøre rummet helt klar.

Jeg forventer at jeg kan komme i gang med at spartle og male i slutningen af næste uge. Således at rummet er klar til opbygning rammer og plader til banen.

Loftbanes status sept. 2011

Der har været stilstand i denne måned med hensyn til klargøring af loftrummet. Jeg er ved at få installeret solvarme og udskiftning af kedelen og dette projekt har første prioritet lige nu. Så det er nok først i oktober at jeg får tid til at gøre loftrummet klar til anlægning af banen.

Analog sporbesætter, simpel og billigt

I skyggebanegården som skal være under banen har jeg tænkt på hvordan man simpelt kunne få en lysdiode til at lyse i sportavlen når toget holder på opstillingssporet. Således at man ved hvornår man skal stoppe toget, så det holder inden for fritrumsprofilet. Trafikken på opstillingssporene er i begge retninger så der skal være en sporbesætter i hver ende af opstillingssporene. Det forgår ved at afbryde den ene skinne i et lokomtivs længde, i hver ende af sporet.

Layout

Efter at jeg har arbejdet ca. 2 år med layoutet er jeg kommet frem til denne her.