| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
martindahl

Indmeldt: 21. aug 2007 Indlæg: 2200 Geografisk sted: Stenlille - H0 + 3-skinne digitalt og dansk epoke III
|
Skrevet: 24 feb 2010 13:49 Emne: Dahløre station på moduler |
|
|
Hej
Jeg har kastet mig ud i et lille spændende projekt med at bygge en mindre station på 3-skinne-moduler. Det ser ud til at der skal bygges 13 moduler.
Jeg forestiller mig en station omkring år 1960 +/- et par år. Stationen får et havnemiljø ude til højre med spor ud til kulhavnen og syd derfor et spor ud på molen.
Der bliver en lille færgehavn (den firkantede kasse rundt om sporet skal illustrere broklappen) og for de passagerer der vælger at gå om bord på færgen er der lagt spor ud på den sydlige mole.
Ellers er det vist ganske traditionelt med stationen øverst i midten af billedet med pakhus til venstre herfor. Nederst i venstre side befinder vandtårnet, vandkran, kulgrav, dobbelt remise og drejeskiven muligvis med udgang til en rundremise.
Jeg ligger ud med at bygge fra venstre og de første 3 moduler er under opbygning (dvs. maling).
Jeg vil forsøge at berige denne tråd med byggeprocessen og givet støde ind i diverse problemer som jeg håber dette forum vil hjælpe mig med løsning af.
Martin  _________________ Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 9.2 på Vista, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
www.hyldegaarden.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Klaus_H
Indmeldt: 21. mar 2009 Indlæg: 514 Geografisk sted: Valby
|
Skrevet: 24 feb 2010 14:23 Emne: |
|
|
Spændende....er den klar på Søndag? _________________ 3-skinne H0, K og C-skinner, Ecos2, Primært dansk epoke III-V og "the best of the rest" (f.eks. Big Boy UP 4006) |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
martindahl

Indmeldt: 21. aug 2007 Indlæg: 2200 Geografisk sted: Stenlille - H0 + 3-skinne digitalt og dansk epoke III
|
Skrevet: 24 feb 2010 14:44 Emne: |
|
|
| Klaus_H skrev: |
| Spændende....er den klar på Søndag? |
Ja, det synes jeg da også ...
Godt nok er jeg ledig for tiden, men at nå dette til på søndag er på ingen måder muligt. Malingen tørrer ikke hurtigt nok.
Martin  _________________ Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 9.2 på Vista, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
www.hyldegaarden.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Triangel

Indmeldt: 18. dec 2007 Indlæg: 87 Geografisk sted: 100m fra den gamle Kertemindebane.
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
martindahl

|
Skrevet: 24 feb 2010 17:54 Emne: |
|
|
| Triangel skrev: |
| Spændende ser det ud... men får du ikke et problem på modul 3 - 4 (set fra venstre) ??? jeg tænker på at du skal til at skære igennem tungerne på et sporskifte. |
Det er godt set. Det er faktisk derfor jeg starter med at bygge 3 moduler. Opbygningen kommer til at starte fra adskillelsen mellem modul 3 og 4 således at sporskiftet bevares i sin helhed og der justeres ud mod venstre.
Der vil jo nok blive et par enkelte justeringer der skal gennemføres for at det samlet vil kunne lade sig gøre at bygge. Der er INGEN sporskifter der skal skæres i stykker andet end selve det sted hvor de normalt bliver samlet med andre skinner.
Mine overvejelser går pt. på hvordan jeg skal lave sporskifterne med hensyn til drevene ...
www.hyldegaarden.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
kylle
Indmeldt: 12. jan 2009 Indlæg: 149 Geografisk sted: midtsjælland
|
Skrevet: 24 feb 2010 19:56 Emne: |
|
|
Der vil jo nok blive et par enkelte justeringer der skal gennemføres for at det samlet vil kunne lade sig gøre at bygge. Der er INGEN sporskifter der skal skæres i stykker andet end selve det sted hvor de normalt bliver samlet med andre skinner.
Mine overvejelser går pt. på hvordan jeg skal lave sporskifterne med hensyn til drevene ...
Martin [/quote]
momteres på undersiden af modulerne bare husk at få ilagt afstivninger så de ikke kommer i vejen ,
Christian |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
nipe
Indmeldt: 12. okt 2008 Indlæg: 252 Geografisk sted: Vanløse. 3Mo, H0, Epoke: dkg
|
Skrevet: 24 feb 2010 20:19 Emne: |
|
|
Kan en hårtørrer hjælpe på malingen - så du kan blive klar til søndag?
- - -
Som kylle skriver, så kan afstivninger udfordre lidt.
Jeg har tegnet sporforløb på en løs topplade og savet ud under sporskifter til 'servicering' nedefra - af drev og skifte mekanismen.
Derefter har jeg limet toppladen på modulkassen.
Selvom der er afstivning kan jeg stadig komme til drevet - men det er altså lettere at save inden samlingen.
- - -
Vi ses søndag _________________ mvh niels peter |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
kylle
|
Skrevet: 24 feb 2010 23:55 Emne: |
|
|
| nipe skrev: |
Kan en hårtørrer hjælpe på malingen - så du kan blive klar til søndag?
- - -
Som kylle skriver, så kan afstivninger udfordre lidt.
Jeg har tegnet sporforløb på en løs topplade og savet ud under sporskifter til 'servicering' nedefra - af drev og skifte mekanismen.
Derefter har jeg limet toppladen på modulkassen.
Selvom der er afstivning kan jeg stadig komme til drevet - men det er altså lettere at save inden samlingen.
- - -
Vi ses søndag |
det første modul gjorde jeg den fejl at samle helt først , ok var lidt i tvivl om sporforløb , så da planen blev udført sad der nogle afstivninger meget uheldigt , det kan ses på søndag , de næste moduler er lavet som
Niels peter har beskrevet , det gør tingene meget lettere .
og hvis det kniber med tørringen , så er det ned på mit jop med dem , vi har lige varmet en enhed op til de 35 grader så jeg er sikker på at de godt kan nå at tørre
Christian |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
martindahl

|
Skrevet: 25 feb 2010 00:44 Emne: |
|
|
Hej
| kylle skrev: |
det første modul gjorde jeg den fejl at samle helt først , ok var lidt i tvivl om sporforløb , så da planen blev udført sad der nogle afstivninger meget uheldigt , det kan ses på søndag , de næste moduler er lavet som
Niels peter har beskrevet , det gør tingene meget lettere .
|
Ja, jeg har godt spottet de problemer og har samlet alle 3 moduler på forhånd UDEN skelen til hvor sporskifterne går. Jeg håber det kommer til at passe og ellers må jeg save lidt i afstivningerne.
og hvis det kniber med tørringen , så er det ned på mit jop med dem , vi har lige varmet en enhed op til de 35 grader så jeg er sikker på at de godt kan nå at tørre
Christian |
Det er da et tilbud der vil frem i verdenen ...
Jeg skal male et par omgange mere før jeg er klar til gennemtørring og det nås vist ikke lige til weekenden.
www.hyldegaarden.dk
Sidst rettet af martindahl 25 feb 2010 21:42, rettet 1 gang |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
kylle
|
Skrevet: 25 feb 2010 00:50 Emne: |
|
|
Jeg skal male et par omgange mere før jeg er klar til gennemtørring og det nås vist ikke lige til weekenden.
Martin [/quote]
det er da utroligt som du slår krumspring og finder på undskyldninger for at prøve på at slippe
Christian |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
martindahl

|
Skrevet: 25 feb 2010 21:43 Emne: |
|
|
det er da utroligt som du slår krumspring og finder på undskyldninger for at prøve på at slippe
Christian |
 _________________ Märklin M, K og C med 3 kontaktpunkter, skala H0, Intellibox, Ecos II, WDP 9.2 på Vista, primært dansk epoke III (lidt II og IV) i blandet lidt svensk og norsk.
www.hyldegaarden.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
martindahl

|
Skrevet: 3 mar 2010 22:25 Emne: |
|
|
Hej
Ja, modulerne nåede at tørre inden modulkøredagen og det kostede da også lidt ekstra brænde
Det vi kom lidt fra er drevene til at skifte mine k-sporskifter. Jeg vil jo gerne have fingrene i nogle drev og jeg kan se at de drev fra www.conrad.de (Artikel-Nr.: 240617 - 62) ser tiltalende ud også rent prismæssigt. Nogle der har erfaringer med disse drev til k-sporskifter?
Det næste der herefter står på er styringen af drevene - hvad skal der til? Kan mine Märklins k83'er eller Viessmann 5211'er benyttes eller skal man benytte f.eks. ESU's SwitchPilot servo eller nogle andre billigere?
Jeg har efterhånden læst mig til meget her på Sporskiftet og en af de ting jeg læser er at der kan være problemer med at kode SwitchPilot'en på Intelliboksen.
www.hyldegaarden.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Horsecreek
Indmeldt: 27. okt 2006 Indlæg: 1250 Geografisk sted: Slagelse
|
Skrevet: 19 mar 2010 00:07 Emne: |
|
|
| martindahl skrev: |
| Det vi kom lidt fra er drevene til at skifte mine k-sporskifter. Jeg vil jo gerne have fingrene i nogle drev og jeg kan se at de drev fra www.conrad.de (Artikel-Nr.: 240617 - 62) ser tiltalende ud også rent prismæssigt. Nogle der har erfaringer med disse drev til k-sporskifter? |
Har du købt nogle drev?
Jeg vil meget gerne høre om dem hvis du gør. _________________ Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
martindahl

|
Skrevet: 19 mar 2010 00:17 Emne: |
|
|
| Horsecreek skrev: |
| Det vi kom lidt fra er drevene til at skifte mine k-sporskifter. Jeg vil jo gerne have fingrene i nogle drev og jeg kan se at de drev fra www.conrad.de (Artikel-Nr.: 240617 - 62) ser tiltalende ud også rent prismæssigt. Nogle der har erfaringer med disse drev til k-sporskifter? |
Har du købt nogle drev?
Jeg vil meget gerne høre om dem hvis du gør. |
Nej, jeg har endnu ikke købt drevene. Jeg havde håbet på lidt informationer om drevene før jeg kastede moneter sydover.
Lige nu forsøger jeg at få lavet nye tegninger for min modul-bane på mit værelse der pludseligt er blevet alt for lille.
www.hyldegaarden.dk |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Horsecreek
Indmeldt: 27. okt 2006 Indlæg: 1250 Geografisk sted: Slagelse
|
Skrevet: 19 mar 2010 00:28 Emne: |
|
|
| Lige nu forsøger jeg at få lavet nye tegninger for min modul-bane på mit værelse der pludseligt er blevet alt for lille. |
Det er vist noget der sker for de fleste modeltogsværelser. _________________ Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|