| Vis foregående emne :: Vis næste emne |
| Forfatter |
Besked |
Ulrik D
Indmeldt: 16. feb 2008 Indlæg: 74 Geografisk sted: Hobro
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Purellum
Indmeldt: 17. dec 2007 Indlæg: 474 Geografisk sted: Mullerup
|
Skrevet: 13 dec 2009 19:04 Emne: |
|
|
Jeg stemmer på Nexø, og i det små, Tvillingsgård trinbræt
Per.
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Gert Frikke

Indmeldt: 13. jan 2008 Indlæg: 1637 Geografisk sted: Aalborg
|
Skrevet: 13 dec 2009 19:46 Emne: |
|
|
Hejsa!
Farsø ( Aalborg - Hvalpsundbanen) var faktisk og et hyggeligt og pænt stationsmiljø.
Gert
_________________ modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
MY1104
Indmeldt: 30. jun 2009 Indlæg: 43 Geografisk sted: København NV
|
Skrevet: 13 dec 2009 20:24 Emne: hejsa |
|
|
Som Gert skrev er Farsø et godt bud på en flot station, hvis man fortsætter ud af AHB er hvalpsund er utrolig smuk station og remise ligeså. Perfekt til modelbanen.
_________________ I morgen er i dag historie. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
tybalt

Indmeldt: 06. feb 2009 Indlæg: 524 Geografisk sted: Holbæk
|
Skrevet: 13 dec 2009 21:23 Emne: |
|
|
Nu er smag og behag jo heldigvis forskellig.
Farsø er en pæn lille station men fælles for den og mange af de andre af den fætre er at de jo mere eller mindre var "metervarer", dvs. at en bestemt arkitekt fik opgaven med at tegne alle givne stationer på en strækning. Man ser det tydeligt på OHJ mellem Holbæk og Nykøbing hvor stationsbygningerne, skønt nydelige og maleriske hver for sig, trods alt alle sammen er skåret over samme læst.
I min verden skal en station skille sig ud og kunne genkendes af en større kreds uden nogen risiko for forvekslinger med andre, så mit bud på en favoritstation er:
Gedser.
Jeg har altid fundet at man i projekteringen/tegningen af denne station virkelig har løbet linen helt ud. Husk på at Gedser kun har 1 spor.
Alligevel har man forsynet stationsbygningen med perroner på begge sider, overdækket ankomst- og afgangshal, spir og ballistrader (mener jeg det hedder). Det er tydeligt at man virkelig har tænkt sig at vise de ankommende, også fra søsiden, at her var en bygning af væsentligt betydning for både bane og lokalsamfund.
Derfor er Gedser unik og derfor er det min favorit.
_________________ Med venlig hilsen
Henk
http://www.privatbanen.dk/
- H0, 2-skinne - |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Gert Frikke

Indmeldt: 13. jan 2008 Indlæg: 1637 Geografisk sted: Aalborg
|
Skrevet: 13 dec 2009 21:43 Emne: |
|
|
Hejsa!
Ja unik, imponerende og særpræget - næsten borgagtig. Men køn eller smuk? ikke efter min smag......
Den er vist lavet for et imponere nogle gæster sydfra.............
Gert
_________________ modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
bygger01
Indmeldt: 26. jan 2009 Indlæg: 338 Geografisk sted: Herning
|
Skrevet: 13 dec 2009 22:11 Emne: |
|
|
Ud over Hernings ny station, hvad mangler så
_________________ Steff fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. dampen ) |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
F.Ormstrup

Indmeldt: 19. jun 2007 Indlæg: 1204 Geografisk sted: Sydvestjylland. Interesser: HO epoke 3 dansk mergel/tegl/tørvebaner IIe, Oe, Se & HOe/f
|
Skrevet: 13 dec 2009 23:28 Emne: |
|
|
| bygger01 skrev: |
| Ud over Hernings ny station, hvad mangler så |
Skjern, men før Banestyrelsen "pyntede" - dvs. fjernede diverse signalposter, kolonnehuse m.v. & så skal den være med helårs juletræer!!
Varde - dog udelukkende den gamle hovedbygning.
_________________ mvh
Flemming
SVJMJK
Ormstrups Modeltogsvideoer |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
DennisTR

Indmeldt: 27. okt 2006 Indlæg: 880 Geografisk sted: Tølløse
|
Skrevet: 14 dec 2009 09:34 Emne: Re: Hvilken station er den kønneste i landet |
|
|
| jhcn skrev: |
| DennisTR skrev: |
Det var rent faktisk Esbjerg station Heinrich Wenck, brugte som "prøveklud".
|
Men han tegnede da også Holstebro? |
Ja, og mange andre stationer rundt i hele landet, bla. Brande. Faktisk tegnede han (og andre arkitekter), som Gert skriver, ofte alle stationer på en ny banestrækning. Men helt præcist var det på Esbjerg Station Heinrich Wenck afprøvede nogle arkitektoniske metoder, som senere skulle anvendes på Københavns Hovedbanegård. Kan desværre ikke huske hvilken bog det står i.
_________________ Hilsen Dennis
DSB - Dennis' Små Baner MIT NYE ANLÆG PÅ VEJ. Arbejdet står pt. stille pga. Familieforøgelse.
H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Erik 1:87

Indmeldt: 23. aug 2008 Indlæg: 726 Geografisk sted: Odense
|
Skrevet: 14 dec 2009 23:45 Emne: Re: Hvilken station er den kønneste i landet |
|
|
| DennisTR skrev: |
| Men helt præcist var det på Esbjerg Station Heinrich Wenck afprøvede nogle arkitektoniske metoder, som senere skulle anvendes på Københavns Hovedbanegård. Kan desværre ikke huske hvilken bog det står i. |
Det kunne meget vel være i "Danske jernbaners byggeri" af Mads Østerby. Om Esbjerg 2: "Det ser i øvrigt ud, som om arkitekten i Esbjerg afprøvede flere af de idéer, som fandtes i hans oprindelige projekt til Hovedbanegården. Helt tydeligt forekommer slægtskabet mellem de ikke-realiserede københavnske tårne og de esbjergske."
_________________ Hilsen Erik, www.my1287.dk
"På træbyggekursus" - beskrivelse af en uforglemmelig dag. |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
PED
Indmeldt: 03. jan 2008 Indlæg: 82 Geografisk sted: Helsingør
|
Skrevet: 15 dec 2009 00:14 Emne: |
|
|
Hej alle,
Angående Gedser, så vil jeg lige pointere at den blev bygget med 2 spor igennem hallen, og derfor en perron til hver side.
Helsingør station er da også meget pæn..... (Og Grønnehave).
Hilsen
PED
_________________ Dansk Epoke 3 Märklin HO |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Søndenfjords

Indmeldt: 03. sep 2008 Indlæg: 217
|
Skrevet: 16 dec 2009 09:04 Emne: |
|
|
Hvis vi nu udvider feltet til også at omfatte trinbræt, vil jeg stemme på Gribsø på Gribskovbanen. Også selvom det ser lidt miserabelt ud på billedet her fra juni 2005.
| Beskrivelse: |
|
| Filstørrelse: |
906.26 KB |
| Set: |
64 gang(e) |

|
_________________ Søndenfjords |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
JGJ67

Indmeldt: 29. dec 2007 Indlæg: 438 Geografisk sted: Bække
|
Skrevet: 17 dec 2009 08:44 Emne: |
|
|
Skulle der dukke tegninger op over Vrads station, vil jeg også gerne bede om et eksemplar til at bygge efter. Helt enig i at det er en flot station. Og Vejen er lige stor nok til det jeg sigter efter. Holmeolstrup er en passende størrelse, men Vrads er kønnere.
Mvh Jesper
_________________ -Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den... |
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
Jonas

Indmeldt: 11. jun 2009 Indlæg: 329
|
Skrevet: 9 feb 2010 04:46 Emne: |
|
|
umiddelbart vil jeg sige:
http://da.wikipedia.org/wiki/%C3%98sterport_Station
(hvis det skal være i gammel stil vel og mærke - generelt kan jeg godt lide http://da.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Wenck 's værker )
nyere stil er straks meget værre - der kan jeg ikke nævne en umiddelbar favorit.
...men jeg har ikke været hele riget rundt og se stationer, og et billede siger nu ikke så meget som at se stationen, interiøret, perronerne, og danne sig et helheds indtryk..
|
|
| Tilbage til toppen |
|
 |
|