FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld   ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

Gl. dags trælygtepæl

Gå til side 1, 2  Næste

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Sporskiftet Forum Indeks -> Landskab og bygninger
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
klpe001

Indmeldt: 01. feb 2010
Geografisk sted: Vestsjælland

IndlægSkrevet: 1 feb 2010 22:05    Emne: Gl. dags trælygtepæl Besvar, med citat

Jeg savner den klassiske nu uddøde trælygtepæl/telefonpæl (ep3) - "alle lygtepæles moder" i modellandskabet.
De lygtepæle jeg har fundet i handlen svarer ikke helt til mit billede af hvorledes sådan em pæl kunne se ud i model. Så derfor
Sådan nogle gammeldags trælygtepæle vil jeg gerne prøve om det er muligt at bygge med en acceptabel realisme i H0.
Anlægget har jeg ikke endnu, men man må jo starte et sted.
Det har ikke været mig muligt via almindellig googleri at finde gode billeder eller tegninger af den gamle trælygtepæl - den med en "nøgen" pære og en "tallerken"-skærm.
Er der nogen som har tegninger, links eller kvalificerede gæt på 1:1 dimensioner, navnlig pælens højde, lampemns højde og skærmens diameter.
P.t forestiller jeg mig at noget kan bygges vhja en lille lysdiode, en skive og en "pind" i passende tykkelse. Så må tiden vise om det kan realiseres.
Alle input er velkomne - også hvis jeg har overset noget her på sporskiftet.

Vis brugerens profil Send privat besked
F.Ormstrup

Indmeldt: 19. jun 2007
Geografisk sted: Sydvestjylland. Interesser: HO epoke 3 dansk mergel/tegl/tørvebaner IIe, Oe, Se & HOe/f

IndlægSkrevet: 1 feb 2010 22:45    Emne: Re: Gl. dags trælygtepæl Besvar, med citat

klpe001 skrev:
Jeg savner den klassiske nu uddøde trælygtepæl/telefonpæl (ep3) - "alle lygtepæles moder" i modellandskabet.
De lygtepæle jeg har fundet i handlen svarer ikke helt til mit billede af hvorledes sådan em pæl kunne se ud i model. Så derfor
Sådan nogle gammeldags trælygtepæle vil jeg gerne prøve om det er muligt at bygge med en acceptabel realisme i H0.
Anlægget har jeg ikke endnu, men man må jo starte et sted.
Det har ikke været mig muligt via almindellig googleri at finde gode billeder eller tegninger af den gamle trælygtepæl - den med en "nøgen" pære og en "tallerken"-skærm.
Er der nogen som har tegninger, links eller kvalificerede gæt på 1:1 dimensioner, navnlig pælens højde, lampemns højde og skærmens diameter.
P.t forestiller jeg mig at noget kan bygges vhja en lille lysdiode, en skive og en "pind" i passende tykkelse. Så må tiden vise om det kan realiseres.
Alle input er velkomne - også hvis jeg har overset noget her på sporskiftet.

Pælen skal være 6 m (68,5 mm i HO). Et grillspyd (Ø = 2 mm), indfarvet i en passende gråbrun bejdse forsynet med hat (kærgårdlåg - hultang til læder: Ø = 3 mm) malet Humbrol 63 grå/aluminium. Klokker (malet hvid, brun eller grågrøn), laves af bøjet kobberledning der monteres i huller (lav borelære), ca. 3mm afstand. Lampe: 1,8 mm led, skærm (kærgårdlåg - hultang: Ø = 4 - 5 mm) malet hvid, efter presset i form, lim 10 sek) - led ben fungerer som holder til masten. Husk 3 faser (med klokke), 1 nul (uden klokke) + evt. 1 telefon (isoleret).

p.s. er ikke uddød - der er en tilbage på cykelsti 300 m herfra. incl. skærm.

Ormstrups Modeltogsvideoer
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Send email Besøg brugerens webside
Litra P

Indmeldt: 26. nov 2008

IndlægSkrevet: 1 feb 2010 23:05    Emne: Re: Gl. dags trælygtepæl Besvar, med citat

F.Ormstrup skrev:

Pælen skal være 6 m (68,5 mm i HO). Et grillspyd (Ø = 2 mm), indfarvet i en passende gråbrun bejdse forsynet med hat (kærgårdlåg - hultang til læder: Ø = 3 mm) malet Humbrol 63 grå/aluminium. Klokker (malet hvid, brun eller grågrøn), laves af bøjet kobberledning der monteres i huller (lav borelære), ca. 3mm afstand. Lampe: 1,8 mm led, skærm (kærgårdlåg - hultang: Ø = 4 - 5 mm) malet hvid, efter presset i form, lim 10 sek) - led ben fungerer som holder til masten. Husk 3 faser (med klokke), 1 nul (uden klokke) + evt. 1 telefon (isoleret).

p.s. er ikke uddød - der er en tilbage på cykelsti 300 m herfra. incl. skærm.

Sådan Cool - takker - "bogmærket" under "Vejledninger der ikke må gå i glemmebogen" Very Happy.

Venlig hilsen

Lars
Tilbage til toppen
merete_np

Indmeldt: 24. sep 2007
Geografisk sted: København

IndlægSkrevet: 1 feb 2010 23:56    Emne: Besvar, med citat

På Teknisk museums anlæg har man lavet lygtepæle, der skulle passe med den epoke modulet er fra. Hvis du kommer forbi en lørdag eftermiddan er der stor sansynlighed for at du kan få nogle gode råd samt mål fra Kjel, der laver lygtepælene med klokker o.s.v.

Tilbage til toppen
lokalbanen

Indmeldt: 16. feb 2009
Geografisk sted: Hillerød

IndlægSkrevet: 2 feb 2010 00:00    Emne: Besvar, med citat

Der er også et par stykker tilbage på vores vej, så du må sige til hvis du skal bruge billeder eller mål.
klpe001

IndlægSkrevet: 2 feb 2010 09:00    Emne: Besvar, med citat

Ja men det er jo fantastisk
Deb udførlige beskrivelse ligger ikke langt fra min egen ikke manifesterede forestilling.
Arbejder selv ud fra 1.8mm dioder, men forestiller mig at "tallerkenen" kan udgøres af en M2 skive samt at der files lidt af diodens gods så "pæren" kan titte frem.
Hvis der er nogen som har mulighed for at hæfte billeder på denne tråd må I meget gerne det.
Jeg kan se at andre også værdsætter specielt den flotte beskrivelse, så hvis vi kan få tråden komplementeret med billeder af "originaler" og gerne også vellykkede modeller så har vi jo alle jo noget at arbejde videre med.
Tak

klpe001

IndlægSkrevet: 7 feb 2010 14:38    Emne: Model af gl trælygtepæl Besvar, med citat

Tak for diverse indput, Jeg har nu lavet mit første forsøg, som i vid udstrækning bygger på input her fra tråden.
Som pæl er anvendt et bambusgrilspyd, som isolatorer har jeg brugt 1mm dykkere. Som lampeskærm fulgte jeg anvisningen - anvendte største og mindste hul i hultangen.
Billede vedlagt - der er stadig plads til forbedring og jeg har ikke fået lys i pæren endnu.

cbt

Indmeldt: 18. jun 2009
Geografisk sted: Frederikshavn, Vendsyssel

IndlægSkrevet: 7 feb 2010 16:09    Emne: Besvar, med citat

Det ser godt ud, Klaus! Very Happy
F.Ormstrup

Indmeldt: 19. jun 2007
Geografisk sted: Sydvestjylland. Interesser: HO epoke 3 dansk mergel/tegl/tørvebaner IIe, Oe, Se & HOe/f

IndlægSkrevet: 7 feb 2010 16:32    Emne: Re: Model af gl trælygtepæl Besvar, med citat

Det er du da sluppet meget heldigt fra!
Flot lygtepæl !

Ormstrups Modeltogsvideoer
Tilbage til toppen
martindahl

Indmeldt: 21. aug 2007
Geografisk sted: Stenlille - H0 + 3-skinne digitalt og dansk epoke III

IndlægSkrevet: 7 feb 2010 21:22    Emne: Besvar, med citat

Hej

Det ser da ret godt ud.

Martin Wink

Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside Yahoo Messenger MSN Messenger
Erik 1:87

Indmeldt: 23. aug 2008
Geografisk sted: Odense

IndlægSkrevet: 8 feb 2010 00:56    Emne: Besvar, med citat

Ja den er blevet flot.

"På træbyggekursus" - beskrivelse af en uforglemmelig dag.
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
klpe001

IndlægSkrevet: 8 feb 2010 15:26    Emne: Tak for ordene Besvar, med citat

Tak for jeres komentarer.
Men hvis der er nogen som kan fremtrylle flere mål på de originale telefonpæle / lygtepæle, lampeskærm, lampens højde mv., samt gode fotos vil det hjælpe alle som kunne få lyst til at bygge lavspændingsmaster m gadelygte.

Det kræver tilsyneladende lidt viden om hvad der er det korrekte fagudtryk for sådan en "pæl" ,hvis man skal have en chance for at finde noget relevant.

Jeg fandt i øvrigt dette link under min søgen. Så her er lidt om teknik til modellygtepæle.
http://www.hp-modeltog.dk/HP-lamper.htm
Lysioder har jeg i øvrigt køb hos
http://www.dioder-online.dk/

Reiner

Indmeldt: 18. feb 2009
Geografisk sted: Mariager

IndlægSkrevet: 9 feb 2010 16:27    Emne: Besvar, med citat

Hej
En rigtig god hjemmeside som du henviser til Very Happy Tak for det. Og din pæl er rigtig flot. Især da den skifter imellem de brune farver. Jeg får hel lyst til selv at bygge nogen Wink
Med venlig hilsen
Reiner
Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
Lars V

Indmeldt: 21. okt 2009
Geografisk sted: Århus

IndlægSkrevet: 9 feb 2010 16:55    Emne: Besvar, med citat

Flot arbejde. Very Happy Very Happy Very Happy
Det er da en rigtig spændende idé der bliver vist her. Godt gået...

NB.: De betegnes vist også nogle gange som linie-master.

Lars V

H0 3-skinne digitalt, Dansk epoke III
Tilbage til toppen
lokalbanen

Indmeldt: 16. feb 2009
Geografisk sted: Hillerød

IndlægSkrevet: 15 feb 2010 09:04    Emne: Besvar, med citat

Jeg havde lovet at tage et foto, men med to børn der går til fodbold, svømning, ridding og dans er det sjældent at jeg har tid til dette i dagtimerne. Så jeg har fundet dem på google streeview i stedet.

Det er dog gået stærkt de seneste år med at fjerne disse og ligge kablerne i jorden.

Den helt gamle var svær at finde, men jeg fandt et par der dog sidder på siden af et hus i Raadvad. Den nyere type med en pære og en enkelt skærm er lettere at finde (pole3 billedet), og på større veje er det typisk en af dem med lysstofrør man finder.

Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Sporskiftet Forum Indeks -> Landskab og bygninger Alle tidspunkter er GMT + 2 timer
Gå til side 1, 2  Næste
Side 1 af 2

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum
Du kan ikke vedhæfte filer i dette forum
Du kan ikke downloade filer fra dette forum