FAQFAQ   SøgSøg   Tilmeldte brugereTilmeldte brugere   GrupperGrupper   TilmeldTilmeld   ProfilProfil   Login for at vise private beskederLogin for at vise private beskeder   LoginLogin 

NU IKKE SÅ HÅRDE VED MÄRKLINFOLKET

Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Sporskiftet Forum Indeks -> Generelt
Vis foregående emne :: Vis næste emne  
Forfatter Besked
moppe

Indmeldt: 15. feb 2008
Geografisk sted: Hammel . . . . H0, 2 skinne, alle epoker - mest tysk.

IndlægSkrevet: 1 feb 2010 23:09    Emne: Besvar, med citat

Cowi skrev:
En anden ting er det med de 500 brugere som ikke siger noget. Det tog mig lidt tid før jeg begyndte at skrive noget her inde, og fortrød ret hurtigt at jeg havde lavet det indlæg for blev overrumplet af min mangel på viden.

Det allerbedste man kan gøre i sådanne tilfælde er at melde klart ud, hvad man "forstår" eller "ikke forstår". Dermed kan enhvert råd gives derefter.

Hvis du ikek kan bidrage med nolge oplysninger, kan du altid bidreage med spørgsmål og dermed fremkommer oplysninger andre måske kan bruge - hvis de sidder i samme situation som dig.

Så bare klø på!

Klaus

Tilbage til toppen
Vis brugerens profil Send privat besked Besøg brugerens webside
killertpc-foto

Indmeldt: 07. feb 2010

IndlægSkrevet: 8 feb 2010 14:12    Emne: Besvar, med citat

Ret underholdene læsning !!

Men syntes faktisk tråden viser meget godt fordelingen af bruger på sporskiftet, for kigger man indlæggene igennem er de fleste i tråden skrevet af 2 skinne bruger, hvilken sikkert også er forventeligt, ikke at det gøre tråden mindre underholdene tværtimod.

Der hvor jeg vil hen med dette indlæg, jeg syntes ikke der findes den store negative debat mellem de forskellige systemer, og ser vi på selve ord forbruget i de tråde hvor debatten raser højt, er det jo slet ikke voldsomt.

Prøv blot at kigge på andre forums, bla. foto forums hvor jeg færdes ofte nu Embarassed der kalder folk ofte hinanden idioter spader osv osv. alt dette er vi forskånet for her på sporskiftet, og det selv i de tråde hvor moppe & jeg har toppes vildt.

Men ganske underholdene tråd Very Happy

pejft

Indmeldt: 09. feb 2008
Geografisk sted: Nordsjælland: H0, Digital, 3-skinne

IndlægSkrevet: 13 mar 2010 17:12    Emne: Besvar, med citat

tybalt skrev:
Herinde i forummet møder vi dem jo gerne når de med stor selvfølgelighed stiller et teknisk spørgsmål og som eneste reference opgiver et 5-cifret varenummer.

Intet er mere forkert end at betegne en, der anvender 5-cifret katalognummer, som en Märklinist ... en ægte Märklinist (samler) kunne ikke drømme om at spørge med et 5-cifret katalognummer, det er da alt for nyt. "Ægte" Märklinsamlere anvender 4-cifrede katalognumre.

Derudover har jeg altid opfattet anvendelsen af katalognummer, som en rigtig god hjælp. Hvad kan være mere nøjagtigt end et katalognummer?

www.digitaltog.dk - www.kvv73.dk - www.jonasen.eu - www.fejliavisen.dk - www.denmarkimages.dk
Tilbage til toppen
pejft

IndlægSkrevet: 13 mar 2010 17:14    Emne: Besvar, med citat

killertpc-foto skrev:

Prøv blot at kigge på andre forums, bla. foto forums hvor jeg færdes ofte nu Embarassed der kalder folk ofte hinanden idioter spader osv osv. alt dette er vi forskånet for her på sporskiftet, og det selv i de tråde hvor moppe & jeg har toppes vildt.

Jeg er enig i, at Sporskiftet er sobert uanset store uenigheder. Jeg mindes også, at dk.fritid.jernbaner.model stort set døde p.g.a. bl.a. sprogbrugen, som man stadig ser i andre usenet-grupper.

www.digitaltog.dk - www.kvv73.dk - www.jonasen.eu - www.fejliavisen.dk - www.denmarkimages.dk
Tilbage til toppen
Gert Frikke

Indmeldt: 13. jan 2008
Geografisk sted: Aalborg

IndlægSkrevet: 13 mar 2010 17:18    Emne: Besvar, med citat

Hej!

Det vil jeg give dig ret i - men så må man da også forvente, at man angiver hvilken fabrikants katalognummer det er. Ellers er det ikke lige så let at tage vare på noget som helst, hvis man ikke lige tilfældigvis kan genkende nummeret.

Det, der har været problemet her er, at mange pr automatik forstår, at det selvfølgelig er et Märklin nummer. Det behøver langt fra at være tilfældet.

Gert

Ty2 406

Indmeldt: 02. jan 2009
Geografisk sted: Hillerød

IndlægSkrevet: 13 mar 2010 17:44    Emne: Besvar, med citat

Hej.
pejft skrev:
Intet er mere forkert end at betegne en, der anvender 5-cifret katalognummer, som en Märklinist ... en ægte Märklinist (samler) kunne ikke drømme om at spørge med et 5-cifret katalognummer, det er da alt for nyt. "Ægte" Märklinsamlere anvender 4-cifrede katalognumre.

En ægte Märklin samler, efter spørger hverken 4 eller 5 cifferet nummere. I hans verden er det kun 3 cifferet nummere der tæller.

pejft

IndlægSkrevet: 13 mar 2010 17:54    Emne: Besvar, med citat

tybalt skrev:

Det er åbenbart fuldstændig sort for dem at der eventuelt kunne være tale om andet end Märklin i H0. Surprised

Jeg forstår ikke .... findes der virkelig andet Wink

Tilbage til toppen
pejft

IndlægSkrevet: 13 mar 2010 18:03    Emne: Besvar, med citat

Ty2 406 skrev:
Hej.
pejft skrev:

En ægte Märklin samler, efter spørger hverken 4 eller 5 cifferet nummere. I hans verden er det kun 3 cifferet nummere der tæller.

Det er da helt forkert. Märklin har aldrig anvendt tre-cifrede katalognumre i H0.

Man gik direkte fra en kombination af bogstaver og tal (f.eks. CM800) til 4-cifrede numre (som f.eks. 3000) i slutningen 1950'erne. I samme periode findes f.eks. DA 800 (BR 23), CE 800 (E.63) m.fl.

800 er en serie, som omfatter:
CM800
FM800
DA800
E800LMS
F800
G800
GN800
HR800
HR800LMS
HR800LNE
HR800N
R800
R800LMS
R800LNE
RM800
SK800
SLR800
SLR800LMS
SLR800LNE
T800
TM800
TP800
TT800
S870
TM800
TP800
TT800
CCS800
CE800
CEB800
DL800
ES800
HS800
MS800
RE800
RES800
RET800
RS800
RSM800
SE800
SEF800
SEH800
SET800
SEW800
SEWH800
GS800
HS800
GS800
DB800K
DB800B
DT800

Tilsvarende fandtes før 2. verdenskrig en 700-serie.

Märklins "superstartsæt lokomotiv BR89" har således haft følgende katalognumre:

CM 800 fra 1954 - 1958
3000 fra 1959 - 2001
30000 siden 2002

Du kan "nørde mere" om BR 89 på:
http://www.digitaltog.dk/Digital/M3000/Maerklin_3000_model.pdf

Sidst rettet af pejft 13 mar 2010 18:10, rettet 1 gang
Tilbage til toppen
Gert Frikke

Indmeldt: 13. jan 2008
Geografisk sted: Aalborg

IndlægSkrevet: 13 mar 2010 18:09    Emne: Besvar, med citat

pejft skrev:
tybalt skrev:

Det er åbenbart fuldstændig sort for dem at der eventuelt kunne være tale om andet end Märklin i H0. Surprised

Jeg forstår ikke .... findes der virkelig andet Wink

Nu formoder jeg at det er et svar med et stort smil på, men nogle har man indtrykket af, at de virkelig mener det seriøst - så er man selv ude om at blive mobbet en gang imellem.

Gert

Vis ikke emner ældre end:   
Skriv nyt emne   Besvar indlægget    Sporskiftet Forum Indeks -> Generelt Alle tidspunkter er GMT + 2 timer
Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Side 6 af 6

Gå til:  
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum
Du kan vedhæfte filer i dette forum
Du kan downloade filer fra dette forum