Men hvis du kigger på de billedet Oestbaek 1 (snuppet fra KRAK) så vil du se, at selv efter mange år er der stadig spor efter skinnerne fra den lille smalsporjernbane. Hvis det havde været bilspor ville de ikke have haft dette svungne forløb, men køre mere direkte over grunden. Jeg har tegnet en ny rute ned i graven ind, da jeg ikke tror på den af dig indtegnede. Her går skinnerne ned til venstre for broen og jeg synes stigningen er for stejl der (se også billederne fra fiskeriforeningen). Vi taler om et lille lokomotiv, der skal slæbe 3-4 tipvogne, der vel hver vejer over 1 tons stykket op ad bakken.
Hvis vi kigger på ovnens placering (billedet plukket fra Kortal 1996), så er der et klar aftryk af en halvcirkel til venstre for skorstenen, (der nok har haft sin egen bygning). Efter tørringen i tørreladerne til venstre er murstenene nok kørt ind over det befæstede areal med gamle betonfliser man kan se nord for og lidt til venstre for ovnen.
Jeg har meget svært ved at få plads til seks tørrelader. Og jeg tror ikke, at der har været tre af dem inde i skoven, som du har tegnet dem ind. Men til højre måske?
Vedlagt tegning af hvordan det måske kunne have set ud (”educated guess” version II) . De sidste to billeder er fra "Google Maps Streetview".
Indmeldt: 19. jun 2007 Indlæg: 1203 Geografisk sted: Sydvestjylland. Interesser: HO epoke 3 dansk mergel/tegl/tørvebaner IIe, Oe, Se & HOe/f
Skrevet: 8 feb 2010 00:17 Emne:
Litra P skrev:
Men hvis du kigger på de billedet Oestbaek 1 (snuppet fra KRAK) så vil du se, at selv efter mange år er der stadig spor efter skinnerne fra den lille smalsporjernbane. Hvis det havde været bilspor ville de ikke have haft dette svungne forløb, men køre mere direkte over grunden. Jeg har tegnet en ny rute ned i graven ind, da jeg ikke tror på den af dig indtegnede. Her går skinnerne ned til venstre for broen og jeg synes stigningen er for stejl der (se også billederne fra fiskeriforeningen). Vi taler om et lille lokomotiv, der skal slæbe 3-4 tipvogne, der vel hver vejer over 1 tons stykket op ad bakken.
Jeps, og det er også snyd, vognene blev trukket af et spil op af graven.
Litra P skrev:
Hvis vi kigger på ovnens placering (billedet plukket fra Kortal 1996), så er der et klar aftryk af en halvcirkel til venstre for skorstenen, (der nok har haft sin egen bygning). Efter tørringen i tørreladerne til venstre er murstenene nok kørt ind over det befæstede areal med gamle betonfliser man kan se nord for og lidt til venstre for ovnen.
Det tyder på at du har ret mht. ovnens placering. Det stemmer også pænt overens med Kjeld Gravesens (min farfars genbo & farmors arbejdsgiver i 1911) billede af Teglværket fra åbningen i 1911. Mht. antallet af tørrelader, mindst 6, har jeg det som sagt fra en gl. Ølgod dreng,- jeg kunne heller ikke få plads til dem, derfor inde mellem træerne.
Litra P skrev:
Vedlagt tegning af hvordan det måske kunne have set ud (”educated guess” version II)
Ser fornuftigt ud, men som sagt, lokomotivet (i mange år heste) kørte ikke ned i graven. Men nu går jeg på lokalhistorisk arkiv, Bette Kresten skal nok kunne fortælle hvordan det hang sammen med det Teglværk. _________________ mvh
Flemming
SVJMJK Ormstrups Modeltogsvideoer
Jeps, og det er også snyd, vognene blev trukket af et spil op af graven.
....
Ser fornuftigt ud, men som sagt, lokomotivet (i mange år heste) kørte ikke ned i graven. Men nu går jeg på lokalhistorisk arkiv, Bette Kresten skal nok kunne fortælle hvordan det hang sammen med det Teglværk.
Ja, men så må du spørge bette Kresten . Et spil brugte de også på Nivågård teglværk, var åbenbart temmelig udbredt.
Hvis man kigger rigtig grundig efter, var antallet af spor omkring bygningerne måske endnu større end det jeg har indtegnet. Kan det tænkes, at der er gået spor ind i tørreladerne via en "tallerken"?
Spørg Bette Kresten om arbejdsgangen og processerne på teglværket, disse informationer kan så holdes op imod hans egne billeder, enten dem i fysisk forstand eller dem han har inde i sit hoved...
Såvidt jeg kan se, er det et perfekt teglværk at bygge i model (ikke for stort).
Indmeldt: 19. jun 2007 Indlæg: 1203 Geografisk sted: Sydvestjylland. Interesser: HO epoke 3 dansk mergel/tegl/tørvebaner IIe, Oe, Se & HOe/f
Skrevet: 8 feb 2010 00:47 Emne:
Litra P skrev:
Ja, men så må du spørge bette Kresten . Et spil brugte de også på Nivågård teglværk, var åbenbart temmelig udbredt.
Hvis man kigger rigtig grundig efter, var antallet af spor omkring bygningerne måske endnu større end det jeg har indtegnet. Kan det tænkes, at der er gået spor ind i tørreladerne via en "tallerken"?
Spørg Bette Kresten om arbejdsgangen og processerne på teglværket, disse informationer kan så holdes op imod hans egne billeder, enten dem i fysisk forstand eller dem han har inde i sit hoved.
Såvidt jeg kan se, er det et perfekt teglværk at bygge i model (ikke for stort).
Bette Kresten er desværre ikke fotograf, men et omvandrende leksikon om Ølgod og omegn i de sidste 125år (han er dog kun i 60'erne). Men billeder må der være - K. Gravesen fotograferede simpelthen "alt" hvad der skete i byen,- selv vogterhuset blev gennemfotograferet både ud - og indvendig. _________________ mvh
Flemming
Skrevet: 10 feb 2010 08:50 Emne:
Besøget på lokalhistorisk arkiv var som at åbne Pandoras æske. Varde - Ølgod Bakkeø, er tilsydeladende vestjyllands eneste lerdepot. Der var teglværker overalt. Østbæk viser sig at være centrum i et større net af teglgrave - leret blev transporteret til værket i landbrugsvogne (først med hest senere med traktor). Naboteglværket i Harkes blev overtaget i 1930'erne, nedlagt og brugbare produktionsbygninger transporteret til Østbæk.
Jeg har pga. den store bygningsmasse set om der var et lille teglværk der egnede sig til kopi i HO. Tilsidst faldt jeg over Nyraad Teglværk ved Kalvehavebanen. Jeg har lavet en plan på bloggen. _________________ mvh
Flemming
Skrevet: 28 feb 2010 01:15 Emne:
Nu fandt jeg et mere passende teglværk,- det var desværre ikke muligt at komme helt tæt på på grund af vejret, men foreløbigt lidt billeder. Mere på Smalspor.
Alle tidspunkter er GMT + 2 timer Gå til side Forrige1, 2, 3
Side 3 af 3
Du kan ikke skrive nye indlæg i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke rette dine indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke stemme på afstemninger i dette forum Du kan vedhæfte filer i dette forum Du kan downloade filer fra dette forum