Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

tankvognskørsel

Nogen der har billeder og kender til regler for kørsel med tankvogne på det danske jernbanenet i epoke 3 (50'er og 60'er)?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Ivan

ikke så meget - men pt er vi nogle der er ved at undersøge det ( flere sjæle = en tanke )

men jeg kan ihvertilfælde afvise på forhånd myten om der ikke måtte køre tankvogne lige bag (damp)maskinen

godt være at der var en regel - men den blev ikke overholdt i praksis - både olie - og gastankvogne bag (damp) maskinen har jeg foto af

smider dem ind når jeg har fået dem scannet -

men lad os håbe at nogle giver lyd fra sig

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"h087" skrev:
Hej Ivanikke så meget - men pt er vi nogle der er ved at undersøge det ( flere sjæle = en tanke )men jeg kan ihvertilfælde afvise på forhånd myten om der ikke måtte køre tankvogne lige bag (damp)maskinengodt være at der var en regel - men den blev ikke overholdt i praksis - både olie - og gastankvogne bag (damp) maskinen har jeg foto af smider dem ind når jeg har fået dem scannet -men lad os håbe at nogle giver lyd fra sigmed venlig hilsenhenning h087

Det var bl.a. denne myte. Havde hørt at der skulle være, jeg tror det var 4 eller 5 ikke tankvogne imellem maskinen og 1. tankvogn.

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Skulle måske have placeret under DSB :oops:

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Kan der have været forskel på kørsel med tomme og fyldte vogne?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

"bl" skrev:
Kan der have været forskel på kørsel med tomme og fyldte vogne?

Tror det ikke for 1 tom er jo ikke helt tom alligevel

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Der var naturligvis regler på dette område og de blev naturligvis - som alle andre regler - af og til ikke overholdt Laughing out loud

Venlig hilsen

Lars

farligt_gods

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

tænkte nok at der var regler som nævnt

men.......

så lad os da se på at de bliver overtrådt

(der var den med autoritettro fra Helsingør og Lundegade skole - ( I love it ))

med venlig hilsen

henning h087

N 207_Maskine

N 204. 1962. AK (OMJK) v. Elmelund bakken

N 204. 1961. AK. 3-43-6-4. Elmelund. 1.

N 201, 1960 Ejby

N 205. 1968. Ju

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

her så en anden myte

H kørte med godstog

her ser vi H med persontog - det var et returløb fra Esbjerg - idet H kørte et godstog ti Es og derfor retunerede med dette tog

Findes i mindre udgave med kun CME + EH

og et eller andet sted har jeg et foto med bogiegastankvogn lige bag dampmaskinen - mener det er bag en H og muligvis en Dalsøgas -

med venlig hilsen

henning h087

H 785, 1961 Kd - AK1093

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Henning,

Fede billeder Cool - der klart dokumenterer at hvad der fra Sølvgade blev udsendt af skriftligt materiale ikke altid blev læst. Eller læst men ikke forstået - med eller uden vilje Laughing out loud.

Men sådan har det vist altid været...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Og det der blomsterbed er vist lige til et epoke III anlæg - ikk? Laughing out loud

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Tak for billeder og "regler" Smile

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Lars

tak for rosen

men det kunne ikke have ladet sig gøre uden dem der tog disse foto

så takken er til dem -

heldigvis har jeg fra gammel og nuværende tid tilladelse til at vise disse foto - i relation med jernbane - også fordi de havde og har den indstilling at så kan folk som os se hvordan det så ud

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Lars

har du mere om sådanne regler?

og har du evt andet

jeg har nogle togplan 2, 3, 5, 7, 10, udrag fra tjennestekøreplaner 1953 og komplet 58

fra Jylland / Fyn

den kan også tages via PM

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"h087" skrev:
hej Larshar du mere om sådanne regler?

Hej Henning,

Det viste er et par scannede sider fra DSB´s "Sikkerhedsreglement af 1935", der er opdateret til omkring 1967 (løsbladssystem). Mit eksemplar har et stempel på forsiden "Aalborg Privatbaner - Maskinafdelingen".

Det er vist lidt for tidskrævende at scanne hele møllen...

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Lars

hvor bor du i landet ( bare by )

da jeg pt har tid nok - ville jeg gerne være behjælpelig med scanning

såfremt det kunne lade sig gøre - nemt nok når det er løsblade

og så kunne du få af mine planer

og få lagt dem på pdf - kan jeg nok få hjælp til

med vnlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

"Litra P" skrev:
Der var naturligvis regler på dette område og de blev naturligvis - som alle andre regler - af og til ikke overholdt

Det er jo så spørgsmålet, om de afbildede vogne indeholder gods som er omfattet af de pågældende klasser og randnumre i RID A. (1 a, 38 og 1 b, 76).

Næste opgave er derfor at finde et gammelt eksemplar af det pågældende værk for at se, hvilke godsarter der refereres til i sikkerhedsreglementet (SR) §19. Men jeg kan godt have på fornemmelsen, at der alene tales om eksplosiver - krudt, ammunition, dynamit osv - som normalt vil blive transporteret i lukkede vogne.

Under alle omstændigheder må din Preiser-figur ikke ryge i nærheden af en tankvogn, ligesom han heller ikke anbringe en tændt olielygte på en sådan vogn Laughing out loud

Regler om transport af farligt gods findes også i dagens SR §64, se http://www.bane.dk/db/filarkiv/9183/SR_28032011.pdf

RID: Règlement concernant le transport international ferroviaire de marchandises Dangereuses

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hej Henning

1000 tak for de dejlige billeder !!! Kan du sætte dem på, med lidt højere opløsning, for der mange detaljer, kan jeg se Laughing out loud Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henrik

det er lidt med vilje jeg sætter dem ned

HGC findes heldigvis stadig og har pt AK foto efter aftale med OMJK og HGC sælger stadigvæk foto - men er det nogle specifikke du ønsker - N maskinerne er jo taget godt og der kan virkelig ses hvor skrabet de er på kedlerne samt rør - så tror jeg ikke at HGC har noget imod det - ifølge min aftale med HGC og andre er der dog ikke udtrykt noget om foringelse - det er mit eget hensyn

men giv lige et praj - så gør jeg dem bedre

med venlig hilsen

Henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej alle,

Flotte fotos, tak!

Jeg tror ikke på at man overtrådte dette med brandfarlige væsker, selvom mange andre regler blev overtrådt.

Mon ikke alle de vogne vi ser, der kører tættere end 2 vogne fra dampmaskinen, er tomme.

Godstog fotograferet i åbent landskab af mestrene HGC og AK, er ofte fra bakkerne vest for Odense og der vil i al fald Shelltankvognene være på vej hjem til Fredericia; altså tomme.

I "Strejftog 7, Gennem Danmark med Dancker" skriver han på side 72, til et flot billede skråt bagfra af 2 E-maskiner: "...Beholdervogne måtte - på grund af eventuel brandfare - normalt ikke sættes lige efter et damplokomotiv, så de hér må være tomme". Dancker ved normalt hvad det går ud på.

En af vognene er igen en Shell og derfor på vej vestover; - hjem.

I betragtning af hvor mange brande damplokomotiver påsatte bare på skråningerne syd for Helsingør station, tror jeg ikke at man har turde overtræde det med beholdervognene.

Enhver idiot der har prøvet at tænde feks et Sct. Hansbål med lidt benzin, ved at man ikke skal lade brandfarlige væsker kommer bare i nærheden af ild!

OK - jeg har prøvet, fordi jeg VIDSTE hvad der ville ske og alligevel lover jeg at DET SKER IKKE IGEN!!!! ALDRIG!!!!

Venligst

Ped

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Om vognene er tomme eller ej, så udgør de en brandfare. Efter for nylig at have taget funktionsuddannelse i brand/redning, så har jeg fået et helt nyt syn på brandbare væsker.

En næsten tom benzindunk er væsentligt farligere end en fuld. Det skyldes at benzin ikke uden videre kan brænde ... men det kan de dampe det afgiver. I en fuld benzindunk er benzindampene så fede, at der ikke er ilt nok til at antænde blandingen. I en tom benzindunk er der til gengæld masser af ilt til at en forbrænding kan starte.

Disse omstændigheder ændrer sig selvfølgelig radikalt, hvis tanken/dunken er læk, for så er en fuld tank/dunk pludseligt en god kilde til benzin, hvor blandingen af benzindampe og ilt er i det rigtige (uhensigtsmæssige) forhold.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej Per,

du har fuldstændig ret, men jeg mener at beholdervognene blev tømt til sidste drøbe og at man så havde dækslet øverst åbent i langt tid for at få dampene væk.

Venligst

Per

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Tankvogne måtte - og må - gerne gå op til maskinen, med mindre de er fyldt med "krudt og kugler" (eksplosiver som er omfattet af RID klasse 1) - hvilket de vist ikke er specielt velegnede til befordring af.

Reglerne fremgik også ret tydeligt af den side i sikkerhedsreglementet, som blev vist.

Vær også helt sikker på, at der ikke har været gået på kompromis med disse regler.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

så det stor ekssentielle spørgsmål:

hvordan H...... er så myten opstået ? ekstrabladet eller Rasmus Treholt - TV - Avisen

DEN er så nok lidt sværere - hva?? Cool

men meget venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Fra lande, f.eks. USA, hvor man i stort omfang også fyrede med træ?

Og som Svend skriver, så har jeg også svært ved at tro, at man så stort på reglerne, da en eventuel ansvarsplacering ikke ville være behagelig.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

"h087" skrev:
Hejså det stor ekssentielle spørgsmål:hvordan H...... er så myten opstået ? ekstrabladet eller Rasmus Treholt - TV - AvisenDEN er så nok lidt sværere - hva?? Cool men meget venlig hilsenhenning h087

Ja -det ville det jo være rart at vide - eller om myten simpelthen opstår fordi overskriften i den tekst jeg satte ind ovenfor umiddelbart får en til forstå, at den efterfølgende tekst også omhandler det der bliver nævnt der (altså i overskriften).

"Eksplosive stoffer" er normalt meget stabile - der skal meget til før det går helt galt - men når det så gør det - så går det også MEGET galt.

Jeg var i en årrække ansat i en større kemivirksomhed og jeg kan da meddele at der er en hel del andre stoffer, som jeg ville sætte på listen - og endda før de "eksplosive stoffer".

Nu er problemet i Danmark nok ikke så stort - men i resten af Europa kører der rene tanktog med yderst giftige stoffer - også gennem tætbebyggede områder.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

det er vel et både og

spørgsmålet er vel også om der er olie eller bensin i tanken

dernæst hvad med det at man ikke måtte stødrangere med tankvogne

det har jeg da selv set på hg at man gjore

og hvis jeg får lov - kan jeg vise det på et foto

selvom det kan udlægges på mange måder - altså fotoet

Når jeg spørger om hvordan myten om placeringen i togstamme ikke må være lige bag maskinen - så er det i DK jeg mener - der er mange der hørt om det - men hvordan er den opstået??

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"h087" skrev:
Når jeg spørger om hvordan myten om placeringen i togstamme ikke må være lige bag maskinen - så er det i DK jeg mener - der er mange der hørt om det - men hvordan er den opstået??med venlig hilsen henning h087

Hej Gnavpot

Den myte er opstået på nøjagtig samme måde som alle andre myter, nogen fortæller noget (rigtigt (måske, tror jeg nok - helt bestemt)) ham der løber med halve vinde hørte kun det han ville høre og resten byttede han rundt på. Men han var rigtig god til at lyde som om han vidste hvad han talte om og han havde jo selv hørt det fra en der var troværdigheden selv, ikke sandt ?

Udsøgte artigheder fra eders

(med is i maven)

Flovmand

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"h087" skrev:
Hej Bjarnedet er vel et både ogspørgsmålet er vel også om der er olie eller bensin i tankendernæst hvad med det at man ikke måtte stødrangere med tankvogne

Det gør jo en forskel på brandfaren om det er olie, benzin eller andet, der er i tanken. Og forbuddet mod stødrangering kan vel skyldes risikoen for gnister. Som nævnt ovenfor er den farligste kombination en halvfuld benzintank med masser af dampe, der antænder som ingenting. F.eks. skal et fly, der anbringes i hangar, være fuldtanket af samme grund. Og hvis der arbejdes på tomme tanke, skal de være jordede og værktøjet lavet af ikke-gnistfremkaldende materiale. Til gengæld har jeg hørt om tankningspersonale, der skoddede cigaretterne i brændstoffet, når de tankede jagere!

Så anbringelsen af tankvogne lige after maskinen er nok en lidt mere kompliceret sag end som så. Hvor så end myten kommer fra, men det sidste forslag lyder meget rimeligt. Og jeg tror stadig ikke, at personalet omgikkedes reglementet lemfældigt.

Men hold endelig tråden i live!

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne og Flovmand

Næ - jeg tror heller ikke at man omgik det lemfældigt - men nok snarere efter konduite -

og den med at slukke smøger - ja det har jeg også set.

jeg har jo arbejdet på platforme og ligende - så det er jo ikke småting man har set efterhånden

jeg var på lindø - da vi røg i luften - her var det bare for meget ilt -

og folk var bare gået forbi, hele tiden uden at gøre noget ved pindsvinet og koblingerne. tja!!

og til Flovmand - og den vil du have at jeg skal tro på Cool

med venlig hilsen

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Aprospos stødrangering, så er der adskillige historier om, hvordan man i Ålborg stødrangerede temmelig hårdt med Spritfabrikkens tankvogne Wink

Det var noget med, at stå parat med en spand, der hvor overløbsrøret mundede ud, når vognene ramte sporstopperen. Laughing out loud

Har I andre hørt om dette ?

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Willie Garvin

Buschauffør

Indlæg: 765

PB

Ikke jeg, men det lyder da som en dejlig bonus, såfremt der er tale om færdige produkter.

__________________

Venlig Hilsen Willie Garvin
H0, DC, dk, III-IV, MO, Pr, N, MH, MY, MZ, MA, ML, D, (Br80), CU, CL, CLL, Bn, CM, EH, IB, HD, Pb, Gs, CPS, DH, CP, CC, BD, B,FD, E, KS, Za, Ucs, Hbikks-tt, Gklm, Qf, Ze, Zf, Lgjs, Hbikks, Qr, Qh, Za, WRm, AV, Am, Pm, H

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej allesammen

Nu har jeg gravet lidt videre – meget findes der ikke på nettet om emnet.

Først tager vi en tur til Tyskland med et indlæg på forummet ”German Railroads”.

Sonntag, 18. Januar 2009, 11:09Johannes Fiolka

Citat:
Hier ist die zusammenfassende Ergänzung zu Tobis Beitrag und der Bezug zur Eisenbahn.Noch wichtiger ist dies für die Zugbildung gerade bei Dampfloks s. dazu DV 408 der DB und der DRGefahrzettel Nr. 1 (Dreieck, schwarze Bombe auf orange Grund) und Gefahrzettel Nr. 2 (Dreieck, schwarze Flamme auf orange Grund). sind hier wegen der Vollständigkeit erwähnt, bei Mineralölpro-dukten nicht relevant und werden hier nicht weiter vertieft. Gefahrzettel Nr. 3 (Dreieck, schwarze Flamme auf orange Kreisfläche), orange Längsstreifen auf dem Wagen. Dies ist die relevante Gefahrgutklasse für den Klassiker „Tankzug“.Bei der DB sind mindestens 2 Schutzwagen zwischen Tfz (egal welche Tfz-Art) und 1.Gefahrgutwagen einzustellen. Max. 10 Gefahrgutwagen dürfen zu einer Wagengruppe gekuppelt werden, mindestens 4 Schutzwagen müssen zwischen den Gefahrgutwagengruppen gekuppelt sein.Abstellen der Gefahrgutwagen nie an Güterhallen, vorzugsweise auf abgelegenen Gleisen. Mindestabstand von 300 m zu Wohngebieten, Fabriken, belebten Straßen und Plätzen.Beförderungsweg möglichst nicht über Personenbahnhöfe/-gleise, vorzugsweise um Ballungsgebiete herum. Quelle: DV408 DB
Tfz er en forkortelse for „Triebfahrzeug“ altså ”trækkraft”. Jeg oversætter lige det med fedt. Faremærkning nr. 3 (trekant, sort flamme på orange kreds), orange længdestriber på vognen. Disse er relevante for klassikeren ”tankvognstog”. Ved DB skal der mindst indsættes to (beskyttelses)vogne imellem trækkraftsenheden (lige meget hvilken art) og den første vogn med farligt gods. Maksimum 10 vogne med farligt gods må sættes sammen til en gruppe, mindst fire (beskyttelses)vogne skal indsættes imellem grupper at vogne med farligt gods.Og senere skriver han
Citat:
Gehalten habe ich mich an die DV408 von 1968 mit Aktualisierungen von 1970 als Klapptext, da waren die als "Kann", aber nicht "Muss" Vorschrift. Bei den veröffentlichten Fotos von der DB44 und Tankzüge waren Zwischenwagen bei der Kohle BR44 ja bei der Öl BR44 nein. Da gab es auch noch andere Bespannungsregeln, wie z.B., dass die Feuerlok auch von beladenen Autotransportwagen Abstand brauchen.“
Oversættelse (det med fedt): Jeg har holdt mig til DV408 fra 1968 med aktualiseringer fra 1970 som klapudtekst. Der var de mærket som ”kan” men ikke som ”skal” foreskrift.Kilde: http://forum.german-railroads.eu/index.php?page=Thread&threadID=2437(sidste citat allernederst) – fremhævelserne er mine.I Tyskland fandtes der altså skriftligt fastsatte regler på området, men ikke som ”skal følges” men som ”kan/bør følges”. Det er jo en vigtig forskel. Desværre er den ”gamle” DV408 ikke på nettet. I den nu gældende DV408 eller Ril 408 som den hedder nu nævner intet om dette tema. Og selvfølgelig ser man hele tog i Tyskland nu kun bestående af tankvogne...ikke noget problem.Som et kuriosum kan jeg nævne at jeg gravede lidt i biblioteket og i denne sammenhæng fandt følgende fra ”Dr. Freiherr von Röll; Enzyklopädie des Eisenbahnwesens fra 1912-1923.
Citat:
3. Reihenfolge der Wagen.Sie richtet sich nach den für die Sicherheit des Betriebs gegebenen Vorschriften und nach den Rücksichten auf glatte Abwicklung des Verkehrs. Bei der Vielseitigkeit der hierfür maßgebenden Gesichtspunkte wird sie für jeden Zug oder für die einzelnen Zuggattungen (s.d.) besonders vorgeschrieben. Aus Sicherheitsgründen sind Schutzwagen (s.d.) oder Einschubwagen (s.d.) an bestimmten Stellen des Zugs einzustellen, die Bremswagen im Zuge möglichst gleichmäßig zu verteilen und Wagen mit leicht Feuer fangenden Gegenständen nicht in unmittelbarer Nähe der Lokomotive oder von Wagen mit Ofenheizung einzustellen. Güterwagen mit mehr als 60 t Tragfähigkeit sollen beladen mit Rücksicht auf die Belastung der Brücken nicht unmittelbar hinter der Lokomotive, mehrere solcher Wagen nicht unmittelbar hintereinander laufen. Schemelwagen, die nur durch die Ladung oder Steifkuppelung verbunden sind, dürfen nur im hintern Zugteil und auch hier nur in beschränkter Anzahl eingestellt werden.[Lexikon: Röll: Enzyklopädie des Eisenbahnwesens, S. 17689(vgl. Röll-Eisenbahnwesen Bd. 10, S. 493)]
Det er lige 10 bind med ca. 18.000 sider, der beskriver jernbanevæsenet specielt i Europa i tiden fra 1912-23 Laughing out loud. Vel og mærke med bidrag og korrekturlæsning fra alle førende europæiske jernbanedirektioner (inklusive Danmark). Tilbage til Danmark. Her har jeg heller ikke kunne finde nogen skriftlig primær kilde – og nul på nettet..heller ikke Jens Bruun-Petersens ”Godstog” fra 1995 nævner noget om dette under ”sammensætning af godstog”.Så tilbage bliver citatet fra PED ovenfor
Citat:
” I "Strejftog 7, Gennem Danmark med Dancker" skriver han på side 72, til et flot billede skråt bagfra af 2 E-maskiner: "...Beholdervogne måtte - på grund af eventuel brandfare - normalt ikke sættes lige efter et damplokomotiv, så de hér må være tomme". Dancker ved normalt hvad det går ud på. En af vognene er igen en Shell og derfor på vej vestover; - hjem.”
Allerede tidligt var der harmoniseringsforsøg og konkrete resultater mellem de europæiske jernbaner vedrørerende normer og regler (kun postvæsenet var vist tidligere ude). Så vil det ikke være nærliggende at tro, at man i Danmark ikke har overført reglen i skriftlig form – men af praktiske grunde (bl.a relativ få tankvogne i DK, korte afstande mellem stationer, øget rangerarbejde ved stoppende godstog - tidsforbrug) – indskærpet, at når det var muligt – så ville det være ”god praksis”? Men at tro er jo ikke at vide, så den endelige løsning ville måske være at udføre en repræsentativ undersøgelse blandt fagfolk ved DSB (togfører osv.) der har gjort tjeneste før ca. 1970. Det bliver vist lidt vanskelig at gennemføre en sådan Laughing out loud.Hvis man nu kunne finde 10 personer indenfor målgruppen og fem siger – ”ja det har jeg da hørt noget om”, mens de andre fem siger ”aldrig hørt om det” er det så en myte eller var der en uskreven regel?
"h087" skrev:
Hejså det stor ekssentielle spørgsmål:hvordan H...... er så myten opstået ? ekstrabladet eller Rasmus Treholt - TV - AvisenDEN er så nok lidt sværere - hva?? Cool men meget venlig hilsenhenning h087

Henning – Ja - meget svær - men længere kan jeg ikke komme med et fornuftigt svar...

Men hvis der er nogen der ved mere – så hold os lige orienteret her på tråden, så vi ikke dør i uvidenhed. Det ville jo ikke være til at bære Laughing out loud.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Lars

Først tak for dine undersøgelser og svar - lidt lang,

men det var jo også et lidt grimt spørgsmål Shock

Men jeg tror som du . at der har været regler -

som så i gennem tiderne har ændret sig

i starten har reglerne nok været mere strikse

ikke så gode materialer osv osv

med mere efaring og bedre materialer

er skal blevet ændret til kan / bør som du skriver

og til sidst at de må sættet direkte op til maskine

og her taler vi kun om tankvogne

( sprængstoffer og rigtige farlige kemikalier og uran er noget andet )

så myten er nok opstået som Flovmand skriver og Dancker via PED siger

og så kommer dertil at det har været en regel som er blevet lempet

men det har nogen så ikke helt været underettet om

så det er blevet - det mås man ikke

dette så kun et foreløbig facit, og hvis nogen ved bedre - frem med det - som du skriver - det ville...... :?

med venlig hilsen

henning h087

og så er der gang i mere - nemlig reglerne for de med rødt markerede ting og sager Wink

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

nyboder

Civil i forsvaret

København N

Indlæg: 404

PB

Tilbage i starten 80erne kørte vi med atomaffald på godsvogne, der skulle dog være minimum 5 vogne imellem lokomotivet og disse vogne, p.g.a. fare. I 1982 besluttede man så at det stadig var for farligt da vi kørte med dem via Lergraven. Derfor blev det besluttede at det svenske affald skulle kører på lastvogne. Disse fik så anvist overnatningsplads på Kalvebodbrygge, lige ved enden af Bernstorffsgade. Nu om dage kan man møde disse lastvogne ved DGI byen.

__________________

Med venlig hilsen

Erik

Kører: Märklin, dansk, epoke 3-4-5 og Faller Car system.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

"nyboder" skrev:
Tilbage i starten 80erne kørte vi med atomaffald på godsvogne, der skulle dog være minimum 5 vogne imellem lokomotivet og disse vogne, p.g.a. fare. I 1982 besluttede man så at det stadig var for farligt da vi kørte med dem via Lergraven. Derfor blev det besluttede at det svenske affald skulle kører på lastvogne. Disse fik så anvist overnatningsplads på Kalvebodbrygge, lige ved enden af Bernstorffsgade. Nu om dage kan man møde disse lastvogne ved DGI byen.

Forskellen er, at det er farligt at transportere det med jernbane men ikke med lastbil? Laughing out loud

NB: Ovenstående indlæg indeholder en vis grad af ironi

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"h087" skrev:
og til Flovmand - og den vil du have at jeg skal tro på Cool med venlig hilsen

Hej Gnavpot

Jaaaaaaeeeeeh, Ville JEG måske lyve for dig :?:

Udsøgte hilsner

Flovmand

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej,

I gamle dage som senere var der regler for overførsel af RID-vogne på H-H færgerne. Der var naturligvis jævnligt beholdervogne, men også f.eks. sprængstof fra Nobel (sikkert til miner nede i Europa).

Vognene måtte kun overføres samtidig med max 12 passagerer (hvorfor nogen overhovedet??), så man gjorde det om natten.

Jeg har prøvet at blive afvist under en sundtur, med besked om, at der ikke skulle passagerer med. Det blev altså heller ikke overtrådt.

Til gengæld havde en del af dem der ulovligt stødrangerede med ALT ofte fået en flok pilsnere i "Borgerstuen".

Det er vel ligesom i biltrafikken idag; masser af regler bliver overholdt og så er der en masse, der bliver overtrådt: hastighed, blinke ved drejning, overhale indenom på motorveje, mobilsnak, sprutkørsel, og og og...

Ang. sprængstof, så var der engang i 70erne under en hedebølge en vogn, der var blevet sat ud pga defekte bremser.

Den var på vej fra Norge til Portugal (hjulskifte/omladning??) og lasten var klipfisk. Fy for hulen, hvor der lugtede!

Venligst

Ped

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Per

ja - det har jeg også prøvet - altså besked om man ikke kunne komme med

men kendte en pige der var ansat på færgerne - eller også kom hun sammen med en af matroserne - så der var mange gange gratis ture

men den med klipfisk Shock -

det må da høre ind under - farlige kemikalier - giftgas?? Laughing out loud Laughing out loud

godt at surstrømning var på dåser

men mener også at der har været uran transporter

tank vogne fra Dansk svovlsyre har jeg da også set -

men rigtig at mange gange var om natten

de transporteredes over

med venlig hilsen

henning

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

nej Flovmand

nej hvordan kan du da tro det - det kunne jeg da aldrig tro -

men efter at du er blevet smudsredaktør - så....... Shock

med :roll: hilsner

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Klipfisk hører naturligvis under tåbelige godsvognslaster, men der var også noget man vistnok kaldte "Limlade"! Det var rester af dyr; komaver, hoveder og den slags og det kørte til Sverige i ÅBNE O-vogne, for at indgå i limproduktion. Der kunne godt stikke en tryne eller et horn op!

En dag havde Ulf og jeg fået lov at køre med i MH med Clemmesen (overtrædelse af adskillige regler!) og der havde vi sådan en vogn med. Vi skulle sætte vogne på færgen og ud for restaurant "Sundkroen" (der stadig ligger i østsiden af stationen), bremsede han lidt, hvorefter "limladen" gyngede frem og tilbage i vognen, mens de undrende spisegæster prøvede at fatte, hvad der foregik udenfor vinduerne. Det var godt nok ulækkert, men vi vred os af grin...

Det var heldigvis en meget sjælden last og den var ikke velegnet til stødrangering!!!

Venligst

Ped

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Per

gad vide hvilken togplan der indeholder "tåbelige toglaster"

foresten var der en anden god ting ved at føjte rundt på Hg

i kulen over ved bogerstuen og ved sandkasse ved blindsporet ved siden af

forbindelsesporet til HHGB kunne man tit finde kartonage til Solgrynspakker -

dengang der var tog på - så det var en daglig rutine at inspicere disse -

man hvad pokker lavede sådanne i Hg - er der blevet lavet Ota Solgrynspakker i Hg?

og der kunne det også stinke Shock - men man var sej - de skulle jo reddes i land !!

med venlig hilsen

henning h087

ps der er noget PM til dig

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

nr1forme

Indlæg: 38

PB

Hej!

Lite off-topic men här är lite bildbevis på när det stötrangeras friskt med tankvagn på kroken, närmast loket dessutom! Wink

http://www.youtube.com/watch?v=U4rJCz1hILQ

 

Hilsen!

Emil

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.