Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

N maskiner og deres brødre rundt omkring

Hej Henho

så prøver vi om det er bedre

mvh

henning h087

N 204. 1961. AK. 3-43-6-4. Elmelund.3

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

kifa

Pensionist

Onsevig

Indlæg: 245

PB

"h087" skrev:
Hej Henhoså prøver vi om det er bedremvhhenning h087

Det er et rigtigt godt billed af N204 , jeg syntes at den ligner mere en BR52 end BR50uk men det var jo også noget blaned omgang af div. dele fra de hjemkomede maskiner.

__________________

Kim

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Kim

tror da pokker at du syntes at den mere ligner en 52

der var en flydende overgang mellem 50 - 50ÜK - 52 mellem 1941 - 1943 hvor 204 kedel blev bygget

ca 400 ændringer og så vidt jeg har læst et sted 5000 sparede enkeltdele

dernæst er 204 kedel en forenkelt krigskedel St 34 der var med kraftigere pladetykkelse og længere levetid end den normale kedel der var en St-47 fredstidskedel med tyndere pladetykkelse og var beregnet for højtryk -men til gengæld ikke så lang levetid -

men der findes mange flere og udførligere beskrivelser i Steffen Dressler bog om N og T fra LOKOMOTIVET - kan anbefales

Jeg har selv ombygget til følgende maskiner 201 og 205 og er igang med at ombygge til 203 eller 204 - har en lille sindsyg plan om at lave alle 10 stk

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

woaw - super billede Laughing out loud

Tak

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Det er ikke svært at kende forskel på en 50 og en 52. 50 har stangramme og 52 har pladeramme. Kig på rammen lige over forløberen. Der er 52 højere end 50. Desuden kan man bedre se rammen på en 52 bag drivhjulene.

Med hensyn til kedelstålet, så var det normalt at man benyttede st34, men man eksperimenterede med st47k. Kedlerne af st47k var dog ikke holdbare i længden og derfor gik man tilbage til st34. Mange 50´ere ved DB, blev senere udrustet med kedler fra type 52, da man nu var gået tilbage til st34. Udover 50, var 01.10 og 03.10. oprindelig udstyret med kedel af st47k.

mvh

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ty2 406

Frederikssund

Indlæg: 131

PB

Hej.

Det er et dejligt billede af N204, det der ikke nogen tvivl om.

Forskelle på Br.50, 50Ûk og Br.52 er ikke store. Det kan være svært på billeder at se om det er pladeramme eller stangramme. Igen på billeder er det umuligt at kende forskel på div ståltyper. En af de ting derer meget typelige er antalet af domer, på Br52 er der 2 domer, en dampdome og en til sand. På Br.50 kan antallet svinge mellem 3-4.

I årende efter krigen blev der i Vesttyskland (DB) byttet meget om på kedlerne mellem Br.50 og Br.52. I Østtyskland (DR) valgte man at lave nye kedler når de gamle var udslidte.

En sjov lille ting, så var der hos DR Br.52'ere i daglig drift frem til 1990. I Polen var de i daglig drift frem til 2000. Så på trods af det var et krigsprodukt, kom de da til at holde meget godt.

I Tyrkiet har de stadig en der er driftklar. Den er ude at køre ved særlige arrangmenter.

Det er.

TCDD 56548. Oprindeligt DRG 52 7429

Byggeår 1943-44.

Byggenr. 16882.

Fabrik, Wiener Lokomotivfabrik AG, Floridsdorf.

TCDD modtog ialt 53 lokomotiver af typen i årende 1943-44. De 10 første direkte fra fabrikken. De resterende 43 lokomotiver taget ud af DRG nummere.

0002. Afyon. TCDD 56548 ved at få vand på.

__________________

Venlig Hilsen.

Peter Wiese.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"Ty2 406" skrev:
Det er.TCDD 56548. Oprindeligt DRG 52 7429Byggeår 1943-44.Byggenr. 16882.Fabrik, Wiener Lokomotivfabrik AG, Floridsdorf.TCDD modtog ialt 53 lokomotiver af typen i årende 1943-44. De 10 første direkte fra fabrikken. De resterende 43 lokomotiver taget ud af DRG nummere.

Skønt billede - Det ser næsten ud som om manden, der går foran 52'eren trækker afsted med maskinen Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

så hermed et foto fra de anden side af N 204

også et Arne Kirkeby/OMJK foto -

Kirkeby var glad for N maskinerne

og har tage mange foto af dem

jeg tror at han havde planlagt at bygge en del af dem

ligesom da han byggede 7 stk varianter af D maskinen

og det endda i str 0

med venlig hilsen

henning h087

N 204. 1961. AK. 3-13-2-2. Od - x.

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

så tager vi en tur rundt om N 201

herligt foto med alle de aututansportvogne

det bliver bar mere for vogne med last end for N

men oplagt ide til modelbanen

med venlig hilsen

henning h087

N 201, 1961 Od med autotransporttog - AK foto - 1500

N 201, 1961 Od - foto AK - 1000

N 201, 1961, Odense - foto AK - 1200

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Dejlige billeder !! Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej til alle

har tænkt mig at fortsætte med at vise flere N maskiner

i nummerrækkefølge - således at man mar mulighed for at se de forskellige maskiner,

og hvis andre har foto af dem - smid dem ind

folk skal have noget at bygge efter - så de kan lave de forskellige maskiner Smile

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"h087" skrev:
Hejså tager vi en tur rundt om N 201herligt foto med alle de aututansportvognedet bliver bar mere for vogne med last end for Nmen oplagt ide til modelbanenmed venlig hilsenhenning h087

Hej Henning

Tak for de fine billeder - Det er jo kræs for kendere Wink

Især billedet af 201 på skiven ved depotet i Odense er spændende. Mon du også ligger inde med nogle billeder af maskindepotet her, hvor man kan se detaljer af remise m.v.? Jeg skal nemlig i gang med at bygge dette på et tidspunkt - dog "kun" med 10 porte.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

TouchCab

Indlæg: 139

PB

Har desværre ingen billeder af N-maskinerne undtagen et meget ringe billede af N207 under skrotning.

Til gengæld har jeg haft fornøjelsen at ombygge alle varianterne i 1:87, og jeg har billeder af modellerne her:

http://damplokomotiver.touchcab.com/model/n/forskelle.html

__________________

Denne konto er ikke længere aktiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Jens

rigtigt flot arbejde - det står der noget respekt om

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Skott

specielle foto af remise i odense har jeg ikke - men foto taget rundt omkring den -

skal gennem kigge samlingen ?

men undersøger lige om nogle af mine kontakter har det

også mulighed for tegning af den

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

"h087" skrev:
Hej Skottspecielle foto af remise i odense har jeg ikke - men foto taget rundt omkring den - skal gennem kigge samlingen ? men undersøger lige om nogle af mine kontakter har detogså mulighed for tegning af denmed venlig hilsenhenning h087

Hej Henning

Takker. Det kunne være super - Jeg har tegningen - Købte den i sin tid hos DMJK. Men alt andet vil være mere end velkommen. Vil jo gerne have en så vellignende model som muligt.

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

R 950

Indlæg: 72

PB  Blog

Jens' fine billeder gav mig anledning til en enkelt bemærkning. Jeg er i gang med nr 206 og mener at have set et billede, der viser, at fødevandstilslutningen til højre side af domen på denne maskine fra venstre side føres foran domen, medens den på de andre maskiner med 4 domer føres bagom, som billedet af 209 viser.

Nils-Erik

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Niels - Erik

finder N 206 frem og lægger det ind

ok

med venlig hilsen

Henning h087

og Jens´s maskiner er virkelige flotte

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

her med de foto af 206 jeg umiddelbar kunne finde

håber de kan bruges

kigger dybere i gemmerne

mvh

henning h087

N 206, 1962 Fa - AK 3-12-4-1 - sp

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

hermed det andet foto af 206

det ikke godt, men håber det kan bruges

men kigger dybere

mvh

henning h087

N 206, 1961 Tp - AK - sp

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

TouchCab

Indlæg: 139

PB

"R 950" skrev:
Jens' fine billeder gav mig anledning til en enkelt bemærkning. Jeg er i gang med nr 206 og mener at have set et billede, der viser, at fødevandstilslutningen til højre side af domen på denne maskine fra venstre side føres foran domen, medens den på de andre maskiner med 4 domer føres bagom, som billedet af 209 viser.Nils-Erik

Det mener jeg også er korrekt.

Jeg kom i tanker om det, da jeg sad og gennemså mine billeder.

__________________

Denne konto er ikke længere aktiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

"TouchCab" skrev:
Til gengæld har jeg haft fornøjelsen at ombygge alle varianterne i 1:87 ...

Orv ... og nu er du gået i gang med at gøre det samme i 1:32? Wink

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

cfrost

Indlæg: 266

PB  Hjemmeside

"TouchCab" skrev:
Har desværre ingen billeder af N-maskinerne undtagen et meget ringe billede af N207 under skrotning.Til gengæld har jeg haft fornøjelsen at ombygge alle varianterne i 1:87, og jeg har billeder af modellerne her:http://damplokomotiver.touchcab.com/model/n/forskelle.html

Og de er rigtig fint bygget, jeg er MEGET glad for min 203. (Som forøvrigt er på vej til Hobbykælderen i Fredericia og få indbygget lyd)

__________________

Med venlig hilsen

Claus Frost
Skovbo Jernbane-arkiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

TouchCab

Indlæg: 139

PB

"PerOlsen" skrev:
"TouchCab" skrev:
Til gengæld har jeg haft fornøjelsen at ombygge alle varianterne i 1:87 ...
Orv ... og nu er du gået i gang med at gøre det samme i 1:32? ;-)Mvh. Per

Årh, pffh - nu er prisen jo noget anderledes i den skala ... :?

Men ellers er det korrekt, at min BR50 skal blive til en N-maskine.

__________________

Denne konto er ikke længere aktiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

TouchCab

Indlæg: 139

PB

"cfrost" skrev:
"TouchCab" skrev:
Har desværre ingen billeder af N-maskinerne undtagen et meget ringe billede af N207 under skrotning.Til gengæld har jeg haft fornøjelsen at ombygge alle varianterne i 1:87, og jeg har billeder af modellerne her:http://damplokomotiver.touchcab.com/model/n/forskelle.html
Og de er rigtig fint bygget, jeg er MEGET glad for min 203. (Som forøvrigt er på vej til Hobbykælderen i Fredericia og få indbygget lyd)

Ja, 203eren på billedet er jo din Laughing out loud

Hils Peer fra mig.

__________________

Denne konto er ikke længere aktiv

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

her så foto af N 202

bemærk

1958 : egerhjul

1961 : pladehjul

dernæst at 202 har aldrig haft 4 stk knaster på kedelen

den har sandkasse - dampdom - sandkasse

feleren og myten er opstået ved at man har kigget på kedel numre og foto fra

leveringen da de ankommer til landet - med DER BLEV bytte rundt på kedlerne

det specielle er at det er rammenummer der følger maskinerne

og her er rammenummer for 202 Haine SP i 1943: 1868 og maskine DB BR 50 2119

kedlen kommer fra BR 50 134 bygget Borsig 1940 nr 14865 og ilagt BR 50 2119 i 1947

og overført til Belgien 1949 fra Kaiserlautern mdt 1949

men lad os nu nyde fotoerne

med venlig hilsen

henning h087

N 202, 1958 Silkeborg - Hartmann - sp

N 202, 1961 Od -  AK. 3-19-3-2 - sp

N 202, 1961 Od - Ng - AK 3-29-1-1 - sp

N 202, 1961 Odense - AK 3-28-6-5 - sp

N 202, 1962 Fa - AK  3-12-3-1 - sp

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Henning : Det er pragtfulde billeder Laughing out loud Laughing out loud

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

her så N 203

foresten til alles underetning

OMJK har lavet en CD med Arne Kirkeby farvedias

den kan købes ved henvendelse til OMJK

http://www.omjk.dk

og prisen er kun 149 + porto

den indeholder 100 foto både DSB og privatbaner

den er pengene værd

jeg burde have nævnt det tidligere - men hermed gjort

med venlig hilsen

henning h087

N 203. 1961. AK. 3-13-2-5. Od. 2 - sp

N 203. 1962. AK. 3-12-3-2. Fa - sp

N 203. 1962. AK. 3-12-3-3. Fa - sp

N 203 med stort godstog - Fyn - foto Arne Kirkeby OMJK

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

vi har set N 204 før - men her lidt flere

med venlig hilsen

henning h087

DSB N 204, 1952 Fa - HT-sp

N 204. 1961. Hans True. Fa - sp

N 204. 1961.23.06. HGC. Kd. 3-sp

N 204. 1961. AK.3-29-3-1. Od-sp

N 204. 1961. AK. 3-43-6-4. Elmelund. 1-sp

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

og så N 205 som er en af dem jeg har bygget

der vil så lige blive en pause med N foto

idet jeg har et hængeparti om en bro - det skulle jo nødigt blive til en hængebro Laughing out loud Laughing out loud

og så er der jo Glyngørebanen ( også kaldet af nogen for Sallingbanen - men er det ikke mere SVJ :?: )

man vil jo gerne vide hvordan H...... Evil :twisted: man læser planen Shock

og det kan jeg godt forstå :?

og til Henho

det er sådanne foto med omgivelser fra området omkring remisen i Od jeg har

mener dog at der også er [u]miljø....øhh :?:[/u] foto iblandt

men får gennemgået samlingen

med venlig hilsen

henning h087

N 205, 207, 208, 209, 1964. Pa - sp

N 205. 1961. AK. 3-20-1-1. Od. 2 - sp

N 205. 1961. AK. 3-20-1-1. Od. 1a - sp

N 205. 1961. AK. 3-20-1-1. Od. 1b - sp

DSB N 205, 1961 Fa - CO - sp

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

og så lidt mere N

det er så her Henho - du ser lidt bagrund af remise Od

med venlig hilsen

henning h087

PS : en historie jeg har hørt dengang jeg var på JBm fra tidligere Lkf Åge Jensen

da han engang skulle køre fra Padborg til Fredericia med sådan en N´er syntes

han godt nok at den var lidt træg med at komme op i fart - her skal det nævnes

han også fortalte at den var bedst at køre ved 45km/t - ellers rystede den ad ....

til - men de kom da op i fart -

Da de så var kommet til Lunderskov - og holdt inde på godssporet - kom der en ud og bedte dem om at rykke længere frem - ????

det viste sig så at Padborg var lidt overfyldt med vogne og havde hægtet 2 ( to ) godstog sammen - vidst ikke helt efter reglerne - men de havde fået sporplads.

om det er en lokomotivførerhistorie kan jeg ikke afgøre - men det siger noget om at de kunne slæbe noget .

N 205. AK. Od. 1 - sp

N 205. 1961. AK. 3-20-1-1. Od. 1 - sp

N 205. 1961. AK. 3-20-2-1. Od. 2a - sp

N 205. 1961. AK. 3-20-2-5. Od. 2 - sp

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej Henning,

da man fik N-maskinerne havde man da problemer med drejeskiverne i de berørte byer eller var de bare lange nok?

Venligst

Ped

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Hening

Det ER altså pragtfulde billeder i den opløsning. Laughing out loud

Pudsigt iøvrigt, at kalk-slabberiet fra slampotterne er så forskellig fra maskine til maskine, uanset om de i øvrigt er lige beskidte ellers.

Det er godt at vide, når der skal patineres, behøver man ikke, at være alt for nervøs for, at resultatet bliver urealistisk Smile

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Her Per

nej - det tror jeg ikke

selv om en N maskine er 22940 over pufferne er det jo ikke den afstand man skal bruge

det er jo afstanden mellem centerlinien på foreste hjul og bagerste hjul der bruges

og her er en N maskine 18890.

nej men da E maskiner kom i 37 måtte man lave større drejeskiver - før 37 var de største 17m drejeskiven og E maskines hjulafstand var 18200 - så man kan sige at problemet var løst

så her nogle afstande på drejeskiver og maskiner

drejeskiver : og her er det broens længe

12m - når vi siger 12m - så er den i virkeligheden 12,6 m

her kan så vendes C + D + K = 12000, Div = 12550 og S = 11450

16m

her kan vendes P = 15700 og T = 15665

17m

Her kan vendes H = 16600, PR = 16700, R1 = 16350 og R2 = 16800

20m

E = 18200 og N 18890

så man kan gå ud fra at N kunne indsættes hvor E var det i forvejen

dog tør jeg ikke lægge hovedet på blokken omkring det

for jeg har ikke hørt om E på Struer, Herning og Tinglev

ok E kørte til Padborg

men mener at N blev indsat på Nyborg - Fredericia - Aarhus - Esbjerg - Herning - Struer - så det kan godt være at Herning, Struer og Tinglev har fået større drejeskiver med N maskinens ankomst

Vores kære nostagi station Helsingør havde jo kun en 17m - der var derfor at E måtte løbe baglæns til København når den havde været en tur i Helsingør - mener ikke at jeg nogensinde har set i natura eller på foto at den har kørt forlæns fra Helsingør ? og derfor heller ikke baglæns fra Kjøvenhavn til Helsingør

Hillerød havde vistnok en 20m - men det kan skyldes kongevognen

mener også at da man fik længere personvogne lavede man en forlænger til drejeskiven i København og det virkede godtnok - bortset fra at man vistnok væltede hegnet - men vognen blev da vendt - og det var det der var meningen

nå - men nok om det - der er en bro og bane der venter i kulisserne

men hvis nogen ved noget mere omkring dette emne - giv venligst lyd

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

I Padborg ligger der en 22 meter drejeskive.

Den var nødvendig for at kunne vende BR 01.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Lekru

tak for den Shock

kan du ikke lige give lidt flere oplysninger om det

der var noget jeg ikke var klar over

mente ellers ikke at 01 kørte derop

mente at det kun var 03

men den skal måske også bruge en 22m ?

mere

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Om det er 01 eller 03 kan jeg ikke svare dig på, det er en tidligere kollega der har fortalt mig om det.

Jeg undrede mig nemlig, da jeg skulle på "skiven" for nogle år siden, med en MZ i Padborg og tingene ikke helt var, som de var andre steder, for der var fint med plads.

Det var efter dette, at jeg talte med en ældre kollega, der sagde, at det var på grund af de store tyske 01'ere.

Han kan selvfølgelig have husket forkert og nu er han et sted, hvor det ikke er muligt at spørge ham.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

"Trædelængden" for 01 er 20,320 meter og for 03 20,225 meter, så det gør jo ingen forskel, hvis skiven er 22 meter. Og den ydre forskel på 01 og 03 var jo for de første udgavers vedkommende heller ikke stor.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

Fandt et foto på Gunnar W. Christensens, meget fine side. Her ses tydeligt drejeskivens længde.

N maskinens længde er 22 940 mm.

http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/dsb/damp/litra_n/n201/1009-3-28...

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"lekru" skrev:
I Padborg ligger der en 22 meter drejeskive.Den var nødvendig for at kunne vende BR 01.

Hej Lekru

Jeg troede også at det var en 22 m drejeskive - men på en sporplan over Padborg står der 21 m på drejeskiven, det er godt nok mange år siden jeg har set den, men måske netop derfor kan jeg huske det!

21 meter venlige hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Flemming" skrev:
Jeg troede også at det var en 22 m drejeskive - men på en sporplan over Padborg står der 21 m på drejeskiven, det er godt nok mange år siden jeg har set den, men måske netop derfor kan jeg huske det!

Jeg har også set sådan en sporplan. Jeg mener der sted 23 m ved drejeskiven.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

"erikolsen1954" skrev:
"Flemming" skrev:
Jeg troede også at det var en 22 m drejeskive - men på en sporplan over Padborg står der 21 m på drejeskiven, det er godt nok mange år siden jeg har set den, men måske netop derfor kan jeg huske det!
Jeg har også set sådan en sporplan. Jeg mener der sted 23 m ved drejeskiven.

Hej Erik

Tø - hø, Det kunne næsten se ud som om der er møde i Alzheimer "light" klubben (man møder altid nye mennesker der) nogen af os må jo tage fejl (mig :?: :?: ) bevis må findes Shock

Venligste hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

moppe

Medarbejder

Indlæg: 5.558

PB  Hjemmeside

"erikolsen1954" skrev:
Jeg har også set sådan en sporplan. Jeg mener der sted 23 m ved drejeskiven.

Citat, ældre debat (November 2008) i nyhedsgruppen dk.fritid.jernbaner:

Stig Bang-Mortensen skriver:

"Den er... 22,73 m mellem overgangsskinnerne og 23,74 m fra ende til anden inkl. overgangsskinnerne."

Klaus

__________________

Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet: http://www.moppe.dk
Det lette modelbaneforum: http://groups.google.dk/group/dk.fritid.jernbaner.model

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

og her er linket til foto

http://sarek.dk/BR%2003-1010/index.html

mvh henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

"Flemming" skrev:
Tø - hø, Det kunne næsten se ud som om der er møde i Alzheimer "light" klubben (man møder altid nye mennesker der) nogen af os må jo tage fejl

Beklager, jeg er endnu ikke angrebet af Alzheimers syndrom, heller ikke i lettere grad. Jeg checkede en sporplan i Jernbanehistorisk Årbog '95, den er formindsket i en sådan grad at man ikke kan læse teksten ved drejeskiven selv ved stor forstørrelse, men anden karakter har dog en sådan fylde at det ikke kan være et "1".

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

lekru

Indlæg: 100

PB

At den skive er danmarks største, hersker der vist ingen tvivl om.

Jeg tror at det Stig Bang-Mortensen skriver, er det korrekte.

__________________

Dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PED

Indlæg: 144

PB

Hej som altid i dette forum bliver man klogere!

Tænk at den største skive lå iPad borg!

Hvor stor var så den ipad der lå i Skive (undskyld for den).

Er N-maskinen ikke ud af en familie, der er en af de mest gennemtænkte dampmaskiner, der nogensinde er lavet; den skulle kunne trække, have lavt akseltryk, bestå af få (simple) dele, kunne køre nogenlunde ligesågodt baglæns (måske havde fjenden fået ødelagt skiven), etc.

Iøvrigt brugte man i visse tilfælde vende-trekanter i togtet østpå, fordi det var meget hurtigere end at skaffe en drejesklive.

Henning, joh det er korrekt at E kørte baglæns hjemad Kystbanen, pga. den lille skive i Hg. Nu var E-maskinen vist heller ikke købt hjem til det der.

Ped

__________________

Dansk Epoke 3 Märklin HO

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej alle

er der nogen der ved noget om hvornår drejeskiven i Padborg blev

skiftet ud

Hae en sporplan fra 1929 - hvor drejeskiven kun er 20m

med venlig hilsen

henning h087

PS - vi skal nok få forsat N maskiner foto

skal lige have nogle nye kontakters tilladelser om brug af deres foto

på plads - der er nemlig også N maskiner

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

 

et foto af N 201

Middelfart - på vej op til Lillebæltsbroen 1967 - Foto Hans Gerner

improsantstilling

leveret at Peter - "Artige Verner" i KmK

 

 

med venlig hilsen

henning h087

N 201

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole

Indlæg: 246

PB  Hjemmeside

"h087" skrev:
hejet foto af N 201improsantstillingleveret at Peter - "Artige Verner" i KmKfoto ligner et der er taget af hgc eller AK/OMJK - men desværre ingen opl.med venlig hilsenhenning h087

Det er et af Hans Gerner's billeder. Det er taget i 1967 på stigningen fra Middelfart og op til Lillebæltsbroen.

__________________

Ole
H0, dansk (og udenlandsk materiel der har kørt i Danmark), epoke III, IV og V.
http://www.godsvogne.dk

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.