Hej
Jeg er i fuld gang med at få opbygget mit faste anlæg (Jeg skal nok oprette en blogindlæg med billeder på et tidspunkt)og i den forbindelse skal jeg have lavet min privatbane.
Jeg havde tænkt at jeg ville lave privatbanes station som et modul som jeg så kunne bruge i N-Modulvest.
Her kommer min problemstilling og manglende erfaring. Giver det overhovedet mening at have en så lille station? Jeg vil lave et spor gennemgåene selvom at jeg kun benytter den som endestation, dog vil jeg ikke lave adgang til spor 1 fra højre side, da det vil virke forkert når modullet står derhjemme.
Plan tegning af station modul
3D billede
Baggrundet for temaet for min privatbane er at de har det økonomisk svært. De kører kun med en skinnebus i drift og en de bruger til at tage stumper fra. De har ikke haft råd til at rydde ordentligt på efter skiftet til diesel, så og der lægger en tilgroet lille drejeskive med fundamentsrester fra remise, kulgård osv.De har en remise til deres skinnebus og et lille tankanlæg. Når skinnebussen skal have afrettet hjul foregår det ved stationsbanerne remise, ellers reparer de den selv i deres remise.
Knud den II
Bedemandsassistent
Vejle
Indlæg: 340
Less is more! som englænderne plejer at sige.
Helt fint med en lille station.
Dejlig overskuelig og du kan se en ende på byggeriet. Du får formentlig mulighed for at kæle mere for detaljerne end du ville kunne på et større projekt. Jeg kender flere, deriblandt mig selv der kørte sur i et stort projekt, som til sidst bliver skrottet, samtidig med at du risikerer at tabe lysten.
Bliv endelig ved. for temaet du har valgt kan du få en masse ud af også som drift på stationen og hvem siger, at du ikke senere kan udbygge stationen.
Mvh
Knud
mr-data
Indlæg: 805
Nu ved jeg ikke hvordan det er i den modulgruppe du nævner, men i andre foretrækker man ofte de mindre stationer til træf af en simpel årsag:
Plads. De fleste træf holdes i sportshaller eller tilsvarende lokaliteter, og man ønsker naturligvis så lange strækninger som muligt. Og netop derfor kan, især ved H0 og opefter, stationer over en given længde, f.eks. 5 meter, blive valgt fra af arrangørerne.
Naturligvis er problemet mindre ved N, men afhængig af lokaliteten kan der alligevel opstå ovennævnte problem.
Hvad adgang til spor 1 fra kun én retning angår, så bliver det næppe et problem. Årsagen er ret simpel; man får med din indretning ekstra udfordringer i driften, og derudover også muligheder for varieret drift.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Peter
Ser godt ud - Trist skæbne, du her beskriver. Men har det altid stået sådan til mon?
Jeg tror, jeg ville lægge et skifte i højre side af stationen også, så der er mulighed for at lave omløb. Tror alle privatbanebilleder, jeg har set er opbygget med mulighed for omløb/krydsning på de fleste stationer.
Selvom, det er en DSB-station, så prøv at kig på denne: Frørup
Med venlig hilsen
Skott
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Skott
Ja, det er måske en lidt trist skæbne men det jeg synes det giver mening på en model bane også. Jeg ser skinnebussen som privatbanes redning, og jeg vil gerne give tilskuerne en oplevelse af hvad der mon har været der før. For det er jo også den fantasi man skal have idag når man kigger på gamle jernbane anlæg. Jeg er selv vokset op i Lunderskov og selvom at den gamle remise bliver brugt, er der alligevel mange ting hvor man kan undres. f.eks. hvorfor er der en perron ved remisen, og hvad har man brugt ca. 10 godspor til. og nå ja, vandtårnet det er jo væk nu.
Jeg synes faktisk at Frørup er det godt eksempel på en station der kunne ligne den jeg har i tankerne. Jeg prøver egentlig at finde en årsag til at undvære sporskiftet i højre side af plads hensyn. For selvom at det er skala N så fylder et flot/langt sporskifte meget. PECO code 55 lange sporskifter er ca. 20 cm langt.
Her har jeg taget et sporskifte med i højre side, har har været nød til at flytte station ind på midten. Det visiuelle virker ret godt at det kommer lidt symmetri over sporplanen, så jeg vil lige tænke lidt over det.
Et par billeder fra remiseområdet ved lunderskov station taget den 24.12.2007
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.590
Vi har en lignende station og har til omløb en Noch segment "drejeskive" og sparer et skinnestykke på ca. 180 mm.
Men jeg ved om den også laves i N
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
model65
Vejle
Indlæg: 9
Hej Peter
Spændende oplæg du beskriver til din station. Som sagtens kunne være virkelighed.
Privatbanerne brugte altid korte sporskifter, grunden er at et kort sporskifte er billigere end et langt.
Et modul på 1,2 meter er svært at håndtere, det bør deles op i 2 moduler der altid skal være monteret sammen når der skal køres på stationen.
Hilsen Peter
PS. Ses vi i Børkop næste weekend hvor blandt andet N-Modulvest kommer og sætter en stor bane op?
Hilsen Peter
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Peter
Det pyntede.
Tror også, du bliver gladere for det udseende i længden
Med venlig hilsen
Skott
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Efter længere tids grublen er jeg kommet frem til at følge rådet som Peter giver længere oppe i tråden, om at lave modullet kortere end 120 cm. Det er der flere årsager til som jeg gerne vil dele med jer. Den første årsag er at når station består af to moduller kan de under transport blive sat over hinanden med oversiden ind imod hinanden og er derved beskyttet. (simple transport plader der passer til hullerne i modul enderne, og så bliver møntrikkerne heller ikke væk ) En anden årsag til at lave modulerne kortere er pladsen den optager i en bil, ved et 120 cm modul skal man tit bruge trailer til transport. Den sidste årsag er vægt, efter min mening skal man tænke meget over vægt reduktion af modullet hvis det bliver 120 cm. Det er ikke umuligt sækkevogne er jo opfundet, men det vil nok være en god ide at fjerne alt overskydene plade og ersatte det med flamingo eller lign, til landskabet for spare vægt hvis modulet blev fastholdt i 120 cm i længden.
Jeg har læst et par jernebane bøger. Bla. Himmerlandbanerne og Svendborg-nyborg jernbane. Og jeg må bare indrømme at de små jernbaner stationer tiltaler mig meget. Fordelen ved at kigge på disse baner er at der sparet på alt overskydene spor og ikke mindst sporskiftere, så det der står tilbage er det der bliver brugt, og det passer rigtig godt til en lille station der ikke fylder 15 meter i længden, og som er temmelig overskueligt at få bygget som der også en er der skiver oppe i tråden. Derfor er jeg kommet frem til dette forslag for mit modul.
Jeg har dog tilføjet en skinnebus remise, jeg tror ikke den vil kunne findes i virkeligheden, da remiser typisk er ved endestationerne og disse er stationer er meget større end min lille station. Men jeg vil gerne have en remise og olie anlæg, hvor der også kan lægger skinner, sveller og andre rester.
Den kvikke læser vil opdage at jeg har forøget min stations længde fra 120 cm til 160 cm. Jeg synes det er de 40 cm er givet godt ud.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Horsecreek
Lokomotivfører
Indlæg: 1.508
Jeg synes din station ser meget bedre ud end den første.
Hvis du stadig har den økonomisk pressede privatbane som idé, så kunne du evt. ligge et tilgroet spor et sted, men hvor sporskiftet er fjernet. lidt i stil med de billeder fra Lunderskov der er i tråden.
Jeg ser frem til lidt billeder af byggeriet.
Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.
fjorbak
Indlæg: 580
Hej Peter
Kunne jeg være så heldig at du ville sende et par foto mere af det gamle remiseområde fra Taulow
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Fjorbak.
I aften jeg vil gerne lægge flere billeder op af den gamle remise i Lunderskov hvis det har interesse. Jeg har ikke noget fra Taulov.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Lidt billeder fra Lunderskov remise område fra 2007. Vandtårnet er f.eks fjernet nu.
Bemærk drænkanalen i bunden af drejeskiven
Men jeg synes da at området er et besøg hver. For at komme der hen skal man over vejen "ved buen" for at komme ned til remisen.
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Fine billeder. Tror ikke, jeg har været der siden, der holdt 2 F'ere ved siden af remisen, der blev brugt som reservedelslager til F694.
Men jeg troede vandtårnet var fredet? Vides det hvorfor, det er revet ned?
Med venlig hilsen
Skott
Niels
Ingeniør
Indlæg: 306
Hej Skott,
Erik har skrevet om Lunderskov vandtårns skæbne. Læs mere på:
http://my1287.dk/index.php?option=com_content&view=category&id=155
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Niels
Ðet er jo det hyppige histerie, når Bane DK er indblandet. Tak for linket. Fin beretning fra Erik.
Med venlig hilsen
Skott