Picture

Amatør

2750 Ballerup

Indlæg: 34

PB

Long MY 1101 (SOLGT)

Hejsa.

Jeg er blevet gjort opmærksom på at det åbenbart ikke er alle private beskeder der når frem til mig, så har du sendt en besked til mig og jeg ikke har svaret, så nævn det her i tråden, så tager vi den derfra!!!

Jeg har lige været ude og købe mig et par kasser med ældre Märklin, efter junior og jeg var en tur på teknisk museum i helsingør. Smile

I første omgang så har denne Long MY'er fanget mit blik. Er det noget jeg skal "passe på" eller kan jeg roligt lade junior lege med det?

Hvis det er noget der har en vis værdi, så er det nok til salg, da jeg skal bygge en "legebane" som ungerne også må røre...

Desværre mangler koblingerne i begge ender, men det er muligt at de ligger i en af kasserne jeg ikke har været igennem endnu...

Hvis der er nogen af jer der kan give mig en ide om prisen, så ville jeg være taknemmelig...

 

EDIT: Jeg kan da lige tilføje at der intet er gjort fra min side for at "pynte" på lokomotivet, Ikke engang en aftørring med en klud, før billederne er taget. Der tages også gerne flere billeder af specifikke detaljer hvis det ønskes. Det har også været en tur på skinnerne og kører godt...

Flere vurderinger / meninger om værdien er naturligvis også velkomne, både i positiv og negativ retning. Jeg har ingen ide om værdien og jeg ønsker ikke at "snyde" eller "blive snydt", så flere vurderinger kan vel kun hjælpe med at finde den reelle værdi!?!

 

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Like 1 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

Amatør skrev:

Hvis det er noget der har en vis værdi, så er det nok til salg, da jeg skal bygge en "legebane" som ungerne også må røre...

Desværre mangler koblingerne i begge ender, men det er muligt at de ligger i en af kasserne jeg ikke har været igennem endnu...

Hvis der er nogen af jer der kan give mig en ide om prisen, så ville jeg være taknemmelig...

 

Billede

Hej.

Det ser ud til at være en ganske flot MY'er inkl. den originale æske - desværre med en knækket lejder Sad
Prisidé kr. 1.200 - 1.500 ???? Men det er i dag mere en vitrinemodel end en køremodel.
Men der er ved at være langt imellem samlere til de gamle MY'ere fra Long, så pris er en svær størrelse.

Det ville nok være bedre at købe en brugt MY'erfra Märklin til en pris imellem kr. 7 - 900, og så lade junior lege med den.
En fordel ved en brugt Märklin MY (katl.nr. 3067) vil være, at du altid vil kunne købe reservedele som hæfteringe, koblinger samt slæbesko i forretningerne.
Du finder ikke lige en forretning med 2 stk. koblinger liggende på lager til din MY'er fra Long.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Amatør

2750 Ballerup

Indlæg: 34

PB

Hej Torben

Tak for dit svar. Jeg har ændret overskriften til "Sælges/Byttes"...

Jeg er netop vendt tilbage til Märklin universet efter jeg solgte mit anlæg for små 30 år siden da model "pige" blev mere spændende end model "H0"... Kilden til den fornyede interesse var en tur på Teknisk museum i Helsingør sammen med min 9 årige søn. Så måtte vi finde noget tog at lege med.

For at holde det på et fornuftigt prisniveau, så har jeg besluttet at starte med det gode gamle, altså analogt og M-skinner. Det har også den fordel at det er noget jeg kender.

Så Long'en kan evt. sælges for højeste bud, eller byttes for en Märklin MY'er eller lignende og/eller andet materiel til M-skinne systemet. Jeg kan da nævne nogle af de ting der har særlig interesse:

  • Drejeskive (El)
  • Krydsskiftespor (El)
  • 3 vejs skiftespor (El)
  • Broer
  • Div. skinner
  • Div. "detaljer" til en fast bane

Jeg ved godt at det er meget løst, men jeg er lige i den helt spæde opstart og har ikke et overblik over hvad jeg vil bygge endnu, udover at det nok bliver begrænset til en bane på ca. 120 x 250 cm.

Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

Amatør skrev:

For at holde det på et fornuftigt prisniveau, så har jeg besluttet at starte med det gode gamle, altså analogt og M-skinner. Det har også den fordel at det er noget jeg kender.

Hej Brian.

Der burde være rigtig meget af Märklin's metalskinner (M-skinner) og analoge lokomotiver på markedet til fornuftige priser.
Måske skulle du tage junior i hånden og tage ud og kigge lidt på Dansk Legetøjsmarked på søndag.

Det koster ikke noget at gå rundt og lade sig inspirere  Wink

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Hej Brian,

Jeg har den ultimative Märklin "old school" sporplan liggende til dig her i skuffen. Den byggede jeg selv for omkring 45 år siden Party

Billede

Billede

Venlig hilsen

Lars

 

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 2 kan lide
Top

Picture

Amatør

2750 Ballerup

Indlæg: 34

PB

Torben Z. skrev:

Det koster ikke noget at gå rundt og lade sig inspirere  Wink

 

He he... Det er da vist mere teori end praksis... Jeg tvivler stærkt på at jeg kommer ud derfra uden en eller anden form for udhuling af tegnedrengen... Wink

Men tak for gøre mig opmærksom på det...

 

Mvh.

 Brian

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

M-skinner og analog drift, du kunne næppe have startet et værrer sted. Et skinnesystem der er langt fra så pålideligt som C-skinner og lokomotiver med motorer der kræver meget vedligehold (vis man køber helt analoge lokomotiver) og knapt så krævende vis man køber mere moderne lokomotiver med dekoder. De sidste er så lette at ødelægge, vis man bruger en gammel transformator.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amatør

2750 Ballerup

Indlæg: 34

PB

Litra P skrev:

Hej Brian,

Jeg har den ultimative Märklin "old school" sporplan liggende til dig her i skuffen. Den byggede jeg selv for omkring 45 år siden Party

Venlig hilsen

Lars

 

 

Takker, den ser ikke helt tosset ud...

Er det en bane fra märklins kataloger? I s¨fald bliver det lidt lettere at finde flere oplysninger om banen...

 

Mvh.

 Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Amatør

2750 Ballerup

Indlæg: 34

PB

Bent_P skrev:

M-skinner og analog drift, du kunne næppe have startet et værrer sted. Et skinnesystem der er langt fra så pålideligt som C-skinner og lokomotiver med motorer der kræver meget vedligehold (vis man køber helt analoge lokomotiver) og knapt så krævende vis man køber mere moderne lokomotiver med dekoder. De sidste er så lette at ødelægge, vis man bruger en gammel transformator.

 

Uha... Så kom den hellige krig på banen... Wink

Jeg har læst en del tråde herinde hvor "krigen" dukker op. Jeg er i den forbindelse ateist...

Jeg har haft Märklin i hele min barndom og ikke fundet det specielt problematisk. Selvfølgelig er udstyret blevet ældre og mere slidt, men jeg er ret fingernem og kan godt lide at fifle med tingene, så jeg er nu ikke skræmt. En del af min begrundelse for valg af m-skinner er da også prisen. Primært for at starte "blødt" op, så det kan afprøves om interessen hos både mig og min søn er vedvarende. 

Så det er et bevidst valg, tiden vil så vise om jeg fortryder det, men det må jeg jo så tage med til den tid... Smile

 

Mvh.

 Brian

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Ingen hellig krig her. Jeg har alle tre skinnetyper på mit anlæg og ved vilken del der giver mig færreste problemer.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Litra P

Indlæg: 1.852

PB

Amatør skrev:

Uha... Så kom den hellige krig på banen... Wink

Jeg har læst en del tråde herinde hvor "krigen" dukker op. Jeg er i den forbindelse ateist...

Jeg har haft Märklin i hele min barndom og ikke fundet det specielt problematisk. Selvfølgelig er udstyret blevet ældre og mere slidt, men jeg er ret fingernem og kan godt lide at fifle med tingene, så jeg er nu ikke skræmt. En del af min begrundelse for valg af m-skinner er da også prisen. Primært for at starte "blødt" op, så det kan afprøves om interessen hos både mig og min søn er vedvarende. 

Så det er et bevidst valg, tiden vil så vise om jeg fortryder det, men det må jeg jo så tage med til den tid... Smile

 

Mvh.

 Brian

Hej Brian,

Jeg fæstnede mig ved din første kommentar øverst i tråden:

"Kilden til den fornyede interesse var en tur på Teknisk museum i Helsingør sammen med min 9 årige søn. Så måtte vi finde noget tog at lege med.

For at holde det på et fornuftigt prisniveau, så har jeg besluttet at starte med det gode gamle, altså analogt og M-skinner. Det har også den fordel at det er noget jeg kender."

Og det var så lige grunden til at jeg bragte mit gamle anlæg på banen. Og jeg synes også det er en fin idé, at du gerne lige vil se om interessen nu også holder ved. En komplet nystart koster (mange) penge helt sikkert, men jeg ville nu heller ikke investere meget i det gamle system for det er nu en gang forældet.

Bent P. har altså også på sin vis ret. Der er dog et værre udgangspunkt og det ville være analogt 2L udstyr fra den tid. Dengang havde Märklinsystemet et kvalitets- og driftsmæssigt forspring, hvilket ikke er tilfældet længere. Dette først og fremmest på grund af deres ukomplette skinneprogram i både C og K og fordi K-skinnerne ikke længere når konkurenterne end til sokkeholderne.

Mit anlæg har jeg selv designet (kostede mange timer i skoletiden  Big smile ) og var en reaktion på Märklins ELENDIGE sporplaner. De er den dag i dag stadig meget dårlige (uanset hvilke kvalitetsparametre/vurderingskriterier man anlægger).

Hvis du kigger lidt på min profil, så vil du opdage at jeg har bragt rigtig mange anlæg i nogenlunde den størrelse som du ønsker, hvis du finder noget du synes om passer jeg gerne en plan til for dig så den passer nogenlund til hvad du har skinner plus det man kan købe til uden at ofre en bondegård på projektet.

Venlig hilsen

Lars

__________________

Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...

Like 1 kan lide
Top

Picture

Amatør

2750 Ballerup

Indlæg: 34

PB

Hej igen Bent

Kommentaren om hellig krig var skrevet med et glimt i øjet, bare lige for at understrege det... Wink

Jeg tror at jeg har realistiske forventninger til m-skinnerne, og det kan da komme til at køre ret fornuftigt hvis man finder nogle skinner der er i god stand. Det er så muligt at det er en påstand baseret på manglende kendskab til hvor godt det kører på andre skinner, men det ved jeg jo heldigvis ikke noget om. Og man siger jo at det man ikke ved har man ikke ondt af...

Hvis interessen holder ved, så kan det da sagtens komme på tale et opgradere til c eller k skinner, den tid, den glæde... Big smile

 

Mvh.

 Brian

Like 2 kan lide
Top

Picture

Amatør

2750 Ballerup

Indlæg: 34

PB

Litra P skrev:


Hvis du kigger lidt på min profil, så vil du opdage at jeg har bragt rigtig mange anlæg i nogenlunde den størrelse som du ønsker, hvis du finder noget du synes om passer jeg gerne en plan til for dig så den passer nogenlund til hvad du har skinner plus det man kan købe til uden at ofre en bondegård på projektet.

Venlig hilsen

Lars

Hej Lars

Det er et smukt tilbud, tak for det.

Jeg vil bruge lidt tid på at kigge på dine skinneplaner og evt. vende tilbage til dig.

 

Mvh.

 Brian

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

f1freakdk

St. Heddinge

Indlæg: 1.070

PB  Blog

Amatør skrev:

Hej igen Bent

Kommentaren om hellig krig var skrevet med et glimt i øjet, bare lige for at understrege det... Wink

Jeg tror at jeg har realistiske forventninger til m-skinnerne, og det kan da komme til at køre ret fornuftigt hvis man finder nogle skinner der er i god stand. Det er så muligt at det er en påstand baseret på manglende kendskab til hvor godt det kører på andre skinner, men det ved jeg jo heldigvis ikke noget om. Og man siger jo at det man ikke ved har man ikke ondt af...

Hvis interessen holder ved, så kan det da sagtens komme på tale et opgradere til c eller k skinner, den tid, den glæde... Big smile

 

Mvh.

 Brian

Det er lidt sjovt det her, for alle udtaler at de gamle metalskinner bare er rigtigt dårligeosv osv...

Men jeg kan da huske at jeg i gennem knapt 15 år havde M skinner og tilmed også lokomotiver i samme alder (som var købt brugt og dermed endnu ældre) Altsammen kørte altså fint - men de vidste nok heller ikke at de slet ikke var så gode som man som knægt gik og troede Wink Selvfølgelig skulle der fjernes kaskader af nullermænd (ja ohhh gud, jeg kørte på gulvtæppet :O  ) og der skulle skiftes en fjeder i omskifterne i ny og næ, og serviceres for den sags skyld.

Tilmed overlevede skinnerne en tur pakket i stor rygsæk uden at være pakket i kasser. Rent faktisk var det hele så simpelt og robust opbygget at der ikke var den store frygt når jeg skilte lokomotiver ad og fandt ud via "Learning by doing" hvad der var hvad i lokomotiver, sporskifter og signaler - med andre ord, de lagde grundlaget for en masse af den viden jeg har nu om modeltog...

Det er helt givet at når der snakkes digitalt og nye loks, så er metalskinner nok ikke det bedste, men helt analogt som du jo netop gerne vil - ja der fungerer de helt sikkert rigtigt mange år endnu - de ved jo ikke at de er over 20 år gamle.

Men folk glemmer ofte at det var sådan rigtigt mange startede og det lagde grunden for der hvor de er nu.

Så klø du bare på med dine M-skinner - det hele skal nok give dig og knægten en masse glæde.

 

__________________

Mvh Steen

Märklin H0, K skinner, Digitalt ECoS 50200, Tysk Epoke 3 og 4 og 5 og lidt 6 - Spor N på Fremo moduler og i SOVNK

Mine Spor N eskapader

Min H0 bane under opbygning - følg den via min Blog

Like 4 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Velkommen tilbage til modelhobbyen. For et par år siden genoptog jeg selv hobbyen på på nøjagtig samme baggrund som dig. Du kan altid kaste et blik på min blog som netop handler om børn og modeltog samt følge opstarten hos en anden der også fandt en kasse metalskinner frem. 

Desværre er mit første indlæg i bloggen faldet ud (?) men tilbage er lidt om at man udemærket kan bygge videre på baggrund af metalskinner som kan kombineres med c skinner og bruges til digital drift.

 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Amatør skrev:

Hej Torben

Tak for dit svar. Jeg har ændret overskriften til "Sælges/Byttes"...

Jeg er netop vendt tilbage til Märklin universet efter jeg solgte mit anlæg for små 30 år siden da model "pige" blev mere spændende end model "H0"... Kilden til den fornyede interesse var en tur på Teknisk museum i Helsingør sammen med min 9 årige søn. Så måtte vi finde noget tog at lege med.

For at holde det på et fornuftigt prisniveau, så har jeg besluttet at starte med det gode gamle, altså analogt og M-skinner. Det har også den fordel at det er noget jeg kender.

Så Long'en kan evt. sælges for højeste bud, eller byttes for en Märklin MY'er eller lignende og/eller andet materiel til M-skinne systemet. Jeg kan da nævne nogle af de ting der har særlig interesse:

  • Drejeskive (El)
  • Krydsskiftespor (El)
  • 3 vejs skiftespor (El)
  • Broer
  • Div. skinner
  • Div. "detaljer" til en fast bane

Jeg ved godt at det er meget løst, men jeg er lige i den helt spæde opstart og har ikke et overblik over hvad jeg vil bygge endnu, udover at det nok bliver begrænset til en bane på ca. 120 x 250 cm.

Brian

Hej Brian,

Velkommen til hobbyen. Selvom den "nye verden" er digital, taber du absolut intet ved at begynde legen analogt med M-spor sammen med junior. Hen ad vejen skifter I nok til digital og ombygger det gamle materiel (lad dig inspirere af www.digitaltog.dk) ... indtil da  --- velkommen.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Torben Z. skrev:

Amatør skrev:

For at holde det på et fornuftigt prisniveau, så har jeg besluttet at starte med det gode gamle, altså analogt og M-skinner. Det har også den fordel at det er noget jeg kender.

Hej Brian.

Der burde være rigtig meget af Märklin's metalskinner (M-skinner) og analoge lokomotiver på markedet til fornuftige priser.
Måske skulle du tage junior i hånden og tage ud og kigge lidt på Dansk Legetøjsmarked på søndag.

Det koster ikke noget at gå rundt og lade sig inspirere  Wink

er der marked søndag? Det fremgår ikke af hjemmesiden?

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

pejft skrev:

Torben Z. skrev:

Amatør skrev:

For at holde det på et fornuftigt prisniveau, så har jeg besluttet at starte med det gode gamle, altså analogt og M-skinner. Det har også den fordel at det er noget jeg kender.

Hej Brian.

Der burde være rigtig meget af Märklin's metalskinner (M-skinner) og analoge lokomotiver på markedet til fornuftige priser.
Måske skulle du tage junior i hånden og tage ud og kigge lidt på Dansk Legetøjsmarked på søndag.

Det koster ikke noget at gå rundt og lade sig inspirere  Wink

er der marked søndag? Det fremgår ikke af hjemmesiden?

 

Nej Peter,
der er IKKE marked på Frederiksberg på søndag !

Mit oprindelige indlæg til Brian var den 13. marts, hvor der var marked om søndagen.

 

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.