Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Uhlenbrock nyhder 2016

Uhlenbrock nyheder 2016

mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej Gert,

Tak for det link - mindst een spændende nyhed for mig: Mfx-modul til Intellibox 2 på side 14: 

"Mit dem neuen mfu-Modul versteht sich Ihre Intellibox II auch mit den mfx®-Fahrzeugen Ihrer Anlage. Durch das automatische Anmelden tragen sich die Fahrzeuge gleich mit Ihrem Namen und den zugehörigen Sonder- funktionssymbolen in die Intellibox II-Datenbank ein, so dass sie mit allem Komfort sofort ausgewählt und bedient werden können. Nun erreichen Sie direkt alle Sonder-funktionen und können Ihre mfx®-Fahrzeuge mit 128 Fahrstufen steuern.

Die Installation ist wie immer denkbar ein- fach: Das mfu-Modul wird an den Gleisaus- gang der Intellibox II, an die Schienen und an das LocoNet angeschlossen."

Mvh,

Peter

Ps.: Jeg har straks skrevet til dem for at høre om dimsen også virker med en IB IR 65 050 med 2.0 software... - Det er nemlig den central jeg pt. benytter...

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Den mest interessant nyhed, efter min mening, er den såkaldte "Daisy II". Den første Daisy var ganske smart, navnlig som en billig styring til dem som lige var begyndt på digitaldrift, og kunne samtidig bruges til analog drift.

Den nye kan anvendes som digitalcentral, ganske vidst kun DCC, sammen med den booster som er en del af sættet (64300). Som digitalcentral har den også udgang til programmeringspor, og kan sidenhen ændres til at fungere som en booster + håndholdt kontroller; sidstnævnte endda trådløst med tilkøbte komponenter i form af "funkmodul" 66310 til kontroller og modtager "funkmaster" 66400.

Jeg kunne godt finde på at anskaffe det nævnte sæt, navnlig fordi at man kan genanvende hele sættet og ikke skal smide booster ud (i modsætning til Märklins skinneboks). At den så kun kan snakke DCC er mine øjne mindre væsentligt, fordi hvor mange dekodere kan kun snakke Motorola og/eller MFX? Hovedparten af dekodere er vel i dag multiprotokol.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej Peter, det vil også være interessant for mig, jeg besidder dog en noget ældre intellibox 1, men den er dog opdateret til software version 2.0.

Mvh,

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

peterw skrev:

Jeg har straks skrevet til dem for at høre om dimsen også virker med en IB IR 65 050 med 2.0 software... - Det er nemlig den central jeg pt. benytter... 

Så har jeg hørt fra Uhlenbrock - desværre nedslående nyt:

Uhlenbrock pr email skrev:

Dear Mr Willentrup sorry, no. The mfu modul is only for the IntelliboxII. Kind RegardsYour Uhlenbrock Service Team

- Jeg har bedt om et uddybende svar for at forstå hvor begrænsningen ligger: Det er jo umiddelbart hverken være firmware-version ( 2.0 ) eller fysisk forbindelse ( loconet ) der er problemet... 

Og så har jeg understreget for dem at hvis svaret fortsat er negativt er der ikke længere nogen grund for mig til at overveje Uhlenbrock i min eventuelle vej mod mfx... For så vil det være både nemmere (og sikkert også billigere) bare at gå direkte til en ESU eller Märklin central...

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

peterw skrev:
Tak for det link - mindst een spændende nyhed for mig: Mfx-modul til Intellibox 2 på side 14

Det var så også i nyhederne 2015...

 

For resten er linket nu blevet taget ned igen = dødt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

peterw skrev:
Og så har jeg understreget for dem at hvis svaret fortsat er negativt er der ikke længere nogen grund for mig til at overveje Uhlenbrock i min eventuelle vej mod mfx... For så vil det være både nemmere (og sikkert også billigere) bare at gå direkte til en ESU eller Märklin central...

Hvis du vil køre mfx er der kun én vej: Märklin.

ESU snakker kun mfx fordi de historisk set har kendt til udviklingen. De vil ikke kunne følge med i eventuelle udvidelser (som f.eks. Spielewelt) og andre kommende udvidelser, da de ikke har indsigt i hvordan de er udviklet. Hvis du vælger alt andet end Märklin til brug med mfx, vil du altid være et skridt bagefter, og du vil altid være afhængig af hvor godt (eller formentlig dårligt) en eventuel reverse engineering foretages af din producent. Det er desuden ikke sikkert at din producent får lov til at reverse engineer mfx i første omgang.

Jeg synes mfx er et fedt koncept med mange spændende muligheder, og man får meget glæde af det, men man skal samtidig acceptere at man skal bruge Märklins digitalprodukter. Personligt har jeg ingen problem med det, men hvis man har, så bør man lade det ligge og bruge DCC som alle andre. ESU har RailCom+ som giver dig lidt af det samme, men her skal du så gifte dig med ESU, hvilket igen giver nogle begrænsninger som nogle kan leve med - andre kan ikke. Sådan er det jo bare, enhver producent forsøger at holde sig selv relevant.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

TogSvendsen skrev:

Det var så også i nyhederne 2015...

OK, det havde jeg ikke lagt mærke til - tak for info... Så er spørgsmålet hvornår (om nogensinde) dimsen kommer....

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

TogSvendsen skrev:

Hvis du vil køre mfx er der kun én vej: Märklin.

Det er nok rigtigt... Det er nu heller ikke fordi jeg har det store behov - mine maskiner kører alle DCC når de ellers kan. Det er blot lidt irriterende at mine to nye Märklin My'ere ikke taler DCC og derfor kun ender med at have 14 køretrin sammen med min IB via Märklin/Motorola... 

Så kunne jeg selvfølgelig skifte dekodere ud i maskinerne - til en ESU baseret fra Danske loksounds f.eks...

TogSvendsen skrev:

ESU snakker kun mfx fordi de historisk set har kendt til udviklingen. De vil ikke kunne følge med i eventuelle udvidelser (som f.eks. Spielewelt) og andre kommende udvidelser, da de ikke har indsigt i hvordan de er udviklet. Hvis du vælger alt andet end Märklin til brug med mfx, vil du altid være et skridt bagefter, og du vil altid være afhængig af hvor godt (eller formentlig dårligt) en eventuel reverse engineering foretages af din producent. Det er desuden ikke sikkert at din producent får lov til at reverse engineer mfx i første omgang.

Jeg synes mfx er et fedt koncept med mange spændende muligheder, og man får meget glæde af det, men man skal samtidig acceptere at man skal bruge Märklins digitalprodukter. Personligt har jeg ingen problem med det, men hvis man har, så bør man lade det ligge og bruge DCC som alle andre. ESU har RailCom+ som giver dig lidt af det samme, men her skal du så gifte dig med ESU, hvilket igen giver nogle begrænsninger som nogle kan leve med - andre kan ikke. Sådan er det jo bare, enhver producent forsøger at holde sig selv relevant.

Jeg synes at enhver form for vendor-lockin er irriterende, så jeg burde nok bare holde mig til 'ren' DCC... Jeg så bare lige muligheden for at få en feature mere til min gamle Intellibox som jeg i det store hele ellers er tilfreds med... :-) 

Tak for input,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

peterw skrev:
Så kunne jeg selvfølgelig skifte dekodere ud i maskinerne - til en ESU baseret fra Danske loksounds f.eks...

Du kan også sende dekoderne ned til Märklin og få dem flashet til Trix firmware, så kan din MY snakke både DCC og mfx. Skriv evt. til dem og hør. Jeg kender flere der har fået det gjort.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

Hej igen,

TogSvendsen skrev:

Du kan også sende dekoderne ned til Märklin og få dem flashet til Trix firmware, så kan din MY snakke både DCC og mfx. Skriv evt. til dem og hør. Jeg kender flere der har fået det gjort.

Det råd har jeg tidligere fået - og også skrevet til Märklin for at forhøre mig om... Svaret var mere eller mindre et lodret 'nej, det kan ikke lade sig gøre / det vil vi ikke hjælpe med'. (Faktisk var de så frække at foreslå at løsningen var at købe en ny af deres 100-€ dekodere og selv lægge Nohab lyd ind...)

Hvis det er muligt må du meget gerne sætte mig i kontakt med nogen der har haft held med denne øvelse? Smile Det kan jo være jeg har haft spurgt 'for pænt' så jeg ikke er blevet stillet om til 'teknisk support' men blot er sorteret fra i 'telefonslusen'... Wink

(Og så kan det være vi skal fortsætte resten af denne snak via PM så ikke den oprindelige tråd mister orienteringen helt... Smile )

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

peterw skrev:

- Jeg har bedt om et uddybende svar for at forstå hvor begrænsningen ligger: Det er jo umiddelbart hverken være firmware-version ( 2.0 ) eller fysisk forbindelse ( loconet ) der er problemet...  

Så fik jeg lidt feedback retur:

Uhlenbrock pr email skrev:

Dear Mr Willendrup, sorry, there are several technical reasons why the mfu modul could not work together with an IB1. One of the reasons is e.g. that only the IB2 has a data base for locos where names of locos could be stored. Kind RegardsYour Uhlenbrock Service Team 
 

- Hvilket jo på sin vis er fair nok...

Mvh,

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej Peter, Tak for din opdatering. Svaret fra Uhlenbrock er som du skriver fair nok..

Mvh,

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.741

PB  Hjemmeside

Det oprindelige link ikke længere fungerer.

Løsning: Gå til https://www.hobbytime.nl/downloads/ og rul ned til: 

 

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

peterw skrev:
OK, det havde jeg ikke lagt mærke til - tak for info... Så er spørgsmålet hvornår (om nogensinde) dimsen kommer....

Dimsen kommer såmend nok, men man skal måske overveje om det er hele udgaven af mfx man får. Jeg vil gætte på, at du stadig ikke ville kunne programmere mfx dekodere. Mfx arbejder med konfigurationsblokke med navngivne indstillinger og valgmuligheder, og ikke CV-tabeller. Det er muligt at Uhlenbrock har fundet en løsning, men det står ikke nævnt i kataloget.

Jeg tænker at Uhlenbrock selvfølgelig vil svare på det, hvis du skriver til dem igen.

Jeg synes det må være vigtigt at vide, hvorvidt det er muligt, da det bedste ved mfx - efter min mening - er måden det bliver programmeret på: "Åbn lokomotivets indstillinger, find punktet du vil ændre, angiv ny værdi, tryk på gem, færdig". Ingen programmeringsspor, ingen talkoder og bitværdier. PoM på steroider... Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.