Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Roco MA 462

Forleden kom en kammerat forbi og kikkede på min bane. Jeg fremviste bl.a. min MA469 lyntog hvor jeg lige havde fået indlagt lys i hele vognstammen.
Ved I så hvad han sagde??

"Det er jo kun et halvt lyntog!"

Hvad gi'r I lige! Kun et halvt lyntog!  Det kunne jeg jo ikke have siddende på mig, så jeg købte også et MA462.
Så skulle jeg jo også have strøm ned gennem den nye havldel af lyntoget og sat lys i.
De to lokomotiver blev justeret til at køre lige hurtigt, men i hver sin retning.
Jeg pillede slæbeskoen af det bageste lokomotiv og lod det strømforsyne af det forreste og satte ledende koblinger mellem de to styrevogne.
Til sidst byttede jeg om på lokomotivernes bageste aksler, så det forreste lokomotiv nu har 2 aksler med hæfteringe og det bageste ingen.
Det kører perfekt og ser hamrende godt ud.  Det lyder sjovt når man aktiverer meddelelsen, der er nemlig ekko på fordi lyden kommer fra begge lokomotiver.

Her er lige nogle billeder:

Flere billeder fra Jørnebanen: http://www.jornebanen.dk

 

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 7 kan lide
Top

Picture

Christian2602

Vagt Elev

Odense V

Indlæg: 110

PB

Ja ja, sådan en provokation skal man ikke sidde overhørig  Wink

Det ser super flot ud og jeg kan da godt se at jeg har lang vej endnu, før jeg overhovedet tør prøve at sammenligne med din flotte märklin bane  Cool

__________________

 

 

Med venlig hilsen Christian.

Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Super lækkert Tongue

Har du optag til lys på hver enkelt vogn? eller fra vogn til vogn og hvordan?

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Billede

Jeg ved ikke noget om 3-skinne, men jeg kører 2-skinne Lenz, og der kører vi bare et sæt hen til et andet, og melder dem i traktion. Derpå kører vi videre med en enhed, indtil vi vælger at koble dem fra, og køre videre med dem som to seperate sæt.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

Jeg har skrevet det før, men gentager gerne mig selv - det er bare så flot arbejde du udfører! Og tak for at vi andre må kigge med, selvom man hurtigt indser hvor begrænset egne evner er...

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

claus rasmussen skrev:

Super lækkert Tongue

Har du optag til lys på hver enkelt vogn? eller fra vogn til vogn og hvordan?

Mvh Claus

Jeg har kun en slæbesko og så trækker jeg strømmen ned gennem hele vognrækken til det bageste lokomotiv.

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Tobran skrev:

Billede

Jeg ved ikke noget om 3-skinne, men jeg kører 2-skinne Lenz, og der kører vi bare et sæt hen til et andet, og melder dem i traktion. Derpå kører vi videre med en enhed, indtil vi vælger at koble dem fra, og køre videre med dem som to seperate sæt.

 

Jeg bruger simpel blok-styring så hvis der er strømoptag i begge ender vil toget kører hen over strømløse sektioner eller bremsesektioner.

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Jørnet skrev:

claus rasmussen skrev:

Super lækkert Tongue

Har du optag til lys på hver enkelt vogn? eller fra vogn til vogn og hvordan?

Mvh Claus

Jeg har kun en slæbesko og så trækker jeg strømmen ned gennem hele vognrækken til det bageste lokomotiv.

Jørgen

Ok  Wink men har du stik af en bestemt type mellem vognene eller bare ledninger så vognsætte ikke umiddelbart kan skilles ad. Jeg har selv ledt efter en løsning til min sølvpil uden held Sad

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Jeg bruger almindelige modul-stik mellem vognene, men stikket sidder under taget, så hvis jeg vil skille de enkelte vogne skal jeg have taget af.

Mellem styrevognene har jeg brugt Viessmann ledende koblinger.

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

fkm

IT-Systemadministrator

Indlæg: 583

PB

Jørnet skrev:

Jeg bruger almindelige modul-stik mellem vognene, men stikket sidder under taget, så hvis jeg vil skille de enkelte vogne skal jeg have taget af.

Mellem styrevognene har jeg brugt Viessmann ledende koblinger.

Jørgen

Kunne man få et billede af modulstikket - mangler en ide til at få strøm gennem et MA togsæt (godt nok DC - men ideer modtages) Wink

Mvh
Flemming

__________________

H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

http://elektronik-lavpris.dk/p110732/BL102Z_Female_Header_1R_Straight_1x2-Pole/

-men hvis du kører DC kan du jo bare tage strømmen direkte fra hjulene.

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Ser sgu godt ud med to af litra MA sammenkoblet.

Hvad strømoptag angår, er der så nogen bestemt årsag til at du ikke har slæbesko på den ene motorvogn/lokomotiv? Efter sigende skulle slæbeskoen give en smule mekanisk modstand, men hvor meget er det reelt hvis der kun anvendes en slæbesko pr. togsæt? Jeg kan godt se problemet som ved eks. Hobbytrades DD'ere med en slæbesko under hver vogn, især hvis man så kører med de 4 - 5 vogne pr. stamme som DSB ofte gør.

I øvrigt, ved dc-drift ville jeg klart lade det enkelte togsæt optage strømmen direkte fra skinnerne, og så i øvrigt anvende en kortkobling mellem de to BS'ere (styrevognene). Var der i den forbindelse ikke noget med, at en producent har lanceret en HO-model af en Scharfenberg-kobling (som både MA, IC3, m.fl.) anvender, vistnok endda som kortkobling?

edit: prøvede lige at google, og fandt denne tråd her på sporskiftet: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/skala-h0/virksomme-scharfenberg-koblinger-centralkoblinger-i-model-bla-til-ma-l

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Well - Slæbeskoen kan godt støje en lille smule.  Motorene i lokomotiverne er så stærke at slæbeskoen ikke har nogen reel indflydelse.  Det er ikke derfor jeg fjerner den ene slæbesko.

Grunden til at jeg kun har 1 slæbesko er at jeg benytter simpel blokstyring og bremse-sektioner.  Ved simpel blokstyring vil et tog enten afbryde strømmen til midterlederen bag sig eller aktivere bremsesektionen bag sig (hvis det er et synligt sted).
På den måde forhindres at et tog kan køre op i et andet bagfra.
Hvis jeg har strømoptag i begge ender af toget vil jeg lave en kortslutning eller blokstyringen vil være virkningsløs og jeg ville få sammenstød.

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 805

PB  Blog

Ja ok, på den måde, mht. blokstyring. Ellers så kunne du vel have gjort dine blokafsnit lange nok til to MA'ere sammenkoblet, men det havde self. krævet noget planlæg og er sikkert et større arbejde at ændre.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Jeg har et rum på bare 12 kvm!  At lave blokke på 2-3 meter er ikke muligt.

En standard bremse-sektion består af 3 seperate sektioner, så en bremse-sektion skulle altså være 10m!

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Jørgen, jeg bryder mig ikke om, at du har afmonteret den anden slæbesko Wink

Som jeg forstår det, er du vel nu tvunget til at køre med de to sæt sammenkoblet?

Med argumentet for at fjerne slæbeskoen, skal det kombinerede sæt vel altid køre retvendt?

Det virker noget.....ufleksibelt. Jeg har ikke forstået, om du kører oldschool blokopdelt og/eller digitalt. Hvis det dobbelte sæt er længere end dine blokafsnit går sikkerheden jo alligevel fløjten, eller er det mig der misforstår?

Mvh

Tom P.

Like 0 kan lide
Top

Picture

DCC

Indlæg: 359

PB

sorensen_dk skrev:

Jørgen, jeg bryder mig ikke om, at du har afmonteret den anden slæbesko Wink

Som jeg forstår det, er du vel nu tvunget til at køre med de to sæt sammenkoblet?

Med argumentet for at fjerne slæbeskoen, skal det kombinerede sæt vel altid køre retvendt?

Det virker noget.....ufleksibelt. Jeg har ikke forstået, om du kører oldschool blokopdelt og/eller digitalt. Hvis det dobbelte sæt er længere end dine blokafsnit går sikkerheden jo alligevel fløjten, eller er det mig der misforstår?

Mvh

Tom P.

Ikke nødvendigvis, der findes programmer der kan indberegne toglængder, Det kræver så at lokkene er kalibreret så programmet ved hvor langt det kører med hvert køretrin. der er jo kun en slæber tilbage !  så traditionel håndstyring er nok "no go" Hvis der da ønskes denne form for sikkerhed. 

 

 

 

 

__________________

 

/Brian Ottens

----------------------------------------------------------------------------

Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer:  Version 9, 

Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT  RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01

Peco Spor kode 75

 

www.mdmjk.dk

www.karensvej7.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Hvis jeg vil køre med dem enkeltvis sætter jeg hurtigt slæbeskoen på igen.

Märklin bremsefunktion foregår ved at sende DC ud i sporet (ensretter bare kørestrømmen), men hvis der er to slæbesko med 2m imellem skal jeg også have 2m blokke for at adskille AC fra DC ellers for jeg en kortslutning.

Den simple blokstyring fungerer ved at et skinnestykke bliver afbrudt hvis der er noget på sporet foran, men hvis der er slæbesko vil det bageste lokomotiv vil det foreste lokomotiv skulle trække det bageste (afbrudte) lokomotiv over det afbrudte skinnestykke.

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Fine billeder af et flot tog; men du skal lige have projektørerne slukket på styrevognene Smile

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Jørnet skrev:

Hvis jeg vil køre med dem enkeltvis sætter jeg hurtigt slæbeskoen på igen.

Märklin bremsefunktion foregår ved at sende DC ud i sporet (ensretter bare kørestrømmen), men hvis der er to slæbesko med 2m imellem skal jeg også have 2m blokke for at adskille AC fra DC ellers for jeg en kortslutning.

Den simple blokstyring fungerer ved at et skinnestykke bliver afbrudt hvis der er noget på sporet foran, men hvis der er slæbesko vil det bageste lokomotiv vil det foreste lokomotiv skulle trække det bageste (afbrudte) lokomotiv over det afbrudte skinnestykke.

Jørgen

Jørnet skrev:

Hvis jeg vil køre med dem enkeltvis sætter jeg hurtigt slæbeskoen på igen.

Märklin bremsefunktion foregår ved at sende DC ud i sporet (ensretter bare kørestrømmen), men hvis der er to slæbesko med 2m imellem skal jeg også have 2m blokke for at adskille AC fra DC ellers for jeg en kortslutning.

Den simple blokstyring fungerer ved at et skinnestykke bliver afbrudt hvis der er noget på sporet foran, men hvis der er slæbesko vil det bageste lokomotiv vil det foreste lokomotiv skulle trække det bageste (afbrudte) lokomotiv over det afbrudte skinnestykke.

Jørgen

OK, jeg kan se problemstillingen.

Det, der undrer mig, er, at Märklins TEE "lyntog" 3071 har strømoptag fra både motorvogn og styrevogn. Med gammeldags perfektopskifter er der retningsbestemt lysskift og strømoptag til motoren. Hvis strømmen afbrydes til forreste slæbesko i køreretningen standser toget men der er stadig lys i vognene.  Jeg har ikke sættet foran mig, men det er som jeg husker det...

Det lyder underligt, at man med nutidens dekodere og funtionsudgange ikke vil kunne styre strømoptaget når to de to MA sæt er sammenkoblede, f.eks. gennem relæ eller lignende.

På mig virker det intuitivt forkert at amputere det ene af togsættene, og de sammenkoblede togsæt kan jo så ydemere kun køre i én retning.

Tom P.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Jeg kender ikke Märklins TEE, men Roco's MA lyntog har også to slæbesko, men slæbeskoen på styrevognen forsyner udelukkende lyset på styrevognen.  Der er ingen dekoder, hjulenes omdrejningsretning bestemmer om den lyser hvidt eller rødt.

Jeg overvejede selv et relæ, men det giver andre problemer.  Hvis nu f.eks. det bageste tog holder på et strømløst stykke og jeg beslutter mig for at skifte retning, så forsvinder strømmen til toget, relæet slipper og skifter tilbage til forreste tog igen, som så trækker relæet, skifter tilbage til det bageste igen, o.s.v.
Så kunne jeg selvfølgelig bruge et kiprelæ, men for det første er de dyre og for det andet betyder det blot at jeg helt ville miste kontakten til toget hvis jeg skifter til et lokomotiv som holder på et strømløst stykke.

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.