Picture

DMJU

Indlæg: 65

PB  Hjemmeside

Kandidater til Årets Model 2015

Vi modtager fortsat nye spændende emner til "Kandidater til årets model 2015" http://www.dmju.dk/?page_id=3313 

Og nu kan du se på datoerne, hvornår der er tilført nye emner i de enkelte kategorier og de nye emner er blevet markeret med et rødt "Ny på siden"

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

hej

På DMJUs side står der :

På disse sider kan du finde kandidater til ”Årets Model 2015” i de forskellige kategorier. Kandidatlisterne er dog kun ment som en inspiration for klubberne i indstillingsfasen.

altså er det en indstilningsliste, såvidt jeg har forstået, som er tilmeldt fra DMJUs side, evt producenter og andre - men vist endnu ikke fra klubberne

men.

DR C4i-30/DB/B4y-30 Märklinsættet der er ommalet og litreret som DSB CL kan absolut ikke være på en sådan liste, da de hverken er fugl eller fisk, hø eller hakkelse - de opfylder simpelthen ikke forudsætninger i betingelserne for at komme i betragtning - nemlig  kort beskrevet - at være modeller af forbilledet

de ville jo heller ikke opfylde betingelser på en liste som tyske vogne på en tysk afstemning - idet de jo er ommalet til Danske - men som Märklin også har udgivet som netop det de er DR C4i-30 og DB B4y-30 og vist også som UIC Büe 655 ?? - - og der opfylder de betingelserne og ville nok score - da det er udmærkede og flotte vogne - men som tyske

måske skulle DMJU opdele vogne i 2 katagorier 1 som Danske vogne, måske endda 2 :  DSB og Privatbane og 1 i udenlandske vogne der har kørt eller kører i DK


som der står i DMJU indstilningsbetingelser

MODELLEN/TRÆKKRAFT/VOGNEN SKAL VÆRE EN SÅ NØJAGTIG KOPI SOM OPNÅELIGT EFTER FORBILLEDET


til gengæld når   nu vi er ved Märklin - så kan de 2 Albanivogne fra Ølvognssættet sagtens/absolut være med - men ikke de 3 andre vogne i sættet - de 2 Albanivogne er nemlig tro mod forbilledet.

og jeg ville da hvis jeg var producent blive meget skuffet hvis jeg har lagt tid, kræfter og penge i at lave en model der er tro mod forbilledet og så se at et stykke materiel der bare er en ommalet ting rende med prisen  for så er prisen/beviset intet værd - Året model er vel at betragte som hæderbetegnelse - altså et bevis på at man laver modeller og ikke ommalede ting - for hvis det er sådan at ommalede ting kan få prisen - så er der jo ingen grund til at fremstille så vidt mulig korrekt materiel - eller nogen grund til at deltage i farcen. - det kan så måske hænges op/bruges et bestemt sted - hvis det ikke er for groft papir  Dodgy 

lidt hårde ord måske - men sådan ser jeg på det - og skeller vi til andre lande  - så var det jo netop det at de forskellige landes blade mm nemlig vægter - og derfor vi får flere og flere korrekte og bedre modeller.

så skal der skydes - så er det på opstillingskomiteen ved DMJU ( hvis en sådan findes) der er målet !!

kort sagt, men bestemt - vide noget om forbilledet - og afvise forslag - der ikke opfylder betingelsen - at modellen/trækkraften/vognen og andet tilbehør skal være en så nøjagtig kopi som muligt efter forbilledet

mvh
henning h087 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

Hej

Man kan jo bare lade være med at stemme på CL-vognene fra Märklin, så gi'r det vel sig selv. Det er da ikke noget at fald, på bagen over, at nogen kunne finde på at indstille de vogne til årets model.

Mvh Kurt

Like 2 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Næh, Lego-tog er vel også et godt bud.

__________________

Bjarne

Like 2 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

I stedet for at gå i selvsving, så lad dem - der må stemme - bestemme, hvad der skal vinde .....

Jeg acc. fuldstændig og forstår Jeres indlæg, men er der ikke ytringsfrihed også i vores H0 verden !

Og I burde ikke skyde på pianisten / DMJU.

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 3 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

hej Steff

Jeg acc. fuldstændig og forstår Jeres indlæg, men er der ikke ytringsfrihed også i vores H0 verden !

jo - og det er det jeg bla benytter mig af  - men det er måske kun når det er Heljan - at der må kritiseres !

og jo - der skydes på pianisten, idet det er ham der har spillet ud med kandidatlisten, -  dog skydes der kun med kaliber 22 - men staligorglet står i reserve ( spiller noget højere end et klaver) - klubber har vist ikke udtrykt sig endnu og jeg er medlem i 3 DMJU klubber - og vil plædere for mit synspunkt - når der skal afgives stemmer - men jeg står fast ved hvad der er skrevet - sådanne ting bør ikke være på en liste hvor kriteriet er at modellen skal være den højest mulige kopi af forbilledet - for så kan en træklods hvor der står DSB MY på også indstilles - og Märklin kan godt lave modeltro vogne og trækkraft, og gør det - disse "CL" efterligninger falder bare ikke under den katagori : modeltro som muligt

og vi har passeret 60erne i forrige årtusinde for meget meget længe siden !

mvh

henning h087

PS : og bl har et rigtigt godt indlæg her der også beskriver om hvorfor de ikke bør være på listen

Kandidater til Årets Model 2015

http://www.signalposten.dk/forum/index.php?id=6660

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

bygger01 skrev:

I stedet for at gå i selvsving, så lad dem - der må stemme - bestemme, hvad der skal vinde .....

Jeg acc. fuldstændig og forstår Jeres indlæg, men er der ikke ytringsfrihed også i vores H0 verden !

Og I burde ikke skyde på pianisten / DMJU.

 

Du kan da umuligt mene, at det ville være i orden at kåre Märklins sæt til årets danske model?

 

 

 

 

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Selv om Märklins Cl-vogne ikke er korrekte, men der er tale om en fordanskning, så må man respektere at der er rigtig mange der har valgt at køre med dem. Og det er simpelthen fordi de fungerer på de kurver på anlægget rigtig mange er henvist til af pladsmangel. Dette gør de korrekte vogne ikke. Men det er nu heller ikke mit indtryk at de mange brugere af vognene er herinde, det er fx langt mere tilfældet inde i Facebook-grupperne.

Kunne selv ikke finde på at købe dem, og har af den grund valgt radius 4 som det mindste, netop for  at kunne køre med Heljan og Hobbytrade.

Men jeg respekterer fuldt ud at vognene er valgt i en af kategorierne, fordi de fungerer på de typer af anlæg mange har derhjemme. 

Mvh

Claus

  

 

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 3 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Prøv lige at forklare mig, hvordan disse Märklin-vogne kan leve op til betingelserne for at indgå som kandidat til årets model, når DMJU selv skriver modellen skal være den højest mulige kopi af forbilledet

Her taler vi jo netop ikke om en kopi af forbilledet, men om en ommalet tysk vogn.   

At vognen er produceret og bliver købt, er der sådan set ikke noget galt i. Heller ikke at køberne synes at vognene er flotte, men en korrekt model af en dansk CL-vogne er det nu én gang ikke. 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

ok

 

men kan du forklare/se bort fra kriteriet for udvælgelsen - den er jo åbenbart ligegyldig - altså ren goddag man økseskaft

og prøv at læse bl s indlæg på signalposten

modellen skal være den højest mulige kopi af forbilledet 

märklin kan lave det meget bedre og gør det også på andre modeller

mvh

henning h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Det er ikke for at være fredagsterrorist, at jeg skrev mit indlæg .......

Men lige nu samler DMJU uhæmmet forslag op ( og måske bliver alle lagt ud til afstemning ), så lad den proces fortsætte !

Og så lad først DMJU og derefter klubberne vælge, hvad der skal være årets model .......

Det spændende ville være, at hvis der kommer for mange mulighder af de "rigtige" modeller, og så kunne de omtalte 4 CL'er måske opnå de fleste stemmer, hvis der er nok tosser ....

Det kun være en god joke omkring 1. april !!!!!!!

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 3 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

- Ikke at jeg har noget imod DMJU's afstemning som sådan - men når man ikke selv er klubmedlem har man jo svært ved at få lov at give sit besyv med... Smile

Kunne det ikke være fint (måske næste år) at supplere DMJU-afstemningen med en 'Sporskiftet prisen for årets danske model'?

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

HOLD DA OP MAND!!!

Jeg som troede at denne side var ved at ebbe ud. Så kan det nok være der kom gang i togfolket.

Men men, nogle er til nitter og selvbyg. Andre omlakerer deres tog og vogne for, at få det til at ligne noget de måske engang har set. I min optik er alle muligheder velkomne og med til at skabe vores hobby. 

Jeg kan godt glæde mig over, at nogle viser deres arbejde frem. Og forsæt endelig med det. Ikke alle er profesionelle og det  hjælper ej heller på lysten til at videreformidle sit egenbyg eller omlakeringer....

Jeg synes kritik er i orden, bare den gives konstruktiv og åben.

god weekend til alle.

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 3 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

peterw skrev:

- Ikke at jeg har noget imod DMJU's afstemning som sådan - men når man ikke selv er klubmedlem har man jo svært ved at få lov at give sit besyv med... Smile

Kunne det ikke være fint (måske næste år) at supplere DMJU-afstemningen med en 'Sporskiftet prisen for årets danske model'?

Peter

Hej Peter,

Det er et frit land vi lever i, så det er jo bare at gøre det. Men hvorfor egentlig det ?  Jeg er nok af den holdning, at man skal ikke bare lave en pris - derskal være et formål. 


DMJU repræsenterer mange klubber i Danmark og er vel på en måde det organ som alt andet lige er bedst til at vurdere - via klubberne.

Ellers skal jeg da have arbejdsplads, venner og bekendte til at blive medlem af siden, med det formål at stemme på " min Märklin model" Til trods for den ikke er i rigtig farve, målestok´s forhold o.s.v.  Behoves jeg at sige at ca 95% har nok aldrig kørt rigtigt med modeltog og har nok ikke nogen holdning til farve, størrelse o.s.v.

Så opfordringen må til dig være at du får meldt dig ind i en klub Smile

 

 

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

tøf tøf

glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent

Vemmelev

Indlæg: 347

PB  Hjemmeside

Faktisk står der på DMJUs hjemmeside under kriterierne, at "en udenlandsk vogn i f.eks. danske farver kan deltage"..

Men nu er vi, set med mine øjne og den kvalitet som både McK og Dekas kan levere, vel ved at være det henne hvor " fordanskning" ikke længere har hjemme.

Jeg synes denne diskussion har været fremme tidligere, måske vi i stedet skulle henvende os direkte til DMJU med et konkret forslag om dette?

Mvh steen

 

__________________

...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

 

helt korrekt står der : Modellen skal være en så nøjagtig kopi som opnåeligt af trækkraft, der har kørt i Danmark med en dansk litrering. ( F.eks en model af en N maskine i dansk udgave kan deltage -

og det er jo ikke helt det samme som ovenstående ( men langt mere udtømmende ) - altså efter min mening ret bestemt indstilningskriterie når klubber skal afgøre hvad der blive sat på en endelige liste

ved vogne skal der bare stå vogne istedet for trækkraft 

og så skal vi vist også lige læse dette igen :

"På disse sider kan du finde kandidater til ”Årets Model 2015” i de forskellige kategorier. Kandidatlisterne er dog kun ment som en inspiration for klubberne i indstillingsfasen. Er der et produkt som ikke er på listen, kan du sende

info til aaretsmodel@dmju.dk indeholde følgende infomationer om produktet: Producentnavn, evt. katalog nr., billede, skala (er) og fra hvilken dato produktet var at finde i handel."

altså en liste der fortæller hvad der er tilført det danske marked af mere eller mindre korrekt dansk materiel og andet - der så af klubberne bliver indstillet til den endelige afstemningsliste

og så bliver det jo spændene og se om klubberne læser og forstår indstilningskriterierne ( se øverst i indlæget )

men der bliver jo skudt på pianisten - fordi at hvis pianisten ( burde jo være et orkester ) udelader visse modeller - så falder den en halvdel over dem - og hvis de tager revl og krat med - så falder den anden halvdel over dem

mvh

henning h087

og jeg har da som DMJU medlem i 3 klubber ( ikke på klubbernes vejne - men mine egne ) påpeget og diskuteret dette emne med mindst 2-3-4 medlemmer af DMJU både den gamle og den nye bestyrelse flere gange - og vi snakker stadig sammen, når vi ser hinanden, men måske bør det tages op på en GF 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Nu har jeg ikke selv CL-vognene, men jeg ved rigtig mange har købt disse vogne, også DC kører, de er langt fra virkeligheden, rigtig, det kan vi godt bli' enigen om. At de så deltager i afsemningen om årets model kan jo faktisk være ligegyldigt, jeg tror de har samme chanse som,et snebold i helvede, for at vinde. Derfor mener jeg at det kan være lige meget om det er lego tog, et træ klods eller noget helt andet, det vil blive sorteret fra til sidst.

Mvh Kurt

Like 1 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

"Faktisk står der på DMJUs hjemmeside under kriterierne, at "en udenlandsk vogn i f.eks. danske farver kan deltage".."

Mon ikke DMJU dermed mener en (næsten) tilsvarende udenlandsk vogn, f eks en tysk Hbis som fordanskes (som Brawa har gjort det). Jeg kan ikke forestille mig andet. 

Kriteriet "den højest mulige kopi af forbilledet " er jo for længst opfyldt af På Sporet og Hobbytrade, når vi taler CL-vognen, så alene af den grund burde Märklin-vogn have været diskvalificeret på forhånd.

 

__________________

Svend

Like 2 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Svend skrev:

"Faktisk står der på DMJUs hjemmeside under kriterierne, at "en udenlandsk vogn i f.eks. danske farver kan deltage".."

Mon ikke DMJU dermed mener en (næsten) tilsvarende udenlandsk vogn, f eks en tysk Hbis som fordanskes (som Brawa har gjort det). Jeg kan ikke forestille mig andet. 

Märklin er nemlig ikke de eneste der fordansker udenlandske vogne. Flere andre har også gjort det. Kan ikke se hvori forskellen består.

Man kunne jo fx også begynde at snakke lidt om Fleischmanns "danske" tankvogne, som flere på denne side her helt sikkert har i samlingen.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 2 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

"Märklin er nemlig ikke de eneste der fordansker udenlandske vogne. Flere andre har også gjort det. Kan ikke se hvori forskellen består. Man kunne jo fx også begynde at snakke lidt om Fleischmanns "danske" tankvogne, som flere på denne side her helt sikkert har i samlingen."

Et eller andet sted man sætte grænsen. For mig er den overskredet med CL-vognene, for andre vil det være OK at ommale en vesttysk V200 så den bliver til en dansk MY. Eller et østtysk rangerlokomotiv, så det bliver til et MaK-lokomotiv fra Gribskovbanen.

Men i bund og grund er det ligemeget, da afstemningen skal foregå i klubregi (som jeg har forstået det). og vi bliver nok heller aldrig enige (allesammen i hvert fald).

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

:) 

:bigsmile::bigsmile: 

bare lige for at være sikker når det drejer sig om en model af DSB CL vogn - for vi er da vel ved d 23/11 - 2015 og ikke ved d 1/4 - 2016 - eller er der noget jeg har misforstået oder wasdas  Big smile

Märklin laver en "DSB CL" sådan !

Billede

Scandia og DSB har så ikke fulgt "modellen" - for de har lavet den sådan ;) :O 

Scandia/DSB CL 1503

Billede

DSBs HP 108m

Billede

 

og Hobbytrade valgte at lave den sådan

Billede

 

ded da noget værre noget ! :bigsmile:

  Wink Shock Smile

mvh

henning h087

 

med hensyn til andet materiel på udgivelseslisten - som listen vitterlig er ( fra hestenes muler , dvs mere end 1 ) det er de mere eller mindre korrekte modeller der er udgivet i år på det danske marked - det i kursiv er mine tillægsudtryk

efter min mening - og det er kun H0 udgaver jeg ser på i materiel

kan der så lige tilføjes at på trækkraft siden ser det rigtigt ud - det er modeller og personvognssiden (bortset Märklins "CL" vogne) ser også rigtigt ud

 

på godsvognssiden er der så nogle - igen efter min mening (dog med visse forbehold) ikke burde være der

ROCO Sad - den er jeg dog lidt usikker på - da jeg ikke har studeret den nøjere

ROCO DSB beholdervogn er også ude - det er ikke en Scandia Tankvogn - som efter jeg ved er den type DSB har

ROCO TF vogne er for kort og har for lidt stolper og er en DB R02 eller R10 omalet og litreret ( hvis jeg husker rigtigt) - håber at Mck, Heljan eller F2010 eller Hobbyteade kommer med en rigtig en ( men da der ikke findes andre der har lavet den - falder den vel ind under nøjagtig som muligt

Märklins ølvognsæt er det kun Albanivognene som er korrekte, de andre ikke - og jeg ved det godt - for jeg har selv købt 2 af de andre og lavet om på dem så de kommer lidt nærmere - men korrekte er de ikke, men tæt på som muligt, med andre vognnumre som de er tættere på - rygtet siger så - at der måske er noget i vente ( men hvad - må jeg ikke snakke om ) vi får se - men håber at projektet lykkes at realiseres

Hbis vogne fra Brawa er jeg heller sikker på - såvidt jeg ved er de baseret på den tyske udgave Hbis 299 - og om der er lig de danske udgaver må andre finde ud af - de er uden for min epoke. - men da de er udgivet vist lidt før eller samtidigt med McKs udgaver er de vel meget meget ( hvis ikke de er korrekte ) meget meget tæt på som muligt. altså nøjagtig som muligt.

dette nøjagtig som muligt opfylder Märklins "CL" vogne absolut ikke - fordi Märklin kan lave flotte og korrekte vogne - Fx Schürzen wagen DB A4üe-38/39 AB4üe39, B4üe-38/39 med flere verwendungsgruppe 39 - de er rigtig rigtig flotte og velkørende og Märklin har lavet mange andre flotte velkørende korrekte modeller som fx Glt 22 og 23  - der godt kan sammenlignes med Brawas udgaver af samme type, og deres nye MY ser også rigtig godt ud og kører godt ( konstateret ved selvsyn og kørsel) - så Märklin kan godt !  - og så findes CL vogne i så nøjagtig som muligt model ! nemlig fra Hobbytrade og Bjørn På Sporet

og så lige : at en vogn kører godt er ikke noget kriterie for at modellen er korrekt og har intet med hinanden at gøre - for at hvis jeg så sætter en træklods på en velkørende korrekt undervogn og maler den i brun og skriver fx DSB HD 38999 - så er og bliver den aldrig en model af en DSB HD vogn - uanset hvor godt den kører

gak hen til bilforhandleren og bestil og betal for en  Rolls Royce og når du henter den får du en Skoda ( ikke fordi skoda er så ringe endda) men lur mig - du vil ikke godtage den - uanset hvormeget der er sat RRskilte eller hvor mejet der er skrevet Rolls Royce på den - oder wasdas 

men igen - håber at klubbernes medlemmer læser og forstår indstilningkriterierne - men jeg tvivler nogen gange - men jeg vil da meget gerne skuffes/overraskes 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

bl skrev:
Næh, Lego-tog er vel også et godt bud.

Ha! -Jeg vil mene at Lego-tog ikke har noget at goere med "modeltog" overhovedet. Smile

Lego-tog er en del af en helt anden sub-gruppe indenfor "tog og leg";
Playmobil-togbane. Store dele af LGB-s sortiment. Märklins "My World". -Og meget af det juks man kan se hos ToysRUs og andre -Isaer her op mod jul.
Men glem aldrig at alle disse "lege-produkter" OGSAA er dyre samlerobjekter(!), og at de kan give mindst lige saa stor fornoejelse at lege med, som de kostbare forbilledtro modeljernbaner vi normalt beskaeftiger os med her.

Personligt synes jeg heller ikke at Lego-tog hoerer med paa saadan en liste. Men det afhaenger vel af hvad man soeger efter? -Produkter som oeger folks interesse for togbaner?

Et raedselsfuldt H0 starter-saet med typisk tysk lokomotiv ommalet i "danske" farver lokker maaske endnu flere om bord, og skaber endnu mere glaede, end en eksklusiv nicheproduktion til skyhoej pris som kun ganske faa mennsker nyder godt af.

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 2 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

At rigtig mange har valgt at køre med Märklins Cl-vogne, har ikke så meget at gøre med hvor korrekte/ikke korrekte de er, det er folk nemlig helt ligeglade med, og dette må man respektere.

De er helt sikkert valgt fordi de fungerer helt uden problemer på især Märklins R1-kurver. Dette er rigtig mange modelbanefolk henvist til at bruge, for at få en bane at køre på. De andre vogne fungerer ikke på en bane med R1, hvis de gjorde dette, vil mange helt sikkert også hellere vælge disse. Og så er der selvfølgelig også mange modelbanefolk der udelukkende har valgt at køre med Märklins produkter. Og så betyder udseendet mindre, hovedsagen er at det fungerer. At Märklin så ikke har valgt at gøre ders Cl-vogne mere korrekte, er helt sikkert et kr. og øre spørgsmål. Der må også være et vist salg i dem, ellers var de heller ikke på markedet. 

Kunne ikke selv finde på at købe dem, da jeg vil køre med de korrekte vogne og har valgt anlæg efter det.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 3 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile:)

 

mærkeligt - der snakkes i øst og svares i vest - det handler om at kåre en model - der skal være en så nøjagtig model som muligt efter forbildede - ikke om hvilken vogn der har solgt mest eller er det mest fortrukne, eller om den kan køre i småkurver,  - men igen en så nøjagtig model som muligt efter forbilledet - og så er den ikke længere - det er det der er valgkriteriet - men det lader til at det ikke er gået op for nogen !

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Egentlig en god debat vi har her, taget i betragtning at formålet med valget af årets model netop er at sætte fokus på dansk materiel, så DMJU må siges indtil videre af at være vinderen :-) 

Inden at man ligger for meget i hvilke kandidater som er listet op på DMJUs hjemmeside, bør man bemærke at vi er i en indstillende fase, det er alså ikke selve kandidatlisten, udvalgt efter kriteriet om højst mulige opnåelige model. Man kan blot byde ind med det man syntes der bør have muligheden for at blive valgt. 

Hvor grænsen så går kan man altid have en mening om, personligt har jeg svært ved at se hvorfor en tidligere års model kan blive en ny kandidat blot fordi den får et nyt nummer, i mine øjne svarer det til at Året bil kan blive valgt 2 år i træk blot fordi den nu kan fås med andet indtræk.

Hvor grænsen så går, afhænger vel også af hvad der er at vælge i mellem, skal det hele være perfekt til absolut mindste detalje bliver det godt nok en kort kandidatliste, og uden noget at vælge i mellem bliver der ikke fokus på dansk materiel, og så er hele formålet med afstemningen væk til ingens glæde og gavn.

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 3 kan lide
Top

Picture

Horsecreek

Lokomotivfører

Indlæg: 1.508

PB  Blog  Hjemmeside

esben2009 skrev:
personligt har jeg svært ved at se hvorfor en tidligere års model kan blive en ny kandidat blot fordi den får et nyt nummer
Hvad er det for en model, der er en genganger?

 

 

Hvad skal kategorien "Eksklusivmodeller" dække over?

__________________

Intet modeljernbaneanlæg er så perfekt, at det ikke giver inspiration til det næste.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

 

se her blandt andet ( fra 2011) sjovt at læse hvad der blev skrevet den gang  Laughing out loud

http://www.sporskiftet.dk/forum/m%C3%A4rklin-cl

 

Rocos TF er også en tidligere udgivet vogne (2014) - nu bare med nye numre

 

Eksklusivmodeller : for eksempel en C maskine fra Team Felix/Lekbo, altså små særserier og dyre modeller, men vognbyggesæt fra Norsker kan ikke indstilles

 

noget andet - ser vi på personvognslisten - så er der vel  egenligt kun 3 (4) nye modeller :

McKs Ag,

ACME Dm vogn - selvom den er baseret på en tysk vogn (som fandtes i forvejen) - men den er tro mod forbilledet som DSB vogn og der er den ny

Dekas OHJ Bg 294 vogn - som jo er en ex DSB Bg - det kan jo så give et problem som årets model når DSB Bg vogne kommer fra McK ;)

resten er vel kun gengangervarianter. dvs påtryk, deklassering og litra/nummerbavianer - men ikke formnyheder

fx er en DSB Bab bare en nedklasseret DSB AB vogn 

men denne burde vel også kunne nå at komme i betragtning 

https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&u...

 

men sådan en kan nok ikke - selvom jeg ved at der vil blive lavet en sådan  Wink Big smile Tongue Shock - men først til næste år, dog vil DSB (skyggeskrift) på siden blive skråtstillet - så der ligesom bliver lidt "fart over det"

Billede

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

@Horsecreek

Det er ikke en eksakt model jeg tænker på, det er kriteriet for at kunne blive indstillet jeg kommenterer på. Men jeg har da tillid til at DMJU selv i sidste ende kan sortere i de kandidater de vælger at opstille. Det gælder også i spørgsmålet om modeltrohed.

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

h087 skrev:
mærkeligt - der snakkes i øst og svares i vest - det handler om at kåre en model - der skal være en så nøjagtig model som muligt efter forbildede - ikke om hvilken vogn der har solgt mest eller er det mest fortrukne, eller om den kan køre i småkurver,  - men igen en så nøjagtig model som muligt efter forbilledet - og så er den ikke længere - det er det der er valgkriteriet - men det lader til at det ikke er gået op for nogen !

Jeg indroemmer at jeg IKKE kender betingelserne eller kravene for kandidaterne til listen.
Det jeg kommenterede -fordi jeg fandt det interessant- er at i tilfaelde af at man soeger efter modeller som "gavner og glaeder" danske modeljernbanefolk og dansk modeljerbaneinteresse generelt, kunne andre egenskaber end lige noejagtig de du naevner, vaere interessante.

Hvis det udelukkende er den tekniske kvalitet det drejer sig om, maa aarets model vel vaere en eller anden haandbygget messingmodel i 1 eksemplar?! Wink

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 2 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

DMJU bliver også nødt til at tænke på de brede "masser", hvor det ikke så meget er "nørderiet" og korrektheden der er i højsædet. Der er jo utrolig mange indfaldsvinkler til hobbyen, lige til at køre rent dansk et specielt år, til at køre med dansk, tysk og amerikansk modeltog mellem hinanden. 

Da jeg i min lokale klub forleden foreslog der skulle være en speciel dansk temaaften på anlægget, så alle meget mærkeligt på mig.Nej det skulle rigtig nok være med modeltog efter eget valg. Dette må jeg acceptere hvis jeg vil være i klubbben. Så må jeg nøjes med det rent danske og "nørderiet" hjemme hos mig selv, når anlægget på et tidspunkt kommer op at stå. Eller finde en klub med epoke III som tema. Og så kan der lige pludselig herfra blive meget langt, selv med bil til rådighed.  

Men hvis vores lille klub ikke favnede så bredt i gensidig respekt for hinandens interesser, så var vi heller ikke de mange medlemmer vi er i dag. Så ville vi lige pludselig blive meget få.

Sådanne forhold bliver DMJU sikkert også nødt til at tænke på, hvis succesen med de mange medlemmer skal holdes. Og det tror jeg også er vejen frem, hvis hobbyen efterhånden ikke skal uddø.    

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 2 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

 

  Smile

 

indstilningkriterier på DMJU side om Aaret model

 

   Årets Model

Formål:

  • Formålet med at vælge ”Årets model” er, at ønsket om at sætte fokus på modeller, produceret til det danske marked.

Hvilke kategorier

Tilbehør og byggesæt:  

  • Alle modeller af tilbehør til modeltog, der har et dansk forbillede (byggesæt til bygninger, figurer, div. køretøjer, tilbehør til banen, byggesæt af modeltog, tilbehør til modeltog)

Trækkraft:  

  • Alle modeller af modeltog, der er født med en motor beregnet for modellens fremdrift.
  • Modellen skal være en så nøjagtig kopi som opnåeligt af trækkraft, der har kørt i Danmark med en dansk litrering. (f.eks. en model af en N-maskine i dansk udgave kan deltage).
  • Der skal som minimum være produceret 25 stk. af modellen

Vogne:

  •  Alle modeller af modeltog, der er født som en model af en ikke trækkende enhed.  (kan opdeles i person/godsvogne såfremt der modeller nok til dette)
  • Modellen skal være en så nøjagtig kopi som opnåeligt af vogne, der har kørt i Danmark med en dansk litrering. (f.eks. en model af en udenlandsk vogn i dansk udgave kan deltage).
  • Der skal som minimum være produceret 25 stk. af modellen

Eksklusivmodeller:

  • Alle modeller til modeltog (kørende såvel som tilbehør), der er med et dansk forbillede.
  • Modellen skal være en så nøjagtig kopi som opnåeligt efter forbilledet
  • Der må som maksimum være produceret 25 stk. af modellen

Hvilke modeller kan deltage:

  • Modellen skal være udgivet fra producenten i det konkurrence år, den deltager. Konkurrenceåret går fra 1. dec. 201+ til 30. nov.201+.
  • En tidligere udsendt model, der bliver genudgivet med et nyt katalog nr., kan også deltage.
  • Alle skalaer kan deltage.

Hvilke firmaer kan deltage:

  • Alle danske cvr. registered firmaer, samt internationale registered virksomheder, der producerer modeltog.

Hvem udvælger modellerne:

  • Det er klubber under DMJU, der kan indstille modeller til ”årets model”. Bestyrelsen i DMJU udfærdiger en liste over de nominerede modeller. 
  • Listen med de nominerede modeller tilsendes til klubberne.
  • I klubberne foretages en afstemning blandt de nominerede modeller.
  • Det er op til klubberne selv at afgøre, hvordan afstemningen skal forgå internt.
  • For de klubber, der aktivt deltager, vil der blive trukket lod om et antal gavekort på kr. 500,-  

Kåringen af ”Årets model”:

  • Vinderen vil få overrakt et diplom som bevis på æren.
  • Anden og tredje pladsen belønnes også med et diplom.
  • Diplomet fremsendes til vinderen, og den officielle overrækkelsen vil så vidt mulig foregå på DMJU´s udstillinger eller på Nürnbergmessen 

de kan jo så være så endeligt ligegyldige - idet man jo ser bort fra det jeg har gjort fed

at Märlin så har deres opfattelse om hvordan en CL vogn ser ud - må de selv om - dog vil jeg anbefale og give dem det råd at gå til en optiker og få kontroleret deres syn, hvis de stadig synes at den ligner en DSB CL - og det er det jeg påpeger at den ikke gør.

 og alt det andet der bliver nævnt i de forskellige indlæg ( hvoraf meget er rigtigt, mht at mange køber märklin, den kører godt, legeværdi omm ) har stadig intet at gøre  med dette som er det væsenligste kriterium  : Modellen skal være en så nøjagtig kopi som opnåeligt af vogne, der har kørt i Danmark med en dansk litrering. (f.eks. en model af en udenlandsk vogn i dansk udgave kan deltage).  

og ingen - gentager INGEN  DR/DB C4i-30/B4y-30/Bye 655 har nogensinde kørt i DK med dansk litrering

 

og det forklare også hvorfor Norskers vognbyggesæt ikke kan deltage under dette punkt - 

  • Alle modeller af tilbehør til modeltog, der har et dansk forbillede (byggesæt til bygninger, figurer, div. køretøjer, tilbehør til banen, byggesæt af modeltog, tilbehør til modeltog)
  • Alle danske cvr. registered firmaer, samt internationale registered virksomheder, der producerer modeltog
  • Norsker er ikke CVR registreret 

og her falder hammeren øjeblikkeligt  

  •  hvorimod at i Märklins "CL" vogne ikke opfylder dette på nogen punkter

Modellen skal være en så nøjagtig kopi som opnåeligt af vogne, der har kørt i Danmark med en dansk litrering. (f.eks. en model af en udenlandsk vogn i dansk udgave kan deltage).  

men her ser man bort fra det hele

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Skovsøekspressen skrev:

DMJU bliver også nødt til at tænke på de brede "masser", hvor det ikke så meget er "nørderiet" og korrektheden der er i højsædet. Der er jo utrolig mange indfaldsvinkler til hobbyen, lige til at køre rent dansk et specielt år, til at køre med dansk, tysk og amerikansk modeltog mellem hinanden. 

Da jeg i min lokale klub forleden foreslog der skulle være en speciel dansk temaaften på anlægget, så alle meget mærkeligt på mig.Nej det skulle rigtig nok være med modeltog efter eget valg. Dette må jeg acceptere hvis jeg vil være i klubbben. Så må jeg nøjes med det rent danske og "nørderiet" hjemme hos mig selv, når anlægget på et tidspunkt kommer op at stå. Eller finde en klub med epoke III som tema. Og så kan der lige pludselig herfra blive meget langt, selv med bil til rådighed.  

Men hvis vores lille klub ikke favnede så bredt i gensidig respekt for hinandens interesser, så var vi heller ikke de mange medlemmer vi er i dag. Så ville vi lige pludselig blive meget få.

Sådanne forhold bliver DMJU sikkert også nødt til at tænke på, hvis succesen med de mange medlemmer skal holdes. Og det tror jeg også er vejen frem, hvis hobbyen efterhånden ikke skal uddø.    

Mvh

Claus

 

man kunne jo også risikere at man lige pludseligt som i Tyskland står med 2 - 3 grupperinger - bare en tanke, - og det er der absolut ingen vindere ved, -  eller være tjent med

mvh

henning h087

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

h087 skrev:

man kunne jo også risikere at man lige pludseligt som i Tyskland står med 2 - 3 grupperinger - bare en tanke, - og det er der absolut ingen vindere ved, -  eller være tjent med

mvh

henning h087

Det tyske marked er også langt langt større end det danske, og derfor vil det nok også være mere naturligt med grupperinger. Men det er velsagtens i jævn- og vekselstrøm? Har ellers indtryk af at tyskerne er langt mere åbne og tolerante over for hinanden end vi er her i DK, hvor spørgsmålet om hvor vidt der skal være punktkontakter mellem sporene eller ej, kan starte kæmpe diskussioner.  

Mvh

Claus

 

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Skovsøekspressen skrev:

DMJU bliver også nødt til at tænke på de brede "masser", hvor det ikke så meget er "nørderiet" og korrektheden der er i højsædet. Der er jo utrolig mange indfaldsvinkler til hobbyen, lige til at køre rent dansk et specielt år, til at køre med dansk, tysk og amerikansk modeltog mellem hinanden. 

.......

Men hvis vores lille klub ikke favnede så bredt i gensidig respekt for hinandens interesser, så var vi heller ikke de mange medlemmer vi er i dag. Så ville vi lige pludselig blive meget få.

Sådanne forhold bliver DMJU sikkert også nødt til at tænke på, hvis succesen med de mange medlemmer skal holdes. Og det tror jeg også er vejen frem, hvis hobbyen efterhånden ikke skal uddø.    

Mvh

Claus

 

 

Nu handler det her ikke om "de brede masser" eller "nørderi" eller om sporene har punktkontakter, men som også trådens overskrift siger: En kåring af årets bedste danske modeller.

Og naturligvis skal man have lov til at køre med, hvad man vil, og naturligvis skal fabrikkerne have lov til at producere, hvad de vil, men det er jo ikke det, det her handler om. Det handler om at kåre de modeller, der på bedste vis gengiver danske ting.

Så lad der bare blive produceret løs af en forkortet tysk standardkølevogn i alle mulige reklamebemalinger, tyske personvogne fra mellemkrigstiden i en pseudo-dansk bemaling, en V 160 med DSB på siden osv., osv. Og må de finde vej til mange danske anlæg!

Men på en liste over årets danske model hører de ikke hjemme. Måske en anden overskrift, som f.eks. "Medlemmernes (klubbernes) indstilling til listen over kandidater som årets model" havde gjort det hele lidt mere spiseligt, da det jo så i første omgang ikke var unionen, der borgede for listens indhold. Unionen kan så udvælge de bedste kandidater og så i øvrigt koncentrere sig om andre tiltag, der kan fremme interessen for modeljernbaner hos den "brede masse".

 

__________________

Bjarne

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gerhard V.

ingeniør

Stuttgart Germany

Indlæg: 105

PB

Skovsøekspressen skrev:

Det tyske marked er også langt langt større end det danske, og derfor vil det nok også være mere naturligt med grupperinger. Men det er velsagtens i jævn- og vekselstrøm? Har ellers indtryk af at tyskerne er langt mere åbne og tolerante over for hinanden end vi er her i DK, hvor spørgsmålet om hvor vidt der skal være punktkontakter mellem sporene eller ej, kan starte kæmpe diskussioner.  

Mvh

Claus 

hm,

tyskerne er sådan tolerante, at det behøves at under overskriften av et av de største fora om modeltog skrives at diskussioner om mærklin vs. rest av verden er ikke tillåd. Nej, undskyld, jeg har da et helt andet indtryk. Jeg tænker ikke at danskere er mere tolerante, men at det er det samme her og der.

Mvh,

Gerhard, Tyskland.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Modeljernbaneklubberne i dag i Danmark, afspejler meget forskellige interesser og temaer. Dette bør kåringen af årests modeller også afspejle, og det tror jeg DMJU er meget bevidst om. Man bliver nødt til at følge med tiden.

Fælles for alle er at det er interessen for modeltog, samt legen og hyggen med det der gør sig gældende. Uanset om man kører med dansk, tysk, japansk og amerikansk blandet sammen, tysk sidebaneromantik, eller dansk tema med epoke IV.  

Det er DMJU-medlemsklubbernes medlemmer der afgører om Märklins Cl-vogne bliver valgt til årets model, og dette må man respektere hvis det bliver tilfældet. Det er jo ikke os herinde.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Smile

 

og dermed vendte vi så tilbage til sandkassen og så burde DMJU skifte navn til DLTU 

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Henning

Ro på nu

Der kan jo være noget "politisk" gemt bag forslagene. Indkoppel venligst de små grå du har tilbage Smile

Hvis nu alle Danske nyheder bliver præsenteret, kan ingen producent føle sig forbigået.

Hvis en producent føler sig forbigået i forslagskassen, kan det jo være han ikke gider være med mere. Er vi interesseret i det???

Og så må det jo være op til medlemmerne af DMJU at bestemme, hvad der skal premieres - Det kaldes demokrati.

Ikke demokratur Smile

Også her er det som så mange andre steder, at de fleste kunder trods alt stemmer med fødderne, når de køber ind.

Husk at Alle de "rettroende" MJ'er  har deres helt egen version af "den rette tro".

Længe leve mangfoldigheden

Vh Rep

 

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 7 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Rep Neslein skrev:

Hej Henning

Ro på nu

Der kan jo være noget "politisk" gemt bag forslagene. Indkoppel venligst de små grå du har tilbage Smile

Hvis nu alle Danske nyheder bliver præsenteret, kan ingen producent føle sig forbigået.

Hvis en producent føler sig forbigået i forslagskassen, kan det jo være han ikke gider være med mere. Er vi interesseret i det???

Og så må det jo være op til medlemmerne af DMJU at bestemme, hvad der skal premieres - Det kaldes demokrati.

Ikke demokratur Smile

Også her er det som så mange andre steder, at de fleste kunder trods alt stemmer med fødderne, når de køber ind.

Husk at Alle de "rettroende" MJ'er  har deres helt egen version af "den rette tro".

Længe leve mangfoldigheden

Vh Rep 

 

Enig ...............

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.142

PB  Hjemmeside

peterw skrev:

- Ikke at jeg har noget imod DMJU's afstemning som sådan - men når man ikke selv er klubmedlem har man jo svært ved at få lov at give sit besyv med... Smile

Kunne det ikke være fint (måske næste år) at supplere DMJU-afstemningen med en 'Sporskiftet prisen for årets danske model'?

Peter

Sporskiftet er i endnu mindre grad en DMJU et udtryk for bredden i modeljernbaneverdenen i Danmark. 

DMJU repræsenterer klubberne og deres medlemmer.

Her repræsenterer vi dem, der bruger tid på internettet og dette forum, og det er noget andet.

Så dit forslag vil i min verden ikke give mening - kun skabe en ekstra pris og dermed devaluere den "officielle" fra DMJU.

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 3 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Jeg er sådan set enig med med Peter Engelsted,  men hvad er årets model? Kom med et frisk skud fra hoften... Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Jeg er fuldstændig med dig Per Smile

Mvh

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

 

 

 

Hej Henning,

Tænker, nu du er medlem af en DMJU klub, at dette er noget for dig. Tryk her

 

 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 3 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Og nu er det kommet frem hvilke modeller der er blevet endelig nomineret til Årets Model 2015.

Märklins Cl-vogne er ikke blandt de valgte. Märklins nye MY (der i øvrigt er superflot) er med.

Mvh

Claus 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.