Som en sidste julegave til dig selv, kan jeg nu levere Cle fra HOBBYTRADE, to numre ep.3. to numre ep.4. Samtidig er der kommet Cps og Brh fra HELJAN, og der er stadig få eksemplarer af Ciwl vognen fra LS.
Finn Lekbo
__________________
Bedste Futhilsen
Niels A
DCCconcepts
Indlæg: 176
Godt man ikke har brugt alle pengene på julegaver til fruen.
Må hellere komme forbi torsdag eftermiddag
Mvh
Niels
DCCconcepts
Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej Finn
Ka' du ikke lige lægge en til side til mig ?
Gerne med andet nummer end den/de Niels har købt. (med mindre, han har høbt samtlige leveringsdygtigee numre :bigsmile:
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Vognene såvel fra Hobbytrade som fra Heljan må være så friske, at malingen endnu ikke er helt tør Ingen af de andre forhandlere har disse nyheder på deres hjemmesider endnu. Tak for den hurtige udmelding!
Spørgsmål til BRh-vognen: Er det denne gang epoke IV -vognen med UIC-nummer litreret BRh og ikke CAR som den første epoke IV-vogn var. Hvad er katalognummeret?
Svend
Finn Lekbo
Selvstændig
Indlæg: 117
Hej Svend
BRh vognen har nr. 5257 BRh 290.
Finn Lekbo
Bedste Futhilsen
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Det var lige den der manglede - eller som i hvert fald jeg mangler ....
http://jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=BRh&typenr=
http://www.tog-billeder.dk/ under DSB - personvogne - Litra BRH
Svend
UTJ
Indlæg: 438
Selvfølgelig er det det. Grunden til at det blev 290 der fik litra BRh og den anden CAR er den simple at det gav bedst mening i det virvar af kombinationer af udseendet på "Restaurant" og litra hhv nummer. At CAR-udgaven er blevet introduceret skyldes sådan set at de sidste damplokomotiver i ordinær drift kørte med personvogne med nyt nummer og gammelt litra. BRh er således kun et litra, der har relavans i perioden 1970-1973.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Er Heljan BRh-vognen katalog nr 5257 (vognnummer 290) og Hobbyttrades CLE-vogne nået ud til anden forhandler/andre forhandlere end Lekbo/Felix i Aarhus?
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Er Heljan BRh-vognen katalog nr 5257 (vognnummer 290) og Hobbyttrades CLE-vogne nået ud til anden forhandler/andre forhandlere end Lekbo/Felix i Aarhus?
Ja er der mon andre forhandlere der også har fået CLE-vognen? Udmiddelbart ser det dog ikke sådanne ud?
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
Odense modeljernbanecenter har den også på deres hjemmeside - "få på lager"
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Kom forbi hos Kystbanen, og der var kommet en pæn sending CLE, både i epoke III og IV-udgaver.
Det er en rigtig flot vogn. En kendt modelbygger udbrød dog med det samme da han så min vogn, at vinduerne ikke skal være runde forneden.
Med CAE-vognen fra Heljan og nu CLE, er vi ved at komme godt med mht. personvogne med rejesgodsrum
Nu mangler blot en AC- og/eller en AL- (Tikøb har den som samlesæt), så er den Nordsjællandske stamme komplet, hvad enten det er med en S-maskine eller en MX foran.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
har så kigget nærmere på hobbytrades foto af CLE
HobbyTrade CLE 1678 (61081) + CLE 1684 (61082)Det ser ifølge nedenstående ud til at 1684 er ok - men nummeret 1678 er ikke så heldigt valgt - men det kan så ordnes via KMtext? med en omnummering - undre så en lidt at man vælger den version der "kun" har 4 numre 1684 - 1687 - men "fixerne" kan så se på muligheder for at udskifte tagventiler og ordne det med regnskærmen - og man skal vel heller ikke have mere end 4 stk personligt - så det er til at "leve" med - vognen ser godt og flot ud - og en venter med spænding på at se den i "natura"
KMtext har disse numre :
III
CLE
1679, 1684, 1686, 1692, 1695
2. kl. personv. m/ rejsegods
så der er bare at tage 1686 og omnummere 1678 - så det ok - men man kan også sagtens leve med det - men så ved HT det til genoptrykket at det så skal være 1685 og 1687 der skal trykkes
CLE 1670 - 1677 (1963), 1678 - 1683 (1958), 1684 - 1687 (1951/52) har runde vindueshjørner
CLE 1688 - 1691 (1949), 1692 - 1695 (1945), 1696 - 1699 (1943) har skarpe vindueshjørner forneden
1692 - 1699 blev i 1948 omnummeret fra 1592 - 1599
andre forskelle er :
1688 - 1699 : fritliggende gavljern, topedoventil togførerkupe, trykventilator toilet, kuckkuckventilatorer i tagets midterlinie, forhøjet vange under rejsegodsrumdør - og ingen regnskærm over rejsegodsdøren, blev leveret med stafferinger
1684 - 1687 : fritliggende gavljern, kuckkuckventilatorer overalt, forhøjet vange under rejsegodsrumdør, regnskærm over rejsegodsdøren
1670 - 1683 : indbyggede gavljern, kuckkuckventilatorer overalt, ret vange hele vognkassen, regnskærm over rejsegodsdøren
CLE 1670 - 1683, 1684 - 1688
CLE 1596 omnummeret 1948 til 1696, dsb
CLE 1696, 1963 Korsør - Arne Kirkeby/OMJK
CLE 1684, 1960 Kh - dsb
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Amagerkaner
Indlæg: 440
Kom forbi hos Kystbanen, og der var kommet en pæn sending CLE, både i epoke III og IV-udgaver.
Det er en rigtig flot vogn. En kendt modelbygger udbrød dog med det samme da han så min vogn, at vinduerne ikke skal være runde forneden.
Med CAE-vognen fra Heljan og nu CLE, er vi ved at komme godt med mht. personvogne med rejesgodsrum
Nu mangler blot en AC- og/eller en AL- (Tikøb har den som samlesæt), så er den Nordsjællandske stamme komplet, hvad enten det er med en S-maskine eller en MX foran.
Mvh
Claus
En kendt modelbygger...?
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Miraklet er sket: BRh 290 (Heljan katalog nr 5257) er nu også nået til Sjælland (eller i hvert fald til Strandvejen i Hellerup).
Svend
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
En kendt modelbygger...?
Vedkommende der dukkede op, som jeg skulle til at gå igen, er også kendt herinde fra, for bl.a. nogen utrolig flotte patinerede modeller. Og så vil jeg ikke sige mere.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
En kendt modelbygger...?
Vedkommende der dukkede op, som jeg skulle til at gå igen, er også kendt herinde fra, for bl.a. nogen utrolig flotte patinerede modeller. Og så vil jeg ikke sige mere.
Mvh
Claus
Det jeg så og sagde, var at der er byttet om på top og bund med vindues hjørnerne.
På HT.s vogn er der runde hjørner forneden og skarpe hjørner foroven.
Det skal være omvendt.
Men når vognen står i en stamme, er der ikke noget man bemærker.
Jeg har da også selv anskaffet mig vognen som jeg syntes er nydelig og uundværlig i en kystbane stamme.
Mvh. Ole Vedel
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Ole
mmhhmm - lidt svært at se pga vinklen - men jeg synes nu at det ser rigtigt ud - her sammenligning af virkelighed og model af samme vogn -
men Ole, - kunne man få dig til at tage et foto i samme vinkel som på virkelighedens foto - min er nemlig ikke kommet hjem endnu
CLE 1684, 1960 Kh - dsb til venstre og til højre CLE 1684, 2012 - Ole Vedel
mvh
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Ole Vedel
Indlæg: 1.157
Hej Henning
På det billed ser det ud som det er korrekt. som modellen er lavet.
På andre billder og tegning af Cle er det som du selv har skrevet, alle 4 hjørner som er runde, eller kun de øverste.
Mvh. Ole Vedel
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
kan der være varianter af vindusføringen??
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
UTJ
Indlæg: 438
CLE 1671-1687 havde afrundede vindueshjørner nedadtil. 1688-1699 kantede (til og med 6. levering). Men radius for neden ser nu stadig ganske overdrevet ud - meget bedre opadtil, men ikke rigtigt noget som matcher CL-vognene. Vindueshjørner, gavludformning og vangeforhøjning under pakrum skal i øvrigt følges ad. Mon de gör det?
M.J. Sundborg
Indlæg: 95
Jeg har skrevet lidt om mine indtryk af Hobby Trades model af litra CLE på min blog. Modellen er samlet set flot og et velkomment indslag i vognparken, selvom også denne Hobby Trade model kører noget trægt p.g.a. konstruktionen med de strømførende hjulsæt. Besøg bloggen på www.sundborg.wordpress.com
M.v.h.
Sundborg