Picture

ush

Indlæg: 100

PB

Märklin 7286 drejeskiveproblemer

Hej

Håber der er nogen der har en løsning  Puzzled

Min drejeskive 7286 virker fint og motoren lyder "sund" men..... kun når jeg påvirker det lille sorte håndtag der sidder under sporet ved det lille hus, hvis jeg benytter en hvilken som helst kontrolboks, og her har jeg mener jeg f.eks. den der følger med som standard ja så lyder der et "klik" og så sker der ikke mere.....

Har selvfølgelig haft skruet den fra hinanden og renset den runde skive med alle kontaktfladerne og de kontakter der skal ned og ramme denne skive (renset med speciel kontaktrens til elektronik) dette hjalp ikke... næste skridt var så kontrolboksen. Af med bunden og så til min "glæde" at der så ud til at være lidt skidt og møg på selve printet/kontaktfladen som de to manuelle kontakter skal ramme, så endnu en gang kontaktrens, og glæden var stor men meget kort da drejeskiven kun drejede en gang og næste gang bare kom med det frygtede "klik" og så ikke mere.  Sad(

Nogen gode løsninger ?

__________________

Hilsen
Uffe

Märklin H0 med C skinner
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Min kontrolboks er også dårlig. Den skaber ikke ordentlig kontakt. Jeg prøvede at rense kontaktfladerne og bukke kobbertungerne lidt, men rigtig god er den ikke. Til gengæld er den ret let at erstatte med et par kontakter. Jeg vil sætte to på: En kontakt vælger retning (det kan være en vippekontakt) og den anden bruges til at køre skiven. Det bliver et ringetryk, som man bare holder inde indtil skiven er på vej mod det rette spor. Så slipper man og den stopper ud for næste spor.

Jeg har testet det - og det virker. Det er også mere logisk end Märklins boks. Smile

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

ush

Indlæg: 100

PB

Hej Per

Det lyder som en god løsning, men jeg kan ikke helt slippe tanken med at fejlen ligger i selve drejeskiven, altså ved den runde kontaktskive da den jo køre super godt når jeg trykker på den der sorte dims, så der må jo komme strøm nok frem til selve motoren.
Glemte vist at skrive at der også er god forbindelse til sporet og det virker fint.

Da jeg kan høre det omtalte "klik" og en brummen, så har jeg på fornemmelsen at det ikke er styrepulten.....?

__________________

Hilsen
Uffe

Märklin H0 med C skinner
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
Like 0 kan lide
Top

Picture

10køb

tikøb

Indlæg: 7

PB

Hej uffe

 

der er for mig kun 2 muligheder at se når alt andet er i orden

1 har du nok spænding på ?  gul og brun fra trafo 16V. er der ikke spænding nok kan den ikke trække spolen så brummer den kun

2 kontakt sættet som spolen trækker   skal være rent samt røre korrekt uden for stor belastning

 går ud fra at pulten er korrekt forbundet,hvis du kan få den til at reagere med pulten(brumme) er det ikke den

 

mvh

Kim

__________________

10køb

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Prøv at tage nogle billeder af forbindelserne, trafo osv.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Jeg har også haft problemer med min drejeskive / 7286 .....

  • Det var en brummende lyd
  • Ikke på alle 360 grader
  • Larmede kun, når magnetten var trukket tilbage, og den drejede uden planlagt stop
  • Prøve nedenfra at skubbe graven op på de brummende steder, men det hjalp kun kortvarig
  • Når den sorte knap ( som du kalder den ) blev skubbet nedad, så forsvandt lyden

Prøvede også at skille den af, men opgav at komme til magnetten, og min endte hos Märklin, og nu spinner den fint !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

ush skrev:

Hej

Håber der er nogen der har en løsning  Puzzled

Min drejeskive 7286 virker fint og motoren lyder "sund" men..... kun når jeg påvirker det lille sorte håndtag der sidder under sporet ved det lille hus, hvis jeg benytter en hvilken som helst kontrolboks, og her har jeg mener jeg f.eks. den der følger med som standard ja så lyder der et "klik" og så sker der ikke mere.....

Har selvfølgelig haft skruet den fra hinanden og renset den runde skive med alle kontaktfladerne og de kontakter der skal ned og ramme denne skive (renset med speciel kontaktrens til elektronik) dette hjalp ikke... næste skridt var så kontrolboksen. Af med bunden og så til min "glæde" at der så ud til at være lidt skidt og møg på selve printet/kontaktfladen som de to manuelle kontakter skal ramme, så endnu en gang kontaktrens, og glæden var stor men meget kort da drejeskiven kun drejede en gang og næste gang bare kom med det frygtede "klik" og så ikke mere.  Sad(

Nogen gode løsninger ?

Hejsa,

Ved ikke om det stadig er relevant for dig. Jeg har også haft problemer med min. Motoren lød sund, men skulle også hjælpes.

Fejlen på min lå i motoren. Det lille tandhjul (spiral) som sidder på motoren var gået løs. Hvilket betød at "aksen" bare kørte rundt. Løsning for mig efter en del forsøg, var at med en nål at "sekundlime" spiralen til aksen. 

Pas på når man adskiller - de 2 spoler i venstre side kan beskadiges ( sort og blå ledning ), de kan dog erstattes af modtstande. 

Bemærk - hvis man løsner skruen i den lille printplade under broen, kan motordelen forsigtigt tages ud. Det gør arbejdet lidt nemmere. 

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.